Robert Gesink nog niet enthousiast over dit seizoen
foto: Sirotti
vrijdag 9 juni 2017 om 08:51

Robert Gesink nog niet enthousiast over dit seizoen

Het wielerseizoen 2017 heeft Robert Gesink voorlopig nog niet gebracht wat hij ervan had gehoopt. De 31-jarige renner van LottoNL-Jumbo wist nog geen topresultaten te behalen. “Het liefst pak je een goed resultaat en bouw je daar op door, maar dat is nu helaas niet het geval”, zegt Gesink in gesprek met het AD.

“Dat is balen, want over het algemeen was mijn niveau erg goed. Ik heb op heel veel momenten geprobeerd om een klassement te rijden, maar dat is eigenlijk alleen in Down Under gelukt. Ik kan niet zeggen dat ik enthousiast ben over dit seizoen.”

Een belangrijk piekmoment in de eerste seizoenshelft was de Ronde van Californië, maar door materiaalpech verloor hij het uitzicht op een goede notering. “Ik was daar overal scherp, zat er telkens goed bij, maar in de afsluitende tijdrit loopt mijn achterband eraf. Daar heb ik heel erg van gebaald. Want het was toch lekker geweest om met een vierde of vijfde plaats hier naar toe te rollen. Maar ik kan er nu niets meer aan doen.”

Momenteel is hij in Spanje op hoogtestage op de Sierra Nevada om zich voor te bereiden op de Tour de France. “Mijn gedachten zijn al bij de Tour. Ik ben heel benieuwd hoe het daar gaat zijn om met de ploeg het klassement los te laten en vol voor de ritten te gaan.”

RIDE Magazine
73 Reacties
09-06-2017 09:55
Als je het palmares van Robert Gesink bekijkt op de website van Wvcycling.com, over de periode 2004-2016 dan is mijn conclusie als volgt.

Robert Gesink heeft een aantal belanghebbende koersen gewonnen maar over een periode van 12 jaar is het aantal overwinningen erg mager. Dat zijn de feiten. Hij heeft het geluk gehad dat hij door journalisten niet steeds opnieuw als favoriet voor een bepaalde wedstrijd irreëel 'omhoog' werd geschreven, zoals dat tot voor kort wel bij Lars Boom gebeurde. Daardoor ga je ook minder letten op zijn feitelijke palmares. Ofschoon Robert Gesink een bescheiden mens is en ook zeker tegenslagen heeft moeten verwerken en ook nog talent heeft kan de conclusie alleen maar zijn dat hij- over twaalf jaar gemeten-weinig gewonnen heeft. In het peloton heeft geen enkele renner een slapeloze nacht als Robert Gesink aan de start staat. Bij Lotto-Jumbo kan geen enkele renner een breed palmares voorleggen over de hele periode gemeten. De tijdritwinst van van Emden was indrukwekkend en hem van harte gegund. Ook Jos legt over een 11 jarige periode wel resultaten voor, maar géén stabiel beeld. Samenvattend heeft Lotto-Jumbo in Gesink geen echte dominante ronderenner en Lars Boom is dan weer als renner voor de klassiekers volledig en definitief mislukt. Uit de media begreep ik dan dat Van der Poel ook niet voor Lotto-Jumbo wil rijden. Dat zegt veel; helaas! Het moet toch pijn doen voor Lotto-Jumbo dat Tom Dumoulin, pas sinds kort ronderenner, in zowel Giro,Tour,Zwitserland en Vuelta etappes won,want ook ronderenner Kruijswijk faalde.
Slot: Robert Gesink is zélf nog niet enthousiast over zijn seizoen. Er is alle reden niet enthousiast te zijn over een ploegleiding die hun renners steeds contractverlengingen bieden, die daarvoor te weinig aansprekende resultaten brengen.
Gebruikte bron: Wvcycling.com. Betreffende renner intypen en het bijbehorende palmares bekijken. In de wielersport draait het alleen om winnen. Welnu........ er wordt weinig gewonnen bij Lotto-Jumbo.
09-06-2017 09:57
In Californië moest hij er echt veel te vroeg af op mnt Baldy. Dat was gewoon niet goed. Om het puur op die tube te gooien in de tijdrit gaat mij te ver. Daarvóór had hij het al vergooid. Kan een slechte dag zijn natuurlijk.
Gezien al zijn pech in de voorgaande jaren met hier en daar toch een behoorlijke uitschieter (Vuelta vorig jaar paar keer kort en één overwinning, Tour 2015 en Québec of Montreal 2013) zou de verwachting dit jaar zijn -met het uitblijven van verdere pech- dat het gewoon veel beter gaat, maar dat gaat het niet. Dat lijkt mij inderdaad een enorme domper.
Hou vol Gesink!
09-06-2017 10:01
@Rahimns in mijn beleving viel het nogal mee hoeveel werk hij had verzet. En bergop is het toch ieder voor zichzelf. En 2 minuten verliezen door een platte tube lijkt mij wel erg veel. Dat mag nooit meer dan 30/40 seconden zijn toch?
09-06-2017 10:04
@rahims - Gesink hoort daar naar mijn idee minimaal top-5 te rijden en dit jaar misschien wel hoger gezien het deelnemersveld. Heb het even opgezocht, maar de volgende gasten eindigen voor Gesink waar die normaal gesproken altijd voor zou moeten blijven:
Boswell - knecht van de knechten bij Sky
Hart - talent maar idem
Oomen - talent maar heeft in het hooggebergte nog niet al te veel laten zien
Morton - was niet goed genoeg om te knechten bij Sky nu knecht bij DD
Brookwalter - niet bepaald een klimgeit

