Robert Gesink baalt: “Vandaag weer met de voetjes op de grond”
Foto: Marcel Koch
zondag 5 juli 2015 om 19:13

Robert Gesink baalt: “Vandaag weer met de voetjes op de grond”

Robert Gesink passeerde vandaag als 28ste de streep op Neeltje Jans. Door een breuk in het peloton miste de kopman van LottoNL-Jumbo de slag en was gedwongen tot achtervolgen. Daar heeft hij verschrikkelijk de pest in. “Door een valpartij van iemand anders zit ik aan de verkeerde kant van de weg en was ik meteen klaar”, baalt Gesink na afloop tegenover onder meer WielerFlits.

‘Ze vielen vandaag op plekken waar dat echt niet hoeft’
“Ik ben ontevreden”, vat Gesink kort maar bondig samen. “Het was vandaag heel hectisch met veel valpartijen. Door de regen hadden we slecht zicht en daarnaast waren de straten schijnbaar nat. Ze vielen vandaag op plekken waar dat niet hoeft. Op een normale rotonde in Nederland hoef je echt niet onderuit te glijden. Maar dat gebeurde dus wel. Zo ook bijvoorbeeld Vinzenco Nibali. Daar zat ik net achter, met Sep Vanmarcke.”

‘We waren direct uitgeschakeld’
Op dat moment moest het peloton nog vijftig kilometer rijden. “Door Nibali’s val kwamen Sep en ik aan de verkeerde kant van de middenberm te zitten. Het peloton rijdt ons rechts eigenlijk heel langzaam voorbij, terwijl wij met z’n vieren of vijven aan de linkerkant stil staan. Daarna trokken ze het direct op de kant. Op die manier vliegen wij er net af en waren toen eigenlijk direct al klaar, omdat we de aansluiting met die groep daardoor misten. Dat is natuurlijk waardeloos.”

Vechten tegen de bierkaai
De achtervolging van de groep-Gesink was vervolgens gedoemd te mislukken. “Ik heb daarna nog een hele poos gereden, samen met Nibali, Sep en een paar Astana-renners. Maar ik heb nog al eens vaker in waaiers gereden. Dan kijk je op je teller en weet je al heel snel dat het tegen zo’n groep voor je nutteloos is. Niet veel later kwam die groep vanachteren met Alejandro Valverde en Joaquim Rodriguez. Toen zijn we daarin terecht gekomen.”

‘Ik weet echt niet wat het was met al die valpartijen’
“Vanaf de Brouwersdam heb ik constant van voren gekoerst in onze groep, zodat ik niet weer achter een valpartij bij rotondes zou zitten”, gaat de klassementsrenner verder. “Gelukkig maar, want ze vielen weer. Ik weet niet zo goed wat eraan de hand was. Ik had nergens last van, met onze banden. Maar er zijn natuurlijk ook andere banden in het peloton. Ik ben nergens weggegleden, dus misschien is het ook wel gewoon lomp insturen van een aantal mannen. Het feit is dat ze overal links en rechts lagen.”

Gesink strijdvaardig
Op de streep was de schade anderhalve minuut op Chris Froome en Alberto Contador. In de groep van Gesink zaten – zoals eerder gezegd – nog een aantal favorieten voor het klassement. Gesinks ploeggenoten Wilco Kelderman, Laurens ten Dam en Steven Kruijswijk verloren zelfs meer dan vijf minuten. “Na een fantastische dag gisteren, staan we vandaag weer met de voetjes op de grond. Min of meer gelukkig komen er nog veel meer van dit soort lastige dagen, dus er kan nog vanalles gebeuren. Maar ik had toch echt liever in de eerste groep gezeten.”

RIDE Magazine
39 Reacties
05-07-2015 19:19
Vreemd voor een Nederlandse site dat we wel een topic over Gesink en de reactie van cancellara hebben, maar Neerlands hoop voor geel morgen en de drager van de witte trui verdient blijkbaar geen eigen nieuwstopic. Dat een Nederlander een trui pakt is toch nieuws lijkt me. Of alleen wanneer het een tlj renner is?
05-07-2015 19:20
Robert heeft gedaan wat hij kon en heeft de schade weten te beperken. Jammer dat de anderen van TLJ meer tijd verliezen maar die kunnen nu lekker gaan aanvallen in de bergen

@baggerdagen misschien is de redactie nu bezig met zo'n artikel, gun ze even tijd.
05-07-2015 19:21
Als dit de oorzaak is, dan trek ik mijn kritiek aan zijn adres in. Blijf erbij dat de rest van de ploeg en de ploegleiding gewoon niet scherp genoeg zijn geweest.
05-07-2015 19:22
Tja, het kan vriezen en dooien.

@baggerdagen
Dumoulin heeft vanmorgen al een topic gekregen. Maar mss komt het topic over Dumoulin nog. Die had n.l. een podiumceremonie en kon mss wat later geinterviewd worden. Geduld is een schone zaak!

@Geurt
Als je de reacties van de anderen nu ook nog even afwacht, kun je de rest mss ook intrekken.
05-07-2015 19:22
Quintana en Nibali willen graag de tour winnen dus laat die ploegen vanaf nu maar lekker het werk doen, dan kan Gesink mooi zijn wagon aanhaken.
05-07-2015 19:25
@Roberto, je hebt gelijk .Ik moet wachten. Maar een kopje "Dumoulin pakt wit in waaierrit" had best gekund. En dan zijn nos-reactie quoten.

