Ploegleider Orica-Scott betreurt doorrijden Movistar na valpartij
Adam Yates - Foto: Sirotti
maandag 15 mei 2017 om 09:48

Ploegleider Orica-Scott betreurt doorrijden Movistar na valpartij

Het moment waarop Wilco Kelderman in de finale van de rit naar Blockhaus tegen een motor botste, had grote invloed op het koersverloop. Kelderman moest de strijd staken en meerdere renners werden meegesleurd in de val en liepen minuten tijdsverlies op. Het incident was voor Movistar geen reden om in te houden. Ploegleider Matt White van Orica-Scott betreurt de keuze van Movistar om door te rijden.

“Ik denk dat de beslissing van Movistar niet correct was”, aldus White tegen Cycling Weekly. “Ze zaten niet achter een vluchtersgroep aan, het ging bergaf. Iedereen wist wat er gebeurd was. Uit sportief oogpunt was het beter geweest om het een of twee minuten rustig aan te doen. Het was niet nodig om het tempo op te voeren. Het is teleurstellend, want ik heb veel respect voor de ploeg. Maar ik denk dat ze een slechte beslissing hebben genomen.”

Ook zijn kopman Adam Yates viel en verloor tijd. Aan de finish had hij 4:39 achterstand op winnaar Quintana. “Het is een grote klap voor onze ambities”, aldus White. “Er moet nog een hoop geklommen worden en er komen meer kansen. Het is een slechte dag, maar we moeten verder.”

RIDE Magazine
48 Reacties
15-05-2017 11:10
Movistar reed al op kop
15-05-2017 11:11
@Robotour

Een stilstaand object wat daar niet hoorde te staan, en wat door een persoon bestuurd werd die (blijkbaar) nul inzicht heeft.

https://mobile.twitter.com/ChadHaga/status/863792195165458432

Zie ook de Tweet van Haga. Kelderman heeft 0 schuld. Ze zagen de motor pas op het laatst, en Kelderman kon ook nog eens nergens heen.
15-05-2017 11:15
Ja, had al het idee dat de motor net na een bocht stond, dan zie je hem niet en ben je gewoon de sjaak als renner.
15-05-2017 11:17
tja, dat vond Kruijswijk vorig jaar inderdaad ook. Al is er natuurlijk verschil in situatie, maar diegenen die aan de verliezende kant zitten van het verhaal vinden dit altijd. Punt is dat valpartijen ed eigenlijk nooit eerlijk te managen zijn, kijk maar naar de Ventoux vorig jaar in de tour toen Sky gratis tijd kreeg en Quintana zich gewoon bergop mocht laten trekken door de motor. Net als nu, ze hadden gewoon de koers moeten laten doorgaan. De ene keer win je wat, de volgende keer heb je pech. Lang verhaal, maar eens dus dat White niet moet piepen.
15-05-2017 11:45
Wat een slechte verliezer!! Movistar was al aan het rijden. Orica-scott moet nu maar laten zien dat ze kunnen gaan aanvallen....
15-05-2017 11:47
Zolang de wedstrijd niet wordt geneutraliseerd, staat het iedereen vrij door te rijden. En zo erg was de val nu ook weer niet. Als er alleen onbekende Russische knechten waren gevallen, had er geen haan naar gekraaid. Nu zijn het toevallig een paar kopmannen.
15-05-2017 11:51
Gezeur van Orica-Scott. Je kunt niet bij elke valpartij gaan zitten wachten. Dit gebeurt nu eenmaal in de koers.
15-05-2017 12:39
Yates zat op een gegeven moment vlak achter de groep. Seconde of 10/15. Dan uiteindelijk meer dan 4 min verliezen is dan vrij veel.
15-05-2017 12:45
Yates heeft het gewoon niet slim gedaan. Hij zat niet heel ver achter de groep, maar je kreeg toen te zien dat zijn hartslag 193 was, hij heeft te snel proberen terug te keren. Laten we zeggen jeugdige onervarenheid. Als hij iets meer tijd had genomen had hij minder tijd verloren denk ik.
15-05-2017 12:51
Volgens de site van Orica zou Yates een gebroken frame hebben gehad en een aanlopend wiel, dat zal wel voor een deel de verklaring zijn voor de 4 minuten. Hij leek geen zware kwetsuren te hebben in ieder geval, zonder die problemen met de fiets was het gat vermoedelijk veel kleiner gebleven.
15-05-2017 13:03
Vreemd dat hier de knullige val van Kruijswijck, als resultaat van onder druk gezet te worden door zijn tegenstanders, vergeleken wordt met wat er gisteren gebeurd is, met name een niet-renner die plots voor een wegversmalling zorgt in een peloton op volle snelheid. Zet alsjeblief de oranje bril even af.
15-05-2017 13:04
Dan wissel je toch van fiets?. Hij zat nog tussen de auto's.
15-05-2017 13:28
Al staat die motor op een recht eind van 10 kilometer.
De eerste 3 renners zien hem en wijken uit, de 4e ziet het niet of te laat en klapt erop.
Vergelijkbaar met de paaltjes in de ronde van het Baskenland vorig jaar.
De eerste renners er rakelings langs, en chaos en letsel daarachter.
Die agent verdient een enorme draai om zijn oren.
15-05-2017 14:11
Movistar was al flink gas aan het geven. Heel anders dan dat ze het initatief pakken op het moment dat de valpartije plaatsvindt. Quintana wil graag van heel het veld winnen, niet alleen van Yates, Orica :')
15-05-2017 14:42
@fringale Vreemd dat onze zuiderburen de naam Kruijswijk niet correct kunnen schrijven ;)
Verder is iedere situatie anders en dus per definitie nooit te vergelijken. Een duidelijke rode draad is wel dat er altijd maar 1 partij is die kan beslissen of er doorgereden wordt of niet: de wedstrijdleiding. Als die besluit dat er doorgereden mag worden, kun je ploegen niet verwijten dat ze dat doen.
Oftewel: White richt zijn verwijt aan de verkeerde partij.
15-05-2017 15:26
Movistar had inderdaad moeten wachten, omdat Sky en Orica dat ook altijd doen wanneer hun concurrenten op de weg liggen. Oh wacht...
15-05-2017 15:31
of het nou terecht of onterecht is dat er door het Orica- kamp geklaagd wordt, feit is dat het voor de Giro heel jammer is dat het gisteren zo gelopen is. Zowel Yates als Thomas waren in bloedvorm en hadden alle twee voor het podium kunnen gaan. Op deze manier wordt het voor Movistar natuurlijk een stuk makkelijker....... Heel jammer!!
15-05-2017 15:34
Lol...

