Renners roepen op tot actie: “Wat moet er nog gebeuren voor de UCI ingrijpt?
Na de zware crash in de Baloise Belgium Tour van gisteren regende het reacties op sociale media. Naast veel steunbetuigingen aan Stig Broeckx, die momenteel in coma ligt, en de andere gewonden, waren er ook veel reacties vol ongeloof. De oorzaak van de valpartij ligt volgens de renners bij twee motoren die na een incident in het peloton terechtkwamen. Dat enkele maanden na het ongeval van Antoine Demoitié.
Martin wil in gesprek
“Wat we nu nodig hebben is een rondetafelgesprek met de UCI, koersorganisatoren en renners om verandering af te dwingen en te kiezen voor een veiligheidsstandaard in elke wedstrijd”, schrijft Tony Martin, zelf actief in de Ronde van België.
Dumoulin vraagt om betere regels
Ook Tom Dumoulin, die niet deelneemt aan de wedstrijd, ventileert zijn mening op Twitter. De Nederlander die meerdere dagen het roze droeg tijdens de Giro vraagt sommige motorrijders hun gedrag aan te passen. “Ik vind het niet leuk om een discussie te starten na een ongeluk, maar ik heb het gevoel dat er niet veel gebeurt om het te voorkomen in de toekomst”, begint hij. “Tachtig procent van de motoren is er om ongelukken te voorkomen, twintig procent voor beeldmateriaal.”
“Meestal ben ik blij dat ze er zijn, de meesten zijn ook ervaren en kunnen goed sturen in het peloton, maar sommigen ook niet. Soms zijn ze zelfs agressiever en hebben ze meer adrenaline dan wij renners. We hebben motards nodig die het tegenovergestelde zijn van ons: kalm, geduldig en redelijk”, aldus Dumoulin, die geen motoren wil die een eigen wedstrijd rijden. Zijn oplossing: “Betere regels wanneer wel en niet in te halen. Meer ervaring. En sommige motorrijders hebben een andere mentaliteit nodig.”
Kittel zit met vraagtekens
Ook Marcel Kittel, altijd uitgesproken op Twitter, vraagt zich af wanneer de UCI iets doet. “Verschrikkelijk. Wat moet er nog gebeuren voor de UCI of organisatoren ingrijpen? De UCI stopt met schijfremmen na het incident van Ventoso. Waarom niet directe veiligheidsmaatregelen voor voertuigen in de koers? Er zijn ideeën!” De UCI heeft op Twitter gereageerd op de vraag van Kittel. Zij gaan onderzoeken wat er gebeurd is en of de regels gerespecteerd zijn.
The UCI has recently introduced strict new rules governing the conduct of motorcycle riders in races and we will be looking very [1/2]
— UCI (@UCI_cycling) May 28, 2016
[2/2] closely at what happened today to determine whether those rules were respected.
— UCI (@UCI_cycling) May 28, 2016
What we need NOW is a round table with UCI, race organizers and riders to force changes and decide one safty standard for EVERY race!
— Tony Martin (@tonymartin85) May 28, 2016
Again a terrible chrash with motorbikes.Riders and organisation decided to cancle the stage.All the best for Stig Broeckx
— Tony Martin (@tonymartin85) May 28, 2016
I don't like to start a big discussion after such an accident, but I have a feeling not much is happening to prevent it in the future.
— Tom Dumoulin (@tom_dumoulin) May 28, 2016
80% of all the motorbikes we need in the peloton to prevent accidents and the 20% we need for race footage (no footage>no money).
— Tom Dumoulin (@tom_dumoulin) May 28, 2016
And most of the time I'm very happy that they are there. And most of them have a lot of experience and are very good in the bunch.
— Tom Dumoulin (@tom_dumoulin) May 28, 2016
But some are not and some are even more aggressive and full of adrenaline than us riders.
— Tom Dumoulin (@tom_dumoulin) May 28, 2016
We need to have motorbikes in the peloton that are the opposite of us riders: calm, patient and reasonable. Let us do the racing.
