Sagan accepteert Tour-uitsluiting: “Maar ben het er zeker niet mee eens”
foto: WielerFlits/Devin van der Wiel
woensdag 5 juli 2017 om 11:02

Sagan accepteert Tour-uitsluiting: “Maar ben het er zeker niet mee eens”

Peter Sagan heeft zijn straf geaccepteerd en verdwijnt definitief uit de Tour de France. De wereldkampioen werd gisteren door de jury van de Tour uit de wedstrijd gezet, nadat hij betrokken was bij de val van Mark Cavendish. “Ik kan de straf alleen maar accepteren, maar ik ben het er zeker niet mee eens”, vertelde Sagan zojuist in een persverklaring.

Een must have voor alle wielerfans! Met de Black Friday deal van RIDE Magazine haal je het ideale cadeautje voor de feestdagen in huis. Voor slechts € 13,95 ontvang je de najaars- en de winter-editie in jouw brievenbus. Dat betekent meer dan 300 pagina’s aan schitterende wielerverhalen. Wacht niet te lang, want OP=OP. Bestel nu jouw magazines en verzeker je van uren leesplezier.
‘Ik denk dat ik niets verkeerds doe’
“Het spijt me dat ik niet eerder iets gezegd heb, maar dat vond ik niet verstandig”, begint Sagan zijn verklaring. “Ik kan de straf van de jury alleen maar accepteren, maar ik ben het er zeker niet mee eens. Ik denk dat ik niets verkeerds gedaan heb. Het is erg dat Mark is gevallen. Ik hoop dat hij snel herstelt. Dat spijt me. Zoals je op internet hebt kunnen zien, was het een crazy sprint. Het was niet de eerste en ook zeker niet de laatste. Ik wens Mark een goed herstel toe. Dat was het.”

RIDE Magazine
139 Reacties
05-07-2017 11:51
Het gaat er niet om of Sagan fout was, dat was wel duidelijk, het gaat om inconsequent zijn. Als je Sagan er uit zet, wat mag, dan moet je Demare er ook uitzetten. Het enige verschil is dat Bouhanni recht op blijft en Cavendish niet. Dat Sagan fout zat lijkt mij duidelijk, dat is ook niet de discussie. Ik ben er van overtuigd dat wanneer Bouhanni was gevallen er nu een andere beslissing was genomen.. Daar ligt het probleem. En voor de duidelijkheid de jury van de tDF is natuurlijk de zelfde onafhankelijke jury die andere grote rondes ook de jury is. Voor de nuance
05-07-2017 11:52
Bestaat er bij het wielrennen niet zoiets als Jury d'Appèl? Het kan nooit zo zijn dat als de jury een beslissing neemt dat er geen bezwaar kan worden aangetekend bij een direct beschikbare onafhankelijke 'back-up' jury...
05-07-2017 11:52
Ik ben er straks wanneer ik mijn scherm aanzet al overheen.

Laten we niet doen alsof er zonder Sagan geen tour meer is, het is een nogal idiote uitsluiting maar er gebeurt wel vaker iets idioots in het wielrennen. Next.
05-07-2017 11:55
@Sephiroth
Oh, maar daar ben ik het ook helemaal mee eens. De eerste straffen waren prima voor het afwijken van zijn lijn. Maar dat hij Cavendish een elleboog geeft, wat mensen nog altijd beweren, klopt gewoon niet.
05-07-2017 11:55
Grootste blunder ooit! De jury faalt wederom.
05-07-2017 11:56
Vooral de helicopterbeelden geven goed beeld wat er gebeurd. Begint eigenlijk al met een duw van Greipel naar Bouhanni. Daardoor moet Sagan sowieso naar rechts als ie vaart wilt houden. Gevolg is dan dat er geen ruimte voor Cav over blijft die inderdaad achter Demare aan rijd. Demare schoffelt vervolgens ook Bouhanni bijna onderuit. Die elleboog doet helemaal niet ter zake. Als je al straffen uitdeelt zul je er een hoop moeten uitdelen deze sprint en niet alleen daar waar koning Cav toevallig valt.
05-07-2017 11:57
@Tompot
Nee, Demare is een ander geval. Natuurlijk maakt het uit of iemand valt of alleen moet uitwijken/ inhouden. Denk je dat Sagan naar huis was gestuurd als Cavendish nog op de fiets was gebleven? Daar heb je direct je antwoord over Demare.
05-07-2017 11:57
De Hinaults van weleer zijn ver te zoeken die in hun eendje een heel peleton lam legden.
Degeen die de Tour half lam legde in de rit naar Huy ging vrij uit waar de gele trui binnen bereik lag voor ons troeteldier.
Zou Cavendish gesierd hebben de beelden terug te zien maar wast zijn handen in onschuld. Alleen onze politici praten over eenheid, doen is iets anders, op naar Parijs.
05-07-2017 11:58
Onterechte beslissing. Sagan, je blijft een held!
05-07-2017 11:58
Baden Cooke verwoord precies mijn mening:

"It would bet that whoever made this decision has never been involved in a big bunch sprint before" Cooke told Cyclingnews. "I think race commissaires should always have raced a bike. Not always professionally but at some level. This is a dangerous sport, and we need the people who are calling the shots to understand it."

