Pozzato: “Sagan heeft eindelijk door hoe sterk hij is”
foto: Sirotti (archief)
vrijdag 17 maart 2017 om 15:11

Pozzato: “Sagan heeft eindelijk door hoe sterk hij is”

Peter Sagan is de sterkste renner binnen het huidige peloton, dat zegt Filippo Pozzato in aanloop naar Milaan-San Remo tegen La Gazzetta. De ervaren Italiaan doet er zelfs nog een schepje bovenop: “Voor mij is Sagan de sterkste renner aller tijden.”

Het mag dan ook geen verrassing zijn dat Pippo wereldkampioen Sagan ziet als topfavoriet voor Milaan-San Remo. “Er zijn nog nooit zo veel renners op zo’n hoog niveau geweest op hetzelfde moment. En dan ook nog eens uit veel verschillende landen”, merkt Pozzato op. Hij draait al meer dan zestien jaar mee in het wereldje en ziet de veranderingen voor zijn neus gebeuren. “Kijkend naar het materiaal, de voorbereiding en training is alles op topniveau. In die context verslaat Sagan sprinters én klimmers. Hij heeft eindelijk door hoe sterk hij is.”

‘Alleen een echte renner kan Milaan-San Remo winnen’
Vorig jaar werd Pozzato met een achtste plaats nog de beste Italiaan in Milaan-San Remo. La Primavera beschrijft hij als een democratische en elitaire koers. “Democratisch omdat het veel renners de hoop geeft op succes, maar ook elitair omdat alleen een echte renner kan winnen”, aldus Pozzato. “Je wint een race als deze niet bij toeval, na 300 kilometer.”

Omdat Wilier-Selle Italia geen uitnodiging kreeg voor Tirreno-Adriatico, moest de excentrieke Italiaan andere oorden opzoeken. Pozzato bereidde zich voor op Gran Canaria. “Ik heb een etappekoers gesimuleerd”, zegt hij. “Op mijn referentieklim heb ik mijn all time record gebroken en mentaal voel ik mij ook goed. Ik weet hoe het werkt en ik ben erg gemotiveerd, maar dat hoeft niet genoeg te zijn.”

RIDE Magazine
51 Reacties
17-03-2017 18:04
@illu: wat een onzin, Boonen ging in 2013 van de ene valpartij naar de andere, 2014 was er de miskraam, won wel Kuurne, maar voorbereiding werd dus verstoord daarna, was wel top in Roubaix en daar kon zijn ploegmaat in vorm Terpstra ook de vruchten van plukken. 2015 was weer een streep door het voorjaar door een val in Parijs Nice. En 2016 weet je nog wel wat de mooiste koers van het jaar was?
Zo kan je ook stellen dat Cancellara een deel van z'n palmares heeft te danken aan het ongeluk van Boonen. Ik ga gewoon even mee in jouw kromme logica. ;-)
Boonen heeft gewoon het meest indrukwekkende klassieke palmares, nog straffer dan Museeuw of Luigi.
17-03-2017 18:05
Zullen we het aan Pozzato overlaten, niet de eerste beste pizza bakker.
Sagan zijn grootste kracht is zijn souplesse, accelleren als een cheetah waar veel renners nog een bezemsteel in hun rug lijken te hebben.
17-03-2017 18:16
Zoals al gezegd, tijden zijn niet té vergelijken. Beweer ook niet dat ie de grootste of beste is maar als wereldkampioen, olympisch kampioen, winnaar van 4 monumenten, winnaar van de ronde van Zwitserland, tweede in de tour wordt mi Hennie Kuiper vaak niet genoemd als all rounder. Wat mij betreft gezien zijn palmares ten onrechte
17-03-2017 18:18
@wim
Is wat ik bedoel, hij schuwt het werk niet en offert zich soms te-veel op omdat ie van niet van trammelanten houdt en verschoot zn kruit daardoor nog al eens.
Tegelijkertijd wordt ie er alleen maar sterker door, kopwerk kost energie maar levert ook op.
17-03-2017 18:26
Sagan is onklopbaar...in (niet-klim-)etappes in een rittenwedstrijd, maar als het zwaarder wordt, over meer kilometers gaat, dan is hij wel te kloppen (zie maar naar de omloop, of E3 vorig jaar), en laat MSR nu net de langste der klassiekers zijn. Hij is nog niet gewonnen, ook al is hij de enige die ik 5 sterren zou geven, en de volgende er maar 3 krijgt.
17-03-2017 18:31
@girandengo

Kom op zeg dat is totaal niet te vergelijken.
De voorbereiding van Merckx en Hinault komt niet eens in de buurt van wat Froome nu doet.
Daarnaast is de sport nu een stuk schoner, nu zijn er misschien de marginal gain's maar vroeger was het niet zo dat ze heel voorzichtig moesten zijn.
De straffen waren toen ook echt waardeloos.

