Sagan accepteert Tour-uitsluiting: “Maar ben het er zeker niet mee eens”
foto: WielerFlits/Devin van der Wiel
woensdag 5 juli 2017 om 11:02

Sagan accepteert Tour-uitsluiting: “Maar ben het er zeker niet mee eens”

Peter Sagan heeft zijn straf geaccepteerd en verdwijnt definitief uit de Tour de France. De wereldkampioen werd gisteren door de jury van de Tour uit de wedstrijd gezet, nadat hij betrokken was bij de val van Mark Cavendish. “Ik kan de straf alleen maar accepteren, maar ik ben het er zeker niet mee eens”, vertelde Sagan zojuist in een persverklaring.

Een must have voor alle wielerfans! Met de Black Friday deal van RIDE Magazine haal je het ideale cadeautje voor de feestdagen in huis. Voor slechts € 13,95 ontvang je de najaars- en de winter-editie in jouw brievenbus. Dat betekent meer dan 300 pagina’s aan schitterende wielerverhalen. Wacht niet te lang, want OP=OP. Bestel nu jouw magazines en verzeker je van uren leesplezier.
‘Ik denk dat ik niets verkeerds doe’
“Het spijt me dat ik niet eerder iets gezegd heb, maar dat vond ik niet verstandig”, begint Sagan zijn verklaring. “Ik kan de straf van de jury alleen maar accepteren, maar ik ben het er zeker niet mee eens. Ik denk dat ik niets verkeerds gedaan heb. Het is erg dat Mark is gevallen. Ik hoop dat hij snel herstelt. Dat spijt me. Zoals je op internet hebt kunnen zien, was het een crazy sprint. Het was niet de eerste en ook zeker niet de laatste. Ik wens Mark een goed herstel toe. Dat was het.”

RIDE Magazine
139 Reacties
05-07-2017 12:41
Serieus ik dacht dat het niet meer erger kon maar je moet toch wel heel dom zijn om de uitsluiting van Nibali, die gewoon aan de motor vasthoudend groepen renners passeert, onterecht te noemen.
05-07-2017 12:42
Wat een infantiele reactie Nibs. Het gaat niet over Claudy maar over een duidelijke Nibali-fan die de volgende vergelijkingen maakt:

Nibali die aan een auto hangt is hetzelfde als Sagan die niets bewust doet.
En Nibali die valt is hetzelfde als een half peloton dat valt.

Zoals ik zeg, vergelijkingen die nergens over gaan. Maar jouw feestje.
05-07-2017 12:44
@tvm

Meestal wordt iemand die de deur dicht doet gewoon gedeclareerd, uitsluiting slaat dus nergens op.
05-07-2017 12:50
Wel interessant dat we vanaf nu jaarlijks in de tour rekening moeten houden met de compleet willekeurige beslissingen van de jury. Brengt een nieuwe dimensie met zich mee voor de voorbeschouwingen ed.
05-07-2017 12:51
Maar als pleister op de wonde na alle smaakmakende uitvallers wint GvA in Rodez en Groenewegen wint nog twee etappes waarvan eentje in Parijs. Beiden schuiven nu minimaal een plekje op in de rangorde.
05-07-2017 12:51
@schipperaar
Mooi gespot, de ellebogen van de fotografen.
In je commentaar op de' lompe moves' bij @rv volg ik je dan weer minder. Ben zelf echt wel een Sagan-genieter, en ik zie het voorbije jaar al teveel smetjes op zijn blazoen. Vroeger was hij speelser. Het lichte pantservoertuig dat op rupsbanden kon stunten is nu meer een tank geworden die gewoon doorwalst... de extra kilo's maken hem dus wel degelijk een stuk "lomper".
@Klootje
Waar gaat het over Claudy? Heb nog nergens een verwijzing naar Criquielion-Bauer gelezen, al zijn er gelijkenissen.
05-07-2017 12:56
edit redactie: niet doen
05-07-2017 13:01
@Scott, viel mij ook op. Waarschijnlijk reageren mensen op nieuws dat hun niet aanstaat, meer dan op nieuws dat hun wel aanstaat.
05-07-2017 13:05
Trouwens ik vergelijk de autorit van nibali niet met wat sagan deed, ik doel op de WILLEKEUR van beslissingen en overdreven strafmaten. Agfelasten van bergritten die wel konden doorgaan enz....of is het normaal dat van avermaet tirenno wint mss? wielrennen is een totale farce geworden de laatste jaren
05-07-2017 13:12
@Ronde@Scott

