Sagan accepteert Tour-uitsluiting: “Maar ben het er zeker niet mee eens”
foto: WielerFlits/Devin van der Wiel
woensdag 5 juli 2017 om 11:02

Sagan accepteert Tour-uitsluiting: “Maar ben het er zeker niet mee eens”

Peter Sagan heeft zijn straf geaccepteerd en verdwijnt definitief uit de Tour de France. De wereldkampioen werd gisteren door de jury van de Tour uit de wedstrijd gezet, nadat hij betrokken was bij de val van Mark Cavendish. “Ik kan de straf alleen maar accepteren, maar ik ben het er zeker niet mee eens”, vertelde Sagan zojuist in een persverklaring.

Een must have voor alle wielerfans! Met de Black Friday deal van RIDE Magazine haal je het ideale cadeautje voor de feestdagen in huis. Voor slechts € 13,95 ontvang je de najaars- en de winter-editie in jouw brievenbus. Dat betekent meer dan 300 pagina’s aan schitterende wielerverhalen. Wacht niet te lang, want OP=OP. Bestel nu jouw magazines en verzeker je van uren leesplezier.
‘Ik denk dat ik niets verkeerds doe’
“Het spijt me dat ik niet eerder iets gezegd heb, maar dat vond ik niet verstandig”, begint Sagan zijn verklaring. “Ik kan de straf van de jury alleen maar accepteren, maar ik ben het er zeker niet mee eens. Ik denk dat ik niets verkeerds gedaan heb. Het is erg dat Mark is gevallen. Ik hoop dat hij snel herstelt. Dat spijt me. Zoals je op internet hebt kunnen zien, was het een crazy sprint. Het was niet de eerste en ook zeker niet de laatste. Ik wens Mark een goed herstel toe. Dat was het.”

RIDE Magazine
139 Reacties
05-07-2017 11:32
Nu ik er zo over nadenk was die eerste straf gewoon goed, maar dit is ook wel overdreven. Vooral de amusementwaarde van deze tour gaat weer zwaar naar beneden na ook al het uitvallen van Valverde en Izagirre. Daarbij heeft het er alle schijn van dat het een grote Skybotshow wordt. Ben ik nu de enigste die met de vraag zit: Waar moet ik nu van gaan 'genieten' deze Tour? Contador die aanvalt maar waarvan je toch wel weet dat hij teruggepakt/gecounterd gaat worden door Sky?
05-07-2017 11:32
Dit soort comments mag je achterwege laten. Bij voorbaat dank. - YIJ
05-07-2017 11:32
Dat Cav zijn schouder breekt, is irrelevant. Het gevolg mag geen effect hebben op de beoordeling van de actie/gebeurtenis zelf.

Domme jury, zeg. Ik had echt verwacht dat Sagan alsnog zou mogen starten. Ik vind dat de jury nu meer gezichtsverlies lijdt dan wanneer ze - na extra studie van de beelden - op hun beslissing zouden teruggekomen zijn.
05-07-2017 11:33
52voor11achter Over feit dat Sagan Cavendish gewoon de hekken inrijdt, kun je dus duidelijk van mening verschillen.
05-07-2017 11:33
@52voor
Ik heb de zin op me laten inwerken...
Waar rijdt Sagan Cavendish dan precies de hekken in? Cav wil een heel klein gaatje in, past niet, en ze raken elkaar. Cav met z'n hoofd tegen Sagan aan, Sagan probeert z'n evenwicht te behouden.
Natuurlijk sprint Sagan niet 100% rechtuit, maar dat doet niemand. Ik heb Sagan niet zo'n gekke manouvre zien maken als Démare bijv wel deed.
Of als je op die elleboog doelt, kijk het filmpje dan nog een keer. De elleboog van Sagan raakt Cav helemaal niet.
05-07-2017 11:35
Jammer, hopelijk vanaf nu te bewonderen in de Giro en Vuelta. Aan de reacties te zien zijn er blijkbaar nog steeds mensen die de slow motion beelden niet hebben gezien. Het was geen elleboog. https://streamable.com/j7gqb
05-07-2017 11:36
Misschien het definitieve zetje om de racefiets in te ruilen voor de mountainbike...
05-07-2017 11:38
Wat ik niet begrijp, is dat iedereen zich zo makkelijk neerlegt met het feit dat de beslissing niet teruggedraaid kan worden. Hoezo niet? De wielerwereld is er toch grotendeels overeen dat de uitsluiting niet terecht is. Waarom kan de straf in eerste instantie wel tot 2x toe worden verhoogd en nu niet meer worden teruggedraaid. De jury heeft duidelijk een fout gemaakt, maar durft deze niet toe te geven. Heel jammer! Dit was juist een kans om te laten zien dat de jury wel rechtvaardig is en ook in staat is om te evalueren. Dat de jury het niet in 1x juist heeft beoordeeld, zal vrijwel iedereen kunnen begrijpen. Had de jury die fout toegegeven, dan had het meer lof verdient dan nu. Heel erg zonde en het bewijs dat de wielersport nog steeds niet volwassen is.
05-07-2017 11:39
Ridicuul.
05-07-2017 11:40
Zware straf, zuur voor de wielerliefhebbers. Had de stille hoop dat de jury na alle commotie nog wat bij zou draaien, al was te verwachten dat ze zich dat gezichtsverlies niet aan zouden doen. Mooi dat jullie er op deze manier verslag van doen WF, dat jullie daadwerkelijk bij de koers zijn, mag van mij vaker :)
05-07-2017 11:41
Hoe krijgt de Tour het toch voor elkaar om eens in de zoveel jaren zaken te laten gebeuren die het hele kijkplezier voor een groot gedeelte verpesten. Ongelofelijk.
05-07-2017 11:42
Waarom niet gewoon, bij niet volstrekt duidelijke gevallen, spoedberaad houden met de vertegenwoordigers van enkele ploegen als jury. Zeg je als jury, wij kunnen dit niet accepteren maar hoe kijken jullie er tegenaan. Vervolgens dat meenemen in je uiteindelijke eindoordeel.

