RCS Sport, Flanders Classics en ASO reduceren aantal renners per ploeg
Wedstrijdorganisatoren RCS Sport, Flanders Classics en ASO verkleinen vanaf 2017 het aantal renners per ploeg in hun wedstrijden. Deze maatregel is een langgekoesterde wens van wielrenners om de veiligheid in het peloton te vergroten en van organisatoren in de hoop op een minder voorspelbaar wedstrijdbeeld. De maatregel houdt in dat in de Giro d’Italia (RCS Sport), Tour de France en Vuelta a España (Unipublic/ASO) ploegen acht in plaats van negen renners mogen opstellen. Het aantal ploegen blijft ongewijzigd, waardoor een kleiner peloton aan de start van de wedstrijden zal verschijnen.
Bij de kleinere rondes en eendaagse koersen van deze organisatoren, zoals alle monumentale klassiekers, wordt eveneens één startplek per ploeg geschrapt. Het maximale aantal renners per ploeg komt in deze wedstrijden uit op zeven.
De Franse wedstrijdorganisator ASO is vooral bekend van de Tour de France. Naast deze belangrijkste wedstrijd van de kalender organiseren zij ook koersen als Parijs-Nice, het Criterium du Dauphiné, Luik-Bastenaken-Luik en Parijs-Roubaix en hebben ze een groot belang in Unipublic, dat de Vuelta a Espana runt. RCS Sport is met name bekend van de Giro d’Italia, Milaan-San Remo, Strade Bianche, Tirreno-Adriatico en de Ronde van Lombardije. Het Belgische Flanders Classics is de drijvende kracht achter onder meer de voorjaarswedstrijden Ronde van Vlaanderen, Gent-Wevelgem en Scheldeprijs.
Breaking news: RCS Sport, Flanders Classics and A.S.O will reduce number of riders per team from 9 to 8 on the Grand Tours from 2017 pic.twitter.com/gIqr8Tb46C
— Laura Meseguer (@Laura_Meseguer) November 25, 2016
[poll id=”365″]
Ik begrijp je standpunt, maar denk dat je de impact ervan schromelijk overschat. Stel dat deze regel níet was doorgevoerd, welke ploeg had dan mét een topsprinter en mét een topklassementsman aan de start gekomen van de Tour? Degenkolb en Contador bij Trek? Dan houdt het wel op. Lijkt me heel sterk dat ze hun plannen hierdoor zomaar even gaan omgooien. Gewoon (jonge) knecht minder, klaar.
Vooral de jeugd zal hier de dupe van zijn.
Een uitvaller en je houdt er nog twee over waar sky nog 5
Hier zit dus het verschil (heel zwart-wit gezien); die ene aanvaller staat nu tegenover 5 renners, waar het er voorheen 6 van dezelfde ploeg waren. De hoeveelheid eigen ploeggenoten in het wiel van die controlerende ploeg is minder relevant, dan de hoeveelheid controlerende renners op kop van het peloton. Daar zit dus de winst voor de aanvallers.
Valpartijen blijf je toch wel houden. Wil je minder zware valpartijen, kijk dan liever naar externe factoren zoals motards, paaltjes midden op de weg, publiek, etc.
En wil je minder dominante ploegen? Stel dan een salarisplafond in. Zowel een plafond per renner als een plafond voor het totaal salaris dat een ploeg mag uitgeven. Alleen dan krijg je een verdeling van de toppers (zowel kopmannen als knechten) en alleen dan krijg je een meer koers. Zonder plafond worden de nu al rijke en sterke ploegen nog sterker.
Als er nog 1 renner minder zou mogen worden opgesteld, zouden er 2 extra ploegen mee kunnen dien en hierdoor aan reclame kunnen doen voor hun sponsoren.
Ik denk dat er hierdoor in de training meer aandacht aan tijdrijden zal moeten worden besteed.
De meeste aanvallen zijn vaak onschuldig, gevaarlijke aanvallers worden direct in de kiem gesmoord en zelfs als eenling kon Poels die taak menig keer aan. Als aso echt voor veiligheid gaat waren die schijfremmen allang op de schop. Commerce viert weer hoogtij waarschijnlijk.
I don't disagree with the concept of smaller teams. But letting us know AFTER our planning and rosters are well in motion...Not considerate!
Dat was ook mijn eerste gedachte.
De meeste aanvallen zijn vaak onschuldig
Klopt helemaal, mede daarom dus deze maatregel.
Ja, betreft de jeugd heb je een punt (hoewel langs de andere kant de WT kalender is uitgebreid en ze dus in andere koersen wel degelijk kansen gaan krijgen, én op hoger niveau ook dan pakweg een Critérium International), maar dan negeer je wel compleet de voordelen ervan.
Daarnaast al ruim voor de streep de tijd opnemen, zodat klassementsrenners en hun treintjes de sprint aan de spintploegen kunnen overlaten.
Edit: eens met Ideefiks. Minder kopmannen is minder valpartijen. Maar het zal me niet verbazen als ze volgend jaar juist meer wildcards weggeven onder het mom dat het minder renners zijn. Dat lijkt mij juist meer gevaar... maargoed, we gaan het zien
Neem bijvoorbeeld de heuvelklassiekers. Die zijn werkelijk waar verschrikkelijk om naar te kijken. Hoe kan je het géén voordeel vinden dat de ploegen die alles willen samen houden, een man minder hebben om dit te doen? Dit zal alleen maar meer aanvallen uitlokken. Meer mannen die geloven in hun kans.
Met meer wt wedstrijden komen renners wel aan hun koersdagen
De koers zal uitwijzen wat voor gevolg deze maatregel zal hebben, nu is het wachten op de UCI voor wat betreft maatregelen om het aantal motoren in de koers te verkleinen en andere veiligheid bedreigende verschijnselen te beperken.