Politie wil Tour tot stilstand brengen op Erasmusbrug
woensdag 24 juni 2015 om 12:48

Politie wil Tour tot stilstand brengen op Erasmusbrug

De renners in de Tour de France gaan de acties van de politiebonden mogelijk aan den lijve ondervinden. Op zondag 5 juli tijdens de etappe van Utrecht naar Neeltje Jans zijn de gezamenlijke politiebonden van plan om op de Erasmusbrug in Rotterdam de reclamekaravaan tot stilstand te brengen voor een verkeerscontrole, meldt de NPB op de eigen website.

De voertuigen van de reclamekaravaan zullen om 13.00 tot stilstand worden gebracht. De controle stopt pas als in de live-uitzending in meerdere Europese landen duidelijk te zien is geweest dat de renners in de Tour de France stilstaan doordat politiemensen actievoeren voor een betere CAO.

De bonden zeggen bewust te hebben gekozen voor de Erasmusbrug omdat de actie dan op een veilige wijze kan verlopen. Op dat deel van het parcours staat namelijk geen publiek. De overige taken belooft de politie op die dag gewoon zoals gebruikelijk uit te voeren, zodat de veiligheid niet in het geding komt. Minister Ard van der Steur kan nog naar de rechter stappen om de actie te verbieden.

Dat de politie de Tour de France aangrijpt om actie te voeren voor betere arbeidsvoorwaarden komt niet uit de lucht vallen. Vorige week werd al aangekondigd dat er plannen in die richting waren.

RIDE Magazine
157 Reacties
24-06-2015 17:10
@Melderkan

Dat zegt hij ook niet... hij constateert terecht dat je jezelf blijkbaar verheven voelt boven andere volgers hier, wat bij mij gelijk staat aan politiek correctheid en vaak ook gepaard gaat met weinig eigen denkvermogen.

je roeptoetert bijvoorbeeld zelf dat de staking vast geen invloed zal hebben op de koers terwijl dat juist de hele insteek is... de reclamestoet zolang ophouden dat de start iets vertraging krijgt en ze dus op tv komen met hun staking.
24-06-2015 17:10
Ik hoor zojuist dat het gaat om de reclamekaravaan die ze 'tot stilstand' willen brengen.
LOL...
Daarbij wordt enerzijds intensief overlegd met organisatie van Tour en stakers hoeveel tijd er voor nodig is de actie uit te voeren en anderzijds hoeveel eerder de reclamekaravaan dan dient te vertrekken.
Zal wel erg vroeg, en nog donker zijn dan. Alle voertuigen in de reclamekaravaan die voldoen aan de Nederlandese wet ? Ik moet het nog zien....
Zal wel met een sissert aflopen, verwacht ik en anders.....
24-06-2015 17:14
Ah, die bolle gladjakkers willen gewoon alle Haribo toeeigenen !
24-06-2015 17:24
Staken is zo 1980.....
Zou beter zijn als de politiemedewerkers zouden overwegen andere onderhandelingspartners in dienst te nemen. Met het ouderwetse en achterhaalde advies wat die uitgerangeerde bonden keer op keer uit de mouw schudden keert de publieke opinie zich tegen je. Uiteindelijk zal dat echt geen positieve weerslag hebben op de politieke opinie. De burger is nu, na die langzaamaan onzin, wederom de dupe. Triest dat men nu ook dit soort evenementen gaat lamleggen, waar een staking tijdens een risicowedstrijd in het voetbal minder mensen zou raken, maar wel veel meer impact zou hebben (niet dat ik het daar mee eens ben, maar dit is wel heel erg makkelijk scoren).
24-06-2015 17:25
Vergeet niet dat politie-agent een enorme rotbaan is geworden in deze rotmaatschappij. De politie moet het maar elke dag redden met de zoveelste dronkenlap uit de welbekende regionen uit deze wereld, die na een paar dagen weer op vrij voeten staat. Politie-agent is een ondankbare baan geworden. Respect voor de agent(e) die elke dag achter de vervelendste rotzakken aan moet zitten. De politie verdiend aandacht, ook al heb ik het liever dat ze binnenkort op de Erasmusbrug staan. Vind het niet leuk dat dit eraan zit te komen, maar waar waren we zonder politie? Helemaal nergens.
24-06-2015 17:40
fietskoen1, het is een wisselwerking. Agenten worden ook steeds meer op een bepaalde manier opgeleid. Ik ben iemand die opgevoed is met respect voor autoriteit, ouderen en leidinggevenden. Heel ouderwets dus. Maar over het algemeen weten alleen de oudere agenten nog dat ze meer zijn dan bonnenschrijvers. Je moet een half maatschappelijk hulp zijn als agent. Niet een schoolmeester die alleen met vingertjes zwaait.
Word ik als burger wel met respect behandeld? 1 op de 10 keer misschien. Door van die jonge, denigrerend gezegd, MAVO-typetjes. Maar ik zie geen agent gaan demonstreren omdat hij zich niet meer kan vinden in het eenzijdige politiebeleid dat hem opgedrongen wordt door bovenaf. Bevel is bevel, die mentaliteit. Je kunt en mag altijd zeggen: ja maar dit ga ik niet doen, hier ben ik nooit politieagent voor geworden. En dan ga je een andere baan zoeken.

