Robert Gesink: “Trots op mijn prestatie!”
foto: Sirotti
maandag 27 juli 2015 om 07:00

Robert Gesink: “Trots op mijn prestatie!”

Met een grote glimlach op het gezicht reed Robert Gesink gisteren de ereronde door Parijs. De renner van LottoNL-Jumbo genoot volop van het publiek en het besef van zijn zesde plaats in het eindklassement van de Tour de France. “Het waren drie mooie, maar hectische weken. Ik ben nu vooral trots op mijn prestatie”, zei hij na afloop.

De basis van zijn goede uitslag legde hij in de openingstijdrit in Utrecht. Maar met name in de bergen liet hij zich opmerken door lang met de topfavorieten mee te strijden. “Het was tot en met de etappe naar Alpe d’Huez spannend. Ik ben in deze drie weken langzamerhand uitgeput geraakt, maar heb het gelukkig vol kunnen houden.”

“Alle pech die ik afgelopen jaren heb gehad, heeft regelmatig door mijn hoofd gespookt. Dat maakt deze prestatie extra mooi voor mij. Alle renners die boven me zijn geëindigd hebben ooit een grote ronde gewonnen. Ik ben ‘the best of the rest’ en dat is echt top.”

RIDE Magazine
69 Reacties
27-07-2015 16:07
@koel
Als je toch teruggrijpt op discussies uit het verleden, zoek dan eens wat discussies uit de 1e Tourweek 2012 op. Dan snap je wat we bedoelen ;)

Wat ik me trouwens van Kruijswijk in die Vuelta kan herinneren is dat hij er de eerste bergetappe goed bijzat (zelfs aanviel) en er daarna doorheen zakte ivm rugklachten. Wat heeft dat hiermee te maken?
27-07-2015 16:23
Quote:
Daarnaast zou het bij uitblijven van een geslaagd Bardetje of een Pinotje nooit omslaan naar een positieve beoordeling. Vraag dat maar aan de jongens van Cann(o)ndale.

Helemaal mee eens. Tegelijkertijd ligt het nu eenmaal niet in de aard van een topsporter om het in de eerste week helemaal te laten lopen. Pas als je door pech tijd hebt verloren kan je als topper gaan koersen als Pinot, Bardet en Rodriguez hebben gedaan. En dan nog kan het aflopen zoals bij Dan Martin of Hesjedahl.

Je zou toch gek zijn om het met de conditie van Gesink bewust te laten lopen, alles op enkele bergetappes te zetten om er daar achter te komen dat de toppers in het klassement de meest prestigieuze etappes zelf willen winnen en dus niemand genoeg ruimte geven?

p.s. Boogerd heeft ook maar 1 prestigieuze bergetappe gewonnen in 12 deelnames, en in totaal 2 etappezeges in 251 etappes. En dan had hij nog een veel betere sprint....
27-07-2015 16:37
@tendam - 27 juli 2015 om 16:07
Vlek gaf aan "geen andere Gesink te hebben gezien" waarop ik antwoorde zoals ik deed.
Heb ik niet op hoeven zoeken, de zelf ingenomenheid van sommige theoretici en "Wikipedia wieler deskundigen" blijft mij wel bij..
27-07-2015 16:51
Wikipedia is geen hulplijn die ik gebruik. Ik geef wel toe dat ik mijn herinnering meestal voor de zekerheid nog even check met een site als procyclingstats, cqranking of cyclingnews. Ik weet niet of ik meteen verloren zou zijn zonder, maar Ladangnous en Engoulvent door elkaar halen is natuurlijk snel gebeurd. In dit geval geleverd de hulplijn de kennis op dat Kruijswijk op de eerste rustdag van de Vuelta 18de stond in het klassement, waar hij in de Giro dat zelfde jaar op de 16de plaats terug te vinden was. Ik heb de indruk dat dit mijn herinnering van die Vuelta onderschrijft. Die eerste week was er nog niets te merken van een 'andere' Kruijswijk. Hetzelfde durf ik te beweren over de vergelijking tussen de Gesink van 2011/2012 en de Gesink van de afgelopen Tour. Vooral van 2012 staat me nog bij hoeveel nadruk er in de eerste dagen gelegd werd op de opgewektheid van Gesink (zelfs bij TdJ). Ik heb hier weinig gelezen om me van het tegendeel te overtuigen, maar dat verbaast me dan weer niets...
27-07-2015 17:59
Gesink is op het moment gewoon de beste klassementsrenner van Nederland en één van de beste ter wereld. Supermooi dat hij zijn talent heeft laten zien.

