Ploegen verkennen parcours ploegentijdrit: “Is dit acceptabel?”
Zaterdag start de Vuelta a España met een ploegentijdrit langs de Costa del Sol. Het parcours van de ploegenrit tegen de klok voert de renners op sommige punten letterlijk over het strand. Meerdere renners vragen zich af hoe dit goedgekeurd is door de UCI.
Chris Froome geeft een inkijk in het nogal zanderige parcours. Een deel van de 7,4 kilometer van Puerto Banús naar Marbella is bedenkt met zand, op een ander deel zijn rubberen matten neergelegd. Ook laat de Touwinnaar een houten brug zien waar de teams met hoge snelheid overheen zullen gaan. Nicholas Roche, ploegmaat van Froome bij Sky, is verbaasd. “Maken jullie een grap?” Rory Sutherland (Movistar) is ook duidelijk: “Is de UCI serieus dat dit acceptabel is? Bond?”
[poll id=”102″]
https://twitter.com/chrisfroome/status/634308297550635008
Vuelta ttt!!!! Are you joking???? pic.twitter.com/koVlW7T72w
— nicholas roche (@nicholasroche) August 20, 2015
Ploegentijdrit zaterdag. Rubberen matten, zandweg. pic.twitter.com/8mJRis0ilx
— Thomas De Gendt (@DeGendtThomas) August 20, 2015
@DeGendtThomas juiste tubes perfecte druk en je gewicht verleggen op je fiets !
— Sven Nys (@sven_nys) August 20, 2015
Is the @UCI_cycling serious that this is acceptable? Union??? pic.twitter.com/4Sb2NktRQ7
— Rory Sutherland (@rorysutherland1) August 20, 2015
Look at the finish line of the first stage of #LV2015 in Playa de Levante! Everything is ready! pic.twitter.com/zoDkp6fytH
— Vuelta a España (@lavuelta) August 19, 2015
verwacht eigenlijk ook zoiets als wat lnnrt eerder al in zijn reactie meedeelde, het meeste zand zal wel verwijderd worden ...
Bertvd, de UCI heeft zeker een controle functie, daar ben ik het geheel mee eens, dat van Baskenland heb ik gezien, t is wel meestal zo dat de ploegen van te voren een gedetailleerd schema krijgen waarop gevaarlijke punten aangegeven staan ... in dit geval is er een goede verkenning mogelijk, denk dat het wel mee valt, lijkt erger dan het is, dan het gaat zijn
op pagina 31-41 staat de route van de proloog en nergens valt uit op te maken dat er iets op het strand of met zand gaat gebeuren...
Niemand wordt verplicht het parcours op een tijdritfiets af te leggen; zo was er vooraf ook veel discussie of men gebruik moest maken van de gewone fiets of de tijdritfiets bij het WK tijdrit in Ponferrada vorig jaar. Keuzes wat betreft materiaal, het inschatten, nemen of juist vermijden van risico’s: het hoort allemaal bij het wielrennen. Deze sport is zoveel meer dan simpel hard trappen.
Spelen met de gezondheid is ook erg overdreven. Je weet nog niet eens hoe het parcours er in werkelijkheid uitziet. Je concludeert nu op basis van wat foto's, die ook uit hun verband zijn getrokken. Wellicht (waarschijnlijk) werkt de organisatie nog aan de veiligheid van het parcours.
Daarnaast kun je als renner zelf ook extra veiligheid inbouwen, door minder risico's te nemen.
Ik heb de kaart bekeken en volgens mij fietsen ze echt pal langs het strand. Dit is gewoon een wandel boulevard, misschien 2 auto's breed. Ik dacht eerst dat ze over de N340 gaan, maar dat is dus niet zo.
Ja het is meer dan hard trappen. Het is echter nog steeds wegwielrennen en in een TTT hoort (zeker wanneer dat niet aangekondigd is) geen zandbak thuis. We zitten hier niet naar een circusvoorstelling te kijken.
Een keer een stuk onverhard, kasseien, strade bianchi, prachtig en absoluut een toegevoegde waarde, maar wel zoals hiervoor al door iemand gezegd aangekondigd. Ploegen kunnen zich er dus op in stellen (en doen dat ook, zie de verkenningen van de kasseien voor de Tour).
Dit is een onaangekondigde verrassing en bovendien iets wat helemaal niet past bij een ploegentijdrit in een grote ronde, de hele essentie van een ploegentijdrit (met zn allen zo hard mogelijk) is namelijk weg. Het wordt meer een met zn allen zo hard mogelijk zonder dat er 1 van de 9 een schuivertje maakt in het zand en de rest meeneemt. En een ploegentijdrit op een wegfiets rijden maakt het een stuk onveiliger op de rest van het parcours.
Als het een ITT was zou het nog kunnen, maar op deze manier worden de risico's veel en veel te groot.
Als dit veel te gevaarlijk is met een tijdritfiets, dan rij je toch gewoon met de normale racefiets?
zaterdagavond zal zo goed als zeker blijken dat dit een storm in een glas water was. Persoonlijk vind ik dat een rit met een hoop kasseikilometers gevaarlijker is dan dit.