Ronde van België introduceert safety car
Foto: Sirotti
donderdag 18 mei 2017 om 09:00

Ronde van België introduceert safety car

De Ronde van België wil met de introductie van een safety car de veiligheid in het peloton verbeteren. De organisatie maakte gisteren bekend dat er half uur voor het peloton een auto over het parcours zal rijden, die alle onvoorziene hindernissen doorgeeft aan de koersdirectie.

“Deze wagen rijdt een half uur voor het peloton uit en fungeert als het ware als een extra paar ogen voor de organisatie. De Baloise Safety Car scant de omgeving voor ongevallen, een brand of andere onverwachte omstandigheden. Op deze manier kan de koersdirectie, in samenspraak met alle ordediensten, indien nodig onmiddellijk ingrijpen”, legt koersdirecteur Rob Discart uit.

De Belgische rittenkoers kent daarnaast een way in-way out-systeem voor motorrijders. Zij kunnen op bepaalde momenten op het parcours een alternatieve route nemen om het peloton te passeren. Dit jaar mogen zij tijdens de wedstrijd het peloton niet voorbij steken.

De Ronde van België werd vorig jaar opgeschrikt door een zwaar ongeval. Stig Broeckx werd destijds door een mobiele seingever op de motor aangereden. De Lotto-renner liep daarbij zware hersenschade op.

De Baloise Belgium Tour (2.HC) start aanstaande woensdag en eindigt op zondag 28 mei. Onder meer Philippe Gilbert, Tiesj Benoot, Tony Martin, Wout van Aert en Mathieu van Der Poel staan er aan de start.

RIDE Magazine
23 Reacties
18-05-2017 09:03
Goed initiatief! Er kan altijd nog wel wat gebeuren met toeschouwers enzo, maar goed dat ze naar manieren zoeken om het veiliger te maken.
18-05-2017 09:14
Er rijdt zoveel voor een koers uit, dat dit an sich geen noviteit is. Hooguit krijg één van die voorrijdende auto's nu de titel 'safety car' en een extra sponsorlogo.

Windowdressing, meer niet. Dat way-in, way-out verhaal is wél een echte maatregel, waarbij het kunnen hopelijk niet facultatief is.
18-05-2017 09:20
passeerplaatsen voor motoren is denk ik wel een goed idee! die safety car weet ik nog zo net niet
18-05-2017 09:22
Eens met @xistnc.
Wanneer is er nou een toevallige brand langs het parcours van een wielerkoers? En wat te verstaan onder andere verdachte omstandigheden? En mocht er wel een noodsituatie zijn zoals een brand: hulpdiensten gaan altijd voor op wielrenners. Het grootste gevaar komt vaak door verkeersobstakels als paaltjes, vluchtheuvels et cetera. Deze gaan echt niet een half uur voor het peloton nog verwijderd worden hoor.
18-05-2017 09:23
Zie altijd al sleepauto's vooruitrijden om eventuele in de weg staande auto's weg te halen dus lijkt mij dat dit eigenlijk al gebeurd. En elk paaltje en wat nog meer moet toch allang bekend zijn. Maar goed. Juich idd wel toe dat zij er alles aan doen om het veiliger te maken. Met e motards is een zeer goede zet en laat mij maar ongelijk hebben met mijn mening
18-05-2017 09:33
Dat motoren het peloton niet meer mogen inhalen vind ik een goed initiatief, maar die safety car voegt denk ik weinig toe. Er rijden nu al zo veel motoren e.d. voor de koers uit, dat die volgens mij ook al wel een en ander kunnen doorgeven.
18-05-2017 09:43
Sluit me aan bij de geldende mening. Safety car is inderdaad window dressing dat is (in de koersen die ik ken van dichtbij) normaal. Politie die 10m voor het peloton rijdt en meestal de parcoursbouwer die een uur tot half uur van te voren het parcours nog even langs gaan.

Die passeerroutes zijn ook top maar zal in de praktijk minder werken omdat als fotograaf of tv-camera redelijk voorin wil zitten en dan niet wacht tot het peloton voorbij is of er een passeerroute komt.

