Sebastian Langeveld voorstander nog kleiner peloton
Sebastian Langeveld is content met de kleinere ploegen in het peloton. Volgens de renner van EF Education First-Drapac komt het vooral de spanning in de koers ten goede. “Hoe minder renners, hoe moeilijker de koers te controleren is”, zegt Langeveld na afloop van Parijs-Nice tegenover de NOS.
Sinds het begin van dit jaar is er de nieuwe UCI-regel dat ploegen niet meer met acht, maar met zeven renners mogen starten. Deze regel is in het leven geroepen om de veiligheid van het peloton te verbeteren. Volgens Langeveld is dit effect direct merkbaar. “Het komt natuurlijk ook de veiligheid ten goede. Zeker als je met zeven man per se bij elkaar wilt blijven rijden”, constateert de Leidenaar.
Naast de verbeterde veiligheid komt er volgens Langeveld ook een nieuwe ploegentactiek bij kijken. “In het peloton merk je dat de ploegen meer moeten nadenken over hoe ze hun manschappen neerzetten”, stelt de 33-jarige Langeveld. Qua tactiek ziet Langeveld het graag nog wel wat ingewikkelder worden. “Van mij mag het naar zes man”, aldus de renner van EF Education First-Drapac.
Het veiligheidsaspect wordt zwaar overdreven. Kelderman ligt minstens nog net zo vaak op de grond als voorheen
Ik heb wel aantrekkelijke koersen gezien, maar geloof niet dat dat toe te schrijven is aan 1 mannetje minder.
Echtequa veiligheid heb ik mijn bedenkingen.
De rit die cousin won was er vooral chaos. Er was geen ploeg die gewoon op kop kwam terwijl ze er wel renners voor hadden. Michelton-scott en quickstep bijv. Ik denk eigenlijk niet dat je dat kunt toeschrijven aan een man minder.
Maar volgens mij bedoeld Langeveld in dit interview toch meer de spanning en onvoorspelbaarheid door gebrek aan controle, dan de veiligheid.
Ik heb volgens mij ook meer renners zien vallen dan andere jaren. Maar ik heb geen statistieken om dit te staven.
Spanning was er in mijn ogen dan wel weer meer.
Als je met 6 start in bijv de tour neemt elke ploeg een sprinter mee en een paar klimmers. Gaan die klimknechten dan nog in de aanval? Nee, want dan heeft de kopman straks een man minder in de finale en het resultaat telt in deze tijd waarin er bizarre budgetten zijn voor WT ploegen. De belangen zijn door de budgetgroei alleen maar groter. Ploegen worden afgerekend op winst, niet op amusementsgehalte.
In de sprint zal het idem gaan. Kleine ploegen kiezen nu nog voor de grote vlucht van de dag, maar elke ploeg heeft ook een sprinter die misschien wel top 5 kan rijden. Mannetje maar niet meer vooruit schuiven dan want de leadout kan anders nog maar door 1 gedaan worden.
Ook het veiligheidsaspect zit hem in die grote belangen. De prestatiedruk wordt alleen maar groter naarmateer meer geld in iets om zal gaan.
De rit die cousin won was er vooral chaos. Er was geen ploeg die gewoon op kop kwam terwijl ze er wel renners voor hadden. Michelton-scott en quickstep bijv. Ik denk eigenlijk niet dat je dat kunt toeschrijven aan een man minder.
Wie hadden ze bij QS extra op kop kunnen zetten en welke kaart had Michelton moeten trekken op het moment dat het duidelijk was dat Greipel en Viviani ook in die groep zatten? Ik denk dat die rit (een tussenrit) een goed voorbeeld kan zijn van de invloed van een mannetje minder bij de ploegen die willen controleren.
Gaan die klimknechten dan nog in de aanval? Nee, want dan heeft de kopman straks een man minder in de finale en het resultaat telt in deze tijd waarin er bizarre budgetten zijn voor WT ploegen.
Mannetjes vooruit sturen kan tactisch prima uitpakken. Ik zou niet weten waarom er met een mannetje minder opeens alleen nog rond de kopman zou worden gereden? De ploegen die dat nu al bijna altijd doen, en dat zijn er al genoeg, hebben in ieder geval een mannetje minder. Dat kopgroepen in bergritten kleiner worden hebben we ook nog niet waar kunnen nemen. Verwacht ook niet dat dat gaat gebeuren.
Kleine ploegen kiezen nu nog voor de grote vlucht van de dag, maar elke ploeg heeft ook een sprinter die misschien wel top 5 kan rijden.
Ploegen die momenteel de aanval kiezen in die ritten hebben helemaal geen sprinter van dat niveau. Die blijven gewoon de aanval kiezen.
(-) kost veel mensen hun baan
(??) controle ih peloton, misschien moet de vlucht dan gecontroleer worden door 4 ploegen. Lijkt me ook niet zo handig.
Niks geen betere veiligheid voor de renners , maar bezuinigingen voor de organisaties.
Ik denk dat het voor kijkers een stuk moeilijker het verschil op te merken dan voor wielrenners die daadwerkelijk in het peleton rondrijden.
@Frits des Jeux
Klimkechten van de de kopmannen die hoog in het klassement staan gingen in het recente verleden ook alleen in de aanval om later in de etappe hun kopman bij te kunnen staan en niet om voor eigen succes te rijden. Verder stuurden ploegen met sprinters in vlakke etappes sowieso bijna nooit een mannetje mee in de aanval.
Het gaat niet zozeer om meer mensen, maar nu reed er telkens een ploeg een halve kilometer op kop en dan waren ze weer weg. Als de ploegen gewoon hadden samengewerkt had de vlucht geen schijn van kans gehad. Door er een harde koers van te maken had Trentin op deze aankomst een kans gehad.
Ben benieuwd naar Sebas in het voorjaar, weer podium ergens zou top zijn.