Dank xistnc voor de link. Grappig om die giftige reacties te lezen met de kennis van nu.

Ik begrijp niet zo waarom zovelen zo'n extreme kritiek hebben op Louis Delahaye. Dat is volgens mij gewoon iemand die 'gewoon' de laatste wetenschappelijke inzichten toepast. Je bent toch juist gek als je dat niet doet in de topsport?
27-07-2015 19:18
Voorafgaand aan de Tour leek een 8e tot 12e plaats al een hele goede prestatie met deze bezetting... deze 6e plaats is gewoon super. 5 absoluten wereldtoppers staan boven hem. Renners als Pinot, Bardet, Peraud, Rolland, Mollema, Rodriguez staan achter hem. Prachtig voor Gesink dat hij hier nu van kan genieten na alles wat hij heeft meegemaakt.
27-07-2015 20:52
Mooie om dat topic nog eens terug te lezen, xistnc. Geeft maar weer aan dat sommigen hier met alle winden meewaaien.
27-07-2015 21:17
@maklukzat
Het geeft ook aan dat zelfs de grootste "deskundigen" foutieve inschattingen kunnen maken. Ik hoop niet dat nu bij elke nieuwe uitslag de oude koeien en oude meningen uit de sloot worden opgevist, want dat is een wel erg gemakkelijke manier om je gelijk te halen. Nog eens fijntjes iedereen herinneren aan uitlatingen en verwachtingen die vóór de Tour zijn uitgesproken, is even lachwekkend als goedkoop. Ik voel me overigens niet aangesproken want wat ik toen verwachtte is alleen maar de afgelopen drie weken bewaarheid. En nogmaals: ik neem mijn petje af voor Gesink , maar niet voor de TLJ-taktiek die ervoor heeft gezorgd dat zes van de negen renners bijna anoniem zich hebben uitgesloofd.
27-07-2015 22:02
Quote:
sooike - 27 juli 2015 om 21:17
@maklukzat
Ik voel me overigens niet aangesproken

Je wekt inderdaad allerminst de indruk :|
27-07-2015 22:08
@sooike,

Ik vind het mooi hoor, dat je blijkbaar stond te klappen op de croix de fer voor Gesink. Maar dat staat voor mij in geen verhouding tot de karrenvrachten aan bagger die je eerder over z'n zogenaamde gebrek aan topsportmentaliteit hebt uitgestrooid. Om vervolgens op ander vlak je gelijk te halen dat wat jij verwachtte "de afgelopen drie weken is bewaarheid", dat kwalificeert bij mij ook onder de noemer "lachwekkend en goedkoop".
27-07-2015 22:42
@ sooike:
petje af voor Robert Gesink, maar heeft hij nou wel of geen topsportmentaliteit? of ligt zijn zesde plek dan toch aan de 6 renners die zich anoniem hebben uitgesloofd voor hem? en dan komen we op 7 renners. wat over die andere twee?
28-07-2015 00:27
@tetedelacourse
"Karrenvrachten aan bagger". Nou, nou ,nou, mag het wat minder? Het enige wat ik al heel lang heb beweerd dat ik grote twijfels had over de topsportmentaliteit van Gesink, die seizoenen lang vooral na afloop van weer een zwakke etappe uitvluchten zocht, mopperde over de boze buitenwereld en zelf weinig presteerde. Dat is een mening. Daar kun jij het als "Gesink-adept" niet mee eens zijn, maar om kritische opmerkingen "karrenvrachten aan bagger" te noemen, gaat me wel wat ver.

