Renners kiezen voor fietswissel voor kasseistroken
Foto: Sirotti
dinsdag 7 juli 2015 om 12:12

Renners kiezen voor fietswissel voor kasseistroken

Enkele ploegen kiezen ervoor om tijdens de wedstrijd vandaag een fietswissel uit te voeren. Onder meer Astana en Giant-Alpecin kiezen ervoor om in de slotfase van de etappe op een fiets te rijden die meer ‘kassei-bestendig’ is.

Op twitter meldt Giant-Alpecin (John Degenkolb) dat sommige van hun renners onderweg van fiets gaan wisselen. Ook titelverdediger Vincenzo Nibali zou daarvoor gaan kiezen met zijn ploeg Astana. De Nederlandse ploeg LottoNL-Jumbo gaat ook wisselen, met Sep Vanmarcke hebben ze een grote kanshebber op de dagzege.

De renners proberen op deze manier in de slotfase een voordeel te hebben op hun concurrenten, die wellicht op een ‘standaard’ wegfiets blijven rijden. ook de bandendruk in de fietsen kan van belang zijn. Op de kasseien is het fijner om met een lagere spanning te rijden, terwijl op asfalt het rijden met lagere druk voor meer weerstand zorgt.

RIDE Magazine
32 Reacties
07-07-2015 12:14
Of het nu uitmaakt of niet, commercieel heel verstandig ;)
07-07-2015 12:14
Nog meer chaos dus.
07-07-2015 12:15
Dan mogen ze dat wel goed plannen. Je wilt niet ergens achteraan zitten bij het begin van die 6 opeenvolgende stroken
07-07-2015 12:15
Hoe gaan ploegen dat doen? De hele ploeg stoppen en van fietswisselen of gaan bv bij een ploeg als Astana alleen de kopmannen van fiets wisselen?
Zouden ze bij Lotto-Jumbo ook gaan wisselen? Van Marcke zal toch wel op zn Parijs-Roubaix fiets over de kasseien willen.
07-07-2015 12:15
Dat moeten ze dan wel ruim voor de kasseistroken doen, want je wilt niet achteraan beginnen...
07-07-2015 12:16
Zijn er beperkende regels? Mogen ze langs de route klaarstaan met fietsen, of moet de fiets vanaf de auto komen?
07-07-2015 12:17
Bertje: Bij de fietswissel van Sky meteen gas vol open ;)
07-07-2015 12:17
En dan lekker achter de auto terug komen...#oneerlijk
07-07-2015 12:18
Fietsen moeten dacht ik altijd op de auto staan, dan zal de 2de ploegleiderswagen wel volstaan met de kassei fietsen. Geen idee of ploegleiderswagens onderweg fietsen mogen verwisselen. Aan het parcours te zien zullen na de tussensprint de meeste fietswissels gebeuren, dat lijkt een handig punt en net ver genoeg voor de kasseien.
07-07-2015 12:18
Ik neem aan dat er personeel van de ploeg langs de kant van de weg staat met de nieuwe fiets, zoals Cancellara in de RVV 2010. Dus naar voren in het peloton rijden, daar van fiets wisselen en dan in het midden of achterin weer aansluiten. Chaos? Ja, gegarandeerd.

