maandag 15 mei 2017 om 09:48
Ploegleider Orica-Scott betreurt doorrijden Movistar na valpartij
Het moment waarop Wilco Kelderman in de finale van de rit naar Blockhaus tegen een motor botste, had grote invloed op het koersverloop. Kelderman moest de strijd staken en meerdere renners werden meegesleurd in de val en liepen minuten tijdsverlies op. Het incident was voor Movistar geen reden om in te houden. Ploegleider Matt White van Orica-Scott betreurt de keuze van Movistar om door te rijden.
“Ik denk dat de beslissing van Movistar niet correct was”, aldus White tegen Cycling Weekly. “Ze zaten niet achter een vluchtersgroep aan, het ging bergaf. Iedereen wist wat er gebeurd was. Uit sportief oogpunt was het beter geweest om het een of twee minuten rustig aan te doen. Het was niet nodig om het tempo op te voeren. Het is teleurstellend, want ik heb veel respect voor de ploeg. Maar ik denk dat ze een slechte beslissing hebben genomen.”
Ook zijn kopman Adam Yates viel en verloor tijd. Aan de finish had hij 4:39 achterstand op winnaar Quintana. “Het is een grote klap voor onze ambities”, aldus White. “Er moet nog een hoop geklommen worden en er komen meer kansen. Het is een slechte dag, maar we moeten verder.”
Een stilstaand object wat daar niet hoorde te staan, en wat door een persoon bestuurd werd die (blijkbaar) nul inzicht heeft.
https://mobile.twitter.com/ChadHaga/status/863792195165458432
Zie ook de Tweet van Haga. Kelderman heeft 0 schuld. Ze zagen de motor pas op het laatst, en Kelderman kon ook nog eens nergens heen.
De eerste 3 renners zien hem en wijken uit, de 4e ziet het niet of te laat en klapt erop.
Vergelijkbaar met de paaltjes in de ronde van het Baskenland vorig jaar.
De eerste renners er rakelings langs, en chaos en letsel daarachter.
Die agent verdient een enorme draai om zijn oren.
Verder is iedere situatie anders en dus per definitie nooit te vergelijken. Een duidelijke rode draad is wel dat er altijd maar 1 partij is die kan beslissen of er doorgereden wordt of niet: de wedstrijdleiding. Als die besluit dat er doorgereden mag worden, kun je ploegen niet verwijten dat ze dat doen.
Oftewel: White richt zijn verwijt aan de verkeerde partij.
Kruiswijk valt vorig jaar en de knecht van chavez wacht om daarna vol door te trekken in het dal.
Boontje komt om zn loontje
Movistar wacht echt nooit meer na de waaier etappe van 201(2 meen ik) in de tour. En dat vindt ik terecht, en ook toen werd er gelukkig niet gewacht op Valverde en cs.
Het zou wat wezen, dan kan je elke etappe wel een aantal keren wachtten, want bij welke renner leg je dan grens? Klassement, meesterknecht, sprinter etc etc.
Daarnaast vind ik deze val anders dan wanneer het door eigen doen is. Hier kon niemand (de motoragent alleen) wat aan doen.