En:
"You have ten blokes all rushing towards the line, I don't put the blame on anyone in particular, but you could potentially say there are five blokes who have a little bit of blame, including the race winner Demare who swerved hard to the left," he said. "I think it was just a regular sprint and bad luck in how it turned out like it did. I don't think that Sagan deserves to be relegated, let alone kicked out of the race."
05-07-2017 11:59
Eens met Sephiroth. Sagan wijkt wel degelijk van zijn lijn af en gooit de deur dicht in Cavendish' gezicht. Daar kan hij terecht voor bestraft worden. DSQ is echter veel te zwaar.
05-07-2017 12:00
Gelukkig reageert Sagan op een meer volwassen wijze dan de beslissing van diskwalificatie tot stand kwam.
Iedereen heeft zijn eigen mening over het gebeurde, en niemand wil het anders zien. Ook dat hoort er bij.
Jammer genoeg verliezen we twee smaakmakers, wat ze beide nou eenmaal zijn. Ik hoop dat er nog verrassingen komen, anders wordt het inderdaad de Sky-show. En daar zitten volgens mij maar weinig mensen op te wachten.
05-07-2017 12:02
Er wordt fout op fout gemaakt in de Tour. Eerst al die belachelijke vlakke etappes van boven de 200 km waar niemand wat aan heeft, welke dit soort situaties mede helpen veroorzaken. Vervolgens die sprint van gisteren en de aanloop ernaartoe waar regels worden overtreden en daarna het ronduit absurde optreden van de jury in deze zaak. Wat gaat er wel goed?
05-07-2017 12:02
@Noud89
Want een jurylid kan geen videobeelden bekijken als hij niet gefietst heeft?

De Cooke-formule is: "Het gebeurt gewoon, zeur niet, volgende keer beter." Sterk onderbouwd verhaal, lijkt me.
05-07-2017 12:03
En anders nemen we de Verstappen regel aan.
Misschien ook nog een Drs zone?
05-07-2017 12:04
De meeste mensen zeiden eerst uitsluiting en komen daar na het zien van de beelden op terug; de jury doet het precies andersom. Hebben zij nu zulke andere beelden?
05-07-2017 12:04
@schipperaar het is natuurlijk niet eerlijk als hinault in zijn eend rijdt en de rest op de fiets
05-07-2017 12:05
Nogmaals, op het moment dat hij zijn elleboog gebruikt zie je al dat zijn linker knie helemaal naar buiten staat. De reactie met zijn rechter elleboog is dus een natuurlijke reactie puur om balans te vinden en niks anders. Bovendien raakt hij Cavendish niet eens denk ik, maar dat is nu niet mijn punt.

Nogmaals de link: https://streamable.com/amp_player/j7gqb
Je ziet dat zijn linker knie naar buiten knikt om balans te vinden waardoor die vervolgens met zijn rechter elleboog dezelfde beweging moet maken. Zo werkt de zwaartekracht.

Wat deze uitsluiting alleen kan rechtvaardigen is als het een 'bewussie' is. Daar is natuurlijk geen sprake van, terwijl daar wel het juryoordeel op gebasseerd is. Voor uitsluiting heb je gewoon keihard bewijs nodig, terwijl deze discussies al laten zien dat iedereen er een andere kijk op heeft.
05-07-2017 12:05
Uitsluiting op zich is wel in orde.
Het proces er naar toe niet.
05-07-2017 12:05
@Cobblestone: Sephiroth noemt het "nodeloos" afwijken. Dat is het helemaal niet. Als Sagan vaart wilt houden moet ie ook om Bouhanni heen. Dus afwijken.
05-07-2017 12:06
Geen motivatie van de jury? Zelfs niet ' na uitvoerige bestudering van de beelden' ? Dat is toch wel heel arrogant. Uit de Tour zetten dat stelletje lapswanzen.
05-07-2017 12:06
@Geraint,

Waar zie jij Cav er helemaal naast dan? Volgens mij komt die niet veel verder dan er soort van half naast. Anders had Sagan hem een shouderbeuk gegeven en had Sagan in plaats van een kopstoot tegen zijn zij een kopstoot tegen zijn hoofd gehad.
05-07-2017 12:07
Je moet natuurlijk naar de actie kijken en niet alleen naar het gevolg. Dan krijg je resultaatgericht denken, er is niks gebeurt dus actie was goed.. Zo kan je zeggen dat Demare's actie prima was omdat er niks erg gebeurde maar 9/10 keer gaat het fout. Of een volle elleboog uitdelen die enkel een schrammetje oplevert is dus binnen de regels? Zo kan je ook zeggen dat het geniaal is als je al geld op 23 zet en 23 valt, maar bij de andere 36/37 keer is het intens dom. Je snapt mn punt :)
05-07-2017 12:08
@sodp
Als je er achter staat valt de t weg.
05-07-2017 12:08
Het onterechte DSQ van Sagan bevestigt mijn opvatting dat de tour maar een circus is en de klassiekers, giro en vuelta veel mooier zijn voor de wieler liefhebbers.
Wat ik helemaal niet begrijp is waarom er zo weinig zijn die de move en elleboog van Sagan niet plaatsen onder het manouvreren en positioneren na zelf uit evenwicht te zijn gebracht. Elke wielrenner en als mtb-er gebruik je automatisch je gewicht en ledematen om je evenwicht te behouden, net zoals je met het omhoogspringen ook je ellebogen naar achter drukt.
Ik denk overigens dat Sagan er de brui aan geeft en zich weer gaat concentreren op MTB, hij heeft al vaker aangegeven het op de weg maar zo-zo te vinden. Dit zal het niet bevorderen...

Om te reageren moet je ingelogd zijn.