Pozzovivo weet niets meer van val: “Maar ik maak het goed”
Domenico Pozzovivo heeft vanuit het ziekenhuis gereageerd op zijn akelige val, dinsdagmiddag in de Giro d’Italia. De kleine Italiaan bleef na zijn schuiver lang roerloos op het wegdek liggen. Even vreesde de hele wielerwereld voor het ergste, maar dat werd nog tijdens de rit door artsen ontkracht. “Het doet pijn om de Giro zo te verlaten, want ik wou het goed doen”, spreekt Pozzovivo vanuit zijn ziekenhuis tegen verschillende Italiaanse media.
Geen breuken
“Ik stel het goed, maar het was wel een erg zware val”, gaat de kopman van AG2R La Mondiale verder. “Ik weet niet wat er gebeurd is en ik herinner me niets meer van die val. Ik weet nog dat de afdaling veeleisend was en misschien is mijn wiel weggeschoven.” Ondanks zijn black-out was Pozzovivo constant bij bewustzijn. Hij liep bij de val geen breuken op, maar wel een zware wond aan zijn rechteroog.
Doodsangsten voor familie
Waar alle wielervolgers hun adem inhielden bij de beelden van een roerloze Pozzovivo – Wouter Weylandt overleed vier jaar geleden eveneens in de derde rit; het toeval wou dat de finishplaats van toen (Rapallo), de startplaats van dinsdag was – brak de paniek uit bij de familie van de Italiaan. “We hebben doodsangsten uitgestaan, maar het doet goed om te weten dat Domenico altijd bij bewustzijn geweest is. We zijn nu iets rustiger. Valentina (Pozzovivo’s vrienden, red.) sprak met iemand van het ziekenhuis en hoorde de stem van Domenico op de achtergrond. Hij heeft haar en ons kunnen geruststellen”, haalt de vader van de pocketklimmer opgelucht adem.
Ik crashte recent zelf ook, in een natte bocht, uiterst zeldzaam, en tikte en schampte het asfalt met hoofd. De helm voorkwam leed.
Gelukkig zijn de meeste mensen hier heel verstandig als ze op de fiets gaan... dus eigenlijk hoeven we hier niemand te overtuigen!
Ik vraag me af wat die denken wanneer ze zo een valpartij zien?
Volgens mij maakt de snelheid nog niet eens zo veel uit, maar hoe hoger die wordt hoe gevaarlijker ook natuurlijk. Ik denk dat die lui denken: dat is in een afdaling en die doe ik hier niet dus mij gaat niets gebeuren. Vallen ze in een sprint zeggen ze: ja maar ik doe geen massasprints. Vallen ze in een groot peloton zeggen ze: ja maar ik rij niet in een peloton.
Dus wat denken ze vooral: ach mij gebeurt zoiets niet joh. Blijf vooral optimistisch, wees realistisch en vraag je eens af waar het allemaal mis kan gaan tijdens je rit.. ik denk dat je zo op meer dan 100 dingen uit kan komen!
Italia - 12 mei 2015 om 08:56
Aan iedere wielertoerist die nog zonder helm rijd: Waar ben je in godsnaam mee bezig?! Wordt wat mij betreft tijd dat de politie boetes gaat uitdelen aan wielrenners zonder helm, het is gewoon levensgevaarlijk. Dat zie je ook weer bij deze verschrikkelijke val, zonder helm had ik niet willen weten wat er gebeurd was.
Hier in Duitsland is het al zo dat als je een ongeluk hebt, geen helm draagt en er hoofdletsel is, je zelf voor minimaal 20% aansprakelijk bent.
Wat mij betreft mag het nog meer inderdaad. Als je leest dat bij autos bij 30km/h zonder gordel er al kans is op ernstige schade.. waarom dan niet eens wat voor de fiets vastleggen.
Bij een hogere snelheid schuif je vaak door en heb je daardoor soms minder schade. Het gaat er ook om onder welke hoek de het "asfalt" raakt
Maar om een algemene helmplicht in te voeren in Nederland gaat wat ver.
