zaterdag 24 maart 2018 om 11:05

Quick-Step Floors trots op teamprestatie in E3 Harelbeke

Quick-Step Floors domineerde gisteren op indrukwekkende wijze de E3 Harelbeke. De sterrenformatie zag zijn protegé Niki Terpstra zegevieren na een lange solo, na een duo-aanval met ploegmaat Yves Lampaert. Met Philippe Gilbert (2e) en Zdeněk Štybar (9e) eindigden er nog twee coureurs van de Belgische ploeg bij de eerste tien. Ploegleider Wilfried Peeters was na afloop dan ook trots op zijn ploeg, zo laat hij weten tegenover de camera van WielerFlits.

Peeters geeft toe dat hij in de finale wel met vraagtekens heeft gezeten. “We wilden als ploeg de wedstrijd in handen nemen, ook om onze renners zo lang mogelijk in een zetel te houden. In het begin heeft Lampaert zich 100% gegeven. In de finale zat iedereen kapot, en ook Niki had het moeilijk. Je bent nooit zeker, maar op twee kilometer van de streep wisten we dat het binnen was”, aldus Peeters.

Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

RIDE Magazine
28 Reacties
24-03-2018 11:17
Zo zie je wel weer wie de meest geslepen renners zijn. Het zijn vaak Terpstra of Gilbert die het ploegenspel netjes uitbuiten.

Zo'n Stybar, die echt niet slechter is dan die andere 2, wint vrijwel nooit door de tactiek. Als die al eens wint, dan is 't meestal op eigen kracht en in zijn eentje. Terwijl ik die kerel veel meer een zege in een klassiek monument zou gunnen dan de andere 2.
24-03-2018 11:39
Mwah Stybar heb ik nooit de sterkste in een koers gevonden. Gilbert en Terpstra wel.
24-03-2018 12:00
Geen speld tussen te krijgen, deze woorden van 'Fitte'.
24-03-2018 12:08
Terpstra is niet de allerbeste, maar hij is sterk en slim genoeg om van dit soort situaties gebruik te maken. Ik denk dat dat hij daarom zo graag voor deze ploeg rijdt, want zonder dit team had hij gister waarschijnlijk niet gewonnen, en wellicht Roubaix ook niet.
24-03-2018 12:14
Op den fitte is het woord dikke nek zeker van toepassing!
24-03-2018 13:16
Ik zat te denken in de finale: als Niki nog wordt gepakt op 5 km van de meet, blijft het een waanzinnige topprestatie van 'm. Prachtig staaltje teamwerk.
Het wordt standaard vermeld in winnaarsinterviews (vaak voor de beleefdheid/mediatraining) maar hier was het werk en effect overduidelijk. Textbook klassiek wielrennen.
24-03-2018 13:28
@ibpc
Wat was er zo klassiek aan? Is toch de gewoon de bedoeling bij fietsen zolang mogelijk voorop blijven wat ze alleen bij QS lijken te kunnen, de rest waren allemaal pannekoeken, vond Stuyven misschien wel de sterkste pannekoek en Gilbert de meest irritante.
24-03-2018 13:39
Prachtige duo/solo aanval van Yves en Niki, maar dat Quickstep gebruik maakt van het ongeluk van anderen vind ik toch wel een smetje. Zelf zou ik wat minder mezelf op de borst kloppen bij zoveel onsportiviteit. Natuurlijk is wielrennen per definitie een sport waarbij je gebruik maakt van de kracht van de ander, maar als ploeg vol in de aanval gaan als er zo massaal gevallen wordt, vind ik over het randje
24-03-2018 13:42
@schipperaar
dat is toch precies het klassieke aan dit hele geval, zoals jij het beschrijft ?
("gewoon de bedoeling...", etc... haarscherp toegepast)
24-03-2018 13:52
@thorsen volledig mee eens.

Hij wint wedstrijden door de teamtactiek die hij anders nooit kan winnen. Mag hl erg dankbaar zijn dat hij mag rijden bij Quick-Step
24-03-2018 13:57
@nijman
Ik deel je twijfels, maar het gros van de volgers hier vond het prima, aan de reacties te zien. Dus als Mollema/Dumoulin/Kelderman/iemand valt in een grote Ronde en de Spanjaarden en/of Italianen gaan vol koersen gaat dat ook zo zijn. Neem ik aan.
24-03-2018 14:00
@zacht. Ja, zo zullen ze dan vast redeneren
24-03-2018 14:01
@zacht
Zou toch wat zijn als we elke keer moeten gaan wachten bij een valpartij. En wie heeft het hier over grote rondes. Dit is een eendagskoers.
24-03-2018 14:07
@maklukzat. Er is een verschil tussen een valpartij van enkele renners in de laatste 25km van een race en een valpartij van minimaal het halve peleton met nog meer dan 100km te gaan. Quickstep had ook nog 10km kunnen wachten met de gashendels opendraaien, dat was i.m.o. een stuk sportiever geweest
24-03-2018 14:09
@zacht
Renners als Hinault, Contador etc tergen krijg je dubbel en dwars terug, de laffen verspelen graag hun krediet mochten ze dat al hebben maar liggen er geen nacht wakker van, is alleen maar toegenomen. Zelfs Aru wilde op de laatste dag in Madrid zich er nog niet bij neerleggen mocht het nodig zijn.
24-03-2018 14:21
Essentieel onderdeel van wielrennen is doorfietsen wanneer anderen (uit)vallen.

