Quinten Hermans over wegprogramma: “Catalonië wordt eerste graadmeter”
Interview Op 1 januari liet Quinten Hermans de vertrouwde stal van Telenet-Baloise achter zich om de rangen van Hilaire Van der Schueren te vervoegen. WielerFlits sprak met de Limburger over zijn doelen de komende weken en maanden.
Met een elfde plaats op twee minuten van winnaar Laurens Sweeck zal Hermans vast niet tevreden terugkijken op zijn Belgisch kampioenschap. Nochtans werd de hij vooraf als een van de outsiders gezien. Hermans kwam wel terug uit ziekte waardoor hij de veldrit van Brussel nog liet varen. Voor de wedstrijd zei Hermans nog aan ons dat hij zich veel beter voelde.
“Het was maar iets kleins, maar met het oog op het BK en de andere belangrijke wedstrijden die er nog zitten aan te komen, paste ik voor Brussel”, vertelde hij. “In Diegem had ik al een klein ziektegevoel en als het lichaam tegensputtert, is het beter om daar niet tegen in te gaan. Na Baal hebben we besloten even te heroriënteren en Brussel te laten schieten. Sowieso had ik in het klassement van de DVV Verzekeringen Trofee niet veel meer te verdedigen.”
Hermans had last van ontstoken sinussen; een kwaaltje waar hij wel vaker last van heeft. “De ene keer ben je daar goed ziek van, de andere keer valt het wel mee met alleen wat hoofdpijn. Vanaf maandag kon ik wel weer goed de trainingen hervatten waardoor ik toch nog een degelijke trainingsweek achter de rug heb.”
De aanwinst van Tormans CX Team by Wanty-Gobert verkende het BK-parcours niet. Een bewuste keuze, zegt hij. “Een parcours verandert nog zo hard bij elke reeks. We zien pas echt hoe een parcours eruitziet na de reeks voor de profs. Naar een verkenning op woensdag komen vraagt ook veel tijd van mezelf en mijn entourage. Als je dat fatsoenlijk wil aanpakken, moet je met alle fietsen komen zodat je echt alles kan uittesten. Al het materiaal is toch al uitgebreid getest in Lichtaart, waar ik mijn vast trainingsparcours heb.”
“Nieuw team, nieuwe prikkels”
Zoals gezegd veranderde Hermans halfweg het seizoen van ploeg. Wennen aan het nieuwe materiaal was geen sinecure. “Ja, dat heb ik wat onderschat, maar ik heb nu twee weken op de nieuwe fietsen kunnen trainen en dat hielp. De eerste keer in wedstrijd was niet gemakkelijk. December is natuurlijk een heel drukke periode waarin we veel van huis zijn en er zo weinig tijd om op een deftige manier met nieuw materiaal bezig te zijn. Het was wel heavy om op 1 januari alles over te schakelen”, geeft hij toe.
“Eind december kan je wel al eens gaan losrijden met de nieuwe fietsen, maar de parcoursverkenningen op de dag van de wedstrijden deed ik wel nog met de fietsen van Telenet-Baloise. De wedstrijden tijdens de kerst- en nieuwjaarsperiode zijn stuk voor stuk belangrijk, dus wil je niets aan het toeval overlaten.”
Hermans wist al een volledig jaar dat hij Telenet-Baloise ging verlaten en kon zich voorbereiden op het afscheid. Hij is de ploeg ontzettend dankbaar voor de mooie jaren. “Ik heb me altijd welkom gevoeld bij de ploeg. Langs de andere kant werd het ook tijd voor een nieuwe wind. Verandering werkt prikkelend. Ik ben heel tevreden met die keuze. Alles loopt goed en je merkt dat er door de ervaring van de crew heel professioneel gewerkt wordt.”
Waalse klassiekers
Ploegleider bij Circus-Wanty Gobert Hilaire van der Schueren ziet ook potentieel in Hermans als wegrenner. Deze week wordt op stage in Spanje met de wegploeg zijn programma verder uitgestippeld. “Normaal gezien begin ik in Nokere en ga ik daarna naar de Ronde van Catalonië, de Volta Limburg Classic en het Circuit de la Sarthe. Dan volgt wellicht de Brabantse Pijl, de Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik. Na Luik neem ik eventjes rust.”
De Waalse hellingen zouden het terrein moeten zijn waarop de Limburger kan schitteren. “Al is Hilaire wel heel optimistisch om dat dit jaar al te doen”, tempert hij. “Ik zie mezelf eerder tot mijn recht komen in een koers als de Brabantse Pijl of de Amstel Gold Race en dat heb ik ook al aan de ploeg gezegd. Zeker in de Waalse Pijl komen alle buitenlandse toppers met nog veel meer ervaring naar België afgezakt.”
Nochtans heeft Hermans al mooie resultaten laten optekenen in de Ardennen, met winst in het eindklassement van de Flèche du Sud en een tweede plaats in de Ronde van Wallonië. “Ik rijd heel graag in de Ardennen. Al is een koers zoals Luik-Bastenaken-Luik meteen 260 kilometer lang. In een koers van 150 kilometer weet ik dat ik vooraan kan meedoen, maar een koers van die afstand is voor mij nog volledig onbekend terrein. Ik moet nog leren en aftasten hoe mijn lichaam daarmee omgaat.”
In een interview zei Hilaire Van der Schueren dat hij eraan dacht om de renner mee te nemen naar de Dauphiné Libéré. Een hele eer, vindt Hermans. “Het is uiteraard heel fijn om te horen als iemand met zijn staat van dienst zoiets zegt. Al wil ik niet overhaasten. Een rittenkoers zoals de Ronde van Catalonië zal al een eerste graadmeter worden. Afhankelijk van hoe het daar loopt, vullen we het programma na Luik-Bastenaken-Luik aan.”
Groeimarge
Sowieso blijft de Limburger in de eerste plaats crosser, ongeacht hoe zijn voorjaar verloopt. “Renners zoals Wout en Mathieu hebben ook al bewezen dat je niet per se een keuze hoeft te maken, al zal Wout de komende jaren waarschijnlijk wat minder crossen. Vergeet ook zeker Gianni Vermeersch niet. Hij rijdt een volledige winter in het veld, terwijl hij in het voorjaar ook tonnen werk verricht voor Mathieu van der Poel.” Voorzichtig met je lichaam omspringen is volgens Hermans de boodschap. “Het is belangrijk jezelf regelmatig rust te gunnen. Ik denk dat ik daar wel een goede combinatie in kan vinden en bovendien heb ik een ervaren team achter mij staan.”
“Bovendien heb ik nog groeimarge in de cross. Elk jaar zet ik een stapje vooruit. Je ziet dat aan de UCI-ranking en andere klassementen. Dit jaar viel ik nog maar een keer uit de top tien. Elf keer stond ik op het podium. Dat is meer dan vorig jaar. Ik hoop die gestage groei nog een drietal jaar aan te houden. Al kan ik nu wellicht een grotere stap zetten door dat uitgebreidere wegprogramma. Die grote koersen gaan me een grotere motor bezorgen.”
Om te reageren moet je ingelogd zijn.