En vlak achter Gesink Kuss (nog nooit van gehoord) Laengen (wist niet dat die ook kon klimmen).

Ik snap dat Gesink de gunfactor heeft bij velen (ook bij mij) die hem bij hoog en laag verdedigen, maar dit hele seizoen heeft hij niet kunnen overtuigen en in Californië heeft hij pech gehad bij de tijdrit maar hij had toch minimaal vierde moeten eindigen op Baldy. Vorig jaar was redelijk door de overwinning in de Vuelta, maar ook al niet goed en dat jaar daarvoor was zeer slecht tot die prachtige wederopstanding in de Tour. Laten we hopen op dat laatste nu.

Edit: voor de duidelijkheid, ik heb over Baldy niet het ak.
09-06-2017 10:05
@teunster hij moest verder op zijn eigen racefiets. Er was maar 1 TT fiets aanwezig.
09-06-2017 10:07
Is idd niet veel soeps!

Maar je kan het een beetje herstellen door in de tour voor de bollentrui t egaan.
09-06-2017 10:11
@arvidd, ja opeens, niet in de zin dat hij dat nu opeens bedenkt, maar wel in de zin van zijn manier van koersen.

Ik bedoel; hij rijdt een heel jaar alleen maar AK (naast alle hoogtestages). Maar in dé wedstrijd van het jaar, gaat hij iets (totaal) anders doen. Tuurlijk moet je voor het rittenkapen een goede conditie hebben en fit zijn. Maar het was volgens mij niet vreemd geweest om in enkele voorbereidende rondjes (in het hooggebergte) eens de vroege vlucht op te zoeken.

Een rit winnen in de TdF kunnen er maar weinig. Ik zie Gesink niet dusdanig sterk zijn dat hij iedereen de vernieling in rijdt. Daarom moet hij leep zijn, niet paniekeren, niet opgeven, als het niet lukt de dag erna gewoon weer opnieuw proberen, je moet kunnen aankomen (sprints winnen van de kopgroep) etc.

