Poels: “Ik wil graag bij Sky blijven”
foto: Sky
woensdag 20 april 2016 om 08:09

Poels: “Ik wil graag bij Sky blijven”

Als het aan Wout Poels ligt, staat hij ook na 2016 onder contract bij Sky. Zijn huidige verbintenis met de Britse formatie loopt af, maar de Limburger ziet een langer verblijf zitten. “Ik zou heel graag willen blijven, want ik heb het enorm naar mijn zin”, vertelt Poels aan De Telegraaf.

Tour welhaast zeker
Poels wist dit seizoen al vier keer te winnen, iets wat de ploegleiding van Sky ook kan bekoren. “Als er geen gekke dingen gebeuren, is Wout een zekerheidje voor onze ploeg in de Ronde van Frankrijk. Hij heeft vorig jaar bewezen dat hij een meerwaarde is en laat dit seizoen zien dat hij weer een stap heeft gemaakt en ik denk dat er nog meer rek in zit”, zegt ploegleider Servais Knaven. En als het aan Poels zelf ligt, komt de Tour van 2017 daar mogelijk ook bij: “Mijn contract loopt af, maar mijn management is in gesprek voor een verlenging bij Sky. Alles is super geregeld en ik kan ook hier en daar voor mijn eigen kansen gaan.”

[poll id=”222″]

RIDE Magazine
37 Reacties
20-04-2016 08:17
Waarschijnlijk blijft hij, maatje van Froome. Ben benieuwd of hij bij Sky ooit nog voor eigen kans mag gaan in een grote ronde...
20-04-2016 08:33
Voor een ritje zal hij af en toe wel kunnen gaan in een grote ronde.

Voor een klassement hebben ze met Froome, Landa, Nieve, Thomas, Kwiatkowski, Roche, Konig & Intxausti iets te veel renners die allemaal al meer bereikt hebben op dat vlak.
20-04-2016 08:37
Los daarvan pas zijn huidige functie ook goed bij zijm kwaliteiten. Op goede dagen wereldtop om als knecht de toppers pijn te doen. Af en toe een slechte dag maar die kunnen ze in die ploeg goed opvangen.
20-04-2016 08:53
@Gebruikersnaam - een Nieve, Roche, Inxausti en Konig staan wat mij betreft niet boven Poels in de pikorde hoor. Die mannen hebben misschien wel eens wat laten zien, maar worden voornamelijk als knecht gebruikt, waar Poels regelmatig voor eigen kansen mag rijden. Wanneer Poels zo doorgaat zit het er vast wel een keer in dat hij ook in een grote ronde voor eigen kans mag gaan (bij het uitvallen van Froome, Landa of Thomas, want dat zijn de enige kopmannen).
20-04-2016 08:59
@Gebruikersnaam ik ben met je eens dat de concurrentie groot is, maar of Roche en Konig nu daar direct boven staan. Roche heeft al jaren geen goed klassement gereden en Konig is nu ook niet bepaald een veelwinnaar gebleken. Noem dan Henao of zo.
20-04-2016 09:06
Geen veelwinnaars, maar Nieve en König hebben beiden meermaals een goed klassement gereden in een grote ronde. Daarvoor hoef je niet echt ritten te winnen (zie gesink, mollema en kruijswijk bijv ;-))

Zn huigide rol past goed bij hem, en mocht hij een keer een hele ronde goed zijn, dan komt hij ook als knecht wel boven drijven. Zie porte en thomas.
20-04-2016 09:09
Toch jammer dat de Nederlandse klimmer met waarschijnlijk de hoogste pieken zijn sterkste jaren tegemoet gaat en tevreden is met 'hier en daar' voor eigen kans kunnen rijden.
20-04-2016 09:10
Natuurlijk staan die mannen wat betreft grote rondes nog boven Poels (en Henao ook, en ook Kwiatkowski heeft al een hogere notering). Begin eens met een klassement in een kleine ronde, dan zien we daarna wel verder. Men doet hier maar steeds alsof Poels omdat ie af en toe met de besten meeklimt ook een klassementsrenner is, maar hij heeft dat letterlijk nog nóóit laten zien. Dat wil niet zeggen dat het er niet in zit, maar begin eens met een op hoog niveau constante Ronde van Catalonië ofzoiets, dat hebben we zelfs nog niet gezien. Hij blinkt steeds uit en zakt dan weer weg, dan ben je (nog) geen ronderenner.
20-04-2016 09:22
@gebruikersnaam

