Robert Gesink: “Ik heb goede hoop dat ik er weer sta”
Voor Robert Gesink zat het begin dit jaar – na toch al een aantal lastige jaren – niet mee. Door tegenslagen kon de kopman van LottoNL-Jumbo zijn seizoen pas in de Waalse Pijl starten. Toch is de klassementsrenner klaar voor de Tour de France: “Ik heb hard gewerkt en alle trainingen gedaan die ik normaal altijd deed. Daar hoort een bepaald niveau bij en ik denk dat-ie goed is”, vertelt de LottoNL-Jumbo-renner aan WielerFlits.
‘Zwitserland was een goede koers voor mij’
“Waar ik sta? In Utrecht!”, lacht Gesink. “De Ronde van Zwitserland ging iets minder dan ik gehoopt had. Ik had gedacht, of beter misschien: gehoopt, al iets verder te staan. Je moet het nooit onderschatten, het was gewoon zwaar. Kijk bijvoorbeeld maar naar Tom Dumoulin op het NK Tijdrijden. Ik denk niet dat hij volledig hersteld was van de inspanningen in Zwitserland. Als ik voor mezelf spreek, was het toch een goede koers. Ik groeide er sterk in, zeker de richting de laatste dagen. Toen voelde ik me heel goed. Daarna heb ik mijn rust gepakt om te herstellen. Vervolgens ben ik naar Spanje getrokken voor een aantal pittige trainingen, om me voor te bereiden op de zware tweede en derde week van deze Tour en de hectiek in de eerste week.”
Nieuwe tijdritfiets
Aankomende zaterdag barst de Tour in al zijn hevigheid los. Tijdens de individuele tijdrit in Utrecht rijdt LottoNL-Jumbo op de nieuwe Bianchi Aquila CV-tijdritfiets. Wilco Kelderman zei tijdens de ploegenpresentatie in januari: “Ik denk dat de nieuwe tien tot twintig procent beter is dan de tijdritfiets van vorig seizoen. Daar hebben we een hele hoop mee gewonnen. Je kunt er veel meer combinaties aan wielen inzetten, de stijfheid is nu goed en je bent meer aerodynamisch op deze fiets.” Gesink kan zich vinden in de woorden van zijn mede-kopman in de Tour. “De nieuwe tijdritfiets bevalt heel goed! Tijdens de slottijdrit in de Ronde van Zwitserland werd ik tiende (op 1.32 van Dumoulin, over 38,4 kilometer, red.). Dat was prima.”
‘Vanmarcke’s benadering werkt inspirerend’
Na de tijdrit in Utrecht, de etappe naar Neeltje Jans en de aankomt op de Muur van Huy, volgt de kasseienrit naar Cambrai. Die heeft Gesink met zijn ploeg verkend. “Ik ging daar eigenlijk best goed over de kasseien heen. Ik ben natuurlijk geen lichtgewicht als Nairo Quintana en weeg gewoon zeventig kilo. Ik stuiter niet van steen naar steen, om het zo maar te zeggen. Het scheelt ook als je iemand als Sep Vanmarcke in je ploeg hebt. Over kasseien rijden is echt zijn ding. De manier waarop hij heel minutieus met het parcours bezig is en eigenlijk elke steen weet te liggen, werkt heel inspirerend en is mooi om te zien. Hopelijk kunnen wij daar als klassementsmannen een beetje op meeliften.”
Kasseienrit belooft spektakel
In de editie van 2014 was de door Lars Boom gewonnen kasseienrit cruciaal. Vincenzo Nibali pakte er een ruime voorsprong op zijn naaste belagers en legde daarmee de basis voor zijn Touroverwinning. “Het is opnieuw een heel lastige rit”, vindt Gesink. “Het lijkt erop dat het droog blijft. Maar dat kan natuurlijk nog veranderen. Toen wij het verkenden, was het nat. En als het nat ligt, gaat het zeker oorlog zijn en spektakel opleveren. In 2010 reden we ook over kasseien in droge omstandigheden, maar ook toen was het een prachtige rit. Deze strook is zelfs nog iets lastiger, iets glooiender.”
Gesink realistisch: ‘Normaal kan ik niet mee met Contador, Froome, Nibali en Quintana’
Na die kasseienrit volgt onder meer een etappe naar de Mur de Bretagne en werken de teams op dag negen een ploegentijdrit af. Daarna volgen de bergen. Hoe ver staat Gesink onder het niveau van topfavorieten Alberto Contador, Chris Froome, Vincenzo Nibali en Quintana? “Ik heb geen idee, dat gaan we zien. Ik heb tot nu toe geen normaal jaar gehad en heb me ook niet kunnen kunnen meten met die jongens. Ik verwacht niet dat ik op hetzelfde niveau ga acteren. Je moet ook realistisch zijn: dat zijn niet de mannen waar ik mij op richt in deze Tour. Het zijn klimmers van een ander niveau en een ander niveau klassementsrenners. Zij hebben dingen in het verleden laten zien, die ik nog nooit heb laten zien. Daarom is het niet reëel om mezelf daaraan te spiegelen.”