Ik wil niet zeggen dat de toppers van toen nu geen toppers waren geweest maar zeker niet de alleenheersers die ze toen waren.
17-03-2017 18:44
@JanJanssen98765
Idd, tijdens de winters nog eens 17 zesdaagsen gaan winnen zie ik Froome niet doen ;) .
17-03-2017 18:56
Die Hervdv is een irritant type, maar hier zegt ie toch niet zulke hele rare dingen? Sagan is momenteel de sterkste renner, maar of hij echt de beste aller tijden wordt moet nog blijken. Hij heeft het in ieder geval wel in zich.
17-03-2017 18:56
@vdb44
Vermoeiend, de weerkerende discussies over de 'grootste' hier, als er geen lessen uit getrokken worden. Heb hier weken geleden al glashelder uitgelegd waarom Boonen niet de grootste kan zijn. Ga dat niet nog eens overdoen.
17-03-2017 19:58
Als in je in een tijd als deze, waar iedereen bijna als robot wordt geprogrammeerd, er met kop en schouders boven uit steekt dan durf ik ook wel te stellen dat je de beste aller tijden bent.
17-03-2017 20:04
Dat vergelijken van wat renners op een bepaalde leeftijd gewonnen hebben is ook zo'n zinloze hobby. Cancellara had een nog blanker palmares dan Sagan, maar uiteindelijk heeft hij Boonen ook geëvenaard. Feit blijft dat niemand in het huidige peloton op zoveel disciplines zo dominant is. En dat ook nog eens in een tijd waarin specialisatie nog nooit zo ver gevorderd is geweest. Dat maakt hem voor mij nu al een van de grootsten ooit.
17-03-2017 20:32
Sagan boeit zich gewoon niet echt voor palmares en dat is leuk voor ons allemaal en het zegt ook bij lange na niet alles, ik vind het het net zo'n groot talent/grote renner als de eerder genoemde Boonen en Cancellara.
17-03-2017 20:35
@JanJanssen
Je gelooft toch zelf niet dat zij in deze tijd met dezelfde voorbereiding zouden aankomen als in hun eigen tijd. Alles verandert. Daarom juist zouden zij ook nu kunnen scoren.
Waar het me eigenlijk om gaat is, dat Sagan hier op een schild wordt gehesen, zonder rekening te houden met de wielergeschiedenis. Iedere tijd heeft zijn eigen uitzonderlijke kampioenen, die in andere tijden ook ver zouden komen. Indertijd werd Indurain door collega's ook de grootste aller tijden genoemd. Dat doet Pozzato nu ook.
Ter vergelijking met het voetbal: deze sport vergt veel meer dan vroeger. De wedstrijden zijn veel sneller geworden. Maar zou een Pele of een Maradona in deze tijd minder zijn dan toen? Natuurlijk niet, juist omdat zij nu anders zouden trainen/voorbereiden. Hun talent staat buiten discussie.
17-03-2017 21:03
@girard
Het draait ook om volgroeide lichamen wat ik bij niet zo heel veel coureurs meer zie, heeft wellicht te maken met dat er vroeger vnl handarbeid was, zie Hinault en van Benthem.
Heb zelf een jaar beton staan scheppen van 6 tot 6, soms 10 kuub per dag, kan geen fitness tegenop qua kracht maar ook conditie en gewoon normaal eten, Kneet en Westra waren goede voorbeelden van doorgewinterde bikkelaars. En zie Sagan er ook wel voor aan om s'winters vrienden te helpen in de bouw omdat ie alles leuk vind.
17-03-2017 21:13
@schipper
Inderdaad, van zwaar lichamelijk werk krijg je een enorme conditie en kracht. Je hebt zeker niet per se een sportschool nodig om dat te bereiken, en het is natuurlijker. Al heb je de specifieke training natuurlijk ook nodig.
17-03-2017 21:25
@girard
Denk dat mijn kuite gevormd werden door als kind achter het stuur te sjorren de hele dag, constant spanning zetten, dus wie talentjes wil kweken is trap/heuvel op lopen een aanrader, kost ook een pak minder tijd, kwartiertje is voldoende.
17-03-2017 22:27
Wat een zinloze discussie hieronder dit artikel.
17-03-2017 23:03
Inderdaad, en dat ook nog eens zonder Roger De Vlaeminck te noemen.
17-03-2017 23:35
En dan noem ik nog even Sean Kelly.
18-03-2017 00:23
Inderdaad, zinloze discussie. Het is niet te meten en je komt er nooit achter. Het is eigenlijk ook helemaal niet belangrijk.
18-03-2017 02:09
Fausto Coppi, niemand?
18-03-2017 07:29
François Faber, sterkste aller tijden. Ten onder gegaan in de eerste WO.
18-03-2017 08:04
Tijden ken je niet met elkaar vergelijken...echter dopinggebruik wel. Maertens is meermaals gepakt, van Merckx is bekend dat hij qua doping zijn tijd ver vooruit was, Zoetemelk is gepakt, Hinault weigerde dopingcontroles en ga zo maar door. Zelfde geldt voor het vliegjaar van Gilbert. Het is niet te bewijzen maar was onmogelijk!
18-03-2017 08:28
@pedalo net zoals de prestaties van Sagan nu of wat bedoel je?
18-03-2017 12:00
Quote:
van Merckx is bekend dat hij qua doping zijn tijd ver vooruit was


Linkje?

Om te reageren moet je ingelogd zijn.