Ben het met je eens dat ie moet passen tegen jongens als Froome en Landa. Maar de andere mannen die je noemt gaat Poels niets voor onder doen. Poels blijft stappen maken en heeft gewoon een goed klassement in de benen als ie de ondersteuning krijgt.
20-04-2016 09:24
Tot op heden is Poels veel te onregelmatig om kopman in een grote ronde te zijn. Ik zie hem ooit nog wel eens een mooie bergrit op zijn naam schrijven als de omstandigheden in zijn voordeel vallen: kopman bij Sky weggevallen en de juiste benen op het juiste moment.
20-04-2016 09:26
Beste Nederlander in 2016 tot nu toe. Klasse!
20-04-2016 09:29
@LyndaLid
8e in Tirreno, toen nog (deels) als knecht van Hoogerland die 5e werd dat jaar.
Maar ook dat is erg mager, en later dat jaar was die horrorcrash.
20-04-2016 09:36
@ Netraam

Ja precies.. Als dat je enige wapenfeit is dan spreekt dat echt niet in je voordeel als klassementsman. Er wordt zó lovend gedaan over Poels, dat het af en toe echt even te ver gaat. Zomaar stellen dat Poels niet onder doet voor jongens Nieve, Roche en König. Die hebben én meer laten zien in klassementen, én hebben al ritten gewonnen in grote rondes. Poels heeft beide nog niet gedaan, waarom vinden zoveel mensen hem dan toch een soort van vierde man bij Sky voor de rondes? Ik herhaal: begin nou eens met een klassement in een kleine ronde, en dan wel van WT niveau natuurlijk. Tirreno, Catalonië, Baskenland.. hij heeft overal al flitsen laten zien maar kan het dan vervolgens niet volhouden.

Froome, Landa, Thomas, Henao, Kwiatkowski, Nieve, König en Roche.. Allemaal hebben ze al veel meer laten zien in rondes. Wie weet dat Poels daar in de toekomst bij in de buurt van kan komen (die laatste 3 dan, en Kwiatkowski als ie zich er niet op gaat toeleggen). Maar voorlopig vind ik het gewoon erg scheef hoe lovend hier gedaan wordt over Poels als klassementsman, terwijl hij dat nog niet eens is, en negatief over bepaalde landgenoten bij een ander team.
20-04-2016 09:43
@lyndaLid - hij werd vorig jaar 7e in de Tirreno.

Edit: ik ben het er overigens helemaal mee eens dat hij eerst maar eens constant moet worden in kleine rondes. Hij is ook nog steeds jong, dus tijd zat.
20-04-2016 09:53
Helemaal met LL eens, Poels is een puike renner die een paar dagen per jaar zo goed als iedereen in de vernieling kan rijden. Maar een dag top zijn maakt hem nog geen ronderenner die een, laat staan 3 weken, top is. Ook niet met de juiste ondersteuning.

Ohja, wat ik vergat te schrijven: TLJ kan Poels dus vrij duidelijk vergeten als mogelijke vervanger/versterking van het team.

PS: eigenlijk zou het mooi zijn als poels die vormpiek wat beter kan sturen, en dan op een klassieker als WP mikken, niet dan?
20-04-2016 09:55
@Lynda
Je zegt dat ie moet beginnen met een klassement in een kleinere ronde.
2016
Winnaar ronde van Valencia
2015
3e Abu Dhabi
2e Ronde van Engeland
8e Charente
7e Tirreno
2014
10e Baskenland
2013
9e Baskenland
10e Tirreno

Al met al niet zo slecht dus, sterker nog, het is vergelijkbaar met Nieve en König.
Die hebben beiden alleen een beter klassement gereden in een grote ronde, maar hebben daar ook veel vaker aan meegedaan en ooit met klassement ambities aan de start gestaan.
Poels nog niet echt.
20-04-2016 10:08
Ab normaal, je bewering over nieve en könig hun aantal grote rondes klopt niet.

Poels sinds 2009 8 grote rondes, meermaals DNF, nog nooit top 10 en zelden (of niet) top 20
König 4 grote rondes 3 keer top 10
Nieve ook sinds 2009 10 grote rondes met 3-4 keer top 10, meermaals top 20, en overwinningen in grote rondes.

Sorry maar die twee doen het dus toch duidelijk beter. Poels heeft iig bij vacans en ettix met klassements ambities aan de start gestaan. König heeft iig een keer ingesprongen als klassementsman zonder die ambitie te hebben aan de start.
20-04-2016 10:08
Poels heeft hetzelfde probleem als Westra. Goede renner, maar hij kan de focus niet langer dan een paar dagen vast houden. Het salaris zal ook wel goed zijn bij Sky.
20-04-2016 10:09
@ ab normaal

Vorig jaar bijvoorbeeld startte König echt in een knechtenrol voor Porte, en wordt uiteindelijk zelf 5e(?). Nieve heeft dat kunstje ook al vaker gedaan, met een lagere klassering maar ook ritwinst. Om over Roche nog maar niet te spreken... En dat is een mooi lijstje hoor, en ik zeg ook niet dat Poels geen goede coereur is, maar het zijn sinds 2013 vier WT rondjes en 7e is zijn hoogste klassering. Het is ook niet alsof Poels de jongste is hè. Hij heeft natuurlijk die vreselijke val gehad, en loopt daardoor wat achter in zijn ontwikkeling. Maar dan nog is het magertjes voor iemand waar veel mensen van zeggen dat het Nederlands beste (of na Dumoulin) ronderenner zou kunnen/moeten zijn. Vorig jaar was ie van cruciale waarde voor Froome in de derde week, en riep iedereen "zie je wel, hij is zelfs in de derde week super!". Maar de twee weken daarvoor was het niveau bedroevend. Zolang je nog niet dat constante niveau van die andere jongens haalt heb je gewoon geen "recht" om een plek als kopman te vragen. Nou kan je je afvragen in hoeverre die dat doet (zoiets lazen we wel al eens over de Giro), maar veel wielerflitsers vragen het iig wel. Voorlopig onterecht wat mij betreft.
20-04-2016 10:16
Voor Poels zelf vind ik het fijn dat hij daar op zijn plek is, maar ik vind het tegelijk jammer dat hij voor dat team rijdt.

Het team heeft zoveel geld, ergo koopt zoveel goede renners op als kopman of om die te laten knechten, benadert de sport en de renners tot in het enge aan toe als een wetenschap, het leuke gaat er een beetje af. Bovendien heeft het een zo sterk controlerende tactiek, en is zo dominant.

Kortom in mijn ogen een soort Real Madrid van het wielrennen, bijna even poenerig maar nog veel dominanter. De dominantie van team Discovery van Mr Armstrong is me wat dat betreft niet goed bekomen. Alleen gaat dit nog verder want hier is het niet alleen in de tour maar vrijwel overal. Die mannen persoonlijk, de renners, gun ik het allemaal wel hoor, maar als instituut ben ik het liever kwijt dan rijk.

Nou ga ik waarschijnlijk allerlei verontwaardigde reacties krijgen dat ik dat vind. :)
20-04-2016 10:22
(OFF: Henao is van de startlijst voor de WP gehaald?!)
20-04-2016 10:23
Mijn eerste reactie was: Jammer hij heeft geen grote ronde ambitites.

Maar aan de andere kant, het salaris zal hier gewoon veel en veel hoger zijn dan bij een kleinere ploeg waar hij wel kopman mag zijn. Ik bedoel tenzij een BMC komt zoals bij Porte zullen niet veel ploegen hem een gelijkwaardig salaris willen bieden.
20-04-2016 11:22
Prima zet van Poels . Geweldig goede ploeg , prima salaris , op tijd een overwinning pakken
Het materiaal is super net zo als de begeleiding en verzorging .Wat wil een mens nog meer?
Kopman spelen en dan afgaan ? Ik dacht het niet .
20-04-2016 11:28
Herinner me nog de Vuelta 2011. Cobo 1e, Froome 2e op 13 seconden. Froome moest toen etappes knechten voor Wiggins, anders .... tja, 'anders' ;)
Mollema werd 4e in het eindklassement en pakte in extremis de groene trui.

Die gekke Cobo won toen op de Angliru. Poels was goed (op wel meer momenten in 2011) en eindigde als 2e.Nog voor Froome, Wiggins, Menchov, etc. Dit was de 15e Vuelta-etappe en Poels stond toen 10e in het klassement. Aan het eind van de Vuelta stond hij op plek 17.

Eens met dat Poels eerst maar eens een grote(re) etappekoers van een week moet (proberen te) winnen. Geloof best dat dat kan. 3 weken op constant (top)niveau acteren is dan weer een ander verhaal.
20-04-2016 11:31
Poels doet het prima en blaakt van het zelf vertrouwen. zijn marktwaarde is dan ook een stuk omhoog gegaan denk ik zo. Het enige heikele punt is zijn persoonlijke ambitie versus de van het team. tot op heden stelt hij zich tevreden met de kansen die hij krijgt, maar hij lijkt zelf overtuigd te zijn dat hij zelf een grote ronde aankan. De vraag is dan wat hij moet doen om zijn team daarvan te overtuigen... nu is hij zelfs zo goed dat ze hem liever in de tour hebben als knecht dan in de giro als kopman.
Wat dat betreft zit de aankoop van Landa vorig jaar Poels aardig in de weg...

Om te reageren moet je ingelogd zijn.