edit: of mag dat niet meer?
07-07-2015 12:21
Het verbaast me dat er nog geen fietsfabrikant met een oplossing hiervoor is gekomen. Het zou toch mogelijk moeten zijn om met een knopje 2 bar uit die banden te laten lopen. Dan kun je op brede banden starten, met hoge druk. Dan heb je natuurlijk wel iets meer weerstand op het vlakke (dan met dunne banden), maar zo'n fietswissel is verre van ideaal lijkt me.
In Parijs-Roubaix beginnen de kasseien ook pas na 100km, dus daar zou zo'n systeem ook van pas komen.
@iLLan
Volgens mij mag dat inderdaad niet meer.
07-07-2015 12:26
Misschien kan de koers geneutraliseerd worden zodat iedereen rustig kan wisselen. ;)
07-07-2015 12:26
Gewoon de boel neutraliseren en massaal van fiets wisselen.
Zal wel een gigantische puinhoop worden dit, als er maar niet meer slachtoffers gaan vallen :-(
07-07-2015 12:27
@dikkechaap
Hoe wil je zo iets aanpakken met roterende wielen? Draadloze verbinding met een ventieldopje? Gaat op kasseien sneller kapot dan kristallen tubes, om nog maar niet te spreken over het extra gewicht dat op 1 punt in het wiel zit (en dus de balans volledig veranderd)
07-07-2015 12:30
Als dit op enkele tientallen kms voor de eerste kasseistrook gebeurt en Sky/Tinko krijgen dit in de mot en draaien vol de gashendel open, dan hebben ze op een mum van tijd een minuut aan hun broek. Lachen!
07-07-2015 12:35
Is het niet gewoon slim om gelijk op de kasseienfietsen te gaan koersen?
07-07-2015 12:36
Leuke reclame voor de fietsensponsor, veder niets achter zoeken.
Als er van al dat gerommel valpartijen komen, moeten ze niet gaan zeuren, want je zoekt t wel een beetje op zo.
07-07-2015 12:42
@Netraam
Ik ben geen fietsfabrikant ;). Wat ik me voor zou kunnen stellen is bijvoorbeeld een verbinding via een kogelverbinding en een spaak. Het systeem in het ventiel moet uiteraard zo klein mogelijk zijn, dus je zou kunnen denken aan een breekpinnetje dat vervolgens met behulp van een veertje ofzo ervoor zorgt dat het ventiel een seconde openstaat.
Dus een klein stroompje dat via de as en een spaak wordt doorgegeven, waarna het ventiel eventjes opengaat. Draadloos moet tegenwoordig misschien ook wel kunnen. Je hoeft ook niet bang te zijn dat het kapot gaat, het ergste wat er dan kan gebeuren is dat je eerder dan je wilt op de lagere druk uitkomt.
Qua balans kun je natuurlijk makkelijk een contragewichtje toevoegen mocht dat nodig zijn.

-edit Als je het breekpennetje goed instelt, heb je niet eens bediening nodig. De schokken van de eerste kasseien zorgen dan automatisch dat het systeem geactiveerd wordt ;).
07-07-2015 12:46
Jammer, ik dacht dat de renners met mini handpompjes in de weer zouden gaan. Voor de kasseien stoppen om flink wat lucht uit de banden (gewoon de 25 maat) te laten, en na de kasseien als maniakken lucht er terug in pompen en gaan voor de meet !
07-07-2015 12:51
Nou, dat wordt veel fietsen controleren voor de UCI!

@ Guido; denk dat ze de fietswissels toch op een flink aantal km's van de stroken doen, en niet (relatief) vlak voor de kasseienhectiek losbarst.
07-07-2015 12:53
@JasperVG
Het gaat niet zo zeer om de fiets, maar ook de bandenspanning. 220 kilometer lage bandenspanning fietsen is geen sinecure en zal derhalve geen optie zijn voor de renners. Als ze gaan wisselen verwacht ik dat ze dit toch relatief vroeg zullen doen om de slag niet te missen.
07-07-2015 12:55
Hoe zijn de UCI / ASO regels in deze ? Wordt voor de jury wel moeilijk dubbel fietsen controleren :)
07-07-2015 13:08
Hopelijk Froompje op achterstand vandaag...
07-07-2015 13:11
Sky gaat niet wisselen vandaag. Ze rijden allemaal op Wiggins' fiets. (zijn er blijkbaar 9 van)
07-07-2015 13:15
Misschien kunnen ze de rit neutraliseren zodat iedereen op zijn gemak kan wisselen...

Om te reageren moet je ingelogd zijn.