Remco Evenepoel gaat niet voor tweede plek strijden: “Niet risico lopen om podium te verspelen”
foto: Cor Vos
maandag 15 juli 2024 om 16:24

Remco Evenepoel gaat niet voor tweede plek strijden: “Niet risico lopen om podium te verspelen”

Interview Derde op Plateau de Beille en derde in het algemeen klassement. Remco Evenepoel weet momenteel waar hij staat in de Tour de France. Met nog een week te gaan, hoopt hij vooral zijn derde plek vast te houden.

Een must have voor alle wielerfans! Met de Black Friday deal van RIDE Magazine haal je het ideale cadeautje voor de feestdagen in huis. Voor slechts € 13,95 ontvang je de najaars- en de winter-editie in jouw brievenbus. Dat betekent meer dan 300 pagina’s aan schitterende wielerverhalen. Wacht niet te lang, want OP=OP. Bestel nu jouw magazines en verzeker je van uren leesplezier.

Een week geleden was Evenepoel nog voorzichtig tijdens de persconferentie op de eerste rustdag. Top-5 bleef het doel. Denken aan een podiumplek wilde hij, ondanks dat hij toen ook al derde in het klassement stond, nog niet doen.

Een week later, op de tweede rustdag, heeft die gereserveerde houding plaatsgemaakt voor vertrouwen. “Met ongeveer vijfenhalve minuut voorsprong op de nummer vier sta ik er goed voor. Vorige week was ik nog wat voorzichtig omdat de Pyreneeën nog moesten komen. Bij iedereen was er wel wat twijfel over hoe het klassement eruit zou zien. Zo’n eerste bergweekend is toch altijd bepalend.”

Het verschil met de nummer twee (Jonas Vingegaard) in het klassement bedraagt 2’10”. Met nog een aantal zware bergetappes en de afsluitende tijdrit in Nice ziet Evenepoel nog mogelijkheden. “Als zich de kans voordoet, ga ik zeker proberen om voor de tweede plek te gaan. Maar ik wil zeker niet het risico lopen om door dat gevecht mijn podiumplek te verspelen. Dat zou zonde zijn. Met een podiumplek in Nice zou ik heel tevreden zijn, zeker gezien het feit dat top-5 het doel was.”

Louis Vervaeke had corona
Terug van weggeweest is ook het coronaspook. Evenepoel was een van de eerste renners die zich de voorbije dagen uitsprak voor maatregelen. Inmiddels zijn mondmaskers verplicht in alle zones waar je in contact staat met renners en werknemers van de ploegen.

Remco Evenepoel, met mondmasker – foto: Cor Vos

Vorig jaar moest Evenepoel de Giro vanwege een coronabesmetting verlaten. Om hetzelfde in deze Tour te voorkomen, probeert hij zoveel mogelijk maatregelen te treffen. “Ik denk dat het algemeen geweten is dat bij ons Louis Vervaeke het coronavirus te pakken had. Hij voelde zich eerst niet heel ziek. Maar het is er toch een beetje doorgekomen. Eigenlijk een beetje zoals bij mij het geval was in de Giro van vorig jaar. Een beetje wat minder gevoel, maar dan uiteindelijk toch goed ziek geworden. En zo zijn er nog meerdere renners die uit de wedstrijd zijn gestapt.”

“Alle ploegmedewerkers doen dagelijks een covidtest. Momenteel blijft iedereen negatief. Dus laat ons hopen dat dat zo zal blijven. En ja, we hebben Louis zo snel mogelijk geïsoleerd. En voor de rest, de mannen aan de finish dragen een masker. Omdat daar toch de grootste mensenmassa staat.”

Klimtijden
Tot slot sprak Evenepoel ook nog over de klimtijden op Plateau de Beille. Pogacar verpulverde de beste tijd met liefst vier minuten, maar ook Vingegaard en Evenepoel reden aanzienlijk sneller omhoog dan Marco Pantani in 1998. “Ik denk dat Pogacar ergens een stukje route heeft afgesneden”, grapt de jonge Belg.

Remco Evenepoel op de klim naar Plateau de Beille – foto: Cor Vos

“Zoiets als gisteren heb ik nog nooit meegemaakt. Zeker niet na een etappe van tweehonderd kilometer en vijfduizend hoogtemeters. Het was behoorlijk zwaar, maar de slotklim reed ik goed omhoog. Ik denk dat ik ook boven de zes watt per kilo zat. De prestatie van Tadej was echt enorm.”

“Waarschijnlijk is dit de beste veertig minuten inspanning die we ooit in het wielrennen gezien hebben. Als je ziet dat hij de tijd van Pantani met vier minuten verbeterd, dan ben je van een andere planeet. Ja, we gaan snel! Maar ik ben er ook trots op dat ik sneller was dan Pantani.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.