nee hoor mensen die reageerden gewoon in de eerste opwelling, waarin het lijkt dat Sagan een elleboog uitdeelt. Dat zou 100% DQ moeten zijn. Echter blijkt vervolgens dat Sagan geen elleboog uitdeelt en slechts enigzins de deur dicht doet in een wel erg klein gat... Dus dan wordt het opeens een normaal race-incident. Om Sagan dan te deklasseren prima, DQ is volslagen belachelijk en hij lijkt als zondebok gebruikt te worden (en het ergste is nog die jury-voorzitter die leuk komt vertellen dat Sagan Cavendish bijna van zijn fiets geslagen heeft... Zo iemand kun je toch niet serieus nemen?).

Oftewel, dezelfde mensen die in eerste instantie dachten dat ziet er slecht uit hebben vervolgens door het voorleggen van bewijs hun mening veranderd... Alleen de incompentente jury kan dit niet (en ik ben een GvA fan, geen Sagan fan dus in principe zou het voor mij alleen maar beter zijn als Sagan er niet meer bij is dus dat is geen argument).
05-07-2017 13:19
@Illu

Inderdaad precies zoals het bij mij gegaan is. In eerste instantie dacht ik ook 100% dat een DQ op zijn plaats was. Inmiddels kan het er voor mij totaal niet meer in, en vind ik zelfs een declassering al te zwaar.

De discussie ga ik verder maar niet maar aan, is niet te winnen van mensen bij wie het inzicht gewoon ontbreekt. :)
05-07-2017 13:20
@ illu:

Mensen zouden wat dus wat minder impulsief moeten reageren. Even wachten totdat er duidelijkheid is. En de jury moet gewoon rustig een nachtje slapen voordat men zulke beslissingen neemt. Al die (primaire) emoties zijn de kern van het probleem.

De wereld vergaat echt niet als je eerst even nadenkt voordat je een reactie geeft/beslissing maakt. Al dat overspannen geroep vlak na een etappe daar maken een hoop mensen zich behoorlijk belachelijk mee.
05-07-2017 13:26
@52voor11achter: consequenties zijn niet relevant, als dat geldt (zoals nu het geval lijkt) dan is het gebruik van de spelregels per definitie pure willekeur.

Even een vergelijking. Als team A tegen team B voetbalt en team B 10x een doodschop uitdeelt zonder bestraft te worden, dan mag dat volgens jouw uitleg zolang er maar geen blessures zijn.

Dit rare jury gedrag kan ook een bijgevolg hebben dat Sagan zijn soms briljante wendingen niet meer durft uit te voeren, dat Cavendish geen ruk heeft geleerd en een volgende keer weer doodleuk de kamikazepiloot uithangt en de rest van de renners denken dat zolang je een 'niet heel duidelijke kwak' uitdeelt en er niemand verder valt je geen problemen hebt.

