Sagan troeft Wippert en Groenewegen af in ouverture Californië
De openingsetappe in de Ronde van Californië 2016 is gewonnen door niemand minder dan Peter Sagan. De wereldkampioen van Tinkoff was de beste in de straten van San Diego. In de laatste honderden meters dook hij voorbij onze landgenoten Wouter Wippert (Cannondale) en Dylan Groenewegen (LottoNL-Jumbo).
Sagan is ook de eerste leider in het algemeen klassement. Martijn Verschoor (Novo Nordisk) eindigde als vijfde in de openingsrit, Tom Boonen was de beste Belg op plek acht.
Vroege vlucht
De kopgroep vormde zich al vroeg. Daniel Patton (Team Wiggins), Daniel Eaton (UnitedHealthcare), Jacob Rathe, Michael Sheehan (beiden Jelly Belly p/b Maxxis), Oscar Clark (Holowesko-Citadel), Joonas Henttala (Novo Nordisk) en Danny Pate (Rally) sloten de handen ineen en pakten een maximale voorsprong van zes en een halve minuut. Katusha controleerde het peloton de gehele dag en werd daarbij telkens bijgestaan door andere sprintersploegen, waaronder Giant-Alpecin en Dimension Data.
Gevreesde klim
De Honey Springs Road, een klim van eerste categorie halverwege de etappe, werd gevreesd door de vele sprinters in het peloton. Dat bleek niet nodig, aangezien in de lange afdaling het hele peloton weer bijeen kwam. Vroege vluchter Clark kwam als eerste boven en mag morgen de bergtrui aantrekken. Op dertig kilometer van de eindstreep was van samenwerking geen sprake meer vooraan. Rathe, Patton en Clark wisten zich los te weken van de overige zes.
Sprinten in San Diego
Op de brede wegen op de terugweg richting San Diego, waar naast de start- ook de finishstreep getrokken was, kwam het peloton alsmaar dichterbij. De sprintersploegen zetten stuk voor stuk hun treintjes op de rails en slokten op drie kilometer van de meet de laatste vluchters op. Dat was het sein voor LottoNL-Jumbo om ten strijde te trekken. Met zes man zette de Nederlandse ploeg zich op kop. Onder de vod namen Tinkoff, Katusha en Etixx-Quick-Step het commando over.
Nederlanders hebben geen antwoord op Sagan
Groenewegen ging in de laatste lijn als eerste aan, maar hij werd gepasseerd door Wouter Wippert, die in de finale het wiel van zijn landgenoot had gekozen. De Nederlanders rekenden buiten de wereldkampioen, die met een ferme versnelling zijn veertiende ritzege in Californië naar zich toetrok. Met Wippert, Groenewegen en Verschoor eindigden drie Nederlanders bij de eerste vijf.
Van het “grote” aantal reacties hier staan er 8 met dat Groenewegen te vroeg op komt of dat de trein te vroeg opstarte en of overtuigender kon opreden , maar ja, je zal het wel moeten willen lezen of eerst het zand van Klaas Vaak uit je ogen wrijven om het goed te lezen.
Droom maar lekker zacht verder , met deze trein zijn ze nu met een onderbreking van een klein jaar al bezig vanaf 2011 bezig.
Hierbij wat uitleg voor jou dan , mogelijk moet je nog wakker worden , je kan kiezen.
rahimns - 16 mei 2016 om 01:03
Dylan kwam net te vroeg op kop, maar hij heeft zeker het talent en de snelheid…
mgubbels - 16 mei 2016 om 01:04
Groenewegen te vroeg op kop jammer. Maar sagan snelste sprint gereden
Turtlehead - 16 mei 2016 om 01:05
TLJ had misschien een halve km later moeten komen, Groenewegen liet ook net een paar man voorgaan in de laatste km en moest van ver komen. Maar wel prachtig om die Hollandse jongens te zien knallen in de sprint.
mus van de maasstad - 16 mei 2016 om 01:05
ai. zonde zeg. treintje kwam wel te vroeg maar zaten nog goed met 6.
maar wat een eindbaas is Sagan
Skedel - 16 mei 2016 om 01:05
Hij moest het toch weer alleen doen helaas, en Groenewegen rijd toch weer een lange sterke sprint.