Misschien dat ze morgen om 16:34 weer Toms verwachting voor de rit die dan bezig is publiceren...
05-07-2015 19:25
@baggerdagen, ja want de dag is al lang om en de etappe al lang vergeten. Dumoulin bestaat niet. Joh je kunt tlj ook echt op elke manier bashen, misschien heef Tom nog geen tijd gehad om voor de pers te verschijnen, en hij rijdt in het wit maar Toms kennende zal hij er niet anders over denken als gister, geen geel en daar baalde hij gister ook al van.
05-07-2015 19:27
@Geurt Harm, dat is sportief van je, @baggerdagen, kan nog komen natuurlijk he, je kan pas een stukje maken als je daar ook teksten van Dumoulin bij hebt. Meestal waaien de berichten nu wat achter elkaar binnen.
05-07-2015 19:27
@Darkus Zijn nos-interview vertelt een ander verhaal... Hoe ik tlj bash is me onduidelijk.
05-07-2015 19:28
Gemiste kans voor Gesink, helaas!
05-07-2015 19:29
Zozo, iemand is eindelijk ontevreden. Realistisch, hopelijk kunnen ze het nog herstellen. Go Robert!
05-07-2015 19:29
Zo lang als Leon Brouwer bij die ploeg loopt, gaat het nooit wat worden..
05-07-2015 19:32
Robert goed gereden, heeft er uit gehaald wat er in zat vandaag.
05-07-2015 19:34
Kijk kritiek op een Nederlandse ploeg mag, maar dan moet het wel reëel zijn. Gesink zat samen met van Marcke goed mee maar raakte door de val van Nibali achterop. Dat is brute pech, niet een fout van de ploeg of renner. Verder werd een groot deel van de ploeg opgeofferd om de tot tweemaal gevallen Kelderman te helpen weer naar voren te komen. Helaas lukte dat door het wedstrijdverloop niet meer. Waardoor Kruijswijk en ten Dam achterop raakten weet ik niet.
05-07-2015 19:38
LTJ valt niets te verwijten. Twee cruciale momenten. Valpartij Kelderman op een ogenblik dat niet slechter had kunnen zijn. Juist op dat moment ging de vaart in peloton (Roland en Majka loten toen). Gesink toen nog top in eerste groep. Toen werd positie van Gesink nog beter doordat Valverde, Quintana, Mollema, Peraud gelost werden ook peloton. Toen kwam Bouhanni met domme actie waardoor op een rotonde een kant kon doorrijden (Contador,Froome, etc). De kant waar Bouhanni dom ging doen zaten Gesink en Nibali.

Als de val van Kelderman pech was dan valt LTJ niets te verwijten. Domme pech.
05-07-2015 19:40
Zonde dat die net niet kan aanhaken, tactische fout denk ik ook van Jumbo-Lotto. Toch is het voor Gesink en Mollema gelukkig nog niet verloren. Komende week gaat er nog wel meer gebeuren verwacht ik, vooral in die kasseienrit natuurlijk.
05-07-2015 19:44
Kelderman baalt ook, want klassement met 5 min. is weg. Ik denk nu maar voor de aanval kiezen. Reden ketting problemen en bij aansluiting valpartij.
05-07-2015 19:44
Ik vind dit een goed teken, dat hij hier ontevreden mee is. Het is namelijk helemaal niet zo'n slecht resultaat. 28e, alleen tijd verloren op Contador en froome die die toch nooit zou kloppen, en dan nog van garderen en uran. Dat hij dus toch zo gretig is dat hij eigenlijk in voorste groep had moeten zitten van zich zelf, geeft aan dat hij echt wel voor de topplekken mee wil doen.
05-07-2015 19:45
realistische blik van de gees, jammer van t tijdverlies :(

@baggerdagen nou volgens mij zijn je gebeden verhoord kerel
05-07-2015 19:47
Jos van Emden zegt op tv tegen de NOS dat Kelderman gewoon zat te slapen en tegen hem aan reed.
05-07-2015 19:53
@Baggerdagen
Je bent wel de hele tijd aan het zeuren over de redactie, misschien kun je je aanmelden voor de redactie. Of begin je een eigen wielersite: Baggerwielen.nl ?
En er is wel een reactie van Tom Dumoulin, goed kijken! (of zat er bagger in je ogen ;) )
05-07-2015 19:54
Gesink heeft het eigenlijk nog wel aardig gedaan maar in het algemeen vond ik TLJ vandaag veel te passief rijden, twee jaar geleden reden ze om te winnen tijdens die waaieretappe en dan valt het dubbeltje ook snel jouw kant op. Waarom zijn ze bij een koers in Nederland niet meteen zelf iniatief gaan nemen? Ik stond vandaag bij de Meern te kijken en ik vond ze erg ver achterin het peleton rijden. Dat is vragen om problemen en die hebben ze dus ook gehad.
05-07-2015 20:06
Spinergy verklaar je nader, Leon heeft toch niets over tactiek te zeggen? Enkel media/pr?
05-07-2015 20:11
@Danny: Omdat ze daar de ploeg niet voor hebben. Teveel kopmannen, teveel beschermde renners die zich mogen sparen, te weinig pure knechten. Het is zo simpel. Kijk naar BMC: Van Garderen + 8 pure knechten (waarbij Van Avermaet in sommige etappes zijn eigen gang mag gaan). Dat is dé manier om een Tour tegenwoordig in te gaan. Sky idem, Tinkoff-Saxo ook. Je hebt gewoon meer pure knechten nodig, juist voor dit soort etappes.
05-07-2015 20:22
TheArt Deels mee eens, twee kopmannen is al veel van het goede, laat staan twee schaduwkopmannen er bij. Maar het is ook de instelling waarmee je een koers in gaat. Als je vertrekt met het idee om tijd te pakken dan rijd je compleet anders dan wanneer je alleen rijdt om geen tijd te verliezen. Gister hebben we kunnen zien dat er genoeg hard rijders in het team zitten.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.