RCS Sport niet te koop
foto: ANSA
maandag 21 december 2015 om 10:33

RCS Sport niet te koop

Giro d’Italia-organisator RCS Sport gaat voorlopig niet in de verkoop. Moederbedrijf RCS Media Group heeft dat vandaag bekendgemaakt. Het besluit is onderdeel van het nieuwe businessplan (2016-2018) dat als doel heeft de hoge schuldenlast te verlichten.

In de afgelopen weken werd meermaals gespeculeerd over de toekomst van RCS Sport. Volgens sommige Italiaanse business media waren drie potentiële kopers in de running voor een overname, waaronder Infront Sport & Media van China’s rijkste inwoner Wang Jianlin.

Uit het vandaag gepubliceerde business plan van RCS Media Group blijkt dat de organisatie van wielerwedstrijden een van de speerpunten blijft. Dankzij de organisatie van onder meer de Giro d’Italia, Dubai Tour en Abu Dhabi Tour is RCS Sport een van de weinige winstgevende onderdelen van moederbedrijf RCS Media Group.

Laura Cioli, de nieuwe CEO van het moederbedrijf, is de bedenker van het nieuwe toekomstplan. Naast het organiseren van de bestaande wieler- en hardloopevenementen (onder andere Marathon van Milaan, Strade Bianche, Tirreno-Adriatico, Milaan-San Remo, Milaan-Turijn, Giro del Piemonte, Ronde van Lombardije) wil zij ook nieuwe evenementen voor de breedtesport lanceren. Om de onderneming gezond te houden, gaat het bedrijf snijden is de kosten van verschillende mediatitels in Italië en Spanje.

Later vandaag maakt het bedrijf meer details van het business plan bekend tijdens een persconferentie in Milaan.

RIDE Magazine
11 Reacties
21-12-2015 11:29
Klinkt als muziek in de oren , wielrennen moet geen speeltje van miljardairs worden die niets van doen met wielrennen hebben.
21-12-2015 11:46
@Urbansteel dat is het onbewust al..of denk je dat ploegen voor de lol elke keer naar de zandbak gaan? Nu is het eindgala in Abu fucking Dhabi. Geen mens die daar wielerliefhebber is. Zo'n gala hoort toch gewoon wisselend in echte wielerlanden als Frankrijk, Italie, Belgie, Nederland enz in een grote hal te zijn. Renner van het jaar verkiezing en laat het publiek ervan meegenieten.
21-12-2015 11:51
@LG

Dat die galaverkiezing in Abu Dhabi plaatsvindt, maakt toch helemaal niet uit. Met zo'n gala maak je alleen maar verlies. Het is ofwel een gala in Abu Dhabi ofwel geen gala, dus wat meer open-minded zijn zou wel leuk zijn
21-12-2015 12:03
@Soler dat maakt voor mij wel uit. Het hoeft ook geen galaverkiezing te zijn. Met al die koude kak en bobo's. Organiseer een leuke afterparty in een traditioneel wielerland, kies de renner van het jaar en heb een leuke avond met zn allen. Kweek je goodwill bij fans e.d. een beetje zoals bij de afsluiting topcompetitie en zoals bij jet schaatsen al jaren gebeurd met Afterskate in Heerenveen. Waarom altijd die afstand enz? K denk dus juist open minded en vind dat je bij de sport van het volk niet een aantal renners in clowneske pakken op een gala neer moet zetten. De vrouwen konden het financieel niet eens veroorloven naar de zandbak af te reizen.
21-12-2015 12:30
Helemaal met je eens, LG !
21-12-2015 12:37
@LinusGerdemann

Maar voorlopig zitten die Chinezen en sjeiks niet met hun jatten aan onze koersen en je hebt helemaal gelijk dat wij ( de renners ) niks te zoeken hebben in die zandbak in het voor/najaar en niet in het verre Azië.
Er lopen er hier rond met de woorden dat is goed voor het wielrennen en de mondialisering van het wielrennen . Pure onzin , daar fietsen ze al . Wel op een lager niveau maar ze fietsen er dus al . Laat hun jongens en meisjes ( hun meisjes geldt natuurlijk niet voor de zandbak ) in hun landen fietsen en onze jongens in onze streken.
21-12-2015 13:08
Mooi bericht. Deze groep doet het al jaren goed en dan kan je alleen maar blij zijn als ze hetzelfde blijven.

Ik vind het wel bijzonder dat mensen onder een artikel waarin nota bene staat dat deze groep, die vele koersen zoals Strade Bianche en Piemonte organiseert, de winst van rondes als Dubai en Abu Dhabi nodig heeft, die rondes toch af gaat kraken. Bijzonder, blijkbaar interesseert het niet of mooie koersen omvallen. Als de woestijnkoersen maar afgekraakt kunnen worden.

Ik ben erg blij dat met het geld van Dubai en Abu Dhabi er koersen als Strade Bianche, de Ronde van Piemonte, de Ronde van Lazio en ook de Ronde van Lombardije, Milaan - San Remo en de Tirreno georganiseerd kunnen worden. Het zou enorm jammer zijn als die koersen wegvallen.
21-12-2015 13:22
@Hakkie2 Jij bent te goedgelovig in dat soort praatjes. Het hele probleem is dat er tegenwoordig veel en veel meer geld omgaat in dergelijke organisaties waarmee ze zandbakkoersjes en oliedollars nodig hebben. Prijzengelden zijn gestegen, salarissen stijgen, terwijl sponsorinkomsten gelijkblijven. Tegenwoordig heb je ploegen die op 20 miljoen budget rondrijden, waar dat tien jaar terug nog de helft was en Rabo daarmee tot de duurste ploegen behoorde. LottoNL zit met het budget ongeveer gelijk aan Rabo tien jaar terug nu aan de onderkant van de WT ploegen. Ploegen willen wat terugzien van die salarissen en moeten dus oogsten qua prijzengelden enzovoort. Waar de salarissen, uitgaven constant doorstijgen, blijft de sponsorinkomsten van koersen en organisatoren gelijk en in crisistijden zelfs minder. Het hele gebeuren wordt dus aan twee kanten scheef getrokken en maar goedgepraat met dit soort koersen. En 10 jaar geleden hadden renners het ook echt niet slecht.
21-12-2015 13:33
@LG: noem me ook maar 1 ding dat de afgelopen 10 niet enorm is gestegen in prijs. Budgetten van nu op die van 10 jaar geleden leggen is economische onzin, 1 euro nu heeft echt bij lange na niet de waarde van 1 euro toen. Dus dat de kosten ook zijn gestegen is logisch. Je hebt wel gelijk dat veel sponsorinkomsten voor koersen gelijk zijn gebleven of zelfs gedaald. Dat is het grote probleem, dat hou je nooit lang vol. En dus is er een andere manier nodig om geld aan te trekken. En zolang supporters niet willen betalen om een topkoers te zien, zal het toch anders moeten. En dan liever een paar woestijnkoersen meer, dan het omvallen van Lombardije en Milaan-San Remo.
21-12-2015 13:48
Volgens mij is juist het probleem in de hele samenleving dat alles overal duurder wordt en de salarissen gelijk blijven. In het wielrennen zijn de budgetten en dus ook de salarissen enorm gestegen en daar komt amper een halt aan. Daar zit gewoon een kern van het probleem.
21-12-2015 15:28
'volgens sommige Italiaanse media' kan eventueel vervangen worden door 'volgens wielerflits' ;)

Om te reageren moet je ingelogd zijn.