Ronde van Lombardije onthult hertekend parcours: andere kant van Sormano, geen Civiglio
Tadej Pogacar won Il Lombardia vorig jaar voor de derde keer op rij - foto: Cor Vos
dinsdag 17 september 2024 om 12:44

Ronde van Lombardije onthult hertekend parcours: andere kant van Sormano, geen Civiglio

Het parcours van de Ronde van Lombardije (12 oktober) is bekendgemaakt. De Koers van de vallende bladeren finisht dit jaar weer in Como, maar de finale is ditmaal anders dan twee jaar geleden, toen de wedstrijd voor het laatst aankwam in deze stad. Zo beklimmen de renners ditmaal wel de Sormano – zij het van een andere kant dan gewoonlijk – en zit de Civiglio juist niet in het parcours.

De Ronde van Lombardije wisselt de laatste jaren af tussen Como en Bergamo als finishplaats. Dit jaar is de aankomst weer Como, terwijl Bergamo startlocatie is. De finale begint op zo’n negentig kilometer van het einde met de beroemde Madonna del Ghisallo (8,7 km aan 5,3%). Deze wordt ditmaal weer bedwongen vanuit Bellagio, de klassieke kant.

In 2022 ging het vervolgens meteen naar de San Fermo della Battaglia (2,9 km aan 6,6%), maar nu wacht eerst nog de Colma di Sormano (12,8 km aan 6,7%). Deze kant dalen de renners normaal gesproken vaak af, na het beklimmen van de kortere, maar zeer steile Muro di Sormano. In 2020 was die helling voor het laatst in de route opgenomen.

Geen Civiglio
De top van de Colma di Sormano wordt op 42 kilometer van het einde bereikt. Nu zit het meeste klimwerk er al op, want de Civiglio zit niet in het parcours. De voorbije edities met finish in Como werd deze helling wel steevast beklommen. Nu volgt na de Sormano een vrij vlak stuk en daarna de al genoemde San Fermo della Battaglia. Eenmaal boven op die klim, is het nog iets meer dan vijf kilometer naar de streep.

In 2023 werd de Ronde van Lombardije gewonnen door Tadej Pogacar. De Sloveen was ook de beste in 2021 en 2022. Hij kan dit jaar dus voor de vierde keer op rij winnen. Recordhouder zou Pogacar daarmee nog niet worden, want Fausto Coppi won ‘Il Lombardia’ in de jaren veertig en vijftig van de vorige eeuw maar liefst vijf keer.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.