Denk ook niet dat daar overal gelegenheid voor is.
18-05-2017 09:58
Er staat in het bericht dat het verboden is voor motoren om te passeren tijdens de wedstrijd. Dat is toch gewoon top. Ook makkelijk te handhaven, omdat er geen uitzondering lijkt te zijn.
18-05-2017 10:14
Misschien ook een idee om net als in de Formule 1 bij een zware crash de safety car, in een gematigd tempo, voor het peloton en/of kopgroep te laten rijden totdat de schade overzien is om daarna weer te gaan koersen...? In plaats van alleen als extra paar ogen te functioneren?!
18-05-2017 10:17
@Beum:
Toen ik de kop las dacht ik dat dat de rol van de safety car zou zijn. Ik denk dat het een hoop onduidelijkheid wegneemt om dit als extra element te introduceren. Mogelijk heb je er wel meerdere nodig als het peloton uit elkaar ligt, maar dat is vast op te lossen (bijv door adhv GPS gegevens tijdsverschillen op te nemen bij inzet van de safety car).
18-05-2017 10:21
Die safety car voor het peloton dan wel kopgroep bestaat ook al. Dan gaat er een motorrijder met een rode vlag voorrijden, zoals ook tijdens de neutralisatie vanuit vertrek gebeurt door de wedstrijdleider.
18-05-2017 10:35
@xistnc: maar wordt dat ooit gebruikt? En zijn de regels daarover duidelijk?
18-05-2017 10:47
@Stonedcamel
Regels lijken me duidelijk. Zie P-R een paar jaar geleden toen er renners het spoor overstaken terwijl er een trein aan kwam. Is de wedstrijd ook een tijdje geneutraliseerd geweest.
18-05-2017 10:48
Oh ja zeker, ik heb het al regelmatig zien gebeuren. Of er concrete regels voor zijn weet ik niet. Er zal allicht iets bestaan waarbij concrete toepassing overgelaten wordt aan de beoordeling van de wedstrijdleiding/jury.
18-05-2017 10:50
De bezemwagen?
18-05-2017 11:08
Nee, de bezemwagen rijdt er juist achter.
18-05-2017 11:35
Die motor met rode vlag werd toch ook gebruikt in die sneeuw afdaling toen quintana de giro won?
18-05-2017 11:45
Ik vind het een goed initiatief die safety car. Zoals bij zoveel dingen in het leven is het zaak om iemand de verantwoordelijkheid ergens voor te geven zodat er ook echt iets mee gedaan wordt. Die auto's en motoren die nu voor het peloton uitrijden rijden inderdaad voorbij de mogelijk gevaarlijke situaties, maar zullen zich niet bevoegd voelen/de verantwoording voelen te melden als ze ergens een gevaarlijke situatie zien. Nu is er een meldpunt en kan er snel op ingespeeld worden. Het kan zo simpel zijn als nog eens extra benadrukken dat er op dat ene punt toch zeker een seingever moet staan, zie het als een soort 'wegkapitein' voor de veiligheidsmensen in/rondom de koers.
Al met al: het idee Safety Car moet zich nog bewijzen, maar geef het de kans. Zoals met de meeste innovatieve ideeën gaat: iets afbranden is makkelijker dan complimenteren. Alleen juist díe mensen die daar tegenin gaan bereiken vaak het meest. En zeker, proberen kan nooit kwaad.
18-05-2017 11:54
@mathieu
Bezemwagen was manier om aan te geven dat je pas 100% safe bent als je niet koerst . En dan nog...
18-05-2017 14:01
Haha, ja klopt. De kans dat ik een ongeluk tijdens een koers krijg is gewoon 0 (Tenzij een Vansummeren op me inrijdt terwijl ik langs de kant sta ofzo).
18-05-2017 15:30
Dat zou toch de taak moeten zijn van de auto met het grote bord "WIELERCOURSE" boven op het dak met vlaggen en knipperlichten
die bij iedere wedstrijd in België vóór de wedstrijd uitrijdt .
18-05-2017 16:59
Naar mijn weten rijden er al de nodige wagens voor de koers uit om eventuele obstakels door te geven cq te verwijderen.
Ook het afsteken door motoren van de koers is niks bijzonders.

Wel mooie PR stunt van de organisatie.
18-05-2017 18:46
Toen ik de titel las, dacht is aan Safety Car bij ongevallen zoals in de F1. Nu blijkt het gewoon een voorrijder te zijn. Beetje onnodig, er rijden toch al genoeg auto's voor de koers uit. In de Belgische koersen rijd toch al vaak de bekende 'Rodaniaaaaa' auto voor de koers uit.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.