Nu is het gewoon weer zo'n ondoorzichtige handelswijze waarbij de ploeg die piept zonder verdere weerklank zijn gelijk krijgt ala tour2016 met Froome. Niet toveallig weer een brit die profijt trekt zeg maar. Al met al een brevet van onvermogen van de jury.
05-07-2017 11:44
@Abdoe.....
Wanneer ie definitief voor het MTB kiest, verdient ie geen drol !
Met zijn huidige salaris is ie ook al niet tevreden, anders maak je geen reclame op het podium met zo'n achterlijke motorcrossbril om z'n nek.
05-07-2017 11:44
@NDI22 op het moment van de slomo waar staat "cav is allready falling" is sagans elleboog ook al naar buiten aan het gaan.
Ongeveer even ver naar buiten dan dat cav aan het vallen is.
Het gaat er niet om waarneer de elleboog van sagan helemaal naar buiten is maar het gaat om het moment dat hij de elleboog in zet.
05-07-2017 11:44
@Puffin87,

Alleen was het geen klein gaatje. Sagan verkleint de ruimte van twee stuurbreedtes naar een halve stuurbreedte. Al op het moment dat Cavendish er helemaal naast zit.

Bovendien is er een verschil met de situatie van Démare. Démare rijdt sneller dan de renner voor hem waardoor hij wel moet naar links of naar rechts gaan. Rechtdoor kan nu eenmaal niet. Sagan rijdt trager dan Cavendish en doet dit enkel om te hinderen.
05-07-2017 11:45
Dit gaat de jury sowieso nog terug krijgen. Alle verdere beslissingen deze Tour komen nu onder een vergrootglas te liggen.

Wel een mooi mogelijk speerpunt voor de UCI voorzitterschap verkiezingen. Eindelijk eens een consequente besluitvorming van de jury? Want ik denk dat we het er allemaal mee eens zijn dat dit nu gewoon totaal niet het geval is. Totale willekeur, en dat komt de sport niet ten goede.
05-07-2017 11:47
Veel te zware straf. Het lijkt er zelfs op dat Sagan zijn elleboog en arm beweegt om niet in Cav's val meegetrokken te worden. Alsof Cav's stuur/rem achter Sagan's arm zit. Op het moment dat Sagan z'n arm beweegt (en Cav niet raakt) zie je hem ineens sneller vallen, alsof ie los schiet.
05-07-2017 11:47
@Puffin87, juiste analyse, 100% mee eensch.
05-07-2017 11:48
@Geraint precies wat je zegt
05-07-2017 11:48
opinie op WF: "Jury moet beslissing herroepen want anders wordt het een saaie tour" .

Zelf vind ik het trouwens een zware maar terechte straf. Diskwalificatie en pakweg op -500 punten laten starten had ook gekund, maar ik denk dat de jury een voorbeeld heeft willen stellen. Helaas vrees ik dat de jury dit voorbeeld zelf niet zal gaan volgen.

Verder is, zoals reeds aangehaald, het meest frappante aan deze zaak natuurlijk dat Peter, die duidelijk niet wil opgroeien, zijn fout niet eens (h)erkent. Net als zijn schare fans schuift hij daarmee alle verantwoordelijkheid van zich af.
05-07-2017 11:49
@Puffin87
Als je het filmpje van boven ook bekijkt zie je dat Cavendish achter Demare aanrijdt. Als Demare Sagan inhaalt duwt Sagan zich ertussen, maar omdat er geen weg meer over is duwt hij Cavendish de hekken in.
Inderdaad, die elleboog raakte Cavendish niet meer omdat die al lag door het eerdere deel van de actie van Sagan. Maakt de intentie niet minder erg.
05-07-2017 11:49
Het is nu de taak van de journalisten om de onderste steen boven te krijgen rondom dit besluit. Dit had bijvoorbeeld in 1999 ook moeten gebeuren rondom de positieve plas van Armstrong. Wanneer niet-renners zich bemoeien met de koers is het van belang hier kritisch naar te kijken en objectief verslag van te doen.
05-07-2017 11:49
Triest dat ze Sagan eruit halen. Sneu dat Cav valt, dat zeker. Echter het filmpje met de pauzes laat m.i.z. gewoon duidelijk zien dat de elleboog volgt op onbalans. Niet de oorzaak van de val is. Die hele grapzooi daarna met verschillende strafmaten en vaag toegepaste artikelen die ook nog eens niet 100% vast te stellen feiten veroordelen slaan nergens op. Om de schijn van willekeur tegen te gaan wordt nu juist willekeur toegepast.
05-07-2017 11:50
Kunnen ze niet met een vormfout eronderuit? En dan Juraj Sagan de tour laten verdwijnen.
05-07-2017 11:50
Quote:
NDI22 - 5 juli 2017 om 11:35
Jammer, hopelijk vanaf nu te bewonderen in de Giro en Vuelta. Aan de reacties te zien zijn er blijkbaar nog steeds mensen die de slow motion beelden niet hebben gezien. Het was geen elleboog. https://streamable.com/j7gqb


Bekijk ajb ook gewoon de beelden van boven, dan zie je dat Sagan wel fout zit. Niet vanwege de elleboog, wel vanwege het nodeloos afwijken van zijn lijn. uitsluiting is dus overdreven, maar een straf terecht met duidelijke schuld bij sagan (Cav zat in het wiel van demare)

Om te reageren moet je ingelogd zijn.