Ploeg gaat alles geven voor een plek bij de eerste tien
“Dat is voor mij ook helemaal niet belangrijk”, gaat Gesink verder. “Ik ga de Tour rijden zoals ik in het verleden altijd grote rondes heb gereden. Dat wil zeggen dat ik van dag tot dag zo min mogelijk tijd probeer te verliezen en door taai te zijn. In het verleden is het me meerdere keren goed gelukt om op die manier een goed klassement te rijden. Het is ook een paar keer minder gegaan, maar ik heb goede hoop dat ik er weer sta. Dat we op de juiste momenten relaxt kunnen koersen en op de goede momenten van voren zitten. De doelstelling waar we vooraf mee van start gaan is top-10. We gaan er met de ploeg alles aan doen om dat te bewerkstelligen”, sluit de nummer vier van de Tour 2010 af.
Redactie; Niet doen
Maar een slechte winter, met te weinig aandacht en inspanning voor fitheid, gevolgd door een waardeloos voorjaar is meestal dodelijk voor drie weken topniveau in de Tour.
Maar mss een Yvonne van Gennip-effect: hele jaar bagger, en via training toch top presteren?
Hesjedal is net zo zwaar. Heeft toch de Giro gewonnen. En Andy Schleck zat ook altijd rond de 70 kg.
Maar als je de Gesink van nu ziet in vergelijking met de klimmer Gesink dan lijkt hij wel wat forser. Dat is niet alleen de befaamde beenpin.
Ik ben het er niet mee eens. Ik denk dat Gesink beste Nederlander wordt en top 10 gaat rijden.
Ik heb alle reacties eens grondig doorgelezen maar ik heb bergers ook maar 1 reactie voorbij zien komen waar gesuggereerd werd dat Gesinks top voorbij is...
Froome is ook wat langer dan de andere toppers en kijk hoe mager die staat t.o.v. Gesink. Nibali is ook boven de 1.80 en die weegt 65 kg. Hesjedal won die Giro door zeer sterke tijdritten want bergop was Purito hem de baas. Thomas de Gendt werd 3e in de Giro en dat is nou niet bepaald een topklimmer.
Andy Schleck 70kg? Haha die reed als een witte somalier in de tour. Die was eng mager. Daar keek je dwars doorheen. Als er wind stond hoorde je het door zijn ribben tochten. Als het seizoen begon dan was Andy wat zwaarder omdat hij van het goede leven houdt maar die woog in de tour minder dan 65 kg.
Ik denk echt dat het verschil tussen wereldtop en subtop door zulke details ontstaat.
Gesink: 1'89 70kg BMI 19,6
Froome: 1'86 69kg BMI 19,9
Contador: 1'76 61kg BMI 19,7
Nibali: 1'81 65kg BMI 19,8
Quintana: 1'67 59kg BMI 21,2
Dus hieruit zou je zelfs het tegendeel kunnen uit opmaken....
BMI zegt iets over je verhouding lengte/lichaamsgewicht maar het blijft altijd extra massa wat je extra mee naar boven moet dragen op een klim.
Froome weegt minder dan 69 kg. Kijk hoe mager hij staat in grote rondes.
Kijk eens naar het gewicht van alle renners die de afgelopen jaren een grote ronde hebben gewonnen of podium gereden hebben dan kun je concluderen dat 65 kg of minder wegen een voordeel is.
Hij is inderdaad realistisch, realistischer dan verschillende volgers op deze site.
Goede hoop klinkt niet overtuigend.
Andy Schleck woog toch echt rond de 70 kg, dat heb ik eens voorbij zien komen in een docu over hem. Hij is ook 5 kg zwaarder dan z'n broer. En Hesjedal reed Purito er in die Giro meermalen bergop af. Het kan zijn dat Gesink enkele kilo's boven zijn eigen ideale gewicht zit. Maar dat 70 kg per definitie te zwaar is voor een klassementsrenner, nope.
@vinnievidefietsen
Kruijswijk en Kelderman zitten volgens mij allebei onder de 65. Die gegevens op Wikipedia kloppen niet altijd.
@albertooo
Froome zit boven de 65, die zie jij niet als een kanshebber op het podium? Hesjedal en de oude Gesink zijn trouwens redelijk vergelijkbare renners.
” sluit de nummer vier van de Tour 2010 af”.
Redactie; Niet doen
Wel doen, mogen we niet meer benoemen wat de uitslagen in het verleden waren?
OT: Ik heb dezelfde goede hoop.
Het is onmogelijk dat Schleck in de tours dat hij goed was 70 kg woog. Die was zo eng mager toen. Daar keek je dwars doorheen.
Je kan met 70 kg best een aardig klassement rijden. Als het niet te zwaar is qua bergen en eventueel wat meer tijdritkilometers. Als je in het hooggebergte mee wilt doen om de knikkers zul je lichter moeten zijn.
Armstrong en Ullrich waren vetvlekken vergeleken bij de huidige generatie toppers. Vooral Ullrich. Maar ja die reden met middelen dat zelfs Peter Beense een redelijke klimmer had kunnen zijn
Bij Andy Schleck lag het geloof ik aan een zwaarder bekken oid. Dan maakt het niet uit hoezeer je er doorheen kunt kijken, aan zware botten doe je weinig
Ivan Basso was trouwens ook 70 kg in z'n hoogtijdagen, ook na z'n dopingschorsing. Maar ik heb het idee dat tegenvoorbeelden je niet zo interesseren?