Roep om GPS-trackers na overlijden Muriel Furrer, maar UCI plaatst kanttekening bij deze technologie
Het overlijden van Muriel Furrer (18) heeft de discussie over veiligheid in het peloton weer aangewakkerd. Omdat de Zwitserse enige tijd onopgemerkt in het bos lag na haar val op het WK, werd gepleit voor het verplicht stellen van GPS-trackers, bij alle wedstrijden. Maar de junioren vrouwen fietsten in Zürich al met dit apparatuur, blijkt nu. De UCI benadrukt in een reactie aan de NOS echter dat GPS-trackers het niet mogelijk maken om alle renners en rensters op elk moment te volgen.
Fee Knaven, een van de Nederlandse rensters in de juniorenwedstrijd, bevestigt aan de NOS dat er gereden werd met GPS-trackers. Dankzij deze technologie kan zeer nauwkeurig worden bepaald waar een renners of renster zich bevindt. Het is niet zeker of Furrer op het moment van haar val ook een GPS-tracker bij zich had.
Volgens de UCI bieden die apparaatjes, die onder het zadel gemonteerd worden, echter niet de garantie dat iemand gelokaliseerd kan worden. Hier is namelijk een permanente verbinding van de tracker met het internet voor nodig, maar die is er niet altijd. “De UCI wil graag ophelderen dat GPS-trackers het niet mogelijk maken om op elk moment de positie van alle renners te volgen. De gegevens worden alleen verzameld als ze zich binnen het bereik van een actief internetnetwerk bevinden, vaak op een motorfiets tijdens een race”, klinkt het.
De UCI schrijft ook dat het verbeteren van de GPS-technologie een van de dingen is waar SaFer (een project dat ervoor moet zorgen dat de kans op zware valpartijen drastisch verkleind wordt) naar kijkt om de veiligheid binnen de wielersport te vergroten.
Mathieu Heijboer: “Volstrekt onaanvaardbaar”
Het lijkt erop dat het netwerk tijdens de wedstrijd voor junioren vrouwen niet optimaal was. Furrer werd zodoende niet gelijk gevonden. Het is ‘volstrekt onaanvaardbaar dat mensen kwijtraken in een koers’, zegt Mathieu Heijboer in gesprek met de NOS. “De technologie is er, maar er wordt lang niet altijd gebruik van gemaakt”, aldus de performance manager van Visma | Lease a Bike. “In de Tour de France hebben ze dat goed geregeld. In de Tour wordt de informatie uit de livetracker via een lokaal eigen netwerk meteen voor iedereen inzichtelijk gemaakt op de website.”
Het is duur om deze verbinding continu in stand te houden, erkent Heijboer. “Je moet permanent een vliegtuig of helikopter laten vliegen om dat netwerk in stand te houden. Zeker bij grote kampioenschappen en WorldTour-wedstrijden voor mannen en vrouwen zou het standaard moeten zijn.”
Om te reageren moet je ingelogd zijn.