Rotterdam wil World Ports Classic voortzetten als eendaagse
De World Ports Classic verdwijnt definitief in de huidige vorm. Het aflopende contract tussen de Gemeente Rotterdam en Tourorganisator ASO is niet verlengd. Rotterdam hoopt in eigen beheer op een doorstart als eendaagse wedstrijd.
Rotterdam wist de Tourorganisator na het succesvolle Grand Départ in 2010 te binden als organisator voor een tweedaagse rittenkoers tussen de havensteden Rotterdam en Antwerpen. In 2010 werd een overeenkomst getekend voor vier jaar. Door tegenvallende inkomsten uit sponsoring is de financiering voor een nieuwe verbintenis niet rondgekomen.De afdeling van Topsport Rotterdam, die de afgelopen jaren samen met de ASO de wedstrijd organiseerde, onderzoekt momenteel de haalbaarheid voor een doorstart als eendaagse wedstrijd. “Er wordt gekeken naar een World Port Classic met maar één s omdat het om nog naar maar één haven gaat”, zegt Hans Zoethoutmaar van Topsport Rotterdam tegen WielerFlits. “De haalbaarheid hangt af van sponsoring. Momenteel zijn we met een aantal sponsoren in gesprek. We hopen snel knopen door te hakken in positieve zin.”
Volgens het huidige plan blijft de World Port Classic een internationale wedstrijd met de UCI-status 1.1. Over de definitieve route wordt nog gesproken, wel is duidelijk dat deze door het Rijnmonds havengebied trekt. Start- en finish blijft op het Rotterdamse schiereiland Katendrecht. Ook de plaats op de wedstrijdkalender (zaterdag 21 of zondag 22 mei) blijft behouden.
Als je zo redeneert is ieder koers in Nederland ten dode opgeschreven behalve de Amstelgold race... In mij optiek had de koers juist veel mogelijkheden in het voorjaar of najaar vanwege zeeland als wind provincie bij uitstek, in Brabant waren dan weer enkele aardige kasseien stroken te vinden.
(het klassements gedeelte was dan weer 3x nietszeggende)
Bvendien zijn er voldoende andere saaie races te vinden: HEW classic, schelde prijs, bijvoorbeeld - het kan daar, dus waarom rotterdam niet?
(eigenlijk is de vraag dus: waar en hoe kan je buiten Limburg een levensvatbare koers van internationale allure opzetten en hoe?)
(Eneco telt niet mee, die bestaat bij de gratie van Belgie)
Overigens is de Ronde van Drenthe al jaren een vaste waarde buiten Limburg. Mix van Kasseien en de VAM Berg.
Hoop wel dat het plan gaat slagen. Mooie plaatjes, fietsen in Rotterdam.