Robert Wagner: “Sprinttrein voor Groenewegen lijkt steeds beter te lopen”
Dylan Groenewegen ontpopte zich in de straten van Pau tot belangrijkste uitdager van sprintkoning Marcel Kittel. De Nederlandse spurter van LottoNL-Jumbo strandde op een knappe tweede plaats. Het tekent de opwaartse lijn waarin zowel Groenewegen als zijn sprinttrein zitten. Robert Wagner, een van de mannen die de lead-out verzorgt, doet aan WielerFlits zijn verhaal.
Waar het inleiden van de spurts in de eerste week nog verre van vlekkeloos was, is nu een duidelijke verbetering zichtbaar. Volgens Wagner heeft dit ook te maken met het herpositioneren van de sprinttrein. Zo zijn Timo Roosen en de Duitser van plek gewisseld. “We hebben de samenstelling van de trein omgegooid. Timo Roosen functioneert nu als laatste man. Hij kan langer in de wind rijden en de snelheid vasthouden. Ik heb meer de aanzet, maar die heb je in de Tour nauwelijks nodig.”
Met nog twee potentiële sprintkansen in deze Tour, hoopt Wagner op meer. Hij beseft echter wel dat ritwinst lastig zal worden met de aanwezigheid van Marcel Kittel. “Kittel wint op alle mogelijke manieren. Er staat op dit moment geen maat op. Het is te hopen dat hij een keer een foutje maakt, dan is het mogelijk.”
Wel dapper dat lottoNL-jumbo zo'n beslissing tijdens de tour durft te maken. Lijkt me dat het niet makkelijk voor wagner is om van plek te wisselen. Maar het effect van deze beslissing is goed te zien, hoewel groenewegen ook vooral slimmer sprint dan in de eerste etappes, waar die zich in liet sluiten.
In de vroegere trein van Kittel bij Skil Shimano zat Degenkolb ook altijd nog voor Tom Veelers. Terwijl Degenkolb toch ook bepaald geen koekenbakker is...
Dan moet Kittel wel 10 posities naar achteren beginnen want als hij al in Groenewegen zijn wiel zit komt hij er met gemak achter uit.. Groot verschil of je 200mtr met je kop in de wind sprint of alleen de laatste jump.