Het is nagenoeg uitsluitend voorkeur voor renners en/of ploegen die dit vaststaande feit pogen te weerspreken.
24-03-2018 14:28
Er wordt niet gestopt punt uit. Er zijn er hier blijkbaar die dan nog onderscheid makem tss eendagkoers en gt maar zo werkt dat niet. Dit zal nl altijd neerkomen op willekeur.
De anglosaksische strekking in het peloton zal sowieso altijd meer gewicht de schaal kunnen leggen dan de italianen en spanjaarden.
Daarenboven was terpstra sowieso de beste van het hele pak.
24-03-2018 14:31
Ben echt heel benieuwd hoe sommige mensen hier zouden reageren wanneer Yves had gewonnen.
24-03-2018 14:33
Mocht een renner van Froome vallen in de Giro, wedden dat andere teams dan kop over kop VOL door gaan rijden? Of vergis ik me en heeft hij en zijn ploeg nog veel krediet bij de andere renners?
24-03-2018 14:42
@assen
Laffe rijders krijgen toch een keer de rekening gepresenteerd, Contador liet Aru een staaltje klimwerk zien als geen ander en gluiperds int peleton verliezen meer en meer krediet al zal het ze een worst wezen, maar nu terug naar het wetboek van Romans.
24-03-2018 15:00
Ze hadden makkelijk eerder kunnen terugkeren, als ze niet alleen een paar renners van Astana het werk hadden laten opknappen.

Het 'mooie' van de val was, dat iedereen die voor spek en bonen in de koers zat direct weg was. De renners die goed waren zaten uiteindelijk toch wel in de finale.

Het was een prachtige wedstrijd. Bijna 100km volop koers. Gemaakt, gedragen en gewonnen door QS. Je merkt aan deze ploeg dat zij van deze wedstrijden echt hun doel hebben gemaakt. Al in februari zitten ze er met de hele ploeg bovenop. Dat is hun filosofie en dat weten ze als geen ander te vertalen in training- en wedstrijdmentaliteit.

Wat je ook van Lefevrè vindt, ik vind het knap hoe hij zijn wielerploeg vorm geeft. Al meer dan twintig jaar de zelfde strategie volgen en dat vertalen naar kloeke prestaties. Geen gezwabber met dan een ploeg om een grote ronde te winnen, dan weer de focus op een sprinter of het ineens proberen in bergetappe's.
24-03-2018 15:06
Ik was vroeger ook wel voor het in de remmen knijpen bij een valpartij maar sinds het doorrijden bij de valpartij van kruiswijk in de giro ben ik voor keihard doorrijden. Stel er wordt gevallen door externe oorzaken bv door een motorrijder of een hond dan stoppen anders gewoon vol gas.
24-03-2018 16:11
@jkJustin: Het had me geen reet uitgemaakt (en ja, ik ben hollander)
Dat gezever over wachten na een valpartij/pech. Dat is in gang getrokken door twee zeurende Zwitsers, waarvan er 1 volgespoten was. Maar waarbij de ander voor mij een halfgod is met zijn aanvallende stijl. Maar die mooi niet wachtte toen Gesink tegen de grond lag, maar wel het peloton stillegde toen zijn zeurende land/ploeggenoot op het asfalt smakte in de tour.
Rijden, rijden, rijden stoempen, stoempen, stoempen en niet mauwen!
Off: inderdaad die Peeters is een karikatuur van zichzelf :-) Hij heeft wel eens scherper gestaan!
24-03-2018 17:00
Ik begrijp niet dat Peeters past bij het imago en de uitstraling van een sportploeg. Wat een "opblaaspop". Hij moet wel erg goed zijn om hem niet te verzoeken zicht tot normale proporties te laten transformeren. Als hij aan een ziekte lijdt neem ik mijn woorden terug en excuseer me bij voorbaat.
24-03-2018 17:10
Helemaal eens met Gebruikersnaam. Stybar verdient een monument als Roubaix of en WT-koers als Wevelgem. Maar de komende weekenden zullen ze wel weer voor Phil en Niki koersen.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.