Ploegen verkennen parcours ploegentijdrit: “Is dit acceptabel?”
foto: Sirotti (archief)
donderdag 20 augustus 2015 om 13:55

Ploegen verkennen parcours ploegentijdrit: “Is dit acceptabel?”

Zaterdag start de Vuelta a España met een ploegentijdrit langs de Costa del Sol. Het parcours van de ploegenrit tegen de klok voert de renners op sommige punten letterlijk over het strand. Meerdere renners vragen zich af hoe dit goedgekeurd is door de UCI.

Een must-have voor wielerfans! Op 20 september verschijnt er weer een nieuwe RIDE Magazine. Onze 172 pagina’s dikke najaars-editie staat weer vol met prachtige wielerverhalen om heerlijk van te genieten. Bestel jouw exemplaar nu online voor slechts € 9,95. Snelle beslissers ontvangen 15 euro korting bij FuturumShop. RIDE extra voordelig lezen? Neem dan nu een abonnement en krijg 20% korting!

Chris Froome geeft een inkijk in het nogal zanderige parcours. Een deel van de 7,4 kilometer van Puerto Banús naar Marbella is bedenkt met zand, op een ander deel zijn rubberen matten neergelegd. Ook laat de Touwinnaar een houten brug zien waar de teams met hoge snelheid overheen zullen gaan. Nicholas Roche, ploegmaat van Froome bij Sky, is verbaasd. “Maken jullie een grap?” Rory Sutherland (Movistar) is ook duidelijk: “Is de UCI serieus dat dit acceptabel is? Bond?”

[poll id=”102″]

https://twitter.com/chrisfroome/status/634308297550635008

RIDE Magazine
78 Reacties
20-08-2015 15:51
als ik zo de plaatjes bekijk zie ik nergens dat ze over het strand rijden, maar ik kan het mis hebben ...

verwacht eigenlijk ook zoiets als wat lnnrt eerder al in zijn reactie meedeelde, het meeste zand zal wel verwijderd worden ...

Bertvd, de UCI heeft zeker een controle functie, daar ben ik het geheel mee eens, dat van Baskenland heb ik gezien, t is wel meestal zo dat de ploegen van te voren een gedetailleerd schema krijgen waarop gevaarlijke punten aangegeven staan ... in dit geval is er een goede verkenning mogelijk, denk dat het wel mee valt, lijkt erger dan het is, dan het gaat zijn
20-08-2015 15:51
roadbook
op pagina 31-41 staat de route van de proloog en nergens valt uit op te maken dat er iets op het strand of met zand gaat gebeuren...
20-08-2015 15:53
Weet niet hoe het bij de rest zit, maar ik kan niet beoordelen of het acceptabel is of niet. Je moet veel beeldmateriaal hebben of er zelf overheen fietsen om er een oordeel over te vellen. Dat kan ik niet met alleen een paar foto's hoor.
20-08-2015 15:56
't Is ook nog eens competitievervalsing (als in het skien). De eerste ploeg die erover heen rijdt heeft het nog enigszins goed, maar de laatste ploeg zal behoorlijk last hebben van spoorvorming. En als er een ploeg op zijn bek gaat is dat niet alleen slecht voor die ploeg, maar kan dat ook slecht zijn voor de ploeg die daarop volgt door toedoen van duinvorming waar iemand een schuiver heeft gemaakt.
20-08-2015 15:56
Als er echt zand blijkt te liggen, zou ik mn team lekker op gewone fietsen laten rijden, hoeveel seconden kun je verliezen op zo'n kort parcours?
20-08-2015 15:58
Ik zeg: de kans voor Zonneveld om terug te keren in het profpeleton. Kan ie mooi die eliterenners leren hoe er over zand gereden moet worden ;-)
20-08-2015 16:06
@ elrio: je vergeet nog de volgwagens. Als die al kunnen volgen...
20-08-2015 16:08
@Bertvd die houten brug lijkt me inderdaad niet gemaakt voor volgwagens...
20-08-2015 16:18
@ elrio hahaha duinvorming!
20-08-2015 16:26
In mijn ogen kan je dit gewoon niet maken. Er is al genoeg gespeeld met de veiligheid van renners. Een TTT moet je gewoon op verharde wegen rijden met acceptabele bochten erin. Op dit soort ondergronden is het vragen om problemen. Waarom spelen met hun gezondheid.
20-08-2015 16:29
@StonedCamel

Niemand wordt verplicht het parcours op een tijdritfiets af te leggen; zo was er vooraf ook veel discussie of men gebruik moest maken van de gewone fiets of de tijdritfiets bij het WK tijdrit in Ponferrada vorig jaar. Keuzes wat betreft materiaal, het inschatten, nemen of juist vermijden van risico’s: het hoort allemaal bij het wielrennen. Deze sport is zoveel meer dan simpel hard trappen.
20-08-2015 16:39
@rahimns
Spelen met de gezondheid is ook erg overdreven. Je weet nog niet eens hoe het parcours er in werkelijkheid uitziet. Je concludeert nu op basis van wat foto's, die ook uit hun verband zijn getrokken. Wellicht (waarschijnlijk) werkt de organisatie nog aan de veiligheid van het parcours.

