Route nieuwe Abu Dhabi Tour gepresenteerd
In oktober zal de allereerste editie van de Abu Dhabi Tour (2.1) verreden worden. Gisteren werd het rittenschema van de vierdaagse gepresenteerd. In totaal zullen de deelnemende renners 555 kilometer moeten rijden.
Er zijn drie etappes uitgetekend over een vlak parcours, dit zijn de eerste, tweede en vierde rit. Etappe drie voert de coureurs na een vlakke aanloop naar de top van de Jebel Hafeet. Deze beklimming is ongeveer twaalf kilometer lang en kent een gemiddeld stijgingspercentage van 7%. Er zitten maximale stukken in van 12%. Hier zal waarschijnlijk het klassement gevormd worden.
De slotrit wordt in de avonduren verreden over het Yas Marina circuit (5,5 kilometer), waar eens per jaar de Formule 1 neerstrijkt. Het is met één miljard dollar het duurst gebouwde circuit ooit.
De koers wordt gepromoot door Abu Dhabi Sports Council en de wielerbond van de Verenigde Arabische Emiraten. Zij worden gesteund door RCS, dat ook organisator is van de Giro d’Italia. Onder meer Mark Cavendish (Etixx-Quick-Step) heeft al aangegeven deel te zullen nemen aan de ronde.
Etappeschema Abu Dhabi Tour 2015 (2.1)
8 oktober – Etappe 1: Qasr Al Sarab – Madinat Zayed (175 km)
9 oktober – Etappe 2: Abu Dhab – Abu Dhabi (130 km)
10 oktober – Etappe 3: Al Ain – Jebel Hafeet (140 km)
11 oktober – Etappe 4: Yas Marina – Yas Marina (110 km)
Tegen die tijd is Abu Dhabi al lang in handen van de IS....
Maar on topic, ik veracht dit soort zandbakrondjes, maar Verweggistan heeft wel een punt. Ik vraag me alleen af of het geld ook wel daadwerkelijk op die manier wordt besteed, maar dat is puur onderbuik, dus niet echt een goed argument.
Natuurlijk hebben we niet genoeg van deze rondjes. Wielrennen is/hoort een wereldsport te zijn en zandbak races horen er net zo goed bij als kasseienritten.
Als je het promotiefilmpje ziet gaat het vooral door dorpen/steden.
Promotiefilmpje trouwens netjes gemaakt.
Een of twee van deze rondes oke, maar het wordt nu een wildgroei en de discussies rondom Oman hebben nogmaals bevestigd dat het er enkel om geld gaat ipv van wielrennen en veiligheid.
Om een grote wereldsport te worden telt ook get publiek en niet de oliedollars. En publiek zie je er amper.
Ik ben blij met de mondialisering van het wielrennen, en eerlijk gezegd lijkt het me qua commerciele belangen ook best wel prima voor de teams. Europa en Australie zijn amper meer in staat om de hele Protour, Proconti, en conti divisies te vullen.
Je kunt zeggen over de Ronde van Polen wat je wilt, maar qua parcours zijn er weinig rondes die daarbij in de buurt komen. Op het gebied van spektakel en diversiteit.
Het in beeld brengen, is dan weer een ander verhaal.
Ronde van Polen heeft toch net zo'n divers parcours als andere WT koersen. Dat spektakel ligt meer aan de renners dan aan het parcours. Renners bepalen nog altijd of het leuk is om naar te kijken of dat ze met allen samen blijven fietsen.
En ik hoef er niet per se naar te kijken. 's Winters kijk ik veldrijden.
Zo ja , op welke zender.