— Tom Dumoulin (@tom_dumoulin) May 28, 2016
Motorcyclists: we need you for our safety. We don't need you to do your own little race before a corner, trying to overtake the bunch.
— Tom Dumoulin (@tom_dumoulin) May 28, 2016
So the solution? Better rules when to overtake and when not to. More experience required. Some motorcyclists need a different mentality.
— Tom Dumoulin (@tom_dumoulin) May 28, 2016
Reading about the crash on Belgium Tour. Horrible! How much more has to happen until @UCI_cycling/organisers will finally react?
— Marcel Kittel (@marcelkittel) May 28, 2016
UCI stopped use of Disc brakes immediately after Ventoso incident. Why are there no immediate safety measures for race vehicles?Ideas exist!
— Marcel Kittel (@marcelkittel) May 28, 2016
Nasty and totally unnecessary crash today in a fast downhill caused by 2 motorbikes,I'm ok after all with just broken scaphoid.. #glorydays
— Fredrik Ludvigsson (@Ludvigsson94) May 28, 2016
Verschrikkelijke valpartij in afdaling Baraque Michel.. Twee motors rijden het peloton in, lag er zelf ook bij maar gelukkig zonder schade!
— Michael Vingerling (@VingerlingM) May 28, 2016
2 months later and nothing changed… @UCI_cycling
— Lafourte Anthony (@lafwairtay) May 28, 2016
Horrible crash in todays stage.Just could avoid that motorbike but some riders didn't.Hoping all the best for the riders that where involved
— Michel Kreder (@michelkreder) May 28, 2016
Nee, zonder gekheid. Er moet inderdaad wat gebeuren. Maar wat Dumoulin wil kan ook niet, vooraf afspreken waar ze kunnen passeren, want net op dat moment kan de koers veranderen en dus gebeuren er nog ongelukken.
Wat gaat er gebeuren? Fietsen.
zei zorgen ook voor inkomsten natuurlijk.de pers moet meer overleg hebben
over rechten van foto,s en dan per koers een aantal fotografen mee laten rijden
en niet 300 of hoeveel het er maar zijn.
gister zag je het in de giro weer tis toch niet normaal hoeveel motors er
bij 1 renner rijden.
Voertuigen komen zo dichtbij de renners dat ongelukken het gevolg ervan zijn. Ervarenheid is een voordeel, maar niet een garantie voor veiligheid. Het systeem moet zodanig op z'n kop dat voertuigen zoveel mogelijk wegblijven van de renners.
Zorgen dat de cowboys geen kans hebben om daar te zitten en duidelijke inhaalregels lijken me twee duidelijke aanbevelingen, waarmee hij concludeert.
Als ik denk aan de massa crash vorig jaar in de Tour waar Dumoulin ook slachtoffer was, dan gebeurde dat gewoon op een rechte weg door een fout van renner. Laten we eerst eens proberen om het grootste gedeelte van de ongelukken aan te pakken ipv te focussen op datgene wat veel en veel minder voorkomt. Dat levert netto veel meer resultaat op.
Iets met hand en boezem. En wel erg makkelijk als renner om te wijzen naar derden die mede voor jouw broodwinning zorgen, terwijl men zelf verantwoordelijk is voor de meeste aanta; ongelukken. Erg makkelijk en volkomen misplaatst.
Alles natuurlijk onder codenaam: Geen retards als motards.
-autos
-renners
-motoren
Punt.
We kunnen ook wielrenners helemaal in schuimrubber inpakken en snelheidsbegrensers op de fietsen bouwen. Overal matrassen langs het parcours. Volgauto's van zacht rubber. En geen afdalingen meer. Bergetappes kunnen dus nog maar 1 berg bevatten. Omdat het publiek steeds gevaarlijker aan het worden is moet de klim zonder publiek worden afgelegd. Als het regent zal de koers geneutraliseerd worden.
Een ander plan kan zijn dat racefietsen vier wielen krijgen met maan-buggy banden zodat er bijna niemand meer valt.
Man man man