Bardet gediskwalificeerd in Parijs-Nice: “We zijn in de fout gegaan”
Foto: Sirotti (archief)
zondag 5 maart 2017 om 17:47

Bardet gediskwalificeerd in Parijs-Nice: “We zijn in de fout gegaan”

Romain Bardet is in Parijs-Nice door de jury gediskwalificeerd. Uit de uitslag blijkt dat de renner van AG2R La Mondiale uit koers is genomen.

Bardet – vooraf een van de favorieten voor de eindoverwinning – kwam onderweg ten val, maar slaagde met behulp van de ploegleiderswagen erin om terug te komen in de groep voor hem. De pogingen om Bardet te helpen werden veelvuldig in beeld gebracht. De jury was na afloop dan ook onverbiddelijk en zette hem uit koers.

Update: Bardet biedt excuses aan
Bardet reageerde via Twitter op het voorval. “Vandaag zijn we na mijn val op een cruciaal moment de fout in gegaan. Ik ben diep bedroefd omdat niets de hulp van een wagen bij het oplossen van problemen rechtvaardigt. Deze praktijk werd in het peloton maar al te vaak stilzwijgend toegestaan, maar vandaag de dag is het nodig dat maatregelen worden getroffen om de integriteit van onze sport te waarborgen. Ik bied de organisatoren en het publiek mijn oprechte excuses aan.”

RIDE Magazine
94 Reacties
05-03-2017 20:59
https://www.youtube.com/watch?v=FcVhnvxqA1c
37:50 Groep Porte (13 man?) gaat door bocht. (22,5km te gaan)
38:02 Is Kruijswijk te zien in de achtergrond? Een aantal spartelen.
38:47 Bardet gaat door bocht, 57s later.
39:39 Attentie regiebeschuldigers: De Franse regie switcht naar Bardet, terwijl hij al wordt geholpen aan zijn derailleur. Ze switchten soms ook weg, maar ze kunnen niet steeds bij Bardet blijven.
40:42 Een wagen wurmt zich door groep Porte van 13 man. 2 renners erachter tussen de auto's.
40:49 Onderin beeld rijdt een auto enkele renners richting groep Porte. Ik denk dat het LTJ is met Kruijswijk er direct achter. Op youtube is het moeilijker te zien.
41:25 Bardets ketting is gesmeerd en heeft nog 43s achterstand.
42:58 Groep Porte is gegroeid, oa Kruijswijk erbij, maar er wordt nog flink doorgereden.
43:47 Bardet krijgt nog een extra gelletje van de ploegleiding vanwege de extra inspanningen.
43:58 Als Bardet bij Tankink achter de Katusha wagen aansluit, is zijn achterstand 13s.


Ik vraag me af of ze niet beter barrage hadden kunnen maken?
05-03-2017 21:15
Als Bardet zegt dat hij terecht gediskwalificeerd is, valt daar weinig tegen in te brengen.
Al vind ik dit wel een zware strafmaatregel en ligt hier ook weer willekeur bij de jury op de loer.
Er zijn toch commissarisen in de koers ? Waarom geven deze niet eerst een officieele waarschuwing bij het eerste vergrijp ? Daarmee los je volgens mij het probleem vanzelf op, want bij een tweede keer is het of een tijdstraf van 2 minuten of einde koers.
05-03-2017 21:20
Hoe dan ook een super nette reactie van Bardet in deze. Had hem al hoog zitten, maar nu nog wat extra, hulde!
05-03-2017 21:22
Naleven en handhaven regels zou de norm moeten zijn. Jammer genoeg blijkt de handhaving in praktijk nogal albitrair te zijn. Bardet is daar nu het slachtoffer van. Misschien moeten ze bij de UCI iets gaan doen aan het willekeurige karakter van handhaving.
05-03-2017 21:35
" Waarom geven deze niet eerst een officieele waarschuwing bij het eerste vergrijp ? Daarmee los je volgens mij het probleem vanzelf op"

Nee, daarmee geef je een vrijbrief om vals te spelen tot de waarschuwing. En erger nog: andere renners zouden zichzelf te kort doen door niet de grens (tot de eerste waarschuwing) op te zoeken. De regels zijn duidelijk. Handhaven is nu het devies.
05-03-2017 21:38
Ik vind het ook zwaar gestraft, als je het vergelijkt met het verleden, maar misschien moeten we dat juist niet doen.
Bardet loopt 30s in over een stuk waar de groep Porte 2:03 over doet. Als groep Porte 45 km/u rijdt, dan reed Bardet 59,5 km/u. Als oa Tony Martin 50 km/u reed, dan reed Bardet 66 km/u. Gemiddeld. "Trajectcontrole".

