RCS Sport, Flanders Classics en ASO reduceren aantal renners per ploeg
Wedstrijdorganisatoren RCS Sport, Flanders Classics en ASO verkleinen vanaf 2017 het aantal renners per ploeg in hun wedstrijden. Deze maatregel is een langgekoesterde wens van wielrenners om de veiligheid in het peloton te vergroten en van organisatoren in de hoop op een minder voorspelbaar wedstrijdbeeld. De maatregel houdt in dat in de Giro d’Italia (RCS Sport), Tour de France en Vuelta a España (Unipublic/ASO) ploegen acht in plaats van negen renners mogen opstellen. Het aantal ploegen blijft ongewijzigd, waardoor een kleiner peloton aan de start van de wedstrijden zal verschijnen.
Bij de kleinere rondes en eendaagse koersen van deze organisatoren, zoals alle monumentale klassiekers, wordt eveneens één startplek per ploeg geschrapt. Het maximale aantal renners per ploeg komt in deze wedstrijden uit op zeven.
De Franse wedstrijdorganisator ASO is vooral bekend van de Tour de France. Naast deze belangrijkste wedstrijd van de kalender organiseren zij ook koersen als Parijs-Nice, het Criterium du Dauphiné, Luik-Bastenaken-Luik en Parijs-Roubaix en hebben ze een groot belang in Unipublic, dat de Vuelta a Espana runt. RCS Sport is met name bekend van de Giro d’Italia, Milaan-San Remo, Strade Bianche, Tirreno-Adriatico en de Ronde van Lombardije. Het Belgische Flanders Classics is de drijvende kracht achter onder meer de voorjaarswedstrijden Ronde van Vlaanderen, Gent-Wevelgem en Scheldeprijs.
Breaking news: RCS Sport, Flanders Classics and A.S.O will reduce number of riders per team from 9 to 8 on the Grand Tours from 2017 pic.twitter.com/gIqr8Tb46C
— Laura Meseguer (@Laura_Meseguer) November 25, 2016
[poll id=”365″]
Voor de keienklassiekers heb ik zo mijn twijfels. Daar gebruikt een Quick Step toch vooral hun sterkte in de breedte in positieve zin, namelijk door de koers soms met de hele ploeg al vroeg open te breken. Maar goed, dat kan nog steeds lukken.
Ik zie eerlijk gezegd de clue niet en het is volgens mij volledig naast de kwestie spreken.
Vervolgens geef je aan dat 1 renner niet genoeg is en 2 renners minder veel beter zou zijn voor het beperken van de controle van de koers. Volgens mij heb je de clue dus wel gezien; je begrijpt tenslotte dat minder renners per ploeg minder controle zou betekenen. Dat daarbij 2 renners minder meer effect heeft dan 1 renner minder zal iedereen onderschrijven. Dat je 1 renner minder alsnog een positieve ontwikkeling kunt vinden lijkt me echter niet naast de kwestie.
Bij sky is de controle een eerste vereiste waar andere ploegen vaak steken laten vallen, dit jaar ging het maar een keer mis id Vuelta waar het bij anderen dagelijks mis gaat, zijn gewoon completer zoals Poels ook de sprinters er op legde in lbl dus ook met twee minder zie ik niet in waarom de anderen juist sterker naar voren kunnen komen.
Ik geloof er niks van dat de koers daar attractiever van wordt en al zeker niet veiliger. Die treintjesvorming om de kopman te beschermen zal alleen maar erger worden. En als je als ploeg alleen nog maar voor één man werkt, wordt het ook niet attractiever, want dan wordt het alleen maar belangrijker om de boel bij elkaar te houden.
Zit je dan als ag2r met je 30 renners......
Van de aanvalslustige renners is in de laatste km meestal niks meer over en met vlakke koersen houdt sky zich zelden bezig. Bergop zal het ze misschien juist eerder in de kaart spelen omdat driekwart uit klimmers bestaat.Dus van 6,75 naar 6 en bij anderen van 4 naar 3.
Een uitvaller en je houdt er nog twee over waar sky nog 5, maar wellicht zie ik het verkeerd.