Ploegen verkennen parcours ploegentijdrit: “Is dit acceptabel?”
foto: Sirotti (archief)
donderdag 20 augustus 2015 om 13:55

Ploegen verkennen parcours ploegentijdrit: “Is dit acceptabel?”

Zaterdag start de Vuelta a España met een ploegentijdrit langs de Costa del Sol. Het parcours van de ploegenrit tegen de klok voert de renners op sommige punten letterlijk over het strand. Meerdere renners vragen zich af hoe dit goedgekeurd is door de UCI.

Chris Froome geeft een inkijk in het nogal zanderige parcours. Een deel van de 7,4 kilometer van Puerto Banús naar Marbella is bedenkt met zand, op een ander deel zijn rubberen matten neergelegd. Ook laat de Touwinnaar een houten brug zien waar de teams met hoge snelheid overheen zullen gaan. Nicholas Roche, ploegmaat van Froome bij Sky, is verbaasd. “Maken jullie een grap?” Rory Sutherland (Movistar) is ook duidelijk: “Is de UCI serieus dat dit acceptabel is? Bond?”

[poll id=”102″]

https://twitter.com/chrisfroome/status/634308297550635008

RIDE Magazine
78 Reacties
Sorteer op:
20 augustus 2015 14:36
hoe kan het dat ploegen hier nu pas achter komen.? normaal had er al lang 1 van een ploeg moeten wezen kijken toch.
20 augustus 2015 14:37
Mooi man! ze moeten zich niet zo aanstellen.
20 augustus 2015 14:41
Ik neem aan dat er onder dat zand op de boulevard gewoon verharde weg zit, en dat de organisatie niet nu al de boulevard gaat vegen, dan waait het zo weer vol, dat doe je pas een paar uur van te voren.

Die houten brug lijkt me ook wel te doen, behalve als die nat ligt natuurlijk, maar dat zal wel niet in Spanje.
20 augustus 2015 14:49
Dit is toch gewoon mooie koers? Beetje een veldrit rijden als ploeg en de gene die het beste over onverharde/zanderige wegen kan rijden wint. De renners maken het zichzelf alleen maar gevaarlijk als ze hier 60 gaan rijden, dus ze hebben alles in eigen hand. Er komt gewoon techniek en stuurmanskunst kijken bij deze ttt. Niks aan veranderen.
20 augustus 2015 14:49
Net gehoord: Als de vuelta in Nederland start doen ze de proloog over het ijs van thialf...
20 augustus 2015 14:51
Als je de reacties leest zou je de Strade ook beter niet meer kunnen houden...
20 augustus 2015 14:51
Moker +1

Precies, het is maar een dun laagje zand als ik de foto's zo bekijk.
20 augustus 2015 14:54
Wat een verwende gasten de "profs" van vandaag.
Het gaat trouwens niet om de profs maar om de toeschouwers.
Wat willen de toeschouwers?
De toeschouwers willen spektakel.
Als er geen toeschouwers meer zijn dan zijn er ook geen sponsoren meer.
Dus niet klagen.
20 augustus 2015 14:57
@moker
Of de Tro-Bro Léon, nog een stapje verder...
20 augustus 2015 14:58
Waarom zouden de ploegen het parcours van te voren verkennen. Er was geen parcours!!

Dit vergelijken met de Strade Bianchi is natuurlijk onzin. Strandzand is veeel instabieler dan puinslag of aangereden onverharde wegen. En verder is de Strade ook geen TTT, waar ze met 60 km/h bij elkaar in de derailleur hangen
20 augustus 2015 15:00
@Moker,

Als jij het verschil niet ziet tussen de strade en een ploegentijdrit op de eerste dag van een grote ronde.
20 augustus 2015 15:03
@ jan jansen: en waar ligt dan de grens? Een afdaling van de Monte Crostis (zoals een paar jaar geleden gepland in de Giro)? Of gekker? En hoeveel doden en zwaargewonden mogen er vallen? Zit dat bij het spektakel in?

