Richard Plugge doet opnieuw zijn beklag over UCI-maatregel na zware val in Ronde van Polen
foto: Cor Vos
woensdag 14 augustus 2024 om 19:27

Richard Plugge doet opnieuw zijn beklag over UCI-maatregel na zware val in Ronde van Polen

Richard Plugge roept de UCI op om te stoppen met het verbod op radio’s tijdens de Ronde van Polen. De teambaas van Visma | Lease a Bike uitte – naar aanleiding van een zware valpartij van Nicolas Debeaumarché tijdens de Poolse rittenkoers – via X zijn ongenoegen. De internationale wielerbond test tijdens de Ronde van Polen met het beperken van het gebruik van oortjes.

Al voor de Ronde van Polen is door de ploegen zwaar geprotesteerd tegen het verbod op radio’s. Liefst 16 teams en ook de renners hebben aangegeven dat ze hier tegen zijn. De UCI dreigde met hoge boetes wanneer er ploegen waren die toch gebruik van de communicatie zouden maken. Uiteindelijk is iedereen akkoord gegaan met deze test in Polen, onder voorwaarde dat dit nooit tot een ban van radio’s zou kunnen leiden.

“Het was chaos vandaag”, opende Plugge zijn tweet. Volgens de teambaas is het onacceptabel dat renners de auto niet kunnen bereiken voor basishulp, zoals we dat ook zagen tijdens de Olympische Spelen. Plugge vindt dat de UCI niet kan doorgaan met dit radioverbod. Het zou de veiligheid van de renners juist in gevaar brengen.

In het X-bericht van de uitgesproken ploegmanager haalt hij de valpartij van Debeaumarché, een renner van Cofidis, aan. De Fransman belandde tijdens de derde etappe van de Ronde van Polen ongelukkig in de berm over een stenen muurtje. In de communicatie van de jury is te horen hoe de val van Debeaumarché niet werd opgemerkt. Het duurde ook even voordat de 26-jarige renner kon geholpen worden.

We kunnen natuurlijk niet met zekerheid stellen dat het gebrek aan radio-communicatie hier een oorzaak van is, maar het lijkt er wel sterk op. Cofidis heeft inmiddels laten weten dat Debeaumarché zijn ruggenwervel gebroken heeft. Donderdag zal hij verdere onderzoeken ondergaan in het ziekenhuis.

Nieuwe maatregel
In juli kondigde de UCI aan verder te gaan met het experimenteren van regels die meehelpen om de wielersport veiliger te maken. Zo werd er tijdens de Tour de France al getest met het oprekken van de drie-kilometerregel. In de afgelopen Vuelta a Burgos en tijdens deze Ronde van Polen wordt er dan weer geëxperimenteerd met een radio-verbod.

Discussies binnen de recent opgerichte veiligheidsorganisatie SafeR hebben geleid tot deze test. De conclusies daarvan waren dat de oortjes bij renners zorgen voor afleiding, en daarnaast zouden ze een fysiek gevaar vormen omdat de radio-communicatie op de rug geplaatst wordt. Verder zouden ze een risico vormen omdat veel teams hun renners op hetzelfde moment aansporen om naar voren te komen in een wedstrijd.

Opvallend is dat Plugge één van de initiators is van de veiligheidsorganisatie SafeR. Al liet de Nederlandse ploegbaas al wel meerdere malen weten niet tevreden te zijn met de huidige uitwerking van het project.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.