Robbe Dhondt leverde grootste prestaties bij junioren, maar Picnic PostNL gelooft in zijn klimtalent
Foto: Cor Vos
Niels Bastiaens
dinsdag 25 februari 2025 om 09:00

Robbe Dhondt leverde grootste prestaties bij junioren, maar Picnic PostNL gelooft in zijn klimtalent

Interview In een serie met zeven vaste vragen stelt WielerFlits de komende dagen alle vijf Belgische talenten voor die op 1 januari 2025 hun profdebuut hebben gemaakt in de WorldTour. Vandaag is het aan Robbe Dhondt, de 20-jarige klimmer van Picnic PostNL die in de Ronde van Oman zijn eerste kilometers van het jaar met de ploeg maakte.

Waar ben je opgegroeid en hoe kwam je in aanraking met de wielersport?
“Het is niet dat het wielrennen mij met de paplepel is binnengebracht. Ik was iemand die atletiek deed en altijd aan het lopen was. Toen merkte ik dat ik het talent en uithoudingsvermogen had om mee te doen met de betere jongens. Maar door een enkelblessure ben ik moeten stoppen en raadden de dokters me aan om iets anders te gaan doen. Zo ben ik bij triatlon gekomen en in die discipline heb ik de fiets voor het eerst ontdekt. In de winter is er vrij weinig te doen in het wielrennen, waarna ik ben gaan mountainbiken en veldrijden.”

“Dat vond ik heel leuk. Maar als crosser was er in de zomer dan weer heel weinig te doen, en dus begon ik mezelf als wegrenner te ontdekken. Vervolgens heb ik een tijdje het veldrijden en de weg op gelijke hoogte gezet, maar de weg kwam steeds meer op de voorgrond. Als laatste jaar aspirant ben ik ingestapt. Je denkt altijd dat het voor echt begint, maar eigenlijk is dat pas bij de profs.”

“Het is gek dat ik niet eerder met het wielrennen in aanraking ben gekomen, want ik woon wel in dé regio van Vlaanderen waar koers het populairst is. Ik ben geboren in Zottegem, maar heb altijd in Geraardsbergen gewoond. Maar denk nu niet dat ik elk trainingsritje de Muur aandoe. Recent ontdekte ik dat het al twee jaar geleden was dat ik de klim nog eens gedaan had en dat vond ik er toch ook wat over. Juist omdat ik zo dicht woon, is het niet ideaal om aan het begin of einde van je training de Muur te doen. En ook het verkeer maakt het niet simpel om daar op intervallen te trainen.”

Dhondt is volop op ontdekkingskoers – foto: Cor Vos

Wat voor type renner ben je en wat zijn je sterke punten?
“Ondanks mijn afkomst, hou ik eigenlijk niet zo van kasseien (lacht). Hellingen die iets langer zijn, zoals La Houpe en de Berendries, zoek ik liever op. Ik heb het graag als ik bergop iets langer kan rechtstaan.”

“Het voorbije jaar heb ik gemerkt dat het werk wat omhoog gaat me het beste ligt. En dan liefst de meerdaagse koersen. Als je me daarin nog wat tijd geeft en ervaring laat opdoen, zou dat mijn terrein moeten worden. De Tour of the Alps van vorig seizoen was meteen een goede test. Ik ben trouwens ook niet traag, zeker als je me vergelijkt met de echte klimmers. Liefst van al rijd ik met een groepje klimmers naar de finish. Als ik net kan overleven, merk ik dat ik kan meedoen voor een ereplaats en nog iets meer over heb.”

Wat zijn je belangrijkste prestaties?
“Bij de profs heb ik nog niet zo veel kunnen laten zien. Vorig jaar mocht ik met de profploeg al een paar keer aantreden, waaronder tijdens de Tour of the Alps, waar ik al twaalfde werd in de eerste rit. We moesten daar voor Romain Bardet rijden, en als ik zelf had kunnen kiezen, had ik misschien nog een mooier resultaat kunnen rijden. En in de zomer werd ik ook een keer derde in de Alpes Isère Tour.”

“Voor mijn beste resultaten moet je eigenlijk nog terug naar de in de Ain Bugey Valromey Tour, een beetje de Tour de France voor junioren. Ik won het jongerenklassement en dan begonnen veel teams me te contacteren, nog in mijn eerste jaar als junior.”

Waarom koos je voor je huidige ploeg?
“Ze hebben me vrij vroeg benaderd. Nog voor mijn tweede jaar als junior ben ik bij hen langs geweest. Wat er ook in de media over de ploeg werd gezegd, toch wilde ik zelf met mijn eigen ogen zien hoe het eraan toe ging. Luisteren, kijken, enkele testen afleggen. En ik weet dat hun opleiding van jonge renners van heel hoog niveau is. Dat bewijst de ploeg ook met andere renners die ze al hebben afgeleverd, ze weten wat ze doen en er is een duidelijk, niet te overhaast toekomstplan met mij.”

Dhondt aan het werk in Oman – foto: Cor Vos

“Picnic PostNL heeft dat slechtere imago vanwege een paar renners die het uitgehangen hebben. Soms ligt het probleem ook bij een paar renners die niet in de ploeg passen. Je moet dat ook niet proberen bij Visma | Lease a Bike of een andere ploeg. Je moet een beetje redelijk zijn. In het off-season kan er ook al eens een feestje gehouden worden, dat zie je in de media niet. Maar zo strikt is het allemaal niet.”

In welke koersen gaan we je zien?
“Hopelijk in best veel koersen. De eerste echt grote koers is de Strade Bianche. En niet veel later volgt mijn eerste grote meerdaagse op WorldTour-niveau, met de Ronde van Catalonië. Daarna staan er ook een paar grote koersen op de planning, maar dat is nog niet definitief. Een grote ronde moet nog even wachten. We gaan het met kleine stapjes doen.”

Wat zal je rol voornamelijk zijn volgend seizoen?
“Misschien logisch als neoprof, maar het wordt vooral leren. Er komen wel enkele kansen om me te tonen, maar ik ga moeten meesurfen op de sterkere renners van de ploeg en hen ondersteunen waar mogelijk. Zo gaat dat met de jonge jongens. Prestaties worden niet verwacht, al weet je nooit wat er gebeurt in de koers. Hopelijk kan ik af en toe ook eens mee gaan in een lange vlucht. Ik wil weten hoe het daarin aan toe gaat.”

Welk leuk feit móeten mensen van jou weten naast het wielrennen?
“In 2022 amper vier keer in actie gekomen door een knieblessure, die me ruim anderhalf jaar van mijn carrière heeft gekost. Als tweedejaarsjunior ben ik aangereden op training, en van daaruit is al het gesukkel begonnen. Ik heb best al wat moeten revalideren in mijn loopbaan, en dat zijn altijd de saaiste periodes. Je probeert dan wel wat andere dingen te doen, maar ik merk dat ik toch vaak terugkom op het wielrennen en zelfs graag koersen herbekijk. Met school ben ik vorige winter al gestopt, alles draait nu om de koers.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.