Ploegen verkennen parcours ploegentijdrit: “Is dit acceptabel?”
Zaterdag start de Vuelta a España met een ploegentijdrit langs de Costa del Sol. Het parcours van de ploegenrit tegen de klok voert de renners op sommige punten letterlijk over het strand. Meerdere renners vragen zich af hoe dit goedgekeurd is door de UCI.
Chris Froome geeft een inkijk in het nogal zanderige parcours. Een deel van de 7,4 kilometer van Puerto Banús naar Marbella is bedenkt met zand, op een ander deel zijn rubberen matten neergelegd. Ook laat de Touwinnaar een houten brug zien waar de teams met hoge snelheid overheen zullen gaan. Nicholas Roche, ploegmaat van Froome bij Sky, is verbaasd. “Maken jullie een grap?” Rory Sutherland (Movistar) is ook duidelijk: “Is de UCI serieus dat dit acceptabel is? Bond?”
[poll id=”102″]
https://twitter.com/chrisfroome/status/634308297550635008
Vuelta ttt!!!! Are you joking???? pic.twitter.com/koVlW7T72w
— nicholas roche (@nicholasroche) August 20, 2015
Ploegentijdrit zaterdag. Rubberen matten, zandweg. pic.twitter.com/8mJRis0ilx
— Thomas De Gendt (@DeGendtThomas) August 20, 2015
@DeGendtThomas juiste tubes perfecte druk en je gewicht verleggen op je fiets !
— Sven Nys (@sven_nys) August 20, 2015
Is the @UCI_cycling serious that this is acceptable? Union??? pic.twitter.com/4Sb2NktRQ7
— Rory Sutherland (@rorysutherland1) August 20, 2015
Look at the finish line of the first stage of #LV2015 in Playa de Levante! Everything is ready! pic.twitter.com/zoDkp6fytH
— Vuelta a España (@lavuelta) August 19, 2015
Die houten brug lijkt me ook wel te doen, behalve als die nat ligt natuurlijk, maar dat zal wel niet in Spanje.
Precies, het is maar een dun laagje zand als ik de foto's zo bekijk.
Het gaat trouwens niet om de profs maar om de toeschouwers.
Wat willen de toeschouwers?
De toeschouwers willen spektakel.
Als er geen toeschouwers meer zijn dan zijn er ook geen sponsoren meer.
Dus niet klagen.
Of de Tro-Bro Léon, nog een stapje verder...
Dit vergelijken met de Strade Bianchi is natuurlijk onzin. Strandzand is veeel instabieler dan puinslag of aangereden onverharde wegen. En verder is de Strade ook geen TTT, waar ze met 60 km/h bij elkaar in de derailleur hangen
Als jij het verschil niet ziet tussen de strade en een ploegentijdrit op de eerste dag van een grote ronde.
Dat van die toeschouwersaantallen is ook flauwekul. Als de rit door het centrum over asfalt was gegaan had je zeker dezelfde aantallen gehad.
Bij mij is er een verschil tussen vragen of iets acceptabel is en roeptoeteren dat iets onacceptabel is
Weet je wat veel toeschouwers geeft? Als ze zonder parachute met hun tijdritfiets uit een vliegtuig springen om te kijken wie er het eerst beneden is. En ja, dat is precies hetzelfde. Want zo'n tijdrit over strandzand kijk je als toeschouwer ook niet om te zien welke ploeg er het hardst kan fietsen, maar om te kijken bij welke ploeg er de meeste renners op hun bek gaan.
Openbare weg is waar je met de auto mag rijden toch?
Ik denk dat het niet terecht is om TT's over een kam te scheren met ritten in lijn. Op een tijdritfiets heb je minder controle, dus dan is het vragen om valpartijen op een parcours als dit, vooral door het strandzand (die houten brug gaat dan nog wel). Zeker in een ploegentijdrit kan dat ploegen al voortijdig voor de helft uitschakelen, dat voegt werkelijk helemaal niks toe aan de koers.
Ik vind het een goede vertaling van zijn tweet. Een extra vraagteken zou het misschien meer kenmerken, maar staat niet professioneel. Maar misschien heb je gelijk.
Het is niet eens een openbare weg. Hoezo wegwielrennen...
Gewoon stellen en dan liefst vandaag nog, een ander aanvaardbaar parcours,
en anders starten we ALLEN zaterdag niet.
Het wordt ook tijd dat er eens een nieuwe wind gaat waaien in de UCI,
want de meesten zijn er om gezien te worden, uitstapjes te maken en te feesten.