RCS Sport, Flanders Classics en ASO reduceren aantal renners per ploeg
foto: Sirotti
vrijdag 25 november 2016 om 19:21

RCS Sport, Flanders Classics en ASO reduceren aantal renners per ploeg

Wedstrijdorganisatoren RCS Sport, Flanders Classics en ASO verkleinen vanaf 2017 het aantal renners per ploeg in hun wedstrijden. Deze maatregel is een langgekoesterde wens van wielrenners om de veiligheid in het peloton te vergroten en van organisatoren in de hoop op een minder voorspelbaar wedstrijdbeeld. De maatregel houdt in dat in de Giro d’Italia (RCS Sport), Tour de France en Vuelta a España (Unipublic/ASO) ploegen acht in plaats van negen renners mogen opstellen. Het aantal ploegen blijft ongewijzigd, waardoor een kleiner peloton aan de start van de wedstrijden zal verschijnen.

Bij de kleinere rondes en eendaagse koersen van deze organisatoren, zoals alle monumentale klassiekers, wordt eveneens één startplek per ploeg geschrapt. Het maximale aantal renners per ploeg komt in deze wedstrijden uit op zeven.

De Franse wedstrijdorganisator ASO is vooral bekend van de Tour de France. Naast deze belangrijkste wedstrijd van de kalender organiseren zij ook koersen als Parijs-Nice, het Criterium du Dauphiné, Luik-Bastenaken-Luik en Parijs-Roubaix en hebben ze een groot belang in Unipublic, dat de Vuelta a Espana runt. RCS Sport is met name bekend van de Giro d’Italia, Milaan-San Remo, Strade Bianche, Tirreno-Adriatico en de Ronde van Lombardije. Het Belgische Flanders Classics is de drijvende kracht achter onder meer de voorjaarswedstrijden Ronde van Vlaanderen, Gent-Wevelgem en Scheldeprijs.

[poll id=”365″]

RIDE Magazine
67 Reacties
26-11-2016 07:43
Minder renners is gewoon minder die fouten kunnen maken. Kans op valpartijen is verkleind. Voor de aantrekkelijkheid van de koers, OORTJES ERUIT!
26-11-2016 08:40
Ik lees hier toch een aantal vreemde argumenten: "veel valpartijen ontstaan in de buik van het peloton en niet bij de 25 achteraan". Je kan dat ook anders zien, 25 renners minder in de buik.

Het is nog maar een vraag of er minder controlerend zal gereden worden, bij team sky en etixx controleren renners als Stannard en Keisse makkelijk de eerste 150km van een wedstrijd.
Bij bepaalde ploegen met zowel een klimmer als een sprinter krijgen die vaak elk een 3tal mannetjes mee en misschien nog een vrijbuiter, gaat deze maatregel niet ten koste zijn van die vrijbuiter of van die jongere die je de kans geeft in een grote wedstrijd?

Patrick Lefevre zegt al dat er eind 2017 100 renners werkloos zullen zijn. Hij houdt blijkbaar geen rekening met de extra world tour wedstrijden.

Is het trouwens al zeker dat dit erdoor komt of is dit enkel een voorstel?
26-11-2016 08:46
@ koersmaniak:
het wordt in het nieuwsbericht als feit gebracht dus ik denk dat we daar dan ook vanuit mogen gaan.
26-11-2016 09:14
Als veiligheidsmaatregel is het waarschijnlijk zinvol.
Om de koers aantrekkelijker te maken zou het toch wel leuk zijn geweest om dan ook een of twee extra ploegen mee te laten rijden.
26-11-2016 09:27
Hoe meer ik er over nadenk hoe schandaliger ik het moment van deze beslissing vind. Het voelt alsof ze tijdens het spel de regels veranderen.
En dan straks waarschijnlijk 1 of 2 teams extra "omdat we nu toch minder renners in het peloton hebben". Bah gewoon...
26-11-2016 09:40
De UCI en de grootste organisatoren zitten elk apart het wielrennen te ' herorganiseren'. De ploegen moeten alles gewoon ondergaan, dat lijkt mij een groter probleem te gaan worden...denk dat we nog protest van hun kant moeten verwachten, en terecht nu plots blijkt dat ze eigenlijk te veel renners onder contract hebben...
26-11-2016 09:42
Het artikel klopt ook niet. Er staat dat het een lang gekoesterde wens van de renners is. Dit terwijl de ploegen onderling hadden besloten dat het in 2017 nog niet zou gaan gebeuren. De ploegen zijn het er dus helemaal niet mee eens. Het zou een mooi statement zijn van de Amstel Gold Race, die buiten de enge kliekjes van de ASO en Flanders Classic operereren, om 8 renners te laten starten. Zeker nu de ploegen al compleet rond zijn. En een spannendere koers van een mannetje minder? Wat een bullshit! In een klassieker als de Waalse Pijl zal het aantal ploegen met een renner die een goede punch heeft niet minder worden. Kortom je zult evenveel controle houden van achteruit. Movistar, Sky, Etixx enz zullen daar niet ineens attractiever gaan koersen als ze weten dat hun kopman Valverde, Poels, Alaphillipe goed is die dag. Het probleem is niet de grootte van de ploegen, maar de financiele belangen die ploegen hebben door de gestegen budgetten en media aandacht.Hun product of merk moet voor dat bedrag op de grote momenten getoond worden op een positieve manier.

