•
woensdag 5 juli 2017 om 11:02
Sagan accepteert Tour-uitsluiting: “Maar ben het er zeker niet mee eens”
Peter Sagan heeft zijn straf geaccepteerd en verdwijnt definitief uit de Tour de France. De wereldkampioen werd gisteren door de jury van de Tour uit de wedstrijd gezet, nadat hij betrokken was bij de val van Mark Cavendish. “Ik kan de straf alleen maar accepteren, maar ik ben het er zeker niet mee eens”, vertelde Sagan zojuist in een persverklaring.
Een must have voor alle wielerfans! Met de Black Friday deal van RIDE Magazine haal je het ideale cadeautje voor de feestdagen in huis. Voor slechts € 13,95 ontvang je de najaars- en de winter-editie in jouw brievenbus. Dat betekent meer dan 300 pagina’s aan schitterende wielerverhalen. Wacht niet te lang, want OP=OP. Bestel nu jouw magazines en verzeker je van uren leesplezier.
‘Ik denk dat ik niets verkeerds doe’“Het spijt me dat ik niet eerder iets gezegd heb, maar dat vond ik niet verstandig”, begint Sagan zijn verklaring. “Ik kan de straf van de jury alleen maar accepteren, maar ik ben het er zeker niet mee eens. Ik denk dat ik niets verkeerds gedaan heb. Het is erg dat Mark is gevallen. Ik hoop dat hij snel herstelt. Dat spijt me. Zoals je op internet hebt kunnen zien, was het een crazy sprint. Het was niet de eerste en ook zeker niet de laatste. Ik wens Mark een goed herstel toe. Dat was het.”
Een verklaring van hem kan veel ophelderen.
Grote vraag is natuurlijk: week Sagan te veel van zijn lijn af en was het een naar ongeluk? Dan is de straf te zwaar. Of duwde Sagan Cav met zijn schouder/arm de hekken in? Dan is de straf terecht.
@Shit. Hij steekt zijn elleboog niet uit om in balans te blijven. Het is duidelijk een duwreactie. Maar het is wel waar dat het geen elleboogstoot was zoals er een waar je in voetbal een rode kaart voor krijgt.
Op een of andere manier vesnelde het peleton opeens waardoor een motor niet snel genoeg weg kon zijn en moest uitwijken en daardoor perongelijk iemand uit koers rijd?
Dan waren denk de reacties van de renners en de kijkers "die motor moet daar niet rijden er zijn te veel motors in het peleton het is allemaal te gevaarlijk"
Als er altijd word gezeurd dat het te gevaarlijk is dan lijkt het me logisch om nu zon straf te geven om te laten zien dat ze zulke gevaarlijke moves niet accepteren
Zonder het incident in Gent-Wevelgem (dat hier uiteraard bij de weging door de jury niet kan meespelen) zou ik geneigd zijn om Sagan het voordeel van de twijfel te geven, wat de "intentie" betreft.
Ik vind ook dat je uit zijn houding na de val van Cavendish kan zien dat hij beseft wat hij heeft veroorzaakt: veel meer 'kop-in-kas' dan gewoonlijk, hij lijkt als het ware wat ineen te krimpen.
We zien de voorbije jaren stunt-manoeuvers bij Sagan die niemand hem nadoet (Mozes-splijt-de-wateren-ritzege in de Eneco Tour), maar helaas ook valpartijen door te dicht tegen de limiet te gaan (Ronde van Vlaanderen).
Ik vrees dat dit voor hem geen wake-up call is, en dat we af en toe nog een borderline-incident gaan meemaken, naast natuurlijk nog veel briljante manoeuvers...
Dan mag je nooit nog een gaatje induiken en moet je vooral in heel schuine lijnen sprinten. Cavendish volgt gewoon het wiel van Demare die al eerder dit gat gepasseerd was. Ruimte zat dus.
De regel is min of meer dat je te laat bent om een deur op professionele wijze dicht te doen wanneer het voorwiel van je achterligger ter hoogte van uw bracket zit.
Sedertdien willekeur allom. In de tour na de bewuste vuelta wordt het peloton tegengehouden omdat cancellara er bij lag tja waarom deden ze dat dan niet voor nibali in vuelta?
