UCI boos op renners die over voetpad reden in openingsweekend
Afgelopen weekend werd door de renners weer veelvuldig over fietspaden gefietst, tot grote ergernis van de UCI. “Ze lappen onze dreiging aan hun laars”, zegt UCI-wedstrijdvoorzitter Jacky Botton na afloop van Kuurne-Brussel-Kuurne tegen Het Nieuwsblad.
Volgens de reglementen van de internationale wielerbond is het verboden om tijdens de koers af te wijken van het parcours. Dit om de veiligheid van de renners en bezoekers te kunnen garanderen. “In de plaatselijke ronde vielen ze twee keer op dezelfde plaats omdat de renners een kortere weg wilden nemen”, aldus Botton, die daarmee nog eens benadrukt waarom deze regel bestaat.
Het handhaven van de regel is een heikel punt voor de UCI. “Wat kan je dan doen? Ze allemaal uit koers nemen?”, luidt de vraag die Botton hardop stelt. “Zonder videoref is dat onbegonnen werk. En zelfs met een videoref wil ik het nog weleens zien”, aldus de Fransman. “Mijn persoonlijke mening is dat dit van die UCI-regels zijn die in België gewoon niet toepasbaar zijn”, zegt Botton over de haalbaarheid van het handhaven van deze regelgeving.
[poll id=”737″]
Belgen en Nederlanders daarentegen zien die dingen altijd en denken goed de risico's in te kunnen schatten. Vervolgens gaat het als nog fout omdat de toeschouwers net iets anders reageren dan een renner denkt.
Ik vind het gek dat het peloton zich hard probeert te maken voor meer veiligheid en een mening klaar heeft over alle kleine drempeltjes en paaltjes maar ondertussen wel fietspaden en stoepjes gaat gebruiken om 2 meter af te snijden.
Je kunt natuurlijk niet overal hekkens plaatsen over een parcours van 200 -250 km. En wat is wel een fietspad en wat niet. Als je een kasseienstrook neemt bijvoorbeeld, wat ook niet overal is afgezet.
Langeveld reed ook ooit achter het publiek langs herinner me nog precies hoe hard hij viel omdat hij tegen een toeschouwer aanreed.
Voor de rest: hand-ha-ven!
Dat stukje weg was dan ook behoorlijk smal en garandeerde nou niet echt de veiligheid van de renners.
Die regel is inderdaad niet geschikt voor de Belgische toestand van de wegen. Enige oplossing is volgens mij nadars zetten op gevaarlijke plaatsen.
Parkoersbouwers/organisatoren kennen de route en weten dus waar "fietspaden/nevenpaden/stoepen" liggen die "misbruikt" kunnen worden door de renners.
D.m.v. een afzetting kan je dit voorkomen, of anders door een markering, een motorcommissaris, die voor de groep rijdt. Regels moeten wel gehandhaafd worden en er
dienen dan ook straffen opgelegd te worden. Bijv. een stop- en go penalty van 10-20 sec. met als zwaarste straf diskwalificatie.
Nu wordt er van rijwiel en wandelpaden/stoepen uitgeweken om zo gemakkelijk
de snelheid te kunnen houden.
Verbiedt het fietsen over de stoepen en laat het fietsen over de rijwielpaden met
rust .
Gezien het aantal zware ongelukken dat al gebeurd is zou ik in dit geval toch niet graag meer over 'charme' spreken. Maar ik vind wel dat de organisatoren verantwoordelijk zijn voor een zo veilig mogelijk parcours (en die slagen daar lang niet altijd is); daarna mag je pas iets aan de renners vragen. Een renner duikt gewoon in de opening die hij ziet.
Kortom: er komt niets goeds van het invoeren van regels die niet kunnen worden gehandhaafd. Waar je echt geen renners wilt zien, zul je moeten afzetten. De rest is de verantwoordelijkheid van renners en toeschouwers. Daar geen genoegen mee nemen, is impliciet pleiten voor racen op afgezette circuits.