Ik zie geen enkele reden waarom Gesink dat zou moeten kunnen.
09-06-2017 10:12
Gesink zat in California onder de Bookwalter-grens. Daar had zijn TT-malheur niks mee te maken. Het was gewoon niet goed genoeg. En in de rit waarin hard voor Bennett gewerkt moest worden, hebben we vooral Olivier gezien. Gesink hing tot aan de laatste kms in het laatste wiel van de nog grote groep-der-favorieten en moest soms zelfs lossen.
09-06-2017 10:14
@jibi

Wat een verhaal, wat een verhaal.. Ik wil alleen het aantal overwinning van Jumbo NL van dit jaar als feit aandragen:

13 Critérium du Dauphiné - Stage 3 2.UWT BOUWMAN Koen
12 Giro d'Italia - Stage 21 (ITT) 2.UWT VAN EMDEN Jos
11 Tour des Fjords - Stage 2 2.1 ROOSEN Timo
10 Amgen Tour of California 2.UWT BENNETT George
9 Tour of Norway - Stage 4 2.HC GROENEWEGEN Dylan
8 Tour of Norway - Stage 2 2.HC GROENEWEGEN Dylan
7 Tour de Romandie - Stage 5 (ITT) 2.UWT ROGLIC Primoz
6 Tour de Yorkshire - Stage 1 2.1 GROENEWEGEN Dylan
5 Vuelta al Pais Vasco - Stage 6 (ITT) 2.UWT ROGLIC Primoz
4 Vuelta al Pais Vasco - Stage 4 2.UWT ROGLIC Primoz
3 Dwars door West-Vlaanderen Johan Museeuw Classic 1.1 VAN EMDEN Jos
2 Volta ao Algarve em Bicicleta 2.HC ROGLIC Primoz
1 Vuelta a Andalucia Ruta Ciclista Del Sol - Stage 3 (ITT) 2.HC CAMPENAERTS Victor
09-06-2017 10:17
De fysieke reden lijkt te ontbreken. Vooralsnog geen serieuze pech. De pin zat er tijdens de Tour van 2015 ook al in.

Het heeft er stiekem veel meer weg van dat Gesink een andere mindset heeft aangemeten. Die van levensgenietende rittenkaper. Zijn twitter toont een fotomix van een voor een renner niet al te serieus dieet en een nieuwbakken interesse voor kekke kiekjes maken - waar aan de lopende band zijn training voor onderbroken wordt.
09-06-2017 10:19
Jibi, kun je ook even opzoeken hoeveel koersen TLJ dit jaar gewonnen heeft?

edit: al gedaan door smuckinho, wat een service!
09-06-2017 10:21
@jibi

Wat een onzin.
Neem het palmares van een gemiddelde subtop WT renner en dat komt niet in de buurt van Gesink.

Als je geen topper bent op een of meerdere vlakken, zul je gewoon weinig winnen.
09-06-2017 10:27
Wordt Niermann ploegleider in de Tour, dan zie ik het wel goed komen. ;)
Denk wel dat Roglič en Groenewegen meer kans maken op een rit en dat er situaties kunnen ontstaan waarin Gesink zichzelf zal moeten opofferen.
09-06-2017 10:30
@ Jibi, ik weet niet waar je het mee vergelijkt, maar als je TLJ vergelijkt met Sky of BMC lijkt me dat niet erg reeel. Hun budget behoort tot de middenmoot / onderkant van de WT. Als je dat mee neemt presteren ze dit jaar gewoon naar behoren. Ze hebben een rit in een grote ronde, meerdere etappezeges in WT wedstrijden en ook nog een eindoverwinning in een meerdaagse WT wedstrijd.
Ten aanzien van Gesink, tot zijn 24e behoorde hij bij de betere renners van het peleton, daarna is er veel gebeurd waardoor hij nu geen toprenner meer is, maar ook geen prutser. Meer dan 80% van het peleton kan alleen maar jaloers zijn op zijn palmares, ik zou zeggen bekijk het eens van een minder zure kant. TLJ is geen Sky of een ploeg uit de zandbak met een oneindig budget. De ploegleiding doet het uitstekend, Roglic, Bennett, Clement, Groenewegen blijken uitstekende aankopen ondanks het relatief beperkte budget. Nogmaals, ze zijn geen Sky die wapperend met de dik gevulde beurs iedere renner kunnen halen die ze willen.
09-06-2017 10:34
Vergeet niet dat deze man vanaf zijn 22e zo'n beetje het Nederlandse wielrennen heeft moeten dragen. Als je naar de ereplaatsen op zijn palmares kijkt is dat best wel indrukwekkend. Zijn probleem is echter dat hij helemaal geen versnelling heeft, en dan is winnen gewoon heel moeilijk.

