Renners kiezen voor fietswissel voor kasseistroken
Enkele ploegen kiezen ervoor om tijdens de wedstrijd vandaag een fietswissel uit te voeren. Onder meer Astana en Giant-Alpecin kiezen ervoor om in de slotfase van de etappe op een fiets te rijden die meer ‘kassei-bestendig’ is.
Op twitter meldt Giant-Alpecin (John Degenkolb) dat sommige van hun renners onderweg van fiets gaan wisselen. Ook titelverdediger Vincenzo Nibali zou daarvoor gaan kiezen met zijn ploeg Astana. De Nederlandse ploeg LottoNL-Jumbo gaat ook wisselen, met Sep Vanmarcke hebben ze een grote kanshebber op de dagzege.
De renners proberen op deze manier in de slotfase een voordeel te hebben op hun concurrenten, die wellicht op een ‘standaard’ wegfiets blijven rijden. ook de bandendruk in de fietsen kan van belang zijn. Op de kasseien is het fijner om met een lagere spanning te rijden, terwijl op asfalt het rijden met lagere druk voor meer weerstand zorgt.
#TDF2015 Challenging day for our mechanics; some guys will swap their Giant TCR's for Defy's along the road. pic.twitter.com/eGKg04qnW2
— Team Giant-Alpecin (@GiantAlpecin) July 7, 2015
Astana riders plan to change bike before the pavé sections today. Must be confident it will be a quiet day until then. #TDF2015
— Mikkel Condé v2.0 (@mrconde) July 7, 2015
Zouden ze bij Lotto-Jumbo ook gaan wisselen? Van Marcke zal toch wel op zn Parijs-Roubaix fiets over de kasseien willen.
edit: of mag dat niet meer?
In Parijs-Roubaix beginnen de kasseien ook pas na 100km, dus daar zou zo'n systeem ook van pas komen.
@iLLan
Volgens mij mag dat inderdaad niet meer.
Zal wel een gigantische puinhoop worden dit, als er maar niet meer slachtoffers gaan vallen :-(
Hoe wil je zo iets aanpakken met roterende wielen? Draadloze verbinding met een ventieldopje? Gaat op kasseien sneller kapot dan kristallen tubes, om nog maar niet te spreken over het extra gewicht dat op 1 punt in het wiel zit (en dus de balans volledig veranderd)
Als er van al dat gerommel valpartijen komen, moeten ze niet gaan zeuren, want je zoekt t wel een beetje op zo.
Ik ben geen fietsfabrikant . Wat ik me voor zou kunnen stellen is bijvoorbeeld een verbinding via een kogelverbinding en een spaak. Het systeem in het ventiel moet uiteraard zo klein mogelijk zijn, dus je zou kunnen denken aan een breekpinnetje dat vervolgens met behulp van een veertje ofzo ervoor zorgt dat het ventiel een seconde openstaat.
Dus een klein stroompje dat via de as en een spaak wordt doorgegeven, waarna het ventiel eventjes opengaat. Draadloos moet tegenwoordig misschien ook wel kunnen. Je hoeft ook niet bang te zijn dat het kapot gaat, het ergste wat er dan kan gebeuren is dat je eerder dan je wilt op de lagere druk uitkomt.
Qua balans kun je natuurlijk makkelijk een contragewichtje toevoegen mocht dat nodig zijn.
-edit Als je het breekpennetje goed instelt, heb je niet eens bediening nodig. De schokken van de eerste kasseien zorgen dan automatisch dat het systeem geactiveerd wordt .
@ Guido; denk dat ze de fietswissels toch op een flink aantal km's van de stroken doen, en niet (relatief) vlak voor de kasseienhectiek losbarst.
Het gaat niet zo zeer om de fiets, maar ook de bandenspanning. 220 kilometer lage bandenspanning fietsen is geen sinecure en zal derhalve geen optie zijn voor de renners. Als ze gaan wisselen verwacht ik dat ze dit toch relatief vroeg zullen doen om de slag niet te missen.