Roompot Oranje Peloton na verbod schijfremmen: “We moeten nu volle bak aan de slag”
Roompot Oranje Peloton moet de komende dagen alle schijfremmen van zijn fietsen halen. De oranjehemden waren begin dit seizoen als eerste en enige ploeg volledig overgegaan, maar na het verbod van de UCI moeten alle fietsen omgebouwd worden.
Zijlaard heeft begrip voor de beslissing, maar baalt van de timing. “We begrijpen de zorgen van andere teams volkomen. Alleen dit is niet het allerlekkerste moment, drie dagen voor onze belangrijkste koers van het jaar.”
De internationale wielerunie komt naar verwachting later vandaag met een officiële verklaring. Afgelopen zondag reden Lampre-Merida en Direct Energie in Parijs-Roubaix met schijfremmen, maar in tegenstelling tot Roompot Oranje Peloton zijn deze teams nog niet volledig overgestapt.
Klasse en gun hen mooie TV tijd zondag
Het is volledig begrijpelijk dat de UCI de schijfremmen nu per direct verbied aan de hand van wat afgelopen zondag gebeurd is. Op voorhand las en hoorde je (ook veel op dit forum) overal al dat het gevaar van schijfremmen bij valpartijen zeer groot is. Als ze onveilig zijn dient er gewoon per direct ingegrepen te worden, hoe vervelend ook voor Roompot. Als de UCI ingrijpt met een afschaffing per 1 mei en in de AGR gebeurt weer een ongeluk met schijfremmen, mogelijk met ernstigere gevolgen, zal er van alle kanten geroepen worden dat de UCI daadkrachtiger op had moeten treden. Spijtig voor Roompot dit, maar op dit moment is dit de juiste beslissing van de UCI.
Respect voor de reactie van Roompot! Succes zondag mannen!
Natuurlijk had de UCI vooraf moeten testen en daarop een oordeel moeten geven. Nu hangen de ploegen die al (deels) waren overgestapt. Hoewel ik achter deze beslissing van de UCI sta is er toch weer sprake van wanbeleid.
Om nog maar te zwijgen van het feit dat aan het gevaar van motoren en auto's in de koers nog niets is gedaan na een veel erger (dodelijk) ongeval en diverse andere incidenten.
Overtrokken reactie van de UCI. Beter voeren ze een test 'fietsbeheersing' in voor alle renners in het peleton, want het gebrek daaraan is af en toe tenenkrommend. Niet iedereen is een Sagan, maar de meesten kunnen alleen rechtdoor rijden. Daarnaast pleit ik nog steeds voor het verhogen van de gewichtslimiet van de fiets. Zwaartepunt van de combi renner-fiets is totaal in disbalans.
Bovenstaande zaken samen maakt dat het een zooitje is in het peleton.
Hopelijk vindt Roompot tijdig voldoende frames. Een Isaac schijfrem frame is niet voorzien van remnokken op staande achtervork, dus 'ombouwen' betekent gewoon 'vervangen'.
Dat zal inderdaad de afweging zijn die de UCI gemaakt heeft, die snap ik ook wel maar ik ben het er niet mee eens. Het is niet alsof schijfremmen nu ineens gevaarlijker zijn dan voor Parijs-Roubaix. Dit is een typische politieke keuze die gebaseerd is op een schrijnend geval en niet op het totaalplaatje.
We moeten niet gaan doen of niet bekend was dat je bij ongelukkig terechtkomen je flink kunt blesseren aan zo'n schijf, dat wist men ook bij invoering. Nu gaat het een keer mis en nu moeten ze gelijk afgeschaft worden, ondanks dat meerdere keren is aangegeven door renners die er mee reden dat ze duidelijk beter konden remmen. Dan ben je als organisatie totaal onbetrouwbaar. Blijkbaar verandert 1 geval (of 2 als je Maes meetelt), waarvan nog niet eens 100% is vastgesteld dat het door een schijfrem kwam (kan bijv ook een aerospaak zijn, moet je eens een vinger tussen steken, dan heb je carpaccio...), gelijk de regels.
Ik herinner me dat er begin dit jaar (?) een Roompotter was die aangaf dat hij dankzij zijn schijfremmen kon voorkomen dat hij bovenop een valpartij knalde. Vervolgens reed er wel iemand in zijn achterwiel, maar dat ligt dan niet aan de schijfremmen maar aan het feit dat degene die achterop kwam die niet had. Schijfremmen kunnen het per saldo wel degelijk veiliger maken, die afweging zal begin dit jaar ook gemaakt zijn, het is dan heel raar dat 1 koers die afweging ineens doet omslaan, hoe logisch het politiek gezien ook is.
Op zich is het wel goed voor Roompot en Isaac dat ze zich bereid tonen om direct om te schakelen. Ik hoor Wuyts zondag al een verhaal vertellen over het huzarenstukje dat men moest rondkrijgen om al die fietsen te vervangen, is weer wat extra reclame
Doe dat dan ook eens met het veel te grote peloton motards.
Een compensatie van de UCI lijkt me ook niet meer dan normaal.
Inderdaad. Dat probleem is kennelijk niet direct aan te pakken voor de UCI. Net zo urgent.