Renners Lampre-Merida naar Chinees WorldTour-team, Colnago fietsensponsor
Teambaas Giuseppe Saronni onthulde dit weekend aan La Gazzetta dello Sport de nodige details over zijn nieuwe project. De Italiaan kondigde vorige maand zijn samenwerking met het Chinese TJ Sport aan, waardoor de eerste Chinese WorldTour-ploeg ontstaat. Lampre blijft aan als sub-sponsor en met onder meer Rui Costa, Diego Ulissi, Sacha Modolo en Louis Meintjes blijft de kern van de huidige ploeg intact. De eerste WorldTour-ploeg uit China rijdt volgend seizoen op fietsen van Colnago.
De licentie wordt niet verkocht. Saronni blijft met zijn CGS Cycling eigenaar. “Hierdoor blijven we in de top 16 van de ranking en zijn we verzekerd van een WorldTour-licentie. We respecteren alle doorlopende contracten.” De ploeg gaat wel rijden op een Chinese licentie, waardoor de laatste Italiaanse WorldTour-ploeg verdwijnt.
120 miljoen
Het team wordt gefinancierd door een overheidsfonds in China. “De overheid bepaalt alles en in ons geval is dat het Ministerie van Sport. We hebben geen direct contact gehad, maar via TJ Sport. Dat is een fonds dat opgericht is om de middelen voor het project te vinden. In 20 dagen is er 120 miljoen euro opgehaald, bij onder andere Alibaba, J-One en Wanda Sport. Om het hoofdsponsorschap wordt nu gestreden.”
Ontwikkeling Chinese wielersport
De ploeg moet de ontwikkeling van de Chinese wielersport stimuleren. “We willen elk onderdeel van de sport ontwikkelen. Er wordt geïnvesteerd in sociale programma’s en de ploeg is slechts de top van een uitgebreid programma met slechts één doel: de Chinezen op de fiets te krijgen. In China zijn overal auto’s, maar de problemen met vervuiling en overgewicht nemen toe”, legt hij uit. “Ze verwachten van ons dat we renners en coaches gaan ondersteunen”, aldus Saronni. “Over een paar jaar verwachten we een renner te hebben die iets kan laten zien in de Tour de France,” kondigt hij aan.
Dit wordt dan de nieuwe ploeg van Ji Cheng van Giant en Jan van Jumbo?
Ze gaan niks opbouwen maar opkopen.
En we hebben bij ADO gezien hoeveel de beloftes voor miljoenen uit China echt waard zijn....
Zonder ploeg in de WT gaat het budget voor opleiding omlaag en zijn vervolgens de nieuwe toppers niet meer te vinden. Italië lijkt het eerste kind van de rekening. NL zal niet veel later volgen ben ik bang.
Dus als het Ministerie van Sport eist dat er 9 Chinezen starten in de Giro en de Tour kunnen we nog gaan lachen.
Och , als een of andere Chinees straks 5 miljard euro wil betalen voor alles van de ASO , zoals er al een Chinees een miljard betaald heeft aan Silvio Berlusconi voor AC Milan is straks alles in handen van de Chinezen.
Of het moet zo zijn dat de Frans overheid er straks een stokje voorsteekt , net zoals met die twee Rembrandts die het Rijksmuseum gekocht dacht te hebben . Zou te maken hebben met cultureel erfgoed ofzoiets in die richting.
In plaats van het verbieden van sponsoren, kan de UCI zich beter toeleggen op het verbeteren en professionaliseren van de wielersport. Zorgen dat sponsoren rond kunnen komen en geld terug kunnen verdienen is daarbij een must. Dan blijven ze vanzelf langer in de wielersport. Anders blijf je altijd van die opportunisten hebben als Belkin.
@Oscar V, de eigenaar blijft Italiaans. Plus het verdienmodel is anders van het voetbal.
Het team wordt gefinancierd door een overheidsfonds in China. “De overheid bepaalt alles en in ons geval is dat het Ministerie van Sport.
De eigenaar heeft niks te vertellen , strijkt vermoedelijk een riant salaris op waarvan wij de hoogte niet willen weten.
Bijvoorbeeld door een gelimiteerd budget in te voeren voor WT ploegen.