RCS Sport, Flanders Classics en ASO reduceren aantal renners per ploeg
Wedstrijdorganisatoren RCS Sport, Flanders Classics en ASO verkleinen vanaf 2017 het aantal renners per ploeg in hun wedstrijden. Deze maatregel is een langgekoesterde wens van wielrenners om de veiligheid in het peloton te vergroten en van organisatoren in de hoop op een minder voorspelbaar wedstrijdbeeld. De maatregel houdt in dat in de Giro d’Italia (RCS Sport), Tour de France en Vuelta a España (Unipublic/ASO) ploegen acht in plaats van negen renners mogen opstellen. Het aantal ploegen blijft ongewijzigd, waardoor een kleiner peloton aan de start van de wedstrijden zal verschijnen.
Bij de kleinere rondes en eendaagse koersen van deze organisatoren, zoals alle monumentale klassiekers, wordt eveneens één startplek per ploeg geschrapt. Het maximale aantal renners per ploeg komt in deze wedstrijden uit op zeven.
De Franse wedstrijdorganisator ASO is vooral bekend van de Tour de France. Naast deze belangrijkste wedstrijd van de kalender organiseren zij ook koersen als Parijs-Nice, het Criterium du Dauphiné, Luik-Bastenaken-Luik en Parijs-Roubaix en hebben ze een groot belang in Unipublic, dat de Vuelta a Espana runt. RCS Sport is met name bekend van de Giro d’Italia, Milaan-San Remo, Strade Bianche, Tirreno-Adriatico en de Ronde van Lombardije. Het Belgische Flanders Classics is de drijvende kracht achter onder meer de voorjaarswedstrijden Ronde van Vlaanderen, Gent-Wevelgem en Scheldeprijs.
Breaking news: RCS Sport, Flanders Classics and A.S.O will reduce number of riders per team from 9 to 8 on the Grand Tours from 2017 pic.twitter.com/gIqr8Tb46C
— Laura Meseguer (@Laura_Meseguer) November 25, 2016
[poll id=”365″]
Het is nog maar een vraag of er minder controlerend zal gereden worden, bij team sky en etixx controleren renners als Stannard en Keisse makkelijk de eerste 150km van een wedstrijd.
Bij bepaalde ploegen met zowel een klimmer als een sprinter krijgen die vaak elk een 3tal mannetjes mee en misschien nog een vrijbuiter, gaat deze maatregel niet ten koste zijn van die vrijbuiter of van die jongere die je de kans geeft in een grote wedstrijd?
Patrick Lefevre zegt al dat er eind 2017 100 renners werkloos zullen zijn. Hij houdt blijkbaar geen rekening met de extra world tour wedstrijden.
Is het trouwens al zeker dat dit erdoor komt of is dit enkel een voorstel?
het wordt in het nieuwsbericht als feit gebracht dus ik denk dat we daar dan ook vanuit mogen gaan.
Om de koers aantrekkelijker te maken zou het toch wel leuk zijn geweest om dan ook een of twee extra ploegen mee te laten rijden.
En dan straks waarschijnlijk 1 of 2 teams extra "omdat we nu toch minder renners in het peloton hebben". Bah gewoon...
Er zijn op kleinere schaal al proeven geweest met kleinere ploegen. Thijs Zonneveld, de prediker van het nieuwe wielrennen, die geld verdient aan het oude dacht van Arnhem-Veenendaal met ploegen van 6 een aantrekkelijke koers te maken. Elk jaar een massasprint. Kortom dit is gewoon weer machtsvertoon van organisaties als ASO en Flanders Classics.
De renners die hierdoor werkloos zullen worden danken jullie en dat Michal Golas nu niet de Vuelta mag rijden zal het beeld daar idd enorm gaan veranderen.
Het moment van deze beslissing slaat inderdaad nergens op.
Minder renners leidt automatisch tot meer veiligheid. Als er iemand middenin het peloton valt, dan zal hij net zo veel renners als voorheen meenemen. Maar aangezien er 22 renners minder kunnen vallen zal het aantal valpartijen dus afnemen, logisch lijkt mij.
Dan de attractiviteit van de wedstrijden. Gecontroleerde wedstrijden zijn het minst leuk om naar te kijken. Wedstrijden worden gecontroleerd door de knechten. Neem aan dat de ploegen gewoon hun kopmannen en outsiders zullen opstellen en dat er dus één knecht minder in koers zal zijn. Dus minder conrole, ook logisch.
van de wedstrijd wordt er niet hoger van .
maar wat wel veranderd is dat er een dikke honderd renners ,mekaniekers,
verzorgers brodeloos worden.
Als de organisator maar een dik saldo er aan overhoudt , de rest zal hem worst
wezen
Ik vind dat wielrennen vooral een individuele sport hoort te zijn. Daarom kleinere ploegen in de wedstrijden nodig. langzaam aan richting 6 deelnemers per commerciele wielerploeg in een wedstrijd.
Kleinere ploegen, lagere kosten per ploeg.
Dan kunnen mimder kapitaal krachtige sponsoren ook een ploeg sponseren.
Genoeg aandacht krijg je toch wel.