Portal (Sky) ziet reduceren van teams niet als oplossing
Foto: ASO
maandag 6 november 2017 om 13:55

Portal (Sky) ziet reduceren van teams niet als oplossing

Nicolas Portal denkt niet dat het reduceren van teams ervoor gaat zorgen dat wielerkoersen aantrekkelijker worden. Dat vertelt de ploegleider van Sky aan Cycling Weekly. Vanaf volgend jaar mogen ploegen in grote rondes nog maar acht in plaats van negen renners opstellen.

“Ik denk dat het feit dat organisatoren zeggen dat het wielrennen aantrekkelijk zal maken, enkel onderstreept dat zij de sport niet begrijpen. Dit standpunt benadrukt het gat tussen hen en de ploegen”, aldus de Fransman. “Een selectie van acht renners zal volgens mij het spektakel juist verminderen. Renners zullen sneller moe worden en ploegen zullen voorzichtiger gaan rijden nu zij minder troeven kunnen uitspelen.”

Portal denkt dat korte etappes in grote rondes wel de spektakelwaarde kunnen verhogen. Als voorbeeld geeft hij de slotrit in het Critérium du Dauphiné of de rit naar Foix in de Tour de France. “Het maakt niet uit of dit op het vlakke is of in de bergen”, geeft hij aan. “Renners kunnen drie uur lang een hoog niveau volhouden. Daarom kunnen zij in dit soort ritten altijd vol gas even. Zelfs een korte, vlakke rit is erg lastig om te controleren. Dat wordt niet automatisch een massasprint. Sprintersploegen zouden graag willen controleren, maar ik denk niet dat het ze lukt.”

RIDE Magazine
19 Reacties
06-11-2017 14:01
"Renners zullen sneller moe worden en ploegen zullen voorzichtiger gaan rijden nu zij minder troeven kunnen uitspelen."Nog voorzichtiger rijden? Kan ik me niet voorstellen. Of het aantrekkelijker wordt met slechts één man minder moet ik nog zien maar erger lamleggen zoals Sky nu doet kan bijna niet.
06-11-2017 14:01
Kleinere ploegen moeten we nog maar zien wat dat gaat brengen. Kortere etappes zou super zijn. Je ziet nu al dat de korte etappes vaak meer spektakel geven dan de lange
06-11-2017 14:03
Helemaal mee eens. Kortere ritten maken 't veel leuker om te volgen en kleinere ploegen zijn in 't belang van de organisatoren.
06-11-2017 14:11
Het beter spreiden van de beste renners is natuurlijk waar de meeste winst te halen valt maar ja dat ga je natuurlijk niet zeggen als ploegleider van Sky.
06-11-2017 14:11
dat renners sneller moe zouden worden kan alleen maar als er dan harder zou worden gekoerst, en de link met hardere koers/kleinere ploegen zie ik echt niet.

aan de andere kant hoeft een bidonknecht een bidonnetje minder af te leveren, dus die krijgt het wat rustiger.
06-11-2017 14:20
Natuurlijk wil Sky geen kleinere ploegen als ultiem controleteam. Toch kunnen ze er met allrounders als Kwiatkowski, Thomas en Moscon waarschijnlijk het meest van profiteren.
06-11-2017 14:25
Juist ook vlakke en heuvelritten van 100 tot 140 kilometer zullen de sport aantrekkelijker maken. Inderdaad, ze zijn moeilijker te controleren, en ten tweede zal de totale last van een drieweekse koers lager liggen zonder dat de charme verloren gaat. Dat ge-akker in de vlakke ritten van 180 tot 230 kilometer, daar zitten zowel de renners als de kijkers niet echt op te wachten.
06-11-2017 15:24
Zullen we het dan maar allebei doen, meneer Portal? :) Dus kleinere ploegen voor de organisatie en dan doet de organisatie wat terug met kortere etappes. Iedereen happy, jeej, feest.
06-11-2017 15:34
Toch zegt Portal geen gekke dingen hier. Als je ploeg eerder opgesoepeerd is waarom zou je dan al op de eerste klim aan de boom rammelen?
06-11-2017 15:52
@BenderBeach
Omdat de andere ploegen dan ook eerder opgesoupeerd zijn, misschien.
Ik ben het wel met je eens hoor, speel alleen advocaat van de duivel.
06-11-2017 15:58
@AWestie
Dan wel bij 8 renners houden, want er zijn al grapjassen, die roepen dat het met 6 renners nog leuker wordt voor de organisatoren. Dan is er maar 1 partij blij en de renners en 't kijkersvolk hebben 't nakijken.
06-11-2017 17:41
Tja... 8 of 9 renners, ik moet het nog zie. In ieder geval vind ik all korte etappes van de laatzte jaren Super spannend.
06-11-2017 18:49
Misschien een beter idee om het budget per ploeg te maximaliseren. Dan zal vooral sky veel minder kunnen qua ploegentactiek en worden de mn. de rondes spannender.
06-11-2017 19:25
@plavka
Dat lokt het uitbetalen van zwart loon uit en (meer serius) je benadeelt er renners mee (lagere salarissen).
Korte etappes juich ik ook toe. Dan kun je weer op 1 dag een tijdritje doen en een tweede etappe.
06-11-2017 21:06
In etappekoersen met 6 renners per ploeg is het anders vaak veel leuker en opener.

Ik vind de kop een beetje ongelukkig- het lijkt alsof het aantal teams nu af zou nemen, niet het aantal renners per team. Integendeel, met kleinere pliegen komt er m.i. juist ruimte voor meer teams. En daarmee wordt automatisch het verschil tussen teams genivelleerd.

En daar zit hem waarachijnlijk het echte bezwaar van team Sky.
06-11-2017 21:13
Ach ja, bij sky nu 8 potentiële kopmannen Ipv 9. Dus die 9e kopman van afgelopen jaar wordt nu een tegenstrever, omdat ue bij een ander team moet rijden.
06-11-2017 21:18
@t731
Minder renners per team geeft meer budget per renner, en dus gaat Sky hiermee niet opeens minder sterk worden.
@Covadonga
Met een salarisplafond zijn de renners juist beter af, want wordt er voorkomen dat het halve budget opgaat aan de dure kopman en is er dus meer te verdelen onder de anderen.

Ben het verder in grote lijnen met Portal eens. Het moe worden zie ik niet zo, maar dat minder renners een ploeg minder mogelijkheden geeft en dus eenzijdiger rijden gaat opleveren heb ik hier al eerder betoogd.
07-11-2017 09:47
Dat Sky dit zegt is toch juist een argument voor kleinere teams?!
07-11-2017 09:47
@Benderbach ,Rammelen ze nou dan wel op de eerste beklimming aan de boom ?

Om te reageren moet je ingelogd zijn.