RCS in gesprek met Japan voor Giro-start 2017
De organisatie van de Giro d’Italia denkt erover na om de Grande Partenza in 2017 te geven in Japan. Volgens Tuttobiciweb is er een voorcontract getekend met de stad Shizuoka, ten zuiden van Tokyo. “Ik ga niet ontkennen dat er gesprekken gaande zijn, maar het is nog veel te vroeg om te stellen dat het doorgaat”, zegt RCS-directeur Mauro Vegni (foto) tegen Cyclingnews. De Giro kent in 2017 de honderdste editie en dat wil de organisatie groots vieren.
Volgens het Italiaanse wielermedium bedraagt het gehele plan 35 miljoen euro. Daarvan zou RCS vijftien miljoen willen uitkeren aan de teams, om hen tegemoet te komen in de kosten en de reis te verzachten. Bij acceptatie krijgen zij een half miljoen euro bijgeschreven op de bankrekening. In totaal bedraagt het idee vier etappes in Japan, waarvan de laatste aan zou moeten komen op de vulkaan Fuji, de hoogste berg in Japan. De Fuji ligt nabij Shizuoka. Het contract moet voor het einde van 2015 getekend zijn én daarnaast nog goedgekeurd worden door de UCI. Eerdere pogingen van RCS op de Giro van 2017 te laten starten in New York, Washington of het Midden-Oosten, liepen op niks uit.
Een getekend contract is te prematuur
Of het zover komt, is nog maar de vraag. “Er is altijd veel interesse voor de Giro d’Italia”, vertelt Vegni. “Ik ben naar Japan geweest voor andere zaakgerelateerde redenen, niet om met Shizuoka te praten over het huisvesten van de start. Ik heb eerder al gezegd dat ik persoonlijk hoop dat de honderste editie van de Giro start en eindigt in Italië, als soort viering van de eeuw. De berichtgeving dat er een akkoord op tafel ligt, zijn denk ik daarom te prematuur.”
Vegni: ‘Ik ben voor de wereldwijde ontwikkeling van de wielersport’
Volgens de baas van RCS geeft het idee wel stof tot nadenken. “Ik ben een voorstander van de wereldwijde ontwikkeling van de wielersport. Ik geloof ook dat de grootste wedstrijden naar nieuwe landen moeten gaan en de start van de Giro hoort daarbij. Maar we moeten wel bestuderen of het praktisch en mogelijk is om te starten in een ver land als Japan. We moeten daarom samenwerken met renners, teams en de UCI als we dat ooit willen bewerkstelligen. We zeggen geen ‘ja’ of ‘nee’ op dit moment, maar het is veel te vroeg om te zeggen dat het ooit zal gebeuren.”
ha ha, is weer is wat anders
tja, ik zou het niet doen
-tijdsverschil
-renners die verstek gaan geven
-lichamelijk
edit: hoeveel geld vraagt de KJWB
Even muggenziften.
Het is Grande Partenza, niet Grand Partenza
(ook zou er een dubbele rustdag zijn en een aankomst op mount Fuji)
Ook een Giro/Tour start in de USA is al vaker ter sprake gekomen ik denk dat vooral de economische crisis die plannen in duigen heeft doen vallen.
(Ik vind het idee van een eigen grand-tour voor de USA eigenlijk leuker, maar daarvoor moeten de overige grand-tours eigenlijk naar 2 weken - de ASO zal dat nooit willen)
Organiseer dan gewoon een mooie ronde van Japan. Zo'n finish op de Fuji is prachtig, maar niet als onderdeel van een ronde van Italië.
Dat maakt het dan ook onmogelijk om bijvoorbeeld Trentino of de Waalse klassiekers te rijden voor de Giro.
Je zou het gedeeltelijk aan kunnen passen door grotendeels 's avonds heel laat of 's nachts in Japan te rijden (dan kun je een europees leefritme aan houden), maar dat lijkt me vanuit Japans oogpunt dan weer niet de bedoeling.
je moet 8 dagen voor de start al in Japan zijn om aan dat tijdsverschil te wennen, dan nog eens 8 rustdagen om weer aan het tijdsverschil met Italie te wennen. met de Giro ben je dan al zo meer dan 5 weken kwijt, ik vraag me af wie dat er voor over wil hebben. mocht dit er door komen denk ik dat de toppers zullen kiezen voor Tour en Vuelta.
Die 'elk uur 1 dag'-regel lijkt me trouwens nogal onzin. Organiseer er dan 1 rustdag en daarna een korte sprintetappe (stadscriterium) achteraan, heb je min of meer 2 rustdagen.
En daar zou een rennersvereniging in moeten grijpen, voor individuele renners is het erg lastig om tegen hun ploeg in te gaan (dan kun je als niet topper wel fluiten naar een contractverlenging).
Het lijkt mij een slecht idee, hopelijk gaat ook dit weer niet door...
Je kunt dan in Japan wel een beetje rekening houden met de Europese tijden, maar uiteindelijk fiets je daar 4 dagen met een voorbereidingsperiode. Veel zal dat dus niet helpen. Nee, dit gaat hem niet worden. Maar een afzonderlijke vierdaagse RCS-koers in Japan, waarom niet?