Maar zijn overwinning in Quebec 2013 zal ik nooit vergeten, in de laatste kilometers rijdt hij zo'n beetje in zijn eentje het hele peloton aan gort, en als de sprint dan begint ramt hij zo hard door dat Sagan, die in zijn wiel zat, gewoon moest lossen.
09-06-2017 10:44
Ik denk dat Robert zijn grootste waarde heeft in een nieuwe rol als wegkapitein, meesterknecht. Hij heeft op de weg, en mentaal veel bijgedragen aan de overwinning van Bennett in TOC. Zou natuurlijk de ideale man zijn voor Kruiswijk in een grote ronde. Als ze dit niet willen zien bij TLJ, zou hij de ideale opvolger zijn van TenDam bij Sunweb. Hij heeft in het verleden al vaak bewezen een groot teamplayer te zijn. Ik denk dat deze rol beter voor het team is dan afwachten op een eventuele ritwinst in de tour.
09-06-2017 10:48
Waar hebben jullie geneeskunde gestudeerd jongens? Misschien valt z'n been wel uit elkaar zonder die pin. Wat overigens niet wegneemt dat het inderdaad zijn weerslag kan hebben op zijn prestaties. Lijkt me ook een hele vreemde disbalans met een halve kg extra aan één been.
09-06-2017 10:57
Helemaal eens met Geit en Xistnc wat betreft Gesink. Gesink is t gewoon niet.
TLJ: doen het goed en beter dan ik had gedacht, dit seizoen, gegeven mogelijkheden. Gesink verwachte is sowieso niet veel van. Kruisse reed goed voor zijn doen tot de Giro.
09-06-2017 11:34
Ik ben ook nog niet enthousiast over het seizoen van Robert Gesink. Maar laten we de Tour afwachten alvorens hem naar een knechtenrol te degraderen. Als er iemand na slechte periodes hard is teruggekomen is het Gesink wel. Ik geloof dat hij nog steeds de klasse heeft die hij toch vaak zat heeft laten zien, ik vond de Gesink van de Vuelta afgelopen jaar een erg leuke versie die 4x top 10 reed waarvan 1x winst, daar heb je toch zeker klasse voor nodig.
Wat heb ik daarnaast trouwens gescholden op Quintana toen hij hem in de laatste kms van Lagos de Covadonga voorbij stoof...

Belangrijker lijkt me echter dat hij er voor zichzelf achterkomt waar het dit jaar aan schort, nu het hem in een eindelijk een keer pechvrij jaar niet lukt. Ondanks wat allerlei mensen hier zeggen over flierefluiten en foto's maken op training zal Gesink degene zijn die het meeste baalt van dat het er niet uitkomt.
09-06-2017 11:54
Gesink rijdt het slechtste seizoen uit z'n carriere, en dat zonder pech of blessures. In California was hij inderdaad gewoon niet zo goed, hij lijkt vooral tegen zichzelf te willen zeggen dat hij het nog kan, maar dit blijkt echt nergens uit. Ik vond Gesink altijd een mooie renner omdat hij er het hele jaar vol voor ging en ook bijna altijd een goed tot zeer goed niveau haalde, maar daar is niks meer van over. Helaas.
09-06-2017 11:59
@tendam:
Vorig jaar had hij tot dit tijdstip zeker nog magerdere resultaten dan dit jaar
09-06-2017 12:07
Ik heb het altijd bijzonder opmerkelijk gevonden dat men hier op Wielerflits zo uitermate gefixeerd is op Gesink. Laat die jongen gewoon lekker zijn gang gaan, wat maakt jullie dat nou uit?