Ik las dat ze ook bij Sail Amsterdam ook actie willen voeren. Het ontgaat ze alleen dat deze acties weerstand oproepen. Daar dienen ze hun eigen doel helemaal niet mee.
24-06-2015 17:40
@fietskoen1....
Volgens mij was ik zonder mijn vader helemaal nergens, of mijn vader zou politieagent geweest moeten zijn, maar dat kan ik me niet herinneren.
Ik las laatst dat ene politieagent in functie in een dorp Ulvenhout erotische voorstellen zou hebben gedaan aan burgers. Dan zou ik me kunnen voorstellen dat je als kind uit die interactie 'nergens zou zijn'.
24-06-2015 17:41
@Petros om 16:15.

Op dit beeld kom ik de avond wel door :).
24-06-2015 17:42
In het algemeen krijgt de politie minder waardering dan ze verdient. Of het CAO conflict terecht is of niet weet ik niet, want ik ken de feiten niet.
MAAR...waarom een conflict tussen politie en politiek over de rug van anderen moet worden uitgevochten ontgaat me. Weinig creatief allemaal. Verzin iets waarmee je je 'doelgroep' treft maar waar anderen geen last van houden. Bv iedere dag snelheids- en alcoholcontroles bij het Binnenhof, en desnoods ook bij de politieke hoofdrolspelers in de straat. Of stop een poosje met snelheidsboetes voor overtredingen van 0-10 km/h. Scheelt de politiek heel veel inkomsten en heeft verder niemand last van.
Tot slot verdenk ik de vakbonden in algemene zin ervan CAO onderhandelingen op de spits te drijven om het teruglopend ledental te keren. Enge lui, die vakbondslieden.
24-06-2015 17:45
Overigens vraag ik me af of demonstreren toegestaan is tijdens de Ramadan. Als dat niet mag, dan krijgen de politiebonden misschien niet eens genoeg man op de been.
24-06-2015 17:49
Geen enkel respect voor die clowns.

Kinderachtige politie. Maar dat weet je anders wordt je geen agent.
Een echte vent, wordt geen agent!
24-06-2015 17:49
'De burger/sportliefhebber is de dupe'

Sorry hoor maar ik vind dit zo'n domme opmerking. Hoezo dan? Omdat de rit wat anders verloopt? Ik hoop dat ze er overheen komen zonder al teveel sessies en medicijnen, die arme burgers en sportliefhebbers. Sport is een geintje, een vermakelijk spelletje waaronder wielrennen de aller-aller-aller mooiste is vanwege het 'stadion' namelijk de wereld waarin in we leven. Zo bezien is er geen betere kans dan de tour om eens fijntjes te tonen dat zonder politie deze wereld niet kan functioneren.

'Waardering winnen ze er niet mee'

Daar koop je dan ook geen droog brood voor, waardering van de gemiddelde nu.nl-backseatdriver die zijn of haar gevoel richting de politie altijd baseert op wat mindere persoonlijke ervaringen. Wat minder waardering en iets meer respect zou ik gelijk voor tekenen als politie zijnde, goedaardige teddyberen zijn het vergeleken met omringende landen, en dan nog een bak gezeik over je heen krijgen.

'Ze lossen steeds minder op'

Direct gevolg van de vele 'verkavelingen', bezuinigingen en reorganisaties vanuit de allereerst de politiek en daarop de eigen leiding, kan de gemiddelde agent an sich helemaal niks aan doen want die willen echt wel hoor, daarom zijn ze namelijk ook bij de politie gaan werken.
24-06-2015 17:51
' Word ik als burger wel met respect behandeld? 1 op de 10 keer misschien. '

Gek, ik minimaal 9 op 10, zo zie je maar weer.
24-06-2015 17:53
in Nederland kan je trouwens gewoon een grote bek tegen de politie hebben. probeer dat eens in en zuid-europees land, dan ga je niet lachen.
@ RV:
ik vind je opgheven vingertje van de moraalridder irritant en aandoenlijk tegeijk. :)
24-06-2015 17:55
In Nederland kun je geen enkel fatsoenlijk sportevenement organiseren.
Te triest voor woorden.

