Ploeg van Frison, Vanhoucke én Pidcock hoopt op twee grote rondes in 2025
foto: Georg Lindacher
Youri IJnsen
maandag 13 januari 2025 om 08:47

Ploeg van Frison, Vanhoucke én Pidcock hoopt op twee grote rondes in 2025

Tom Pidcock verbrak in december zijn tot eind 2027 lopende contract bij INEOS Grenadiers. Voor velen toch opvallend, al was de relatie tussen beide partijen tot een nulpunt gedaald het afgelopen seizoen. De 25-jarige Brit duikt bij zijn nieuwe ploeg Q36.5 Pro Cycling het onbekende in. Zijn nieuwe team is afhankelijk van wildcards. “Tom tilt heel de ploeg op, maar we hebben meer sterke renners in de ploeg”, vertelt teambaas Doug Ryder aan WielerFlits.

De Zuid-Afrikaan krabbelt de laatste twee jaar langzaam maar zeker op met de Zwitserse ploeg Q36.5 Pro Cycling. Jarenlang was hij de teammanager van de warmhartige Qhubeka-teams, maar dat is volgens Ryder verleden tijd. “Het draait in het hedendaagse wielrennen niet meer om passie en sympathie”, vertelt hij kil. “Het gaat om business, over punten en rankings. Dat bepaalt nu of je in de WorldTour komt. Voorheen was een sympathiek idee soms al voldoende. Die tijden zijn veranderd. Zou een Afrikaans team op dit moment succesvol zijn? Nee. Zouden mensen überhaupt geïnteresseerd zijn? Zeg het maar. De wielersport draait alleen nog maar om zaken.”

Zo ook het einde van het huwelijk tussen Pidcock en INEOS Grenadiers. Op 6 december werd bekend dat hij naar het relatief kleine Q36.5 Pro Cycling trekt. “Er is veel rond Tom gebeurd”, wil Ryder erover kwijt. “We moesten zijn contract respecteren. Maar toen dat proces eenmaal was afgerond, was hij vrij om te gaan. Dat een renner van zijn kaliber kiest voor onze omgeving, maakt mij heel erg blij. We kijken uit naar de toekomst. Wij willen ook terug naar het hoogste niveau. In die weg proberen we ieder persoon en iedere renner binnen ons team hun droom te geven.”

Renners van Q36.5 Pro Cycling nog in afwachting – foto: Georg Lindacher

Twee grote rondes en klassiekers
De Zuid-Afrikaanse teambaas kreeg de laatste jaren al veel wildcards voor klassiekers, maar wacht nog op de eerste invitatie van een grote ronde. “Wij hebben grote ambities, terwijl we het enige team in de top-25 van de UCI Ranking zijn die de laatste twee seizoenen in geen enkele grote ronde reed. Terwijl we juist een betere ranking willen, om belangrijkere koersen te rijden. Een wildcard voor de Giro d’Italia is nu het meest realistisch, met onze Italiaanse partners. Maar de Vuelta a España zou ook fantastisch zijn. Onze grote doel is om in 2026 aan de start te staan van de Tour de France. Door de vele ritten die we wonnen en de gele trui, kennen wij die waarde.”

Het enige probleem: Ryder heeft momenteel nog geen wildcards op zak. “Toezeggingen van grote wedstrijden ontbreken vooralsnog. Bovendien kan Tom niet overal starten, we respecteren zijn keuzes. Het grote verschil is nu dat mensen mij bellen, in plaats van dat ik belde om te vragen voor een wildcard. De belangrijkste koersen willen nu eenmaal de beste renners, voor de beste show. Met Tom erbij krijgen we wel de kans om onze potentie te ontdekken richting de volgende WorldTour-cyclus van 2026-2028. Maandag zit ik in ieder geval bij RCS Sport voor de Giro en hoop ik wijzer te zijn. En onlangs was Tom zelf bij de presentatie van het Vuelta-parcours.”

Als het lukt een of twee wildcards voor de grote rondes te bemachtigen, wil de ploeg van Ryder in Italië voor ritzeges gaan. “Maar 2025 is vooral een groot transitie-jaar. We  kijken vooral naar Arkéa-B&B Hotels en XDS Astana, maar we weten door onze achterstand op Lotto en Israel-Premier Tech ook dat we volgend jaar geen WorldTour zijn. We weten wél wat we willen en zullen ons daarop focussen. Ons programma loopt tot maart. Tom wil zich laten gelden in klassementen. Hij wil naar de top-5 in de wereld. Na het Openingsweekend werken we met hem toe naar de Ardennenklassiekers. In de Giro gaan we proberen ritten te winnen en in de Vuelta gaan we met Tom voor het klassement. Dat is onze ambitie. Dat wil Tom zelf ook. Wij geloven in die potentie.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.