Daarnaast kun je als renner zelf ook extra veiligheid inbouwen, door minder risico's te nemen.
20-08-2015 16:51
Vuelta profileert zich steeds meer als een spectakelstuk voor een op sensatie belust publiek.
20-08-2015 16:59
de bedenker van dit TTT-parcours met strandsegmenten is bij de Spaanse bond bekend als El Enajenado.
20-08-2015 17:17
Is het niet sowieso al belachelijk om een ploegen tijdrit van 7,4 km te maken? maak het dan gewoon een proloog..
20-08-2015 17:21
https://www.google.nl/maps/@36.494413,-4.9443012,449m/data=!3m1!1e3?hl=nl

Ik heb de kaart bekeken en volgens mij fietsen ze echt pal langs het strand. Dit is gewoon een wandel boulevard, misschien 2 auto's breed. Ik dacht eerst dat ze over de N340 gaan, maar dat is dus niet zo.
20-08-2015 17:27
@Jacco:
Ja het is meer dan hard trappen. Het is echter nog steeds wegwielrennen en in een TTT hoort (zeker wanneer dat niet aangekondigd is) geen zandbak thuis. We zitten hier niet naar een circusvoorstelling te kijken.
Een keer een stuk onverhard, kasseien, strade bianchi, prachtig en absoluut een toegevoegde waarde, maar wel zoals hiervoor al door iemand gezegd aangekondigd. Ploegen kunnen zich er dus op in stellen (en doen dat ook, zie de verkenningen van de kasseien voor de Tour).
Dit is een onaangekondigde verrassing en bovendien iets wat helemaal niet past bij een ploegentijdrit in een grote ronde, de hele essentie van een ploegentijdrit (met zn allen zo hard mogelijk) is namelijk weg. Het wordt meer een met zn allen zo hard mogelijk zonder dat er 1 van de 9 een schuivertje maakt in het zand en de rest meeneemt. En een ploegentijdrit op een wegfiets rijden maakt het een stuk onveiliger op de rest van het parcours.

Als het een ITT was zou het nog kunnen, maar op deze manier worden de risico's veel en veel te groot.
20-08-2015 17:28
Door materiaalkeuze en snelheid aan te passen kan dit best. Ze hoeven helemaal geen 60 per uur te gaan. Waarom zou topsnelheid de maatstaf zijn?
20-08-2015 17:41
Niemand zegt dat ze 60 km/u erover moeten. Inderdaad zoals hierboven gezegd kun je best het materiaal een beetje aanpassen en de gevaarlijke passages wat voorzichtiger nemen. Af en toe een technisch parcours moet ook kunnen, net zoals dat in massasprints ook moet kunnen.
20-08-2015 17:45
@Purito alleen het feit dat je waarschijnlijk zegt is al een teken aan de wand. En het gaat wel degelijk om hun gezondheid en hun carrière. En het afschuiven op de renner zelf is gewoon heel erg makkelijk. Het is aan de organisatie en de UCI om ervoor te zorgen dat deze mensen op een verantwoordelijke en veilige manier hun beroep kunnen uitvoeren.
20-08-2015 17:46
En volgend jaar in Rio finish op Copa Cobana, dit lijkt me een goede generale.
20-08-2015 18:40
Wat een gezeur weer. Dit moet toch kunnen. Volgend jaar zit er een stuk waterfietsen in. Ik vind dat allemaal vrij normaal bij wegwielrennen. Er zijn al geluiden dat ze iets willen gaan doen met tandems. Ook een goed idee. Hoe meer valpartijen, hoe beter. Leuk om te kijken en als je valt is dat pech. Dan kun je gewoon niet sturen en hoor je geen ronde te winnen.
20-08-2015 18:48
@Zevenaar; exact! We vinden het allemaal prachtig als, speciaal voor de gelegenheid slecht onderhouden, kasseienstroken, liefst met flink regenachtig weer, worden geslecht door onze helden. Lekke banden, valpartijen, gebroken botten, verspeelde seizoenen, het vergroot de heroïek alleen maar in de ogen van de wielerfanaat! Maar als er een noviteit wordt geïntroduceerd dan is het allemaal boehoe en huilie huilie.
20-08-2015 19:02
Iets voor Wout van Aert en Mathieu van der Poel. Maar waarom komt men daar nu pas mee? Dit is toch al langer duidelijk dan de laatste dagen?
20-08-2015 19:04
Als 'de ploegen' dit 'onacceptabel' vinden dan rijden ze toch gewoon niet?
Als dit veel te gevaarlijk is met een tijdritfiets, dan rij je toch gewoon met de normale racefiets?

zaterdagavond zal zo goed als zeker blijken dat dit een storm in een glas water was. Persoonlijk vind ik dat een rit met een hoop kasseikilometers gevaarlijker is dan dit.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.