Piotr Havik krijgt geen contract bij Katusha: “Komt door de nieuwe UCI-regel”
foto: Léon van Bon/Topcompetitie
donderdag 19 oktober 2017 om 09:47

Piotr Havik krijgt geen contract bij Katusha: “Komt door de nieuwe UCI-regel”

Piotr Havik heeft zijn stageperiode bij Katusha-Alpecin niet om kunnen zetten in een profcontract bij de WorldTour-formatie. Dat vertelt de wielrenner op onder meer zijn LinkedIn-pagina. “Het grootste probleem is de nieuwe UCI-regel”, doelt Havik op de nieuwe regelgeving, waardoor ploegen in 2018 in elke wedstrijd een renner minder mogen opstellen.

Havik, actief voor het BEAT-project en clubrenner namens Westland Wil Vooruit, verkreeg zijn stageplek dankzij winst in de Wattmeister Challenge van de Topcompetitie. Hij reed onder meer de Primus Classic (34e), Tour de l’Eurométropole (37e), Parijs-Bourges (28e) en Parijs-Tours (47e) namens Katusha-Alpecin. Maar zijn avontuur houdt na zes eendagskoersen op.

‘Ik ben het niveau waard’
“Het team kon mijn contract als stagiair niet verlengen”, zegt Havik. “Ploegen zijn verplicht om in elke wedstrijd een renner minder op te stellen, dus zeven in plaats van acht. Dat is waarom Katusha de beslissing heeft gemaakt om het bij de 26 renners te houden die al getekend hadden voor mijn stage begon. Dat is zuur natuurlijk.”

“Een pleister op de wonde is wel dat ik zowel van de ploegleiding, als van het management te horen kreeg dat ik het niveau waard was. Ze hadden mij graag bij het team gehad, maar de mogelijkheden lagen er gewoon niet. Dat is zonde, maar ik heb mijn krachten ontdekt en weet dat ik thuishoor in dit peloton”, klinkt het. “Ik ben dan ook op zoek naar een nieuwe uitdaging voor volgend jaar om toch mijn droom te realiseren.”

RIDE Magazine
21 Reacties
19-10-2017 09:55
Ach ja, de regel zal betekenen dat renners nog meer hun best zullen moeten doen om met hard fietsen geld te verdienen, het zij zo.
19-10-2017 09:56
Jammer!! Maar echt talent komt vanzelf bovendrijven. En op Pro-Conti niveau zal hij toch nog wel een plekje weten te vinden?
19-10-2017 09:58
De laatste move van Cookson, zal een hele zure blijken voor sommigen. Elke ploeg één of twee renners minder, je moet maar eens rekenen. Gelukkig zijn we nu van de fratsen van Cookson verlost.
19-10-2017 09:58
Tja, hij won die challenge, dat geeft toch wel aan dat hij in elk geval fysiek een groot talent is. Waarom heeft Roompot eigenlijk geen contract liggen?
19-10-2017 10:04
Roompot niks?
19-10-2017 10:05
“Een pleister op de wonde is wel dat ik zowel van de ploegleiding, als van het management te horen kreeg dat ik het niveau waard was. Ze hadden mij graag bij het team gehad, maar de mogelijkheden lagen er gewoon niet."