Als je gewoon op een stadsfiets met 20 kilometer per uur door een dorp heen fietst zie ik echt geen reden om een helm te gaan dragen.
Het enige wat er dan gebeurt is dat veel scholieren niet meer met de fiets gaan omdat het hun haar verpest. Dus dat zou alleen maar tegenwerken.
En verder draagt 98% van de mensen op een MTB of racefiets toch wel een helm, en de andere 2% mag dat lekker doen op eigen risico.
En natuurlijk is het ook wel een stuk minder gevaarlijk hier op de fietspaden of landwegen dan in een peloton in een afdaling.
en geen helm/veiligheid invoeren omdat mensen dan minder zouden fietsen.. is wat mij betreft ook onzin, gewoon de routes zo maken dat bussen en autos minder aantrekkelijk zijn. Ik ben hier in de stad in 95% van de gevallen sneller van A naar B dan autos of bussen (zonder door rood te rijden etc) Als looks boven veiligheid moeten gaan in NL.. naja ik ben blij dat ze hier in Duitsland wat meer met helmen fietsen. Laten we het daar maar op houden
op de racefiets een helm, lijkt me wel
op de gewone fiets een helm, nee ammenooitnie https://ipa.org.au/publications/2019/australia%27s-helmet-law-disaster
Ik houd er nog steeds van om lekker vlot door de bocht te gaan en zal ook vast nog wel eens gaan vallen en daarom denk ik er soms over na een helm te gaan dragen.
Maar dan het verkeer, ik ben dus bang dat overig verkeer je op een andere manier gaat benaderen. Met helm word je toch al gauw gezien als wieler-terrorist zoals mensen dat in de stad zo snel noemen. Dit is geen grap. Ik merk dat, hoewel mijn rijstijl hetzelfde is, wielerkleding en helm meteen een verschil maakt. Mensen gaan anders met je om en ik denk dat je daarom in de stad misschien juist meer kans op brokken hebt wanneer je een helm draagt.
Ondanks een vrij agressieve rijstijl, vooral met crosshybride vanwege veel betere remmen en grip, heb ik in het verkeer nog nooit brokken gemaakt. Ik fiets elke dag en de enige keren dat ik ben gaan liggen zijn zoals gezegd in bochten waar ik dus niet op mijn hoofd gevallen ben.
Ik twijfel nog steeds erg, naast dat het erg onpraktisch is om die helm telkens mee te nemen heb je ook met helm nog steeds kans op levensveranderende schades aan lijf en leden. Daarbij het argument van verkeer wat zich mogelijk anders gaat gedragen tegenover de fietser maakt mij nog steeds niet warm om met helm te gaan fietsen.
En ja, als je je hebt aangeleerd om altijd een helm te dragen op de racefiets dan gaat je gevoel van veiligheid zich daaraan hechten, alsof het zonder helm ineens erg gevaarlijk is.
Ja, er kunnen vele dingen misgaan en slechts in enkele van die gevallen zal een helm een duidelijk verschil maken. Andere keren had je meer aan een leren pak gehad of een valcursus of bescherming voor de nek.
Met de racefiets ben ik na vele duizenden kilometers slechts een enkele keer gevallen met weinig schade. Ik fiets altijd zonder helm, behalve bijv. bij deelnames aan de RVV voor wielertoeristen of die keer dat ik Zuid-Limburg ging verkennen.
Ik fiets ook altijd alleen, gemiddeld rond de 27 km/u, neem weinig risico in bochten . Hier op het noordelijke platteland zijn er weinig momenten tussen verkeer. Op drukkere plaatsen, zoals in steden als Leeuwarden en Groningen, doe ik rustiger aan.
Op de gewone fiets kom ik meer verkeer tegen terwijl ik dan gemiddeld misschien maar 5 km/u langzamer rijd. Verder valt me op dat de meeste automobilisten alerter reageren als ik op de racefiets ben dan op de gewone fiets.