Politie wil Tour tot stilstand brengen op Erasmusbrug
woensdag 24 juni 2015 om 12:48

Politie wil Tour tot stilstand brengen op Erasmusbrug

De renners in de Tour de France gaan de acties van de politiebonden mogelijk aan den lijve ondervinden. Op zondag 5 juli tijdens de etappe van Utrecht naar Neeltje Jans zijn de gezamenlijke politiebonden van plan om op de Erasmusbrug in Rotterdam de reclamekaravaan tot stilstand te brengen voor een verkeerscontrole, meldt de NPB op de eigen website.

De voertuigen van de reclamekaravaan zullen om 13.00 tot stilstand worden gebracht. De controle stopt pas als in de live-uitzending in meerdere Europese landen duidelijk te zien is geweest dat de renners in de Tour de France stilstaan doordat politiemensen actievoeren voor een betere CAO.

De bonden zeggen bewust te hebben gekozen voor de Erasmusbrug omdat de actie dan op een veilige wijze kan verlopen. Op dat deel van het parcours staat namelijk geen publiek. De overige taken belooft de politie op die dag gewoon zoals gebruikelijk uit te voeren, zodat de veiligheid niet in het geding komt. Minister Ard van der Steur kan nog naar de rechter stappen om de actie te verbieden.

Dat de politie de Tour de France aangrijpt om actie te voeren voor betere arbeidsvoorwaarden komt niet uit de lucht vallen. Vorige week werd al aangekondigd dat er plannen in die richting waren.

RIDE Magazine
157 Reacties
24-06-2015 15:16
Opdoeken de politie
24-06-2015 15:21
Melderkan, misschien een maandje uitwisselingsproject met de zorgsector.
24-06-2015 15:22
Jamesevans2014 landbouwboeren vind ik wel een mooi woord maar ist ni een beetje dubbel op?
24-06-2015 15:23
@Tiim. Bij jou ontbreken volgens mij ook een paar hersencellen.
24-06-2015 15:23
@Melderkan, respect voor de politie prima. Het zijn toppers, absoluut. Helemaal goed. Maar om deze discussie naar een morele discussie te verheffen is niet echt de bedoeling. We hebben het niet over het alledaagse werk van de politie, maar over deze staking. De meesten die direct met argumenten op de proppen komen als 'de politie doet zo goed werk', doen dat vooral om zichzelf moreel superieur te voelen.

Zal ik jouw auto (of hoe je ook maar reist) nu vast gaan zetten als je naar het werk moet, omdat ik het niet eens ben met mijn baas? Ik blijf er bij dat deze actie ongelofelijke waanzin is.

Zo kan het ook: https://www.youtube.com/watch?v=DpW-0Gwhe0c
24-06-2015 15:29
Ja, laten we allemaal als malloten ergens om gaan staken !
Ik ga mijn ongenoegen uiten dat ik als ondernemer opdrachten heb misgelopen door de crisis, en dat is de schuld van o.a. de overheid. Hoe dan ook, ik ga lekker de Tour aangrijpen om mijn frustaties voor de ogen van de wereldbevolking te ventileren....