Kruiswijk valt vorig jaar en de knecht van chavez wacht om daarna vol door te trekken in het dal.

Boontje komt om zn loontje
15-05-2017 16:54
De val van Kruijswijk is natuurlijk niet te vergelijken met de val van gister. Kruijswijk maakte zelf een fout waardoor hij viel. Wachten is dan netjes, maar dat is ook de koers. Gister daarentegen gingen ze geheel buiten hun eigen schuld naar de grond. Dan is het in mijn ogen zaak om even in te houden.
15-05-2017 17:29
Wat een jankpartij zeg!! Dit gemekker is volgens mij gestart na dat gezeur van Andy Schleck in de tour een aantal jaren geleden, toen Contador doortrok nadat Schleck misschakelde.
Movistar wacht echt nooit meer na de waaier etappe van 201(2 meen ik) in de tour. En dat vindt ik terecht, en ook toen werd er gelukkig niet gewacht op Valverde en cs.
Het zou wat wezen, dan kan je elke etappe wel een aantal keren wachtten, want bij welke renner leg je dan grens? Klassement, meesterknecht, sprinter etc etc.
15-05-2017 17:35
Ik vond het ook niet bijzonder sportief. Je kan best 10 sec. wachten voor het geval gevallenen zich snel weer op de fiets kunnen hijsen. Het had in dit geval voor de gevallenen weinig uitgemaakt aangezien ze 2 min. stil gestaan hebben.
15-05-2017 17:36
Het gaat er niet zo zeer om op wie er gewacht wordt. Het is toch niet zo heel gek dat er ingehouden wordt wanneer er renners wegvallen door een val waar niks aan gedaan kan worden?

Daarnaast vind ik deze val anders dan wanneer het door eigen doen is. Hier kon niemand (de motoragent alleen) wat aan doen.
15-05-2017 18:18
Hahaha wat een grote grap is dit zeg. Gaan we de volgende keer ook wachten bij een lekke band?

Om te reageren moet je ingelogd zijn.