Nu durven ze al niet meer aanvallen als dumoulin zit te schijten, waar gaan we naartoe?
Uci hebben het zich voor de toekomst echt niet gemakkelijk gemaakt want dit zet een zwaar precedent voor sprintdiscussies.
Zoals peiper zei de gevolgen werden bestraft en niet de fout zijnde van lijn afwijken.
Net als het nieuwe weer protocol.
Ze slaan nu weer door met alles. Van nooit optreden naar te veel willen optreden.
Het zit in mijn ogen anders. Ik heb inmiddels in mijn leven denk ik wel rond de 1000 sprints gezien. En de deur dicht doen zoals Sagan gisteren deed is toch zeker in 25% van die sprints voorgekomen. Dat het deze keer nare consequenties heeft is zeer onfortuinlijk, maar niet terzake doende.
Dat menig volger waaronder jij niet het inlevingsvermogen of de ervaring hebben om in te schatten hoe het is om een sprint op die snelheid te rijden waarbij iedereen i n elk gat probeert te duiken is jammer, maar gelukkig dragen de renners daar de consequenties niet van.
Wanneer er in de jury echter ook mensen zitten die dat niet in kunnen schatten heeft wel enorm nare consequenties voor de renners en zou dus niet moeten kunnen.
Overigens zegt Cooke natuurlijk veel meer dan die flauwe samenvatting die jij er van probeert te maken.
Dan zijn er ook nog mensen zoals siht, die redeneren dat het afwijken irrelevant wordt omdat de elleboog er kwam om in balans te blijven. Natuurlijk ziet het er mét die elleboog erger uit dan het is, maar dat is sowieso volledig naast de kwestie.
Dan heb je ook nog de mensen die hun held proberen verdedigen met het 'het gebeurt omdat het kan gebeuren, dus er moet niemand gestraft worden'-argument. Die laatste zal ik zeker onthouden.
Altijd handig als je pakweg een verkeersaccident veroorzaakt en er dan vanonder probeert te komen met 'te laat remmen', 'een voorrang negeren' of 'zat achter het stuur kruipen' dat gebeurt toch wel vaker, waarom zou ik dan gestraft worden ???
Nu is hij er effectief uitgezet en lees ik bijna alleen mensen die er niets van begrijpen en boos zijn omdat ze het onterecht vinden.
Veel andere wielerliefhebbers die nu reageren dan gisteren ?? Hebben mensen hun mening veranderd ??
Sagan moest zijn evenwicht zien te bewaren vandaar dat hij met zijn ellebogen en lijf ging bewegen en dat pas nadat Cavendish viel.
Wel de Tour is echt de laatste jaren erop achteruitgegaan, qua jury, qua parkoers en de spanning is ver te zoeken voor de gele trui.
Sagan bracht voor mij nog iets extra's.
Van mij mag hij volgend jaar de Giro rijden, das toch de laatste jaren een schonere koers.
Giro mag van mij ook opgewaardeerd worden, evenveel WT punten en even hoge geldprijzen als de Tour.
Maar dan wel zonder Froome ;-)
Dit is niet meer serieus.
Je lichaam gebruiken heeft niks met lomp te maken, Cav is tien keer lomper.
Als je ooit aan 70 per uur hebt gereden weet je dat het onmogelijk is een elleboog stoot uit te delen bij die snelheid want dan verlies je alle controle over je stuur. Dat ie jou niet ligt weten we inmiddels.
Mocht in het vervolg iemand Sagan in de hekken rijden kan die ook niet vrijuit gaan "omdat Sagan het ook deed".
Aannames, aannames
1. Consequenties zijn wel relevant. Zonder ernstige val Cav was Sagan niet naar huis gestuurd
2. Dat van de lijn afwijken of 'een gaatje induiken' veel gebeurt of mijn inlevingsvermogen te boven gaat is irrelevant. Het is verboden omdat het ten koste kan gaan van een eerlijke sprint en de gezondheid van andere deelnemers. Dat iets vaak gebeurt, betekent nog niet dat het mag.
3. 'Hoe het is om een sprint op die snelheid te rijden' is totaal niet relevant.