Als je dan als jury een goed signal afgeeft dan bestraf je Cavendish, Sagan en Demare..dan weet iedereen wat je in ieder geval niet moet doen.
05-07-2017 13:27
@nb
Gewicht toename gedurende de jaren is niet meer dan logisch maar van overgewicht is totaal geen sprake, is puur spiermassa.
Sprinters zoeken elkaar altijd op in de finale en als hij aangeraakt wordt blijft ie gewoon overeind door zijn behendigheid waar Cav de stervende zwaan uithangt. Gelukkig heeft ie niemand in het publiek verwond, had daar niks te zoeken de onderkruiper.
05-07-2017 13:32
De juryleden hadden na een nachtje slapen tot de conclusie kunnen komen dat 1.de straf te zwaar uitviel, 2. ook anderen iets te verwijten viel, in ieder geval Cavendish en Demare. Ik zie nu dat Kingstown het ook al over een nachtje slapen had;-)
05-07-2017 13:33
Wat moet er toch allemaal mis zitten tussen de oren als je zo slecht de hand in eigen boezem kan steken.
Denk dat ik de oorzaak alw el weet: https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2017/07/power-causes-brain-damage/528711/
05-07-2017 13:40
Volgens mij zat Sagan met zijn voorwiel aan de Rechterkant van het achterwiel , bij de renner voor hem . Dus naar links uitwijken is dan geen optie . In de remmen knijpen en een ander voor laten gaan , dat kan niet met al deze grote belangen . in een eindsprint wordt er door iedere sprinter vanaf een 300meter als gekken aan het stuur getrokken , dan kun je niet inhouden , want dan ga je tegen de grond . Had Sagan wel ingehouden , dan waren Cavendish en hijzelf naar de grond gegaan . Want Cavendish wou in een gat duiken , waar geen gat was ! In mijn ogen is er niet veel mis gegaan , ook zie ik geen bewuste elleboog . Een jaar geleden gingen ze nog over de kop door de standaards van de dranghekken . En zag je veel renners , op dit soort momenten naar niet bestaande gaten zoeken . Bij deze snelheden , dat trekken aan het stuur
en het fanatieke trappen op de pendalen , waarbij de fietsen , heen en weer en op en neer waggelen , hoe kun je dan nog fatsoelijk een lijn houden ? Ik vind de straf daarom ook onterecht . Er is te paniekerig door de jury gereageerd .
05-07-2017 13:42
Mss had hem toch kunnen helpen wanneer hij direct na de koers en na bezoekje aan Cav naar de jury was gestapt en een persverklaring had afgelegd dat geen enkele opzet in het spel was etc , jammer dat i eruit ligt
05-07-2017 13:42
Boonen geeft de jury gelijk :

http://www.hln.be/hln/nl/1295/Tour-De-France/article/detail/3200526/2017/07/05/Tom-Boonen-Enige-juiste-beslissing-van-de-jury-Elleboog-doet-niet-terzake-maar-Sagan-maakt-een-fout-in-deze-sprint.dhtml
05-07-2017 13:43
Volgens mij zat Sagan met zijn voorwiel aan de Rechterkant van het achterwiel , bij de renner voor hem . Dus naar links uitwijken is dan geen optie . In de remmen knijpen en een ander voor laten gaan , dat kan niet met al deze grote belangen . in een eindsprint wordt er door iedere sprinter vanaf een 300meter als gekken aan het stuur getrokken , dan kun je niet inhouden , want dan ga je tegen de grond . Had Sagan wel ingehouden , dan waren Cavendish en hijzelf naar de grond gegaan . Want Cavendish wou in een gat duiken , waar geen gat was ! In mijn ogen is er niet veel mis gegaan , ook zie ik geen bewuste elleboog . Een jaar geleden gingen ze nog over de kop door de standaards van de dranghekken . En zag je minder renners op dit soort momenten naar niet bestaande gaten zoeken . Bij deze snelheden , dat trekken aan het stuur
en het fanatieke trappen op de pendalen , waarbij de fietsen , heen en weer en op en neer waggelen , hoe kun je dan nog fatsoelijk een lijn houden ? Ik vind de straf daarom ook onterecht . Er is te paniekerig door de jury gereageerd .
05-07-2017 13:44
'Even een vergelijking. Als team A tegen team B voetbalt'

:(

Ik kan me trouwens goed bij Boonen aansluiten los van dat het uitsluiten iets te ver gaat, die 00:30 + achteraan in de daguitslag + 100 pts eraf voor groen was beter geweest.
05-07-2017 13:45
@schipperaar,

Een aantal reacties geleden stelde je dat Cavendish er niet aan te pas zou zijn gekomen moest hij de andere kant van Sagan hebben gekozen.

Dus eigenlijk had Cavendish toch alles te zoeken aan die kant als je de redenering doortrekt? Hij ging toch duidelijk een pak sneller dan Sagan?
05-07-2017 13:46
Gelukkig zijn wij geen juryleden.
05-07-2017 13:46
beide hun verdiende loon.
Na het akkefietje met Vantomme op Kemmelberg weet je gelijk wie er schuilt in Sagan.
Ook Viviani doet de groeten aan Cavendish. Beide heren, moeten hun Ego maar eens thuislaten tijdens een wedstrijd.
persconferentie was ook een toneelstukje vanochtend ..
05-07-2017 13:46
ik hoop alleszins op groen voor Matthews of Kittel of Greipel of ... of Vanspeybrouck of ... of Cimolai of eender welke niet-fransman

Om te reageren moet je ingelogd zijn.