Rennersvakbond CPA niet blij met afdalingsprijs
foto: ANSA/CLAUDIO PERI
dinsdag 2 mei 2017 om 12:47

Rennersvakbond CPA niet blij met afdalingsprijs

De CPA is niet blij met het klassement voor de snelste daler in de Giro d’Italia. De internationale rennersvakbond gaat vandaag nog  in gesprek met RCS, de organisator van de Giro, over het nut van de prijs, schrijft Nu.nl.

Pas na het gesprek komt de CPA met een officieel standpunt over het daalklassement, laat een woordvoerder aan de nieuwswebsite weten. De Italiaanse rittenkoers start een nieuw klassement waarbij op tien segmenten de tijd van de renners tijdens een afdaling wordt bijgehouden. Het nieuwe initiatief stuit op veel weerstand vanuit het peloton.

Ook Bobbie Traksel, voorzitter van de atletencommissie van de UCI en voorzitter van de Nederlandse rennersvakbond VVBW, plaatst zijn kanttekeningen. “Je moet de risico’s niet groter maken dan ze al zijn”, zegt hij tegen de NOS. “In 2011 overleed mijn maatje Wouter Weylandt na een val in een afdaling. En dat was gewoon in koers. Kortom: het is al gevaarlijk genoeg.”

Traksel voorspelt dat het klassement zal worden geschrapt: “We moeten hier snel mee kappen. Of er acties komen als dat niet gebeurt? Nou, volgens mij is Gianni (Bugno, voorzitter CPA, red.) weer helikopterpiloot tijdens deze Giro, dus er zou weleens een signaal kunnen wegvallen”, grapt hij.

In WielerFlits Live reageerden de tafelgasten eveneens met verbazing. Volgens Léon van Bon en Michael Boogerd is het daalklassement nergens voor nodig. Theo Bos was nog duidelijker: “Dit slaat echt nergens op”, zei hij.

RIDE Magazine
35 Reacties
02-05-2017 14:55
Hou allemaal op met zwammen en laat ons genieten van deze schittende competitie. Bugno en Traksel angsthazen eerste klas.
02-05-2017 15:04
Van de "dwangarbeiders van de weg" naar de "gladiatoren van de weg". Misschien nog niet voor dit jaar, maar zeker voor de volgende keer dat ze Sicilië aandoen: extra daalpunten voor de man die na de beklimming van de Etna meteen ook de krater induikt.
Ave RCS, Morituri te salutant.
02-05-2017 15:14
Het hoort gewoon bij het fietsen. Iedereen zit te genieten als een renner als Sagan naar beneden zoeft. Er zijn toch ook genoeg ritten die eindigen na een klim. Zullen we dat soort aankomsten dan ook maar afschaffen?
02-05-2017 15:19
Dat klassement lijkt mij bedacht door lieden die zelf NIET op zo'n te licht fietsje naar beneden snellen. Al denk ik niet dat er ook maar één renner is die nog harder naar beneden gaat omdat er een prijsje mee te winnen is: de erkende dalers gaan toch harder naar beneden.
02-05-2017 16:38
waarom niet 10 klimmen nemen hiervoor. zo gebeurd er misschien ook eens wat op de klimmen voor de laatste klim. en willen de iets mindere klimmers harder naar boven dan de kopmannen willen en zullen deze ook harder moeten rijden tijdens de etappe
02-05-2017 16:47
Bij het mountainbike is het afdalen een geliefde discipline. Maar daar zijn de fietsen en de kleding er op aangepast.
02-05-2017 17:34
Wat een belachelijk idee. Voor het spektakel zie ik er het nut wel van in, maar dan moet je dit op een andere manier toepassen. Mij lijkt het dan bijvoorbeeld veel beter om een tijdrit bergaf te organiseren, maar om de verschillen aan de aankomst weg te werken. Zo moeten enkel degene die voor de ritzege gaan risico's nemen. Zeker als je al op vrijdag start, kan je zo'n tijdrit inlassen in plaats van die derde rustdag.
02-05-2017 17:35
Echte dalers gebruiken hun remmen zo weinig mogelijk en gaan zelden onderuit, de minderen gaan zich hier niet aan wagen, de beteren zitten niet op een fooitje te wachten, wie blijft er dan over?
Het snelst daal je waarschijnlijk alleen met een motor voor je die de bochten glad strijkt. Sagan pakte bijna 15 sec vanaf de poggio, een gat van 200m, ongekend.
02-05-2017 17:52
Hoe meer ik erover lees hoe slechter ik het idee vind, mijns inziens compleet overbodig. Ik mag erg graag naar een snelle afdaling kijken, Sagan, Nibali of Valverde prachtig, maar om er een competitie aan vast te binden, nee.
02-05-2017 17:54
En wat gezegd van een massasprint is die dan niet gevaarlijk .
Sprinten , afdalen , bergop rijden dat hoort nu eenmaal bij het
wielrennen en het gaat altijd over welke renner het snelste
aan de meet komt .

Om te reageren moet je ingelogd zijn.