Hij heeft er in zijn leven alles aan gedaan om succesvol te zijn als wielrenner. Dat is hem niet altijd gelukt, mede doordat hij vele tegenslagen heeft gekend. Naar mijn idee, hebben die tegenslagen er voor gezorgd dat hij nu anders in het leven staat dan een kleine tien jaar geleden. Ik heb het vermoeden dat die nieuwe levensvisie niet bevorderend is voor de prestaties op de weg. Als dit waar is, geef ik hem groot gelijk. Een toprenner zijn gaat gepaard met enorme ontberingen, ontberingen die menigeen hier niet kent. Ik kan goed geloven dat Gesink daar op een gegeven moment klaar mee is. Maar goed, wat weet ik nou.. Net als de meesten hier ken ik hem niet persoonlijk. Daarnaast moeten we het ook maar afwachten. Misschien rijdt hij tegen ieders verwachtingen in wel een hele puike Tour, eventueel ritwinst.

Overigens sluit ik mij aan bij ippglobal. Gesink zou er misschien goed aan doen om te gaan knechten voor Kruijswijk of Dumoulin. Daarnaast af en toe een etappe uitkiezen om mee te strijden voor een overwinning. Misschien dat hij nog als dark horse kan worden ingezet in het voorjaar. Bovenal, laat hem in de herfst van zijn carriere vooral nog gewoon genieten van het wielrenner zijn.
09-06-2017 12:13
Misschien moest Gesink de bakens maar een gaan verzetten inderdaad: (i) andere ploeg, dat sowieso (ii) ga naar Sunwebb om Dumoulin te steunen in grote rondes en mik zelf op klassiekers / kleinere rondes. Wordt toch 'niks' die eigen klassementsambities in Tour / Vuelta / Giro. Is wel duidelijk toch inmiddels na al die jaren?
09-06-2017 12:16
Ik vind dat Gesink iets meer credits verdient.
Zijn Vuelta was vorig jaar gewoon erg goed, die reed hij ook als rittenkaper.
Buiten Valverde zijn er maar weinig renners die het hele seizoen top zijn.

Gesink is geen veel winnaar maar heeft toch enkele fraaie overwinningen bij elkaar gefietst.
Hoeveel voorbeelden zijn er wel niet van renners die geen geweldig seizoen gedraaid hebben en in de Tour ineens zeer succesvol zijn.
Bovendien is het geen laffe wieltjesplakker en probeert hij het tenminste.

Ik vind het echt jammer dat zoveel renners hier altijd zonder enige scrupules worden neergesabeld. Natuurlijk heb je meer met de ene renner dan met de ander, dat maakt het niet meteen een minkukel. Het zijn allemaal sporters die er (bijna) alles voor laten en hun uiterste best doen. Dat wij dan als volgers en supporters teleurgesteld zijn als de prestaties uitblijven is logisch.
Maar om dan iemand direct weg te zetten als prutser...
Bij Gesink is de ontwikkeling gestagneerd waar ie bij anderen doorging. Dat is heel jammer voor alle Gesink fans, maar het is nu eenmaal zo.
Van Robert vind ik juist dat hij zelfreflectie heeft en eerlijk is naar zichzelf toe.
Niet als een Monfort of Mollema blijven volharden in drie weken aanhangen voor een 10e plek, maar iets anders proberen.

Van Boogerd herinner ik me voornamelijk die prachtige etappe overwinning naar de La Plagne en niet zijn 5e plaats in het AK.
09-06-2017 12:27
Clickbait.

Vervolgens wederom door een aantal figuren structurele nonsens. Hij traint helemaal niet alleen, als die traint maakt hij meteen de meeste kilometers, heeft in een aantal koersen (Catalonie bijvoorbeeld) gereden voor een rit en niet voor het klassement. Waarom die naar Sunweb moet is al helemaal onlogisch.

Het is nog niet denderend dit jaar. Maar die structurele bull shit in elk bericht over Gesink is stuitend.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.