Sagan accepteert Tour-uitsluiting: “Maar ben het er zeker niet mee eens”
foto: WielerFlits/Devin van der Wiel
woensdag 5 juli 2017 om 11:02

Sagan accepteert Tour-uitsluiting: “Maar ben het er zeker niet mee eens”

Peter Sagan heeft zijn straf geaccepteerd en verdwijnt definitief uit de Tour de France. De wereldkampioen werd gisteren door de jury van de Tour uit de wedstrijd gezet, nadat hij betrokken was bij de val van Mark Cavendish. “Ik kan de straf alleen maar accepteren, maar ik ben het er zeker niet mee eens”, vertelde Sagan zojuist in een persverklaring.

Een must have voor alle wielerfans! Met de Black Friday deal van RIDE Magazine haal je het ideale cadeautje voor de feestdagen in huis. Voor slechts € 13,95 ontvang je de najaars- en de winter-editie in jouw brievenbus. Dat betekent meer dan 300 pagina’s aan schitterende wielerverhalen. Wacht niet te lang, want OP=OP. Bestel nu jouw magazines en verzeker je van uren leesplezier.
‘Ik denk dat ik niets verkeerds doe’
“Het spijt me dat ik niet eerder iets gezegd heb, maar dat vond ik niet verstandig”, begint Sagan zijn verklaring. “Ik kan de straf van de jury alleen maar accepteren, maar ik ben het er zeker niet mee eens. Ik denk dat ik niets verkeerds gedaan heb. Het is erg dat Mark is gevallen. Ik hoop dat hij snel herstelt. Dat spijt me. Zoals je op internet hebt kunnen zien, was het een crazy sprint. Het was niet de eerste en ook zeker niet de laatste. Ik wens Mark een goed herstel toe. Dat was het.”

RIDE Magazine
139 Reacties
05-07-2017 12:10
@dumoulist dat je het nog probeert :) De mensen hebben gelezen dat sagan de kwade is, wat uit normale beelden ook zo zou kunnen zijn en herzien hun mening toch niet(ook niet na slowmotion die tegendeel bewijzen in mijn ogen). Ook vandaag in de krant wordt enkel gerept over fout van sagan dit, elleboog dat.
05-07-2017 12:10
En dan zijn er toch nog mensen hier op WF zoals Leor16 die vol blijven houden dat het een terechte straf is. Zeker het filmpje niet gezien? Heel duidelijk te zien dat Sagan zijn elleboog uitsteekt om in balans te blijven (je ziet de rest van zijn lichaam ook duidelijk naar die richting hellen). Dit nadat Cavendish tegen hem aanleunde. Veel te zware straf.
05-07-2017 12:11
Ik bent trouwens benieuwd naar de lezing van Cav over het gebeuren.
Een verklaring van hem kan veel ophelderen.
Grote vraag is natuurlijk: week Sagan te veel van zijn lijn af en was het een naar ongeluk? Dan is de straf te zwaar. Of duwde Sagan Cav met zijn schouder/arm de hekken in? Dan is de straf terecht.

@Shit. Hij steekt zijn elleboog niet uit om in balans te blijven. Het is duidelijk een duwreactie. Maar het is wel waar dat het geen elleboogstoot was zoals er een waar je in voetbal een rode kaart voor krijgt.
05-07-2017 12:11
Oke ik ga nu iets heel raar roepen maar stel:

Op een of andere manier vesnelde het peleton opeens waardoor een motor niet snel genoeg weg kon zijn en moest uitwijken en daardoor perongelijk iemand uit koers rijd?

Dan waren denk de reacties van de renners en de kijkers "die motor moet daar niet rijden er zijn te veel motors in het peleton het is allemaal te gevaarlijk"