Dat van die toeschouwersaantallen is ook flauwekul. Als de rit door het centrum over asfalt was gegaan had je zeker dezelfde aantallen gehad.
20 augustus 2015 15:03
@Goozbabs
Bij mij is er een verschil tussen vragen of iets acceptabel is en roeptoeteren dat iets onacceptabel is
20 augustus 2015 15:04
Zolang de omstandigheden voor elke ploeg hetzelfde zijn is er niets aan de hand. Elk stuk openbare weg is in theorie geschikt voor een rit in lijn, een individuele tijdrit of een ploegentijdrit. Men rijdt toch ook over kasseien? Het is aan de renners om de risico’s in te schatten, het wielrennen is behalve een snelheidssport ook een behendigheidssport. Men moet af van het idee dat een ploegentijdrit altijd verreden moet worden op een rechte, vlakke, goed geasfalteerde weg. Wel is het zo natuurlijk dat in een koers waarbij de kans zeer groot is dat het op een massasprint uitdraait, flessenhalzen en haakse bochten zoveel mogelijk vermeden moet worden in de laatste kilometers. Maar bij zo’n kort ploegentijdritje als deze moet er niet zo gezeurd worden.
20 augustus 2015 15:07
@Jan
Weet je wat veel toeschouwers geeft? Als ze zonder parachute met hun tijdritfiets uit een vliegtuig springen om te kijken wie er het eerst beneden is. En ja, dat is precies hetzelfde. Want zo'n tijdrit over strandzand kijk je als toeschouwer ook niet om te zien welke ploeg er het hardst kan fietsen, maar om te kijken bij welke ploeg er de meeste renners op hun bek gaan.
20 augustus 2015 15:08
@jacco
Openbare weg is waar je met de auto mag rijden toch?
20 augustus 2015 15:10
@Jacco:
Ik denk dat het niet terecht is om TT's over een kam te scheren met ritten in lijn. Op een tijdritfiets heb je minder controle, dus dan is het vragen om valpartijen op een parcours als dit, vooral door het strandzand (die houten brug gaat dan nog wel). Zeker in een ploegentijdrit kan dat ploegen al voortijdig voor de helft uitschakelen, dat voegt werkelijk helemaal niks toe aan de koers.
20 augustus 2015 15:12
@west
Ik vind het een goede vertaling van zijn tweet. Een extra vraagteken zou het misschien meer kenmerken, maar staat niet professioneel. Maar misschien heb je gelijk.
20 augustus 2015 15:18
Ik zie het probleem niet, men weet het van te voren, aanpassen, dan maar niet met 60 per uur, het is voor elke ploeg hetzelfde, zo een korte ploegentijdrit zorgt toch niet voor dermate verschillen, de ene keer is het te veel bochten, nu is het is wat anders, onverharde beklimmingen in de giro, kasseien in de tour, volgend jaar Schaal Sels. Kan me wel vinden in het antwoord van moker, iedereen is lovend over de Strade Bianche, en nu is het mis, terwijl niemand weet hoe erg/niet erg het wel is. We gaan het zien, als de uci moet ingrijpen elke keer als een renner commentaar heeft zal er geen leuke wedstrijd meer te zien, remember de Vuelta s van vroeger, dagen lang, recht toe, recht aan, van het begin tot het eind.
20 augustus 2015 15:19
Ik vind het wel een mooi parcours. Als de renners dit niet verantwoord achten, had men maanden geleden dit moeten laten blijken. Ze lijken allemaal opeens verrast, maar dit is al heel lang bekend. Om dan twee dagen voor de start te gaan klagen, vind ik kleinzielig en ongepast.
20 augustus 2015 15:20
Wat mij betreft niet acceptabel ! Een rittenwedstrijd hoort op de weg en niet op het strand...
20 augustus 2015 15:22
@ Billi: jaja. mooi verhaal. Net als in de ronde van het Baskenland. Met die paaltjes in de finale. Daar hadden ze de snelheid zeker op aan moeten passen. Nee het zijn profs, die altijd on the edge gaan. Zeker in een TTT. Daar dient een organisatie en ook de UCI rekening mee te houden.

Het is niet eens een openbare weg. Hoezo wegwielrennen...
20 augustus 2015 15:28
Ze willen net als de Tour zijn? Wedstrijd stilleggen door tekort aan ambulances
20 augustus 2015 15:35
Als je zoiets doet, moet je gewoon zorgen dat het minimaal een paar maanden van tevoren duidelijk is dat je een TTT over het strand gaat organiseren. Als blijkbaar iedereen er 2 dagen van tevoren achterkomt dat het parcours niet boven over de boulevard maar 2 meter naar beneden over het strand is getrokken ben je gewoon onprofessioneel bezig. Daarom gaat de vergelijking met Strade Bianchi, Tro-Bro of Roubaix ook helemaal scheef; daar weet je vantevoren waar je aan begint. Waar je ploegen, constructeurs en renners de tijd had kunnen geven om creatief te zijn zet je ze nu voor het blok met een onaangename verrassing.
20 augustus 2015 15:44
Nu kunnen de ploegen eens laten zien dat ze "ballen" hebben.
Gewoon stellen en dan liefst vandaag nog, een ander aanvaardbaar parcours,
en anders starten we ALLEN zaterdag niet.
Het wordt ook tijd dat er eens een nieuwe wind gaat waaien in de UCI,
want de meesten zijn er om gezien te worden, uitstapjes te maken en te feesten.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.