Phinney roept wielerwereld op om na te denken over wattages
Taylor Phinney verruilt deze winter BMC voor Cannondale-Drapac. Dat had niet veel gescheeld, want de onfortuinlijke Amerikaan dacht in 2016 meermaals aan stoppen. “Ik realiseerde me alleen hoe veel geluk ik heb, dat dit mijn droom is”, vertelt hij aan Cyclingnews.
Phinney, die tijdens het Amerikaans kampioenschap 2014 snoeihard ten val kwam en daarna meer dan een jaar moest revalideren van een beenbreuk, haalt zijn probleem aan. “We staan op het punt in de sport, waar het alleen maar draait om watts, watts, watts, op hoogtestage gaan, boom, boom, boom. Maar waarom? Vertel me waarom? Niemand doet dat. Heel veel jongens gaan ten onder in het wielrennen, omdat ze in een drukkoker van nummers terechtkomen, die mensen compleet wegtrekken van het idee dat we slechts ‘gewoon’ op een fiets zitten. Kijk naar een jongen als Campbell Flakemore. Hij werd prof bij BMC, koerste een half jaar en stopte er toen mee.”
Verandering
Phinney vraagt zich daarom hardop af of het wel goed gaat met de wielrennerij. “Waar gaan we heen met deze wilde, analytische, op wattages gebaseerde sport die vijftien jaar geleden niet bestond? […] Het moet op een gegeven moment terug naar de zintuiglijke ervaring, anders zijn we straks robots. Als de trend zich doorzet, dan zijn we straks mensen die niets denken, die niets hoeven te verwerken. Dan lijken we op een hamster in zijn wiel, of een computerspel. Maar wielrennen is de meest prachtige zintuiglijke ervaring die je als mens kan hebben. Je vliegt, je zweeft, je bent magisch in balans op twee wielen, je gaat een berg op en af en kunt wel twaalf uur rijden. Dat is het hart en ziel van de wielersport, niet de nummers. Daar moet het altijd op uitdraaien. Op enig moment gaat dat de sport redden, want wielrennen heeft hulp nodig.”
Klassiekers en Tour
Het grote doel voor het voormalig wonderkind in 2016 is de gele trui in Düsseldorf. Phinney reed de Tour de France nog nooit, maar gaat vol voor de gele trui in de openingstijdrit. “Ik moet Rohan Dennis verslaan, maar ik denk dat ik dat kan. Ik weet dat ik alles kan. En met die wetenschap, moet ik dat alleen nog vertalen in winnen. Dat zou ik fantastisch vinden.” Maar eerst wachten de kasseienklassiekers. “Dat zijn echt de meest belachelijke avonturen die je kunt beleven. Parijs-Roubaix man, belachelijk. Het is geweldig! Ik heb nog nooit echt een rol in de grote klassiekers kunnen spelen. Het uitrijden van de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix waren dit jaar een hoogtepunt. […] Ik eindigde in de top-50 en dat vond ik geweldig, toen ik me bedacht dat ik twee jaar terug niet eens meer kon lopen”, vertelt de winnaar van Parijs-Roubaix U23 2009 én 2010.
Hoog verwachtingspatroon
Phinney werd als belofte een gouden toekomst voorspeld. De Amerikaan werd wereldkampioen tijdrijden bij de junioren en de beloften, won een rit in de Tour de l’Avenir, bracht Olympia’s Tour op zijn naam en won dus twee keer de Hel van het Noorden in zijn leeftijdscategorie. “Ik waardeer de verwachtingen en laat ze verder voor wat ze zijn. Mijn gehele carrière had ik torenhoge verwachtingen. Wat moest ik ook anders? Iedereen zei me immers dat ik de volgende Lance Armstrong was. Nu ga ik mijn eigen weg, met mijn eigen visie.”
Als ik om me heen kijk, tussen mijn trainingsmaten en de jeugd van onze club, draaid het altijd om cijfers..
hartslagen (die begrijp ik dan nog) wattages, aantal kilometers en het aantal uren per week..
het moet altijd zoveel mogelijk zijn. Dit is per persoon weer verschillend. Luisteren naar je lichaam, daar gaat het om.