Troma - 16 mei 2016 om 01:06 - Bewerkt op 16 mei 2016 om 01:07
Groenewegen erg sterk, kwam iets te vroeg op kop. Hij werd redelijk afgezet, maar de TLJ-trein had beter nog even gewacht.
xistnc - 16 mei 2016 om 01:23 - Bewerkt op 16 mei 2016 om 01:38
Voor een trein die alleen de laatste 2km vooraan komt postvatten, had het best wat overtuigender gemogen bij TLJ. Nu kwam Dylan anderhalve man tekort, maar nog wist hij met veel power bijna de meubelen te redden. Wippert profiteerde vanuit het wiel, maar Sagan was sowieso te sterk.
Sunrider - 16 mei 2016 om 05:37 - Bewerkt op 16 mei 2016 om 05:41
De Jumbo trein zag er goed uit maar de 2e man deed een erg korte aflossing en dat brak later op. Groenewegen kwam alleen te zitten en kwam er iets te vroeg uit. Wanneer de laatste man in de trein er wat langer voluit voor had gezeten, had DG's basissnelheid hoger gelegen, nu viel hij iets terug en moest zelf weer aanzetten.
Sijbrands - 16 mei 2016 om 06:51
TLJ komt gewoon altijd te vroeg. Wat is er mis mee om pas de laatste 1,5 km met hun treintje te komen? 3,5 km vol doortrekken is gewoon heel lang.
Turtlehead - 16 mei 2016 om 09:23
@xistnc: het treintje van TLJ kwam op 3,8km op kop, niet de laatste 2. Dat maakte nu net het verschil.
Als je treintje goed functioneert zit je voorlaatste man tot 200 / 150 meter van het einde op kop.
Wat leuke opmerkingen voor jou zodat je dag toch nog wat goed komt.
ti-raleigh - 16 mei 2016 om 01:09
Sterk staaltje hoor van TLJ. Indrukwekkende trein vanaf 3km voor de finish. De rest van het peloton leek wel verrast moest alle zeilen bijzetten. Even leken Dylan weggedrukt maar hij perste er nog een geweldige sprint uit, die helaas 10 meter te lang duurde. Maar dikke chapeau voor TLJ.
BenderBeach - 16 mei 2016 om 01:18
Met al die sprinttreintjes in deze ronde is het knap dat LottoNL Jumbo er zo uitkomt hier. Groenewegen vervogens veel power om zelf aan te gaan, dat er dan 2 net iets sterker zijn is geen schande. Zeker niet als het Sagan is en Wippert is toch ook echte sprintbom. Top gereden. Sagan mooie winnaar. Katusha en Dimension Data voor nix hele dag op kop gereden…
Wheely - 16 mei 2016 om 01:34
Groenewegen wel mooi de jongerentrui en Wippert mag morgen de puntentrui aan.
Vond de TLJ trein er juist erg sterk uit zien, leken even te worden ingesloten maar kwamen vervolgens wel als eerst die bocht uit. Daarmee enorm voordeel ineens. Hadden misschien iets meer mogen bluffen nog.
Blijft mooi om te zien, winnen in de wereldkampioen trui.
Redelijk goede test voor trein TLJ, zijn dus langzaam een echte sprinttrein aan het bouwen voor hofland en groenewegen.
Nederlandse sprinters natuurlijk uitstekend. Leuk wielrennen kijken zo de laatste tijd.
Een sprinttrein gaat de laatste 1,5 kilometer in met ongeveer 4 man , van 1500 meter tot 900 meter renner een, van 900 meter tot 500 meter renner twee , van 500 meter tot 200 meter renner drie en vanaf 200 meter je topsprinter en dat is een sprinttrein.
Dan wint Groenewegen pak meer koersen!
Wie verder zeurt over het feit dat groenewegen op het laatst alleen zat
Je zal het over mij hebben , dit is een forum waar iedereen mag uitleggen hoe hij het ziet, verder is Sagan totaal niet te vergelijken met Groenewegen of wie dan ook en wat betreft het kan niet altijd goed gaan het treintje van Lotto Jumbo is bijna nooit goed of vind je mijn uitleg over een sprinttrein onzin Een sprinttrein gaat de laatste 1,5 kilometer in met ongeveer 4 man , van 1500 meter tot 900 meter renner een, van 900 meter tot 500 meter renner twee , van 500 meter tot 200 meter renner drie en vanaf 200 meter je topsprinter en dat is een sprinttrein.. Als dat fout is leg dan jouw definitie van een sprinttrein uit.