Pinot wijzigt plannen: “In top tien ben ik niet geïnteresseerd”
foto: Sirotti
zondag 12 juli 2015 om 09:38

Pinot wijzigt plannen: “In top tien ben ik niet geïnteresseerd”

Thibaut Pinot kende een weinig succesvolle openingsweek. De kopman van FDJ verloor al veel tijd op zijn concurrenten en staat nu 29e op 6.33 van leider Chris Froome. “De top vijf gaat hem niet meer worden”, vertelt hij tegen het ANP.

“En in de top tien ben ik niet geïnteresseerd”, vervolgt de 25-jarige coureur, die zijn plannen voor de tweede en de derde week dus zal wijzigen. “Een mooie bergetappe winnen is wel een mooi doel en misschien mik ik ook wel op de bolletjestrui. Het zal moeilijk worden, gezien hoe de bergpunten tegenwoordig worden verdeeld.”

De nummer drie van de Tour de France van 2014 liep zijn achterstand vooral op in de kasseienrit naar Cambrai. Daarnaast kwam hij in de vijfde etappe ten val op het spekgladde asfalt naar Amiens, waardoor hij last heeft van zijn knie.

RIDE Magazine
36 Reacties
12-07-2015 09:42
in hoeverre is een top tien plaats nog reeël met 5 minuten achterstand op de nummer tien. makkelijk zeggen dus
12-07-2015 09:44
Logisch. Er zullen dit jaar vele goede klimmers in de ontsnappingen dit jaar. En dan is top10 niet eens onmogelijk.
12-07-2015 09:45
Helemaal eens met pinot. Hij wil richting de top en daarvoor is top vijf noodzakelijk. Veel niet podiumrenners zijn al blij met top tien (zoals gesink en mollema) maar om de tour ooit te winnen moet je meer ambieren. Ik weet alleen niet of ploegleiding er mee eens is. Top tien zal meer waard zijn in ranking dan een etappe!
12-07-2015 09:48
De pinot blanc van vorig jaar lijkt dit jaar op z'n best een pinot gris te worden.
12-07-2015 09:52
Ik denk dat de heer Pinot zichzelf nu een beetje aan het overschatten is. Vorig jaar reed hij podium omdat alles op zijn plek viel en door het uitvallen van de toppers, maar als de ´Grote Vier´ ongeschonden blijven is Pinot gewoon een renner voor plek 5-10.
12-07-2015 10:00
@stiffer1987

Als je de Tour wil winnen moet je inderdaad een instelling hebben om alleen genoegen te nemen met het allerhoogste. Maar daarnaast zul je ook de fysieke capaciteiten daarvoor moeten hebben. Wat Pinot betreft heb ik daar gezien zijn leeftijd nog wel het idee van dat hij moet ontdekken hoever hij kan komen. Met Mollema en Gesink heb je 2 renners die niet de fysieke capaciteiten hebben om de Tour te winnen. Ze zijn 2e helft van de 20, zelfs dichter bij de 30 en dan weet je wel ongeveer wat je plaats is en waar je mogelijkheden tekort schieten. Dat Mollema en Gesink tevreden zijn met top tien leg ik daarom niet negatief uit omdat dat naar hun mogelijkheden gewoon steengoed is. Neemt niet weg dat ik beiden graag eens een rit zie winnen.
12-07-2015 10:11
Lijkt me een mooie kans op 14 Juli. Dan zal hij wel moeten afrekenen met mannen als Rolland, Arredondo, Kruijswijk, Majka en anderen die hetzelfde idee hebben.
12-07-2015 10:34
velen staan al ver weg dus die kunnen gaan en mogen gaan van de echte groten benieuwd hoe die etappe,s zullen eindigen. eerst vandaag maar even 28 km knallen
12-07-2015 10:40
Een etappe moet Pinot zeker kunnen winnen, hij heeft het voordeel dat hij in een kopgroep bij de beste klimmers behoord.
12-07-2015 10:45
@stifler en alsjewint
Volgens mij heeft Mollema net als Pinot voor de Tour de ambitie uitgesproken om top 5 te rijden. Dus waarom hij daarin verschilt van Pinot zie ik niet echt. Dat Gesink wat voorzichtiger is, is gezien de vaak overdreven reacties vanuit Nederland op zijn persoon niet geheel onlogisch.