Die Campbell Flakemore leek me trouwens bij uitstek een jongen die niet veel meer kon dan een half uur een bepaald wattage rijden over een vlak parcours, maar goed.
voortaan niet meer achter elkaar posten a.u.b want anders stik ik echt van het lachen.
Een pak kul. Grote ronden zijn het probleem, met flinke bijdrage van de te ruime ploegen.
Maar die wattages? Gewoon modeverschijnseltje en omdat
de opperaap en autistische Parkinsonpatiëntiedereen er mee naar huis fietst worden er postapocalyptische doembeelden opgekladderd door een infantiele kunst producerende pannenkoek. Mensen op aftandse wegen sturen lijkt me toch meer overeenkomen met een knaaggladiatior in een verticale arena dan ontwikkeld sport opdienen.Edit redactie: Let op je taalgebruik.
“Dan lijken we op een hamster in zijn wiel, of een computerspel.”
Die snap ik niet.
“Dat is het hart en ziel van de wielersport, niet de nummers.”
Eh, je bedoelt cijfers?
“Het grote doel voor het voormalig wonderkind in 2016 is de gele trui in Düsseldorf.”
Je had zeker haast?
Mooi omschreven, de literatuur neemt allengs toe hier, jammer van dat ene foutje in die hamster Romein, voor de rest grote klasse.
Ik zou er niet van uit gaan dat het een hype betreft. De ultieme aanpak van een klim kan op maat gemaakt voor de kopman uit de computer rollen. Ben je vervolgens in staat om als team deze klim nagenoeg perfect te rijden, dan ben je het snelst boven. Daarom zal de beste kopman, om zijn eigen kans te maximaliseren, kiezen voor de berekening en niet kiezen voor koersen met het hart.
Volgens mij maakt je vriend Dumoulin dezelfde rondjes op een wielerbaan, dat gaat namelijk om aerodynamica. Ik denk niet dat dit een pleidooi van Phinney is tegen aerodynamica, maar goed, jij ziet dat vast anders
Snap je zelf wel wat je neerplempt? Of was je enige doel Schipperaar na volgen of zelfs imponeren? In dat laatste geval: proficiat. Werkelijk geen touw aan vast te knoppen aan je ingewikkeldewoordenzonderlopendezinsconstructiediarree...
Dumoulin op de wielerbaan met een stadsfiets met houten wielen en 20kg vakantiebagage zul je bedoelen. Daar word je sterk van. En 's avonds zelf de tent opzetten, nadat hij een grote salamiworst en 2 flessen wijn achterover heeft gewerkt. Afgesloten met een zelf gedraaid shaggie. 'S ochtends even een duik in de ijskoude rivier en dan op een pak koekjes 350km naar de volgende slaapplaats met wielerbaan. Zo kun je nog veel winst boeken en win je de Tour. Mark my words!
Niks koekjes, een peen de kampanje beladen met beenham en een belegen komtee uit de Jura, Halfweg 2 kaffee nwaar en een tart de miertilles en s'avonds een irish beef met puuree en peuleschillen. . Daarna nog wat sterke verhalen om de vrouwen uit hun tent te lokken, wat kan fietsen mooi zijn.
Ik mis in jouw verhaal een sterk drankje, pastis of anisette...
GHB lijkt me aannemelijker
Edit: om goed te slapen natuurlijk En dan's morgens eem snuifje Flamoes de Mer om alle zintuigen weer op scherp te zetten. En gaan met die banaan! Euh, fiets natuurlijk. De verovering van de nacht ervoor op de bagagedrager voor extra weerstand en watts. Zo gaat die Tourwinst er komen.
Ricard is puur vergif, geeft na 3 dagen nog koppijn maar een kaffee d'Irlandaise deed geen kwaad aan de condisie ingeschonken door de ravissante dochter van de waard en de sterke verhalen van oorlogsveteranen die keizer Wilhelm drie nog de hand hadden geschud.