Ronde van Luxemburg heeft last van Hammer Series Limburg
De Ronde van Luxemburg baalt van de door Velon opgerichte Hammer Series. BMC, de enige WorldTour-ploeg die vorig jaar startte in Luxemburg, is er dit jaar niet bij. De Luxemburgse organisatie zoekt nu naar oplossingen om toch een sterk deelnemersveld aan de start te krijgen.
Twee Hammer Series-wedstrijden worden dit seizoen verreden in dezelfde periode als de Ronde van Luxemburg (30 mei-3 juni). Eerst in Stavanger (25-27 mei) en de week erop in Limburg (1-3 juni). BMC is lid van Velon en verkiest de Hammer Series in Nederland boven de Luxemburgse ronde, die vorig jaar nog gewonnen werd door Greg Van Avermaet.
Ed Buchette, secretaris generaal van de organisatie, zoekt naar een andere manier om de startlijst te vullen. “We hebben de gegarandeerde deelname van de vier teams die zijn uitgenodigd voor de Tour de France en we proberen de beste teams te strikken van ProContinentaal-niveau. We zullen ook de acht WorldTour-teams benaderen die geen deel uitmaken van Velon”, zegt Buchette tegen DirectVelo.
‘Wij hopen dat de UCI maatregelen neemt’
Buchette baalt dat de UCI geen stappen onderneemt tegen Velon, zeker nu David Lappartient afgelopen jaar is gepromoveerd van UEC- tot UCI-voorzitter. “Lappartient heeft tijdens de honderdste verjaardag van Luxemburgse federatie aangegeven dat de UCI niet waakzaam genoeg is geweest, en dat het niet logisch is dat Velon haar format zonder reactie kan opleggen”, aldus Buchette. “Wij hopen dat de UCI maatregelen neemt voor de bescherming van ons niveau.”
Ook Andy Schleck maakt deel uit van de organisatie, de voormalig toprenner is voorzitter. Hij sluit uit dat de Ronde van Luxemburg een eendaagse wordt. “Het blijft een etappekoers, reduceren zou een stap terug zijn”, aldus Schleck. De hoop op een Luxemburgse WorldTour-koers is er wel, maar dat zou vanwege het financiële plaatje een nieuwe eendagskoers moeten worden. “Het zou alleen de investering niet waard zijn. We geven er de voorkeur aan om dit geld te investeren in de jeugd”, besluit Buchette.
Ik denk echter dat een eendagswedstrijd met de titel Ronde van Luxemburg zeker niet gek zou zijn. Maakt de kans op deelname van grote teams ook niet kleiner denk ik.
Het ligt inderdaad in de lijn van de hedendaagse mentaliteit: klagen en vragen om ingrijpen als anderen hun zaakjes beter voor elkaar hebben.
Zoals rahims al aangeeft heeft het vanuit de ploegen begrijpelijk de voorkeur. Het concept van de Hammer-series is misschien niet wat we kennen van het hedendaagse en oude wielrennen, maar het is een reactie op de structuur in het wielrennen nu.
Zij die vinden dat de Hammer-series geen vooruitgang zijn voor het wielrennen zouden in eerste instantie kritiek moeten leveren op het huidige model. Geld blijft onder aan de lijn het belangrijkst voor ploegen, sponsoren en organisatoren.
Op de lange termijn weet ik ook niet of het een goede ontwikkeling is voor het wielrennen dat we tot op heden ervaren. Ik betwijfel ook of het een concept is dat goed gaat werken wanneer het vaker in het jaar plaatsvind. Om te voorkomen dat het 'oude' wielrennen wordt ondergesneeuwd moeten er van bovenaf in de oude organisaties (UCI/ASO etc) structureel dingen veranderen wat het aantrekkelijker maakt voor de ploegen om deze wedstrijden te rijden.
Walgelijk dat sleck een eendagskoers minder vind. Zijn grootste overwinning is nb een eendagskoers. Tenzij je fictieve onzin jaren na de aankomst meetelt.
Rvs idee van lbl Light lijkt me heel tof. Al is het risico dat het door het Light niet echt uit de verf komt. Het moet dan vooral korter en niet slapper.