Er zijn op kleinere schaal al proeven geweest met kleinere ploegen. Thijs Zonneveld, de prediker van het nieuwe wielrennen, die geld verdient aan het oude dacht van Arnhem-Veenendaal met ploegen van 6 een aantrekkelijke koers te maken. Elk jaar een massasprint. Kortom dit is gewoon weer machtsvertoon van organisaties als ASO en Flanders Classics.
26-11-2016 09:53
Onvermijdelijk. Het opportunistische korte termijn denken heeft weer eens gezegevierd. Als je Team Sky er bij haalt als argument, dan snap je dus echt niets van regels maken. En natuurlijk wordt veiligheid weer eens als een schijnargument aangevoerd. Net zoals aantrekklijkheid van de koers, terwijl beiden vooral afhankelijk zijn van de instelling van de coureurs. Die maken nog altijd de koers.

De renners die hierdoor werkloos zullen worden danken jullie en dat Michal Golas nu niet de Vuelta mag rijden zal het beeld daar idd enorm gaan veranderen.
26-11-2016 09:55
De tijd zal het uitwijzen, of deze maatregel per saldo positief zal blijken te zijn. Maar om dit nu een zegen voor het wielrennen te noemen gaat mij wat te ver.
Het moment van deze beslissing slaat inderdaad nergens op.
26-11-2016 10:11
Plan krijgt van mij zeker het voordeel van de twijfel.
Minder renners leidt automatisch tot meer veiligheid. Als er iemand middenin het peloton valt, dan zal hij net zo veel renners als voorheen meenemen. Maar aangezien er 22 renners minder kunnen vallen zal het aantal valpartijen dus afnemen, logisch lijkt mij.
Dan de attractiviteit van de wedstrijden. Gecontroleerde wedstrijden zijn het minst leuk om naar te kijken. Wedstrijden worden gecontroleerd door de knechten. Neem aan dat de ploegen gewoon hun kopmannen en outsiders zullen opstellen en dat er dus één knecht minder in koers zal zijn. Dus minder conrole, ook logisch.
26-11-2016 12:25
Schandalige ontwikkeling. De wedstrijd wordt er niet veiliger door, de spankracht
van de wedstrijd wordt er niet hoger van .
maar wat wel veranderd is dat er een dikke honderd renners ,mekaniekers,
verzorgers brodeloos worden.
Als de organisator maar een dik saldo er aan overhoudt , de rest zal hem worst
wezen
26-11-2016 12:27
Deze maatregel gaat ten kosten van de doorstroming van jonge renners en de vrijbuiters in het peloton. Deze type renners zullen namelijk minder snel worden opgesteld door de ploegen. De veiligheid neemt hierdoor niet heel erg toe omdat organisatoren parcoursen blijven uitstippelen die vragen om ongelukken en de renners blijven volharden in hun roekeloos gedrag.
26-11-2016 13:58
Ploegleiders blijven eenlingen, als ze eens rond de tafel gingen zitten heeft de aso geen schijn van kans, ovdr veiligheid moet je spreken met de renners erbij, alleen zij kennen het klappen van de zweep.
26-11-2016 14:13
Ik vermoed dat we nog wel een felle gezamenlijke reactie van de ploegen kunnen verwachten. Hoe meer ik erover nadenk hoe meer aso ik het vind.
26-11-2016 14:41
Wat een amateurs bij die organisaties als er geen overleg is geweest. Daarnaast is het moment van invoeren ronduit slecht. Echt, die hang naar meer geld, meer commercie, meer verandering is echt nergens voor nodig.
26-11-2016 15:43
Het beslissingsproces is misschien amateuristisch maar met zo'n zwakke wielerbond als het UCI, is dat wel nodig.
Ik vind dat wielrennen vooral een individuele sport hoort te zijn. Daarom kleinere ploegen in de wedstrijden nodig. langzaam aan richting 6 deelnemers per commerciele wielerploeg in een wedstrijd.
Kleinere ploegen, lagere kosten per ploeg.
Dan kunnen mimder kapitaal krachtige sponsoren ook een ploeg sponseren.
Genoeg aandacht krijg je toch wel.
26-11-2016 18:06
Zie het anders. Als je het nooit probeert, zal je het nooit weten. Goede zet om eindelijk eens een verandering aan te brengen. We zullen zien hoe het zich uit laat zien.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.