NOT!.... wat een mietjes zijn het toch die blauwgele ambtenaren ! Fact: De meeste hebben een te hoge BMI. Zullen weinig wielrenners tussen zitten.
24-06-2015 15:30
Ik ben dat gestaak echt spuugzat, ik werk bij een benzinestation en ga uit protest die dag politiemensen weigeren bij de pomp! En mijn vrouw werkt bij een bank en gaat hun passen die dag blokkeren, mijn zoon werk bij KPN en gaat hun tv en mobiel blokkeren, kijken of ze dan ook nog protesteren... Tjongejonge zielig gedoe!
24-06-2015 15:35
Dit is zo'n beetje de enige actie die ze kunnen ondernemen. Werk neerleggen is onmogelijk. Werken doen ze toch al niet. Labbekakkerige bende!
Begreep van AD dat rijksambtenaren ook meedoen. Ze hebben elkaar gevonden de broeders van het anti-werken.
Ben sowieso tegen elke vorm van staken. Als je het niet eens bent met je werkgever, en je wil toch staken, verzin dan iets waar hij last van heeft.
Dat is dit niet.
24-06-2015 15:37
Polderen! Is eenvoudig op te lossen. Reclamecaravaan aantal uren voor de renners uit laten rijden. Start van de renners uitstellen. Renners staan dan stil bij de start en reclamecaravaan staat dan op de Erasmusbrug. Komt mij overigens ook beter uit als de renners wat later van start gaan qua planning ;-)
24-06-2015 15:43
Wat is dit nou weer voor een onzinnige aktie? Wereldwijde aandacht? Willen mensen in china dit "probleem" oplossen dan? Als je van zo een laag iq bent dat je mensen (in de tour) die niks met dat probleem te maken hebben, gaat lastig vallen en gaat saboteren. Dan snap ik wel dat je geen hogere CAO krijgt. Wat een waardeloze aktie van die aandacht trekkers.
24-06-2015 15:45
overigens denk ik dat ze in Frankrijk (het is toch de Tour de France) niet eens met hun ogen knipperen over deze actie. een traditioneel stakingsland, de afgelopen dagen nog was er geen verkeer mogelijk tussen Engeland en Frankrijk door een staking. dan kan dit er ook nog wel bij. ;)
24-06-2015 15:46
Ze kunnen net als de boeren in België zich beter langs de kant opstellen zonder te hinderen.
Beter nog: ze kunnen zich met z'n allen in de bergetappes om de meter opstellen en gelijk mee rennende idioten tegenhouden.
24-06-2015 15:57
Wat een rotactie.

Zullen we als boze wielerfans gewoon de politie blokkeren?
24-06-2015 16:01
Ik steun de acties van harte en heb er alle begrip voor, zelfs als wielerliefhebber, dat ze het grootste sportevenement van dit jaar hebben gekozen om "wereldwijd" aandacht te vragen voor de nu al maandenlange "wapenstilstand". De minister wenst geen krimp te geven en dreigt nu al weer met een kort geding als de veiligheid in gevaar komt. Hij zou daarentegen haast moeten maken om een internationale afgang van Nederland te voor komen en op zijn minst in gesprek moeten gaan met de vakbonden. Helaas wordt de wielersport de dupe, maar van mij mogen de politiemensen laten zien hoe deze minister, blijkbaar gesteund door het kabinet, met zijn politiekorpsen omgaat. De Tour is een uitstekend actiemiddel en het is voor mij voor de volle honderd procent terecht dat ze dit evenement benutten om extra aandacht te krijgen. En als het doorgaat krijgen ze die aandacht in heel Europa en daarbuiten, want een vertraagde start van een etappe of een gedwongen stop onderweg garandeert een vracht publiciteit. Ik ben absoluut geen vriend van de politie, integendeel zelfs, maar deze actie heeft mijn steun en volledig begrip !
24-06-2015 16:03
Ik gun de politie een goede CAO. Ga d'r maar aan staan als politieman met dat zootje snuivers en spuiters, moordende criminelen en losgelaten krankzinnigen.
Maar een actie tijdens de Tour vind ik wat te ver gaan. Doe dat dan buiten dit soort evenementen om.
24-06-2015 16:06
Wat mij betreft is flyeren op Utrecht Centraal en mensen de weg wijzen naar de Tour-locaties de beste optie voor de politie om aandacht te vragen,
24-06-2015 16:08
8.6 heeft gelijk, in Fr is het uitzonderlijk als er een maand lang niet wordt gestaakt, naar mijn eigen ervaring.
Daarnaast prima dat ze staken, het is hun goedrecht. Onderhandelen voor iets beters mag. Dat doe je ook in de industrie, namelijk loonsverhoging. Maar de manier waarop ze dat doen is verkeerd. Wie gaat er over hun loon? de staat. wie wil je treffen met je stakingen dus: de staat. Waarom niet voor alle gemeentehuizen ID en verkeerscontroles houden? waarom niet voor de verandering ministers overbeveiligen, ergo de WC is te klein en ze kunnen niemand een hand geven omdat er teveel politie rondloopt. Er zijn genoeg opties die hun doelgroep treffen. En zoals sommige al zeggen.. de wereld zal simpelweg zeggen: 1( I dont fucking care en 2) zich nog 2 keer achter de oren krabben voordat ze een sportevenement in NL organiseren.