Als er altijd word gezeurd dat het te gevaarlijk is dan lijkt het me logisch om nu zon straf te geven om te laten zien dat ze zulke gevaarlijke moves niet accepteren
05-07-2017 12:11
Leuk verbaal ping-pong deze thread, maar ik krijg nekpijn van het heen-en-weer.
Zonder het incident in Gent-Wevelgem (dat hier uiteraard bij de weging door de jury niet kan meespelen) zou ik geneigd zijn om Sagan het voordeel van de twijfel te geven, wat de "intentie" betreft.
Ik vind ook dat je uit zijn houding na de val van Cavendish kan zien dat hij beseft wat hij heeft veroorzaakt: veel meer 'kop-in-kas' dan gewoonlijk, hij lijkt als het ware wat ineen te krimpen.
We zien de voorbije jaren stunt-manoeuvers bij Sagan die niemand hem nadoet (Mozes-splijt-de-wateren-ritzege in de Eneco Tour), maar helaas ook valpartijen door te dicht tegen de limiet te gaan (Ronde van Vlaanderen).
Ik vrees dat dit voor hem geen wake-up call is, en dat we af en toe nog een borderline-incident gaan meemaken, naast natuurlijk nog veel briljante manoeuvers...
05-07-2017 12:12
Bizar dat Sagan eruit moet terwijl Demare helemaal vrijuit gaat!! Schande voor de organisatie!
05-07-2017 12:12
@Mess,

Dan mag je nooit nog een gaatje induiken en moet je vooral in heel schuine lijnen sprinten. Cavendish volgt gewoon het wiel van Demare die al eerder dit gat gepasseerd was. Ruimte zat dus.

De regel is min of meer dat je te laat bent om een deur op professionele wijze dicht te doen wanneer het voorwiel van je achterligger ter hoogte van uw bracket zit.
05-07-2017 12:15
Heel die belachelijke zever is begonnen met de uitsluiting van nibali in de vuelta. Nibali kwam terug na opgehouden te zijn door valpartij niet omdat hij gelost was. Een tijdstraf had daar meer dan volstaan maar neen een groentje uci commisaris moest zich laten gelden.
Sedertdien willekeur allom. In de tour na de bewuste vuelta wordt het peloton tegengehouden omdat cancellara er bij lag tja waarom deden ze dat dan niet voor nibali in vuelta?
Nu durven ze al niet meer aanvallen als dumoulin zit te schijten, waar gaan we naartoe?
Uci hebben het zich voor de toekomst echt niet gemakkelijk gemaakt want dit zet een zwaar precedent voor sprintdiscussies.
Zoals peiper zei de gevolgen werden bestraft en niet de fout zijnde van lijn afwijken.
05-07-2017 12:16
Mooi om te zien, de pers foto waarin de fotografen zich in allerlei bochten wringen en hun ellebogen gebruiken, meesterlijk.
05-07-2017 12:16
In mijn ogen een onterechte beslissing. Kom op Peter! op naar de Vuelta dan maar en sprint iedereen daar maar op een paar fietslengtes!
05-07-2017 12:18
Eens met Nederbelg > Sagan wisselt geniale manoeuvres af met lompe moves, dat hoort bij hem ook.
05-07-2017 12:19
@Nibs: Eens! Maar het komt ook dat er jaren lang wordt geroepen dat ze juist nooit ingrijpen. Vooral de renners zelf zijn op eens heel erg bezig met de regeltjes en de veiligheid.

Net als het nieuwe weer protocol.

Ze slaan nu weer door met alles. Van nooit optreden naar te veel willen optreden.
05-07-2017 12:20
@Stoempen op de pedalen, Ik geef het op haha. Over een andere straf valt nog te discussiëren, uitsluiting echter niet.
05-07-2017 12:22
@52

Het zit in mijn ogen anders. Ik heb inmiddels in mijn leven denk ik wel rond de 1000 sprints gezien. En de deur dicht doen zoals Sagan gisteren deed is toch zeker in 25% van die sprints voorgekomen. Dat het deze keer nare consequenties heeft is zeer onfortuinlijk, maar niet terzake doende.

Dat menig volger waaronder jij niet het inlevingsvermogen of de ervaring hebben om in te schatten hoe het is om een sprint op die snelheid te rijden waarbij iedereen i n elk gat probeert te duiken is jammer, maar gelukkig dragen de renners daar de consequenties niet van.

Wanneer er in de jury echter ook mensen zitten die dat niet in kunnen schatten heeft wel enorm nare consequenties voor de renners en zou dus niet moeten kunnen.