@8.6
Ik merk dat je erg op me gefocust bent, dat mag, niks mis mee. In deze Tour hebben we een goede Gesink gezien, een goede Kruijswijk en dat was het dan. De rest heeft aardig anoniem kilometers gereden zonder noemenswaardige initiatieven en zonder echte steun aan Gesink te kunnen verlenen m.u.v. Kruijswijk. Voor de rest had de ploeg niets te vertellen in de bergen en heeft Gesink het inderdaad op eigen kracht moeten doen. Die zeven anderen hadden dus in de zich daarvoor lenende etappes best wat meer mogen tonen . Dat deden ze niet om allerlei redenen, maar vooral omdat ze in het keurslijf van de ploegleiders moesten functioneren . Dat stelde ik aan de kaak, maar dat is natuurlijk weer te negatief. Ik dacht in jou ook een kritische volger te herkennen, maar de laatste tijd huil je mee met de wolven in het bos en bekritiseer je iedereen die het ook maar waagt kanttekeningen te plaatsen bij de prestaties van Gesink die overigens zonder het uitvallen van Van Garderen gewoon zevende was geworden. Ook dat stip ik nog maar even aan.
28-07-2015 02:34
Heel erg trots op Gesink zijn prestatie. Ik had de hoop al opgegeven, maar bij zijn rentree zag je al meteen een andere Gesink. In Zwitserland viel het nog een beetje tegen, maar echt respect voor hem.
28-07-2015 05:28
Drie weken koers van Gesink op het hoogste niveau hebben er duidelijk ingehakt; sommige weten van gekkigheid niet meer wat ze moeten schrijven.
28-07-2015 10:48
@sooike,

Tsjah, "mag het wat minder" was natuurlijk net zo hard op jou van toepassing destijds. Ik vind dat er een behoorlijk verschil zit tussen een valide excuus uiten en het zoeken van uitvluchten. Dat je die mening eerst menig maal als "goed" onderbouwde stelling hebt gedeponeerd valt bij mij inderdaad onder de categorie bagger.

Daar ben ik het hard mee oneens geweest en volgens mij mag daar best op deze manier aan gerefereerd worden. Het is ook niet zo dat ik (nu gekwalificeerd als Gesink adept) álle kritische opmerkingen aan Gesinks adres "karrenvrachten aan bagger" noem.
28-07-2015 11:11
Hoor nu al dat gezever van Verhoeven en half Nederland over top5 en podium voor Gesink volgend jaar. Gesink zegt zelf dat dit het maximaal haalbare is. Hij moet normaal gesproken wedijveren met 10 à 15 andere renners voor de plaatsen 6 t/m 10. Dat hij top 10 kan rijden in een grote ronde weten we inmiddels, maar hij zou eens serieus moeten gaan nadenken over verleggen van zijn doelen. Zich richten op een kleinere ronde of (semi-)klassieker bijvoorbeeld, waar hij wel serieus om de eindzege kan strijden. Winst blijft in topsport tenslotte het belangrijkste; het zich richten op de door die ellendige ploegleiding heilig verklaarde top10 blijft anders als een molensteen om zijn nek hangen. Of hij moet verkassen naar een grote ploeg voor een volle zak duiten om daar te superknechten voor een echt grote klassementsrenner. Jammer voor het wielrennen wellicht maar gezien zijn leeftijd een legitieme keuze.
28-07-2015 12:06
Jammer dat sommigen reacties van maanden terug weer op willen halen. Robert zijn prestaties zijn geheel aan hem zelf te danken en hebben weinig met Lowietje te maken. Een vrouw zoals zij aan zijn zij heeft veel meer invloed, hij straalde en was meer ontspannen dan ooit te voren. Positieve stress heet zoiets.
28-07-2015 21:56
Volgend jaar geen Nibali ! En Valverde en Contador terug een jaartje ouder dus het podium zit eraan te komen !
29-07-2015 22:34
"Gesink zegt zelf dat dit het maximaal haalbare is".

Qua performance ja. Maar in het ene jaar is dit niveau goed voor plek 6 (2015), maar in de Tour van 2014 was het niveau van Gesink nu echt niet veel anders dan Peraud/Pinot. Met wat geluk (anderen vallen weg, maar Gesink blijft overeind) zou podium er zeker in zitten.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.