Bardet gediskwalificeerd in Parijs-Nice: “We zijn in de fout gegaan”
Romain Bardet is in Parijs-Nice door de jury gediskwalificeerd. Uit de uitslag blijkt dat de renner van AG2R La Mondiale uit koers is genomen.
Update: Bardet biedt excuses aan
Bardet reageerde via Twitter op het voorval. “Vandaag zijn we na mijn val op een cruciaal moment de fout in gegaan. Ik ben diep bedroefd omdat niets de hulp van een wagen bij het oplossen van problemen rechtvaardigt. Deze praktijk werd in het peloton maar al te vaak stilzwijgend toegestaan, maar vandaag de dag is het nodig dat maatregelen worden getroffen om de integriteit van onze sport te waarborgen. Ik bied de organisatoren en het publiek mijn oprechte excuses aan.”
draw your own conclusion #parisnicepic.twitter.com/2ULzQk98RB
— ProCyclingStats.com (@ProCyclingStats) 5 maart 2017
Suite à la décision du jury des commissaires @romainbardet est mis hors-course / Romain Bardet out of the race by decision of the race jury pic.twitter.com/7VHL9l3P8d
— Paris-Nice (@ParisNice) 5 maart 2017
37:50 Groep Porte (13 man?) gaat door bocht. (22,5km te gaan)
38:02 Is Kruijswijk te zien in de achtergrond? Een aantal spartelen.
38:47 Bardet gaat door bocht, 57s later.
39:39 Attentie regiebeschuldigers: De Franse regie switcht naar Bardet, terwijl hij al wordt geholpen aan zijn derailleur. Ze switchten soms ook weg, maar ze kunnen niet steeds bij Bardet blijven.
40:42 Een wagen wurmt zich door groep Porte van 13 man. 2 renners erachter tussen de auto's.
40:49 Onderin beeld rijdt een auto enkele renners richting groep Porte. Ik denk dat het LTJ is met Kruijswijk er direct achter. Op youtube is het moeilijker te zien.
41:25 Bardets ketting is gesmeerd en heeft nog 43s achterstand.
42:58 Groep Porte is gegroeid, oa Kruijswijk erbij, maar er wordt nog flink doorgereden.
43:47 Bardet krijgt nog een extra gelletje van de ploegleiding vanwege de extra inspanningen.
43:58 Als Bardet bij Tankink achter de Katusha wagen aansluit, is zijn achterstand 13s.
Ik vraag me af of ze niet beter barrage hadden kunnen maken?
Al vind ik dit wel een zware strafmaatregel en ligt hier ook weer willekeur bij de jury op de loer.
Er zijn toch commissarisen in de koers ? Waarom geven deze niet eerst een officieele waarschuwing bij het eerste vergrijp ? Daarmee los je volgens mij het probleem vanzelf op, want bij een tweede keer is het of een tijdstraf van 2 minuten of einde koers.
Nee, daarmee geef je een vrijbrief om vals te spelen tot de waarschuwing. En erger nog: andere renners zouden zichzelf te kort doen door niet de grens (tot de eerste waarschuwing) op te zoeken. De regels zijn duidelijk. Handhaven is nu het devies.
Bardet loopt 30s in over een stuk waar de groep Porte 2:03 over doet. Als groep Porte 45 km/u rijdt, dan reed Bardet 59,5 km/u. Als oa Tony Martin 50 km/u reed, dan reed Bardet 66 km/u. Gemiddeld. "Trajectcontrole".
Bardet had in zijn eentje nooit zo hard gereden, maar het leken me nog relatief kleine beetjes hulp. Geen 80km/u. Dit kan ook van gewoon stayeren komen en dat deed Kruijswijk waarschijnlijk ook. Hij is erg sportief in zijn reactie.
Zou de jury niet beelden van alle camera's moeten kunnen bekijken? Dan hoeven mensen niet meer te zeuren dat de regie snel wegswitcht als er hulp in beeld is.
En kan de jury opdracht geven tot barrage maken of lukt dat niet zo snel?
Ik ben benieuwd of hij zijn "eigen" reactie al gelezen heeft....
Een renner achter de wagen terug laten komen na een val is wel standaard en daar kan ik mee leven. Enkel niet als er oorlog is zoals gisteren en er ook veel renners afwaaien. Dan moet je het verlies pakken. Juist door niet in te grijpen zouden ze een precedent scheppen. "Doe maar alsof je lek hebt als het op de kant gaat, dan brengen we je wel terug". In een plaatselijke ezc klassieker gebeurt dat ook. Renners lossen en worden achter de wagen weer terug gebracht. Gewoon oneerlijk als je vanvoren vol mee draait.