Ruim zestig kilometer onverharde wegen in Strade Bianche 2017
Strade Bianche kent volgend jaar, als het voor het eerst deel uitmaakt van de WorldTour, meer dan zestig kilometer aan onverharde wegen. Dat heeft organisator RCS vandaag bekendgemaakt tijdens de parcourspresentatie. Vorig jaar ging de wedstrijd door de regio Toscane nog over 52,8 kilometer grind- en zandwegen.
De race is in totaal 175 kilometer lang en kent start en finish in de historische binnenstad van Siena. In totaal zijn er elf sterrati opgenomen, goed voor 61,9 kilometer aan onverharde ondergrond. Dit jaar ging de zege in Siena naar Fabian Cancellara, voor Zdenek Stybar en Gianluca Brambilla.
Ook het parcours voor de vrouwenwedstrijd is voorgesteld. In de 127 kilometer lange Women’s WorldTour-koers bedwingen zij 30,5 kilometer aan onverharde wegen door het Toscaanse landschap. De meest recente editie van Strade Bianche voor vrouwen ging naar Lizzie Armitstead.
Ik pleit juist voor kort doch selectief.
Denk dat die ene renner wel lekker gaat op dit parcours.
Heb je nog een keer teruggelezen wat je schrijft? Wat klopt er niet? Het bestaat natuurlijk niet dat iedere wedstrijd zich kan onderscheiden door nog selectiever parcours, nog beter deelnemersveld etc. Dat betekent namelijk dat je je als wedstrijd niet meer kan onderscheiden omdat andere wedstrijden hetzelfde doen.
We zullen daarom juist iedere wedstrijd met zijn eigen specifieke kenmerken moeten hebben. Een mindeŕ selectieve wedstrijd is niet per definitie minder leuk om volgen. Ook het deelnemersveld is nket allesbepalend. Teveel favorieten geeft vaak een laffe afwachtende koers.
De koersen in Canada zijn juist voor publiek heel leuk om te volgen en ik heb daar ook meerdere keren fraaie koers (op TV) gezien, al suggereer jij dat het duffe koersen zijn. Qua veiligheid van renners moet je misschien juist wel meer naar dat soort parcoursen toe.
Neemt allemaal niet weg dat ik Strade Bianche een mooie koers vind, en ook daar zal wel eens een saaie versie tussen zitten. Uiteindelijk maken de renners de koers, en soms is dat top en soms is dat flop voor de kijkers.
De koersen in Canada, wie vind dat nou daadwerkelijk leuk behalve de puristen ? En ik vind eerlijk gezegd dat het hele veiligheidsissue zowel lichtelijk overdreven wordt als dat ik niet geloof dat het echt zodanig speelt dat men er echt iets 'aan gaat doen', daarnaast, op die afgesloten parcours in de stad kan je ook een doodsmak maken.
Het is leuk als een koers goed bekeken wordt door lokale bevolking en een aardige schare aan liefhebbers maar het zijn de schermkijkers die je moet hebben.
zoals bij het WK dit jaar?
@ Lalsacien:
WorldTour-waardig houdt in een flinke zak met geld voor de UCI, dat lijkt me toch overduidelijk?
Jammer wel dat het vrouwenhatende, theedoek-om-de kop knopende, antiek predikende megalomane slavendrijvers zijn daaro wier kameel nog eerder de koers komt kijken dan henzelf. Vanwege dat minpuntje zeg ik als straf 1 klassieker van 300 km door de woestijn in het mildere windseizoen ipv 6 rondjes in oliestaatjes met een lachende, omgekochte Cookson op het waterpijpkussen en een boek van 1001 maagden waaruit hij later kiezen mag.
met wielerflitsers als jij kom ik de winter wel door.
ik hoorde trouwens vandaag van het incident op het WK waar een juniore van de koers op weg naar het hotel opzettelijk werd aangereden door een politieauto omdat ze met blote benen op de fiets zat. het moet toch niet gekker worden.
Dit is waar wielrennen heen moet !
Ze moeten nu niet allemaal op zandweggetjes gaan koersen .... Maar publiek wil spektakel , wij willen geen languitgerekte koers van 268km die eindigt met een fantastische sprint !
Nee we willen spektakel onderweg. Iedere streek kan zo met iets uitpakken , Kasseien , Bergen , Heuvels, Wind & Waaiers, Grindwegen, .... en oortjes mogen van mij , maar dan enkel als iedereen , ook thuis kan meeluisteren naar wat men zegt zoals in de Formule 1 .