dinsdag 2 mei 2017 om 10:32
“Prijs voor beste daler in Giro d’Italia slaat nergens op”
In WielerFlits Live werd met verbazing gereageerd op het klassement voor de snelste daler in de Giro d’Italia. De Italiaanse rittenkoers start een nieuw klassement waarbij op tien segmenten de tijd van de renners tijdens een afdaling wordt bijgehouden. “Dit slaat echt nergens op”, zei Theo Bos.
“Wat ik me afvraag is of renners hier voor gaan”, zegt Boogerd. “Ik geloof niet dat er nu renners zijn die zeggen: ‘Eindelijk, hier ga ik me eens even op richten.'” Ook Léon van Bon zet zijn vraagtekens bij dit klassement: “Dit is toch een beetje gekkigheid. Ik vind dit hetzelfde als een finish leggen direct na een afdaling.”
Wie het klassement wint, verdient een premie van vijfduizend euro. Bos: “En daarvoor moet je je leven riskeren. Dit slaat nergens op.”
Afdalen is een onderschat onderdeel van de wielersport. Eén waar gewoon tijd gepakt kan worden. Dit kan een wapen zijn, wat heet: Paolo Savoldelli won er de Giro mee.
Vergeet niet dat een klassementsrenner (vaak) veel meer het besef heeft wat de risico's die hij bij een afdaling als gevolg hebben, en daarom denk ik (soms) minder grote risico's zal nemen omdat hij (in sommige situaties) meer te verliezen als te winnen heeft.
Ware het niet dat de chille dalers dus in de weg rijden voor degenen die hier een doel van maken...
Als je als renner hier echt een doel van maakt, dan wil je natuurlijk de weg voor je vrij hebben. Bovenin even in de remmen knijpen, wachten tot je een minuut je achterstand hebt en vol die afdaling in?
Daarnaast lijkt het me niet zo dat iemand onnodige risico's op een val gaat oplopen (laat staan een collega ten val brengt) voor een bonus van 500 euro.
Zeker die oud-renners moeten helemaal niet klagen over risico's, alsof het jezelf bewust volspuiten wel zonder risico's was. Hyprocriete figuren !!
"Iedereen kiest zelf of hij meedoet" Als de beste dalers er geen doel van maken omdat ze hun kinderen graag zien, en een gemiddelde daler maakt er wel een doel van omdat hij 5000 euro graag ziet, is de gemiddelde daler dan een terechte winnaar? Hoe bepaal je 'de beste' als er amper renners willen meedoen?
Met meer dan 70 kilometer per uur op een schuinlopende wand als een gek sprinten is ook niet altijd even ongevaarlijk Theo.
Om echt voor het bergklassement te gaan zijn meestal ook amper renners geïnteresseerd. Of het moet ze toevallig op hun pad komen.
Ook maar schrappen dan?
Dat 'probleem' heb je natuurlijk ook bij tussensprints, waar sommigen rustig door willen fietsen, en anderen willen sprinten. Simpel, dan moet je niet midden in het peloton willen zitten. De jongens die écht hard naar beneden willen zullen er ongetwijfeld aan denken om vooraan of met achterstand te beginnen.
Ik zie hier verder niet heel grote problemen in verder. Natuurlijk is het gevaarlijk om zo hard mogelijk naar beneden te gaan, maar het gebeurt sowieso al vaak genoeg dat renners min of meer op de limiet rijden. Renners die in de afdaling proberen te ontsnappen of een gaatje proberen te dichten.
Het enige wat me echt gevaarlijk lijkt is dat renners (als er echt renners zijn die hier vol voor gaan) het misschien tussen de volgauto's gaan proberen. Weinig renners om je heen, auto's die lekker veel wind voor je opvangen, en die een voor een (proberen te) passeren. Maar ja...daar kan je ook hard tegenaan knallen dan.
Dus een paar meer renners die de limiet opzoeken voor een prijsje, waarom ook niet.
https://www.google.nl/amp/www.nu.nl/wielrennen/4661817/rennersvakbond-wil-duidelijkheid-van-giro-organisatie-afdalingsprijs-.amp
Maar niemand wordt verplicht. Je wordt enkel uitgenodigd met een lokkertje van 5.000 €.
Je mag het doen, het hoeft niet.
Als je op een snelweg 130 maximaal mag rijden dan betekent dat niet dat dat moet. Je mag best langzamer.
Afdalen wordt niet gevarlijker erdoor. Bovendien als je al me 80-90 naar beneden gaat is het risico ook al groot.
Ongelukken in de afdalingen komen meest voor omdat men niet goed oplet.