Goed dat Pinot kiest voor deze strategie. Als je zag met welke irrealistische verwachtingen de Fransen deze Tour ingingen. Er werd al veel gesproken in de media dat Bardet of Pinot deze Tour weleens zou kunnen gaan winnen. Op het Franse journaal werd zelfs Gallopin al als kandidaatwinnaar aangewezen. Nu lijkt deze druk bij Barguil te worden neergelegd. Die moet volgens de Franse media minstens top tien rijden, het liefst top vijf en waarom niet podium?

Pinot heeft zeker de potentie om in de komende jaren ver te gaan komen, maar kan zich dit jaar beter richten op een etappe en de bolletjestrui. Dat kan Madiot waarschijnlijk ook waarderen.
12-07-2015 10:47
Zonder topvorm en topconditie zullen de doelen die hij noemt nog moeilijk genoeg worden.
Maar het zou leuk zijn als hij veel van voren te zien is in de bergen!
12-07-2015 10:53
Het is de vraag hoe zinvol het is om doelen te stellen met een blessure. Daarnaast komt hij erg overspannen en gefrustreerd over sinds de Huy-crash met Bonnet. Hopelijk komen zijn problemen met afdalingen niet weer terug, want dan gaat hij Parijs niet halen.
12-07-2015 10:54
Ik denk dat Pinot dit goed verwoord. Het wordt moeilijk om naar de top te gaan met meer dan 6 minuten achterstand. Maar als zijn vorm groeit de komende dagen weet je nog maar nooit waar het schip strand. Hij heeft in elk geval de capaciteit om een etappe te winnen. Ook al zijn de grote namen in zijn aanwezigheid. Hij hoeft niet echt een grote achterstand te hebben om de ruimte te krijgen. En wie weet wat er dan allemaal nog mogelijk is. De tour begint toch echt pas dinsdag met de bergen. Verleden jaar had Mollema als 10e meer dan 20 minuten achterstand.
12-07-2015 10:56
Dit is natuurlijk een te verwachten reactie, het is wel minder voor de kansen van kelderman en kruiswijk
12-07-2015 11:05
Dan had hij zich beter op een half uur kunnen laten rijden. Nu staat hij nog rond de 4-5 minuten van het podium, mee zitten in 1 goede ontsnapping en hij doet weer mee. Ik denk niet dat andere klassementsrenners daar op zitten te wachten.
12-07-2015 11:07
@alsjewint

Wat een onzin dat Gesink en Mollema niet de fysieke capaciteiten hebben om de Tour te winnen. Hadden mannen als Sastre en Pereiro dat wel dan? Die werden minder hoog aangeschreven als Gesink en Mollema. Bovendien heeft Gesink gewoon al meegedaan om de winst in grote rondes en word Mollema nog steeds beter.

Ze zijn allebei in staat om de Tour te winnen alleen moet dan wel alles mee zitten.
12-07-2015 11:08
Mag die Pinot wel. Hoewel de Tour winnen in de toekomst, gezien concurrentie van o.a. Quintana, Latour, Bardet, Yates en Angel Lopez nog een hele klus zal worden.
12-07-2015 11:11
@Spruch

Gesink is volgens mij niet alleen voorzichtig in het uitspreken van zijn ambities door hetgeen over hem heen gestort is aan kritiek. Ik denk dat hij zich ook heel erg bewust is dat hij voor het winnen van de Tour tekort komt. In zijn aller allerbeste vorm en met tegenslag van andere toppers zou een 3e plaats misschien een keer mogelijk zijn, maar niet dit jaar. Maar zoals ik in mijn reactie aangaf is een top tien voor hem gewoon een steengoede klassering.
12-07-2015 11:21
ja haha, dat is makkelijk..
geef gewoon toe dat je niet goed genoeg bent..
top 10 haal je toch niet in deze vorm..
verleden jaar gewoon veel geluk gehad dat er veel uit vielen.
vindt pinot en bardet tot nu toe een beetje tegenvallen deze tour.
12-07-2015 11:21
@mypos