Ik zou zeggen begin met die etappe in Belgie. Schrap de 1e en 2e etappe. Dan maakt Nederland zichzelf helemaal belachelijk. En hoeven we nooit meer te hopen op een fatsoenlijk sportevenement.
24-06-2015 17:56
@Klootje

Kan me wel vinden in jouw reactie.
Niet alle politieagenten zijn correct en er duiken tegenwoordig ook steeds meer filmpjes op van agenten die misbruik maken van situaties.
Mijn mening is alleen dat respect voor de politie in deze tijd wel een paar tandjes hoger mag. Er valt inderdaad nog zoveel te verbeteren daar, ben het wel eens met sommige standpunten van je, alleen de politie moet er wel zijn voor ons dag en nacht. Het is zo'n ondankbare baan geworden dat ze wel eens van hun af mogen bijten. Bij het 'interne' gedeelte van de politie en het beleid van hun, is een zooitje.
24-06-2015 17:59
RV, maar ze kennen jou allemaal natuurlijk. Van dat nummertje van jou en DJ Sven.

Fietskoen, en dat begint van bovenaf, de politiek. Laat ze daar om gaan demonstreren dan? Maar dat sentiment is kennelijk niet sterk genoeg bij de politie. Ze demonstreren niet voor ander beleid, als het loon (en genoeg) maar overgemaakt wordt.
24-06-2015 18:00
Ik ben verrrrrrrrrre van een moraalridder maar een absoluut voorstander van goed betaalde en gerespecteerde politie. Gewoon een beetje blase en met zo'n zeikerig pownews-achtig ondertoontje de politie de grond intrappen zonder te weten hoeveel mongolen ze koest moeten houden en lichamen ze van het asfalt af moeten schrapen trek ik dan weer minder.

@Klootje, geen idee wat je daarmee bedoelt. Ik zat meer in de crossover hoek al Beastie Boys, RATM & de OP. Verder Goodie Mob, Blackstar, Outkast, Guru&Premier, Roots, Pharcyde, Onyx etc, hard of puur, geen BS. Tegenwoordig vind ik hiphop geen zak meer aan trouwens, zet wel eens zo'n oude track op maar niet vaak.
24-06-2015 18:01
De politie en er zijn voor mensen?

Dat heb ik echt nog nooit meegemaakt.
Bovendien kiezen ze zelf voor het meest kansloze beroep ter wereld.

Zal ook een eens een keer gaan demonstreren tegen de politie. Ik weet zeker dat ik meteen een knuppel in mijn nek heb.

Ik heb het helemaal gehad met die klootzakken.
24-06-2015 18:04
Is de NPB een terroristische groep? Want dit is best een bommetje dat ze dreigen te gaan gooien.
24-06-2015 18:06
@Spaakje
Ik heb er geen begrip voor, omdat zij niet aangeven waarmee zij het oneens zijn. Dat betekent niet dat ik er tegen ben.
Ik heb namelijk de brief van Opstelten gelezen waarmee de onderhandelingen in gang werden gezet en die voorwaarden kwamen op mij alleszins redelijk over. Hij kende hen nota bene een salarisverhoging toe, dus ik vraag me af waarom zij het oneens zijn met het voorstel. Ja, ze moeten langer doorwerken en het recht op een bovenwettelijke WW vervalt. Tevens zouden ze 1 of 2 vakantiedagen inleveren geloof ik. Maar daarentegen werd er wel een baangarantie afgegeven. Vertel mij wat daar onredelijk aan is. Elke werknemer heeft minder recht op WW gekregen, elke werknemer moet langer doorwerken en elke werknemer heeft recht op het minimale aantal vakantiedagen.
Zolang zij niets concreter aangeven dan dat 'vraag en aanbod lichtjaren uit elkaar liggen', kan ik geen begrip opbrengen voor hun actie. Zeker niet omdat de uitgangspunten van Opstelten ruimte voor een akkoord boden.
24-06-2015 18:07
@Rv en anderen
Al die obligate taken van de politie maken hun werk als tollenaar v/d politiek niet ongedaan..

Voor zover ze onrendabele taken uberhaupt nog (mogen) oppakken.
24-06-2015 18:12
Dus bij problemen de laatste keer de TdF in Nederland.
24-06-2015 18:12
Kan zo langzamerhand geen sympathie meer opbrengen voor zulke plannen/acties. Prima als je een middel zoekt om te onderhandelen voor een betere CAO, maar doe dat niet met zulke acties.
24-06-2015 18:13
Tot enkele jaren geleden was het voor ambtenaren in Nederland verboden te staken. Tot het 4e Rijk ik bedoel de EU wetgeving de Nederlandse wetgeving op een zijspoor heeft gezet. Dit zijn de gevolgen hiervan.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.