PMU stopt sponsoring groene puntentrui Tour de France
Tour de France-organisator ASO is op zoek naar een nieuwe geldschieter voor de groene puntentrui. Het Franse wedkantoor PMU heeft besloten om na 25 jaar de sponsoring van het klassement te beëindigen.
“De afgelopen 25 jaar hebben we geprofiteerd van de grote zichtbaarheid die de Tour de France met zich meebrengt”, zegt Benoît Cornu, communicatie directeur van PMU, vandaag in L’Equipe. In de Franse krant legt Cornu uit de Franse gokwet sinds 2010 is veranderd. Het wedkantoor heeft als gevolg van het openstellen van wedden op internet haar strategie verlegd. De focus van het bedrijf ligt nu meer bij het voetbal. “De Tour duurt maar drie weken per jaar”, zegt hij. “In 2010 hebben hebben we besloten om terug te keren naar het voetbal, omdat we een hoger profiel nodig hebben en om PMU te moderniseren.”
De ASO is sinds juli op de hoogte van het besluit te stoppen met sponsoren van de puntentrui van PMU. Het wedkantoor informeerde de Franse wedstrijdorganisatie voorafgaand aan de Tour de France van dit jaar.
De ASO zoekt volgens Laurent Lachaux, directeur commerciële zaken van ASO, naar een nieuwe sponsor voor een lange termijn. Volgens het organisatiebedrijf hebben verschillende studies aangetoond dat de publiciteit die de groene trui genereert een rendement oplevert voor sponsoren dat 10 tot 12 keer groter is dan de sponsorkosten van €1,5 miljoen.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.