Ronde van België introduceert safety car
De Ronde van België wil met de introductie van een safety car de veiligheid in het peloton verbeteren. De organisatie maakte gisteren bekend dat er half uur voor het peloton een auto over het parcours zal rijden, die alle onvoorziene hindernissen doorgeeft aan de koersdirectie.
De Belgische rittenkoers kent daarnaast een way in-way out-systeem voor motorrijders. Zij kunnen op bepaalde momenten op het parcours een alternatieve route nemen om het peloton te passeren. Dit jaar mogen zij tijdens de wedstrijd het peloton niet voorbij steken.
De Ronde van België werd vorig jaar opgeschrikt door een zwaar ongeval. Stig Broeckx werd destijds door een mobiele seingever op de motor aangereden. De Lotto-renner liep daarbij zware hersenschade op.
De Baloise Belgium Tour (2.HC) start aanstaande woensdag en eindigt op zondag 28 mei. Onder meer Philippe Gilbert, Tiesj Benoot, Tony Martin, Wout van Aert en Mathieu van Der Poel staan er aan de start.
Windowdressing, meer niet. Dat way-in, way-out verhaal is wél een echte maatregel, waarbij het kunnen hopelijk niet facultatief is.
Wanneer is er nou een toevallige brand langs het parcours van een wielerkoers? En wat te verstaan onder andere verdachte omstandigheden? En mocht er wel een noodsituatie zijn zoals een brand: hulpdiensten gaan altijd voor op wielrenners. Het grootste gevaar komt vaak door verkeersobstakels als paaltjes, vluchtheuvels et cetera. Deze gaan echt niet een half uur voor het peloton nog verwijderd worden hoor.
Die passeerroutes zijn ook top maar zal in de praktijk minder werken omdat als fotograaf of tv-camera redelijk voorin wil zitten en dan niet wacht tot het peloton voorbij is of er een passeerroute komt.
Denk ook niet dat daar overal gelegenheid voor is.
Toen ik de kop las dacht ik dat dat de rol van de safety car zou zijn. Ik denk dat het een hoop onduidelijkheid wegneemt om dit als extra element te introduceren. Mogelijk heb je er wel meerdere nodig als het peloton uit elkaar ligt, maar dat is vast op te lossen (bijv door adhv GPS gegevens tijdsverschillen op te nemen bij inzet van de safety car).
Regels lijken me duidelijk. Zie P-R een paar jaar geleden toen er renners het spoor overstaken terwijl er een trein aan kwam. Is de wedstrijd ook een tijdje geneutraliseerd geweest.
Al met al: het idee Safety Car moet zich nog bewijzen, maar geef het de kans. Zoals met de meeste innovatieve ideeën gaat: iets afbranden is makkelijker dan complimenteren. Alleen juist díe mensen die daar tegenin gaan bereiken vaak het meest. En zeker, proberen kan nooit kwaad.
Bezemwagen was manier om aan te geven dat je pas 100% safe bent als je niet koerst . En dan nog...
die bij iedere wedstrijd in België vóór de wedstrijd uitrijdt .
Ook het afsteken door motoren van de koers is niks bijzonders.
Wel mooie PR stunt van de organisatie.