Mijn stelling dat Gesink en Mollema niet de fysieke capaciteiten hebben om de Tour te winnen is gebaseerd op de feiten en de realiteit. Ja, ze hebben meegedaan om topklasseringen, maar in de Tour hebben ze nooit gestreden om de 1e plaats. En juist dat laatste stukje extra verschil tussen een topklassering en de eerste plaats mis ik bij hen. Dat neemt niet weg dat ik beide renners tot mijn favoriete renners reken. Jij noemt wat gevallen van renners die de Tour wonnen en die je minder hoog aanslaat als Gesink en Mollema. Ja OK dan ga je op basis van uitermate onwaarschijnlijk gebeurtenissen zeggen dat ze die capaciteit hebben om de Tour te winnen. Pereiro kreeg als ik me goed herinner een bonus door tijdwinst in een etappe. Natuurlijk zijn verdienste dat hij daar mee zat, maar ook een gelukje dat de grote jongens dat niet zo serieus namen en dat achteraf bezuurden. Sastre had volgens mij iets minder sterke tegenstanders dan wat er heden ten dage rondrijdt. En dat is iets wat ik wel meegewogen heb bij mijn stelling. Er zijn nu zoveel goede renners, dat die nooit allemaal tegenslag zullen hebben, zodat winnen van de Tour voor Gesink en Mollema dan schier onmogelijk is.
12-07-2015 11:43
Goed strijdplan van hem, maar als hij denkt dat hij de komende jaren constant mee gaat doen om het podium is er iemand die hem even wakker moet schudden. Hij mag dolblij zijn als hij in de komende jaren nog een keer dat podium weet te bereiken.
Het is dan ook een beetje een misplaatste opmerking wat mij betreft, net zo vreemd als het misbaar dat hij maakte in de kasseienetappe. Iets zegt me dat er iets te veel druk op de schouders van deze jongen ligt.
12-07-2015 11:44
@alsjewint, Froome heeft voor het eerst überhaupt meegedaan om een klassement toen hij 26 was (Vuelta 2011). Hesjedahl was 29 toen hij voor het eerst een fatsoenlijk klassement reed (5e in Tour 2010) om 2 jaar later de Giro te winnen. Ik ben het dus niet eens met je stelling over Mollema en Gesink. Niet dat ik denk dat zij even een grote ronde gaan winnen, maar het mooie aan wielrennen is dat het soms onvoorspelbaar blijft!
12-07-2015 11:47
@alsjewint. Ik ben het helemaal met je eens. Ik zie de nederlanders ook liever een rit winnen dan zolang mogelijk met de toppers mee te gaan en dan weer 7de of 15de te eindigen. Het verdedigende koersen vind ik niets aan als je er toch niet hoger als 6de ofzo mee kunt eindigen. Neem gewoon wat risico en ga wat vroeger in de aanval of iig ga in de aanval
12-07-2015 11:53
@mypos @alsjewint

Helemaal mee eens dat Gesink en Mollema nooit maar dan ook echt nooit de Tour gaan winnen. Het podium zie ik zelfs niet gebeuren. Het zijn goede wielrenners maar je moet reëel blijven.
12-07-2015 11:55
@Slice

Jij noemt het geval Froome als laatbloeier voor jouw stelling dat je op latere leeftijd nog kunt verrassen. Natuurlijk kan dat als je op jonge leeftijd niet aan de grote koersen deelnam of so wie so laat begint met koersen. Maar de realiteit is dat Gesink en Mollema al heel wat jaartjes meelopen in het peloton. Dat betekent dat de grote sprong in hun ontwikkeling niet meer te verwachten is. Daarom ook mijn stelling dat ze de capaciteiten missen om in het huidige peloton met zoveel sterke renners de Tour te winnen. Natuurlijk kunnen Gesink en Mollema in details nog wel winst boeken, maar of dat volstaat om de Tour te winnen, ik denk het niet. Daarnaast zal je als je de Tour wil winnen ook een ploeg moeten hebben die je kan steunen. Ik zie Trek of TLJ nog niet in een rol als Sky of Tinkoff op kop rijden en de koers controleren voor hun kopman in geel, al staat dat natuurlijk wel los van de fysieke capaciteiten van Mollema en Gesink zelf.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.