Overigens zegt Cooke natuurlijk veel meer dan die flauwe samenvatting die jij er van probeert te maken.
05-07-2017 12:24
Nibs, die vergelijkingen gaan nergens over. Maar ik zie aan je profielnaam hoe je er in staat.
05-07-2017 12:25
@ siht,
Dan zijn er ook nog mensen zoals siht, die redeneren dat het afwijken irrelevant wordt omdat de elleboog er kwam om in balans te blijven. Natuurlijk ziet het er mét die elleboog erger uit dan het is, maar dat is sowieso volledig naast de kwestie.

Dan heb je ook nog de mensen die hun held proberen verdedigen met het 'het gebeurt omdat het kan gebeuren, dus er moet niemand gestraft worden'-argument. Die laatste zal ik zeker onthouden.
Altijd handig als je pakweg een verkeersaccident veroorzaakt en er dan vanonder probeert te komen met 'te laat remmen', 'een voorrang negeren' of 'zat achter het stuur kruipen' dat gebeurt toch wel vaker, waarom zou ik dan gestraft worden ???
05-07-2017 12:25
de smaakmaker van het wielrennen eruit,demare groene trui,vandaag rijdt sky iedereen uit het wiel...nou,nou dat word een interresante tour !!
05-07-2017 12:25
Voordat Sagan uit de Tour gezet werd waren er hier veel reacties als "als de jury ballen heeft zetten ze Sagan uit de Tour" en vele mensen schreeuwden dat Sagan over de schreef ging en gestraft moest.

Nu is hij er effectief uitgezet en lees ik bijna alleen mensen die er niets van begrijpen en boos zijn omdat ze het onterecht vinden.

Veel andere wielerliefhebbers die nu reageren dan gisteren ?? Hebben mensen hun mening veranderd ??
05-07-2017 12:26
Sagan deed niks verkeerd, het is juist Cavendish die leunde tegen Sagan aan en daarna viel.
Sagan moest zijn evenwicht zien te bewaren vandaar dat hij met zijn ellebogen en lijf ging bewegen en dat pas nadat Cavendish viel.

Wel de Tour is echt de laatste jaren erop achteruitgegaan, qua jury, qua parkoers en de spanning is ver te zoeken voor de gele trui.
Sagan bracht voor mij nog iets extra's.
Van mij mag hij volgend jaar de Giro rijden, das toch de laatste jaren een schonere koers.
Giro mag van mij ook opgewaardeerd worden, evenveel WT punten en even hoge geldprijzen als de Tour.
Maar dan wel zonder Froome ;-)
05-07-2017 12:27
Was dan nog vergeten dat in vuelta de helft van peloton buiten tijd aankwam maar ah nee daar wordt regelement niet toegepast en iedereen weer opgevist.
Dit is niet meer serieus.
05-07-2017 12:27
@rv
Je lichaam gebruiken heeft niks met lomp te maken, Cav is tien keer lomper.
Als je ooit aan 70 per uur hebt gereden weet je dat het onmogelijk is een elleboog stoot uit te delen bij die snelheid want dan verlies je alle controle over je stuur. Dat ie jou niet ligt weten we inmiddels.
05-07-2017 12:29
Dit is een mispeer, heel jammer. Moeten ze eens durven ingrijpen als fxxkng Cav weer eens idiote dingen doet, die blaaskaak komt altijd overal mee weg. Ik ben trouwens wel benieuwd hoe populair Cavendish nog is, kan @WF daar een poll over maken?
05-07-2017 12:33
edit redactie: pas je toon aan
05-07-2017 12:34
Terecht eruit gezet. Weg met hem! Hoe duidelijk kun je de deur dicht doen? Dat Cav in het verleden niet altijd schoon sprintte doet niet ter zake.

Mocht in het vervolg iemand Sagan in de hekken rijden kan die ook niet vrijuit gaan "omdat Sagan het ook deed".
05-07-2017 12:36
@Noud
Aannames, aannames
1. Consequenties zijn wel relevant. Zonder ernstige val Cav was Sagan niet naar huis gestuurd
2. Dat van de lijn afwijken of 'een gaatje induiken' veel gebeurt of mijn inlevingsvermogen te boven gaat is irrelevant. Het is verboden omdat het ten koste kan gaan van een eerlijke sprint en de gezondheid van andere deelnemers. Dat iets vaak gebeurt, betekent nog niet dat het mag.
3. 'Hoe het is om een sprint op die snelheid te rijden' is totaal niet relevant.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.