Dat is makkelijk zeggen.
19-10-2017 10:30
Het is ook gewoon een stomme regel die alleen de werkgelegenheid verkleint in het peloton.. de invloed op veiligheid en attractiviteit gaat waarschijnlijk minimaal zijn. Hopelijk kan Piotr ergens op ProConti niveau terecht.
19-10-2017 10:44
Makkelijk excuus van de ploegen, ze zouden de maatregel ook kunnen aangrijpen om wat meer koersen te rijden. Er werd in ieder geval genoeg geklaagd over de overvolle World Tour kalender...
19-10-2017 11:45
Dat Piotr verbitterd is, snap ik. Degenen die met hem meepraten niet. Werkgelegenheid noemen als argument om de teams niet te verkleinen getuigt misschien van een groot inlevingsvermogen, maar toch van weinig ratio. We hebben het hier over achttien teams die een mannetje minder mogen opstellen in een internationale sport. Dus achttien mensen minder in de wereld die een grote smak geld krijgen om hard te fietsen. Big whoop. De vraag is hier toch vooral hoe groot je denkt dat de invloed van Piotr's aanwezigheid op de attractiviteit van de wedstrijden zou zijn. Ik zou zeggen: waarschijnlijk minimaal.
19-10-2017 12:31
Pjotr is niet verbitterd. Hij is teleurgesteld. Hij heeft dit jaar onder zijn niveau gereden, getuige zijn winst in de Wattmeister en tijdrit TC. Fysiek hoort hij thuis op WT-niveau, of op zijn minst PCT. Ik zou hem er graag bij hebben als Roompot zijnde, ook qua persoonlijkheid.
19-10-2017 12:39
@Vlugge: Ploegen zijn vaak op 3-4 fronten tegelijk actief, dus dat is al snel een 150-tal renners dat niet meer aan de bak komt. Door de kleinere ploegen zijn er ook minder mecaniciens, dokters, verzorgers, etc nodig... Dus als je de rekening maakt spreken we volgens mij toch al snel over 200 personen... In de kleine wereld die wielrennen is zijn zo toch meteen 15% van de mensen hun job kwijt....
19-10-2017 12:42
@vluggejapie Deze strekking klopt niet. In iedere wedstrijd mogen de ploegen nu een renner minder opstellen. In een grote ronde gaat dat bijvoorbeeld van 9 naar 8. Dit is 11.11% minder. Een ploeg zou in 2018 dan ook 11.11% minder renners nodig hebben dan in 2017, mocht de ploeg dezelfde wedstrijden blijven rijden. Impact van deze maatregel is dus vele malen groter dan dat jij even snel schetst.
19-10-2017 12:56
Ze moeten toch iets tegen die jongen zeggen...
19-10-2017 13:14
Piotr heeft nu eenmaal gegokt en verloren. Gevaarlijk spel om op zo'n buitenlandse WT-ploeg in te zetten waarbij je mocht fietsen omdat je een ballonwedstrijd hebt gewonnen.
19-10-2017 13:29
De UCI is geplooid voor de wens van de grote organisatoren die denken een meer 'open' koersgebeuren te krijgen met kleinere ploegen, dat veiligheidsargument is een lachertje, anders zouden ze ook geen onverharde geitenpaadjes mogen opzoeken, zoals dat nu volop in de mode is...zoals Jappe666 terecht zegt : 200 banen de schop op omdat de grote 3 Organisatoren het zo eens willen proberen om ons, en hun, van de vervelingsdood te sparen in hun veeeel te lang durende Groote Rondes...
19-10-2017 14:41
Uci kan dit enkel compenseren door meer wedstrijden op de hoogste niveaus
19-10-2017 17:27
Alleen maar goed. De slechtste renners van de teams moeten weg, wat voor een beter peloton zorgt.
19-10-2017 17:32
@mm
Niet alleen naar de prestaties kijken, leiderschap is ook een waardevolle eigenschap en wat bedoel je met een beter peleton?
19-10-2017 18:01
@FritsvanHoefelen

Wat was de gok dan precies? Dat ie niet voor Westland Wil Vooruit is blijven rijden en daar dan volgend jaar ook nog had kunnen rijden?
19-10-2017 20:53
Flinke progressie. Van clubteam tot rijden in een WT-team en je daar ook nog kunnen handhaven. Gaat er vanzelf wel komen.
27-10-2017 20:10
Toch zijn er genoeg renners die niet hoeven onder te doen voor bepaalde world tour renners.
Ik vind het systeem niet kloppen.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.