@kk(geloof ik) bizar dat ze zo vroeg met pensioen gaan. dan heb je idd een goede CAO
@ikbenprocycling. Misschien is hun BMI te hoog, maar die fysieke toelatingstest is niet mis.
24-06-2015 16:15
Ze wouden ook de proloog belemmeren. Zal mooie televisie opleveren als er duizenden wielerliefhebbers de politie van de baan afsleuren!
24-06-2015 16:23
Ik gun die politieagenten een prima CAO. Ze verrichten prima werk. Maar als ze meer waardering willen, lijkt mij dit niet een hele goede zet, want deze actie zal voor veel kwaad bloed bij de wielerliefhebber zorgen. Daarnaast is het ook nog eens behoorlijk slechte PR voor Nederland. Daarnaast zouden die twee dagen dat de Tour in Nederland is een feestje moeten zijn, waarom moeten die politieagenten dat dan weer verpesten? Ik kan mij ook ook niet voorstellen dat dit door gaat. De ASO of onze eigen politiek zal er wel een stokje voor steken. Ze wouden erkentelijkheid voor hun zaak; dat is nu wat ze nu hebben, tenminste van alle wielerliefhebbers. Laat de koers nu maar weer met rust.
24-06-2015 16:31
Ondanks dat zij al maanden bezig zijn met actievoeren is het me compleet ontgaan wat er nou precies mis is met de nieuwe CAO. Het enige wat ik lees is dat ze het oneens zijn met de nieuwe CAO. Meer niet. Ik heb er dan ook geen begrip voor, want ik weet niet waar ik begrip voor zou moeten hebben.
24-06-2015 16:47
Geen publiek op de Erasmusbrug: een uitgelezen moment voor een massale plaspauze!
Of gaan de agenten dan bekeuren wegens wildplassen?
24-06-2015 16:52
Hein-Jan, that's the spirit, geen idee waar het over gaat maar ik ben tegen! Sowieso kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat de meesten het er mee oneens zijn omdat het om hun geliefde sport draait. Een politieactie tijdens het WK dammen had waarschijnlijk tot nul protest uit diezelfde hoek geleid. Op zich prima, maar houd het dan daar ook bij en haal er geen dingen bij waar je geen verstand van hebt.
Verder valt het mij op dat een groot aantal reacties gaan over het feit dat de politie met deze actie geen begrip kweekt bij het grote publiek. Als de politie dat tot doel zou hebben dan gaan ze dit niet doen, dus ik denk dat het veilig is om te concluderen dat dit het doel niet is.
24-06-2015 16:54
Wie niet horen wil, moet maar voelen. Jammer voor in dit geval de Tour, maar als andere acties niet werken zal het op een meer drastische wijze moeten. Hoe lang is de politie nu al niet bezig om een fatsoenlijke CAO te krijgen? Allerlei (publieksvriendelijke) acties hebben niet geholpen, nu hebben ze een groot 'strijd' toneel. GO politie, wat ze in Frankrijk kunnen, kunnen we hier ook!!
24-06-2015 16:59
@klootje, helemaal gelijk... Zij verdienen ook beter. Net als ambupersoneel, leraren, enz.
@iLLan, het was zeker niet mijn bedoeling om een morele discussie te starten. Jammer dat je dat zo hebt geïnterpreteerd. Het was meer een reactie naar het gros van de reageerders die zonder kennis van zaken maar wat lopen te roeptoeteren.

Ik ben wielerliefhebber en ik hoop net als iedereen dat de staking geen invloed heeft op de koers. Fijne avond...
24-06-2015 17:04
Voorstander…tegenstander…'t doet er niet toe. We hebben weer iets om ons druk over te maken. En da's wat telt !!

Om te reageren moet je ingelogd zijn.