Bardet had in zijn eentje nooit zo hard gereden, maar het leken me nog relatief kleine beetjes hulp. Geen 80km/u. Dit kan ook van gewoon stayeren komen en dat deed Kruijswijk waarschijnlijk ook. Hij is erg sportief in zijn reactie.

Zou de jury niet beelden van alle camera's moeten kunnen bekijken? Dan hoeven mensen niet meer te zeuren dat de regie snel wegswitcht als er hulp in beeld is.
En kan de jury opdracht geven tot barrage maken of lukt dat niet zo snel?
05-03-2017 21:44
@orakel volgens mij geldt er voor heel veel sporten dat er eerst een waarschuwing gegeven wordt en daarna gevolgd door een straf.
05-03-2017 21:52
Aan de auto hangen lijkt erger maar er achter haal je met speels gemak 70 per uur en is minder gevaarlijk dus eigenlijk hadden er wat meer naar huis gemogen. Alleen terugkomen met wind op kop is voor niemand te doen.
05-03-2017 22:16
Wel weer grappig dat uitgerekend Démare de winnaar van vandaag is, als die vorig jaar inderdaad via de auto's teruggekomen is in MSR dan heeft karma zich een klein beetje vergist vandaag.
05-03-2017 22:17
Nou zeg, onverwacht mooie reactie. Voortaan hup Romain.
05-03-2017 22:24
klootje kriekeljon - 5 maart 2017 om 22:17
Ik ben benieuwd of hij zijn "eigen" reactie al gelezen heeft....
05-03-2017 22:31
Iemand stelde de vraag, het antwoord is de voorzitter van de jury is een belg , nl. Jean-Marie Voets. Eindelijk worden de reglementen eens toegepast zoals het hoort. Dan zit ik nog altijd te denken aan het reglement dat zegt dat je altijd je fiets moet bij hebben, nietwaar mr. Fr ?
05-03-2017 22:32
Ach, dit gebeurd redelijk vaak en zo nu en dan wordt eens eentje gesnapt, dat renners dit proberen te flikken hier en daar begrijp ik best.
05-03-2017 22:36
@Koel Bardet is een erg slimme jongen (akkoord zijn actie op de fiets was niet slim) en ik vermoed dat hij zo'n 100%meer verstand heeft dan welke pr chef of stagiair die aan de twitter knoppen zit. Dit is wel zijn taal hoor.
05-03-2017 22:41
Mwoach, de reactie zegt natuurlijk vrij weinig en je weet ook echt niet of die (mede) door de ploeg gemaakt is. Ik vind dit precies hetzelfde als Nibali destijds (wat ik ook niet dramatisch vond)
05-03-2017 23:43
Op naar de Tirreno!
06-03-2017 06:03
Veel mensen vinden het zwaar bestraft en dat mogen ze uiteraard vinden, maar als je op tv al diverse keren hem aan de auto ziet hangen, een lading bidons ziet nemen en vol ziet stayeren terwijl de regie steeds weg schakelde dan moet het in het echt dus nog veel erger zijn geweest. De jury zal dus meer gezien hebben dan ons.

Een renner achter de wagen terug laten komen na een val is wel standaard en daar kan ik mee leven. Enkel niet als er oorlog is zoals gisteren en er ook veel renners afwaaien. Dan moet je het verlies pakken. Juist door niet in te grijpen zouden ze een precedent scheppen. "Doe maar alsof je lek hebt als het op de kant gaat, dan brengen we je wel terug". In een plaatselijke ezc klassieker gebeurt dat ook. Renners lossen en worden achter de wagen weer terug gebracht. Gewoon oneerlijk als je vanvoren vol mee draait.
06-03-2017 11:29
Ik vind het ook terecht maar ik hoop wel dat vanaf nu deze regels consequent zullen worden nageleefd.
06-03-2017 13:59
Voor het terugbrengen van renners na valpartijen worden dan toch weer creatieve oplossingen bedacht. Zonder het vasthouden van